Nieuw boete beleid rdi

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?

Moderator: admin6

DX'r

Re: Nieuw boete beleid rdi

Bericht door DX'r »

fdboer schreef: 12 feb 2025 14:22
rodie schreef: 12 feb 2025 08:58
fdboer schreef: 11 feb 2025 21:15 Als je wil zenden kan dat legaal. Als je plaatjes wil draaien ook, het gaat alleen niet samen zonder in de papieren te lopen. De risico's zijn bekend dus niet zeuren.
Na ruim 70 jaar later blijkt dat er nog altijd behoefde aan is, en de regels niet werken. Tijd om de boel eens te herzien en etherpiraten een stukje ruimte legaal toe te kennen. Alles is mogelijk, dit zijn politieke keuzes.
Wat voor behoefte, de 'zend behoefte' of dat er 'piratenmuziek' te horen moet zijn. Dat laatste kan prima via internet (waarbij je de zoveelste bent). Overigens zijn er zat legale zenders met volksmuziek. De behoefte om piratenmuziek te moeten uitzenden creeer je geheel zelf.
Het is een behoefte voor het gezin, familie en de vriendenclub van de piraat en wellicht nog een stel buren maar uiteindelijk is het gewoon de kick net als dat je wel eens te hard rijdt, teveel alcohol drinkt, vreemd gaat -smok enz enz
maar suc6 RDI -zzz
HendrikJan

Bericht door HendrikJan »

Even ter vergelijking: rijden zonder rijbewijs: 380 Euri.
Op deze manier krijg je weer meer onbemande zenders.
fdboer

Bericht door fdboer »

Als je een kick krijgt van te hard rijden, te veel zuipen en/of vreemd gaan mag je ook wel eens bij jezelf te rade gaan.
Tot zover ben ik dan ook nog geen overtuigde argumenten tegen gekomen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

big T schreef: 12 feb 2025 11:13 Voor zo ver ik geïnformeerd ben ( ) is er geen belangstelling voor LPFM.
Er heeft zich geen enkele persoon of groep gemeld om hiervoor te lobbyen.
Wel wordt er geroepen dat 'ze' het moeten regelen, even er bij vergetend dat 'ze' dat zelf zijn.
Jammer zo iets.
Die groep LPFM (was) er wel, maar is vriendelijke echter toch dringend de deur gewezen.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Echtwel

Bericht door Echtwel »

fdboer schreef: 13 feb 2025 20:57 Als je een kick krijgt van te hard rijden, te veel zuipen en/of vreemd gaan mag je ook wel eens bij jezelf te rade gaan.
Tot zover ben ik dan ook nog geen overtuigde argumenten tegen gekomen.
Sluit me hier bij aan piraten radio is van een gehele andere categorie, al wil de overheid je anders doen geloven.
big T

Bericht door big T »

Als deze groep op de stoep stond bij het RDI, dan waren ze bij de verkeerde deur.
Het RDI is uitvoerend, ze voeren wetgeving uit dus moet je bij de makers zijn van deze wetgeving.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

big T schreef: 14 feb 2025 09:36 Als deze groep op de stoep stond bij het RDI, dan waren ze bij de verkeerde deur.
Het RDI is uitvoerend, ze voeren wetgeving uit dus moet je bij de makers zijn van deze wetgeving.
We know (zelfde verhaal)
Groninger

Bericht door Groninger »

Vindt die boete's terecht, maar vindt dat het daar bij niet moet blijven, het illegaal zenden moet wat mij betreft ook weer het strafrecht in, de piraatjes moeten naast die boete ook een strafblad krijgen wat ze weer achter volgt bij oa het solliciteren, het aanvragen van subsidie's, uitkeringen etc de ether moet verschoond blijven van die storende troep, zo dat een ieder gewoon naar hun legale zender kan blijven luisteren zonder overlast.
Er zijn legale mannieren genoeg om die muiek te blijven draaien, lokale omroep, internet, lpam, of biet met een groep op een frequentie bij de komende veiling, maar ga niet het luister genot van anderen die naar de legale zenders luisteren verpesten.
Groninger

Bericht door Groninger »

rodie schreef: 12 feb 2025 08:58
fdboer schreef: 11 feb 2025 21:15 Als je wil zenden kan dat legaal. Als je plaatjes wil draaien ook, het gaat alleen niet samen zonder in de papieren te lopen. De risico's zijn bekend dus niet zeuren.
Na ruim 70 jaar later blijkt dat er nog altijd behoefde aan is, en de regels niet werken. Tijd om de boel eens te herzien en etherpiraten een stukje ruimte legaal toe te kennen. Alles is mogelijk, dit zijn politieke keuzes.
Maar dan wel alleen op de middengolf, waar die piraten cultuur is ontstaan, dus terug naar de oorsprong en niet hinderlijk die zooi draaien op fm of dab.
Calypso

Bericht door Calypso »

Groninger schreef: 15 apr 2025 19:40 Vindt die boete's terecht, maar vindt dat het daar bij niet moet blijven, het illegaal zenden moet wat mij betreft ook weer het strafrecht in, de piraatjes moeten naast die boete ook een strafblad krijgen wat ze weer achter volgt bij oa het solliciteren, het aanvragen van subsidie's, uitkeringen etc de ether moet verschoond blijven van die storende troep, zo dat een ieder gewoon naar hun legale zender kan blijven luisteren zonder overlast.
Er zijn legale mannieren genoeg om die muiek te blijven draaien, lokale omroep, internet, lpam, of biet met een groep op een frequentie bij de komende veiling, maar ga niet het luister genot van anderen die naar de legale zenders luisteren verpesten.
Zo, veeg even het schuim van de mond. Dat u een hekel heeft aan radiopiraten en de muziek die ze veelal draaien, dat is uw goed recht. Ik ben benieuwd hoe vaak het bij u voorkomt dat u met een goede ontvanger last hebt van storing op een legaal Nederlands station.

Mijn ervaring is dat dit maar zelden voorkomt, behalve als je de pech hebt een radiopiraat als buurman te hebben en zelf een heel matige ontvanger gebruikt. De meeste last van stoorsignalen heb ik in mijn leven niet van radiopiraten gehad maar van legale zenders - maar goed, dat is net zo'n N=1 ervaring als de uwe waarschijnlijk.
Groninger

Bericht door Groninger »

Calypso schreef: 18 apr 2025 19:44
Groninger schreef: 15 apr 2025 19:40 Vindt die boete's terecht, maar vindt dat het daar bij niet moet blijven, het illegaal zenden moet wat mij betreft ook weer het strafrecht in, de piraatjes moeten naast die boete ook een strafblad krijgen wat ze weer achter volgt bij oa het solliciteren, het aanvragen van subsidie's, uitkeringen etc de ether moet verschoond blijven van die storende troep, zo dat een ieder gewoon naar hun legale zender kan blijven luisteren zonder overlast.
Zo, veeg even het schuim van de mond. Dat u een hekel heeft aan radiopiraten en de muziek die ze veelal draaien, dat is uw goed recht. Ik ben benieuwd hoe vaak het bij u voorkomt dat u met een goede ontvanger last hebt van storing op een legaal Nederlands station.

Mijn ervaring is dat dit maar zelden voorkomt, behalve als je de pech hebt een radiopiraat als buurman te hebben en zelf een heel matige ontvanger gebruikt. De meeste last van stoorsignalen heb ik in mijn leven niet van radiopiraten gehad maar van legale zenders - maar goed, dat is net zo'n N=1 ervaring als de uwe waarschijnlijk.
Heb hier een Revox b160 tuner, en piraten hier in de buurt mogen heel graag rond de 100 mhz zitten, en ik luister graag naar q-music op 100,4 mhz en als je dan hoort hoeveel ze er door heen zitten of filink aan het spetteren zijn door Q-music heen is mijn luisterplezier reeds vergald.
MFM

Bericht door MFM »

Ik ben het deels wel redelijk eens met @groninger, de vermogens waarmee sommige piraten op nog geen km afstand tegen elkaar opboksen zijn vaak minimaal ruim boven de kilowatt.
Dat daar ondanks een mooi schoon signaal per zender behoorlijk wat storingen door kunnen ontstaan is logisch.

De meeste Twenten die ik ken in die wereld hebben wat dat betreft een groot bord voor de kop…levert in ieder geval leuke discussies op.

De meesten doen het ook voor de kick, met als excuus dat “hun achterban er behoefte aan heeft” maar diezelfde achterban gaat net zo makkelijk naar de feesttent van de concurrent…
Het is voor de meeste piraten een “way of life” en dat is iets wat ik wel kan waarderen.

Dat daarnaast de hobbycenten vooral uit donaties en eigen zak betaald worden geeft ook aan dat er verder geen “criminele zaken” rondom piraterij zijn. Dus opnemen in het strafrecht zoals Groninger voorstelt is een beetje erg doorgeslagen.

Ze nemen bij de overheid een behoorlijk risico met het nieuwe boetebeleid. Het zou best kunnen dat daardoor de illegale onbemande locaties weer in opmars komen, iets waar dus meer aandacht aan besteed zal gaan worden vermoed ik, want een onbemande lokatie laat ook sporen achter.
Maar dat gaat voor meer recherche werk zorgen waar geen personeel voor is, dus meer inbeslagnames, geen daders = meer kosten, geen boetes…
Wie komt er dan als winnaar uit de bus?
De piraat die meer kosten en moeite moet doen maar geen boete krijgt zolang ze hen niet vinden?
Of de RDI die meer werk en mankracht in moet zetten tijdens de bekende veegacties met meer inbeslagnames maar geen consequenties voor de daders?
Plaats reactie