Als FM uitgeschakeld is

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

EtherScout

Als FM uitgeschakeld is

Bericht door EtherScout »

FM is overvol, wat al jaren allerlei problemen oplevert, waar radiostations creatieve oplossingen voor bedenken, door al dan niet buiten de lijntjes te kleuren. De oplossing kan zijn: FM helemaal uitschakelen en 100% digitaal doorgaan. Op digitale radio (DAB+, internet en andere distributiekanalen) is er wel genoeg ruimte.

Dit topic is niet bedoeld om te discussiëren over de vraag of FM uit moet. Dit is immers uitvoerig gedaan in andere topics. Dit topic gaat over wat er gebeurt als FM daadwerkelijk uit is.

- Wat zijn de gevolgen voor de luistercijfers als het FM-voordeel wegvalt en alle stations gelijkwaardig beschikbaar zijn?
- Neemt DAB+ de rol van FM over, of zal de verdeling DAB+ en internet ongeveer gelijk zijn, of neemt internet het uiteindelijk over?
- Wat is nodig, als FM geen rol meer speelt, om de beschikbare DAB+ruimte zo efficiënt mogelijk in te zetten?
- Zal on-demand streaming (Spotify e.d.) de lineaire radio-omroep uiteindelijk gaan verdringen? Helpt DAB+ de lineaire radio-omroep om in een digitale toekomst relevant te blijven?
progmog

Re: Als FM uitgeschakeld is

Bericht door progmog »

Ouderen zoeken naar alternatieven zoals DAB.
Groep met de leeftijd 30-55 gebruiken apps in combinatie met DAB.
Onder de 30 zal ze niet boeien want zij zijn aan streaming diensten gewend.
Helmut

Bericht door Helmut »

Wanner er nog zenders in België en Duitsland in de lucht zijn zullen ook meer mensen daarna luisteren.
En de piraten zijn blij. Wie is de eerste die het hele land bereikt. Wie lukt het met een ERP van 1000 kW uittezenden?
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Ik denk dat je hier ook weer vergunningen voor moet gaan aanvragen net als bij LPAM als dit gebeurd. Ze zullen de piraterij echt niet zeggen; ga je goddelijke gang de FM is van jullie. Zo werkt dat niet. Het is denk ik wel weer zo dat je net als in de jaren 80 bij de vrije radio stations met een rondstralende antenne met een paar watt al behoorlijk ver gaat komen, zeker in het midden van het land waar je niet te maken hebt met buurlanden die dan nog wel op FM zitten.
big T

Bericht door big T »

Ik kan niet wachten op dit moment.
Helaas is het ook zo dat nu op dit moment niemand aan het lobbyen is voor een regeling.
Schijnbaar moet het allemaal aan komen waaien :))
De LPAM kwam ook niet zomaar uit de blauwe lucht vallen, daar is ook wat aan vooraf gegaan door mensen die actief de politiek benaderd hebben.
Voor de FM schijnt geen belangstelling te zijn om dit ook te doen :))
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Als de FM wegvalt is het einde van de radio zoals we die nu kennen in zicht. Waar radiostations nu nog een marktaandeel halen van 10% zullen zenders bij DAB+ only blij moeten zijn als ze de 5% aantikken. Met het halveren van de luistercijfers halveren de advertentie inkomsten vrolijk mee, waardoor het verdienmodel onder druk komt te staan. Dat gaat nog meer verschraling opleveren op hetgeen uit je speakers komt.

Toch hoeft het niet alleen negatief te zijn. Door de extra ruimte is er meer aanbod in niche radiozenders. Daarnaast zullen de dj’s meer ruimte gaan krijgen voor hun creativiteit.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
GerjanCluistra

big T schreef: 22 okt 2024 11:55 Ik kan niet wachten op dit moment.
Helaas is het ook zo dat nu op dit moment niemand aan het lobbyen is voor een regeling.
Schijnbaar moet het allemaal aan komen waaien :))
De LPAM kwam ook niet zomaar uit de blauwe lucht vallen, daar is ook wat aan vooraf gegaan door mensen die actief de politiek benaderd hebben.
Voor de FM schijnt geen belangstelling te zijn om dit ook te doen :))
Jawel man, juist op LPFM ligt er een goudmijn klaar. Nu al zin in.
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

Dit lijkt me een nogal voorbarige discussie. Tot en met in ieder geval 2035 blijft FM immers nog gewoon in de lucht, en de omstandigheden kunnen over elf jaar wel geheel anders zijn.
Piet.
big T

Bericht door big T »

GerjanCluistra schreef: 22 okt 2024 12:07 Jawel man, juist op LPFM ligt er een goudmijn klaar. Nu al zin in.
Er is niemand die de kar trekt en er werk van maakt om een regeling op poten te krijgen.
Net als bij de LPAM is het niet van de piraten gekomen die de kar getrokken hebben.
Zin hebben in iets betekend ook dat je wat moet doen, uit de blauwe lucht komt het niet vallen :))
GerjanCluistra

voorenmedia schreef: 22 okt 2024 12:15 Dit lijkt me een nogal voorbarige discussie. Tot en met in ieder geval 2035 blijft FM immers nog gewoon in de lucht, en de omstandigheden kunnen over elf jaar wel geheel anders zijn.
Piet.
Klopt. Dan is er ruimte op DAB+ vanwege faillissementen in de radiosector en smeekt de wetgever aan bestaande partijen om die ruimte te vullen zodat er geveild kan blijven worden.
GerjanCluistra

big T schreef: 22 okt 2024 12:21
GerjanCluistra schreef: 22 okt 2024 12:07 Jawel man, juist op LPFM ligt er een goudmijn klaar. Nu al zin in.
Er is niemand die de kar trekt en er werk van maakt om een regeling op poten te krijgen.
Net als bij de LPAM is het niet van de piraten gekomen die de kar getrokken hebben.
Zin hebben in iets betekend ook dat je wat moet doen, uit de blauwe lucht komt het niet vallen :))
Dat komt echt wel. Het gros van de mensen die nu op LPAM zit wil ook wel op LPFM zitten + een groep mensen die sowieso graag op FM wil.
big T

Bericht door big T »

Ik denk dat ik niet helder schrijf :D
Er is niemand die de kar trekt.
En van niets komt niets, heb je een idee hoeveel jaar het gekost heeft om de LPAM regeling tot uitvoering te krijgen?
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Geloof ook niet dat de Nederlandse overheid de FM-band na uitschakeling van alle zenders deze band vrij geeft voor hobbyisten. Waar zij geld kunnen verdienen doen ze dat, dus zie ik een soortgelijke constructie als momenteel op de AM. Misschien dat de FM-band voor hele andere doeleinden gebruikt gaat worden, want etherruimte is kassa.
Piet heeft wel een punt; zo ver zijn we nog lang niet maar het valt mij wel op dat RDI minder prioriteiten lijkt te stellen aan het uit de lucht halen van FM-etherpiraten. Alsof de overheid deze band al een beetje heeft afgeschreven. Vooruit, nog een FM-veiling voor regionale radiostations en dan compleet focussen op DAB+.
Wat betreft de levensvatbaarheid van DAB+ nadat de laatste FM-zender is uitgezet denk ik dat het luisterlandschap er compleet anders uitziet. We zijn dan ruim 10 jaar verder en er zullen dan nog meer mogelijkheden zijn om naar muziek te luisteren. 6G, 7G, nog sneller, nog beter, meer streamingsdiensten, kortom, DAB+ gaat het nog zwaar te verduren krijgen. Er zal flink geinvesteerd moeten worden in betere dekking, aanbod en het moet te alle tijde gratis blijven. Daarmee kan DAB+ zich onderscheiden van betaalde diensten. Dat DAB+ al bij voorbaat ten dode is opgeschreven vind ik persoonlijk onzin. Zo zou de jongere generatie die opgroeit met TikTok en Spotify geen interesse meer hebben in het medium radio. Als je voor hen een interessant crossmediaal product in de markt zet zijn ze nog altijd te bereiken. FunX bewijst dat al jaren, dus ik schrijf de jeugd nog niet af. Echter zal je wel van het 'stoffige imago' van DAB+ afmoeten door op de markt te komen met hippere ontvangstapparatuur of DAB-ontvangst via mobiele telefoons.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
GerjanCluistra

big T schreef: 22 okt 2024 12:47 Ik denk dat ik niet helder schrijf :D
Er is niemand die de kar trekt.
En van niets komt niets, heb je een idee hoeveel jaar het gekost heeft om de LPAM regeling tot uitvoering te krijgen?
Nee, vertel?
EtherScout

Bericht door EtherScout »

GerjanCluistra schreef: 22 okt 2024 12:29 Dan is er ruimte op DAB+ vanwege faillissementen in de radiosector en smeekt de wetgever aan bestaande partijen om die ruimte te vullen zodat er geveild kan blijven worden.
In Noorwegen is de FM bijna uit en daar is de radio-omroep niet ingestort. Er was wel een effect, maar dat trok weer bij. Ik denk dat het wel meevalt. Spotify is een grotere bedreiging.

Veilingen zijn een verdelingsmethode. De bedragen waren hoog voor de radiostations, maar je vult daar de grote gaten in de overheidsbegroting echt niet mee. De overheid heeft veel grotere inkomstenbronnen.
Plaats reactie