CD-speler FM-frequentie zender en Software Defined Radio
Beste lezer, het betreft hier een Philips CD-speler van 30 jaar oud die het audio signaal ook via FM uitzend plus een bijbehorende koptelefoon ontvanger. Het betreft hier een SBC 3398. Ik ben een zeer geinterresserde elektronica hobbyist werkend bij een repair cafe en een klant kwam hiermee aanzetten. De klacht was: na transport naar een ver familielid deed de koptelefoon het opeens niet meer. Mijn eerste gedachte was, doet de FM-zender het wel? Dus een ADALM-PLUTO gekoppeld aan de computer met SDR# software. Volgens ChatGPT ligt de frequentie meestal rond 88MHz. Met een kleine meegeleverde ADALM-PLUTO antenne, niets te beleven. Een eigen spriet antenne aangekoppeld. FM-signalen op SDR# zijn wel sterker maar geen CD-Speler te horen. Antenne van CD-Speler met ADALM-PLUTO galvanisch doorverbonden. Ik hoor over de gehele FM-band af en toe zachtjes de CD-muziek. Willekeurig frequenties beluisterd. Opeens op 96.30MHz glashelder het muziek signaal regelmatig wegvallend, vermoedelijk is zender niet okay. Ik stel een kleine portable digitale radio in op 96.30MHz. Als SDR# glashelder muziek speelt ruist nog steeds mijn portable digitale FM-radio...(hoe kan dit?). Ook nadat de antenne van de portable FM-ontvanger galvanisch met de antenne van de CD-speler is doorverbonden. Wat mij bij SRD# opvalt is dat audio vaak te horen valt als de SDR# waterval daar geen enkele piek vertoont in de sterkte van het ontvangen signaal terwijl de waterval wel wisselende zwakke signalen toont. Ik begrijp dit niet. Mijn hoofdvraag is echter: als SDR# op 96.30MHz klare audio afspeelt afkomstig van de CD-speler waarom reageert mijn portable digitale radio afgestemd op dezelfde frequentie in het geheel niet???
CD-speler FM-frequentie zender en Software Defined Radio
Moderator: admin6
Re: CD-speler FM-frequentie zender en Software Defined Radio
Is dit een echt bericht of is het een fake bericht?
Ik heb mijn forum tekst domweg door Google Translate laten vertalen in het Engels en deze engelse tekst ingevoerd in ChatGPT 4o. Chat komt met diverse verklaringen maar deze lijkt mij het meest waarschijnlijk:
Weak Transmission: The FM transmitter in the CD player might have weakened over time, reducing its range. The SDR setup, being more sensitive, can still pick up the weak signal, but the portable FM radio might not be sensitive enough to detect it clearly.
Ook gezien vanuit mijn eigen knutsel ervaringen met zenders en ontvangers waarbij mij altijd opviel hoe groot het verschil in ontvangen signaalsterkte is als de zender antenne en ontvanger antenne wel of niet galvanisch met elkaar doorverbonden zijn.
Weak Transmission: The FM transmitter in the CD player might have weakened over time, reducing its range. The SDR setup, being more sensitive, can still pick up the weak signal, but the portable FM radio might not be sensitive enough to detect it clearly.
Ook gezien vanuit mijn eigen knutsel ervaringen met zenders en ontvangers waarbij mij altijd opviel hoe groot het verschil in ontvangen signaalsterkte is als de zender antenne en ontvanger antenne wel of niet galvanisch met elkaar doorverbonden zijn.
Re: CD-speler FM-frequentie zender en Software Defined Radi
Zo’n setje als hier op bladzijde 166/167 zeker? Die SBC33xx draadloze hoofdtelefoons zaten in de VHF low, rond de 36, 37, 39 en 48 Mhz. Zie ook het online beschikbare servicemanual van de hoofdtelefoons en idem die van de AZ6819 (even googlen op modelnummer en servicemanual). Ze zaten zeer zeker niet illegaal in de FM omroepband. Maar met de sterke NPO Radio 3 frequenties rond de 96.3 is het überhaupt een beetje moeilijk voor te stellen dat je iets anders ontvangt op 96.2 FM.
Dergelijke oude technieken zijn leuk, maar heel praktisch: waarom niet gewoon een BT transmitter aan de CD speler geknoopt? Dan kan de eigenaar iedere hoofdtelefoon of oordop koppelen en is niet meer afhankelijk van een al lang niet meer bestaand systeem. Best een wonder dat de speciale Nicad accu’s het nog doen trouwens!
Dergelijke oude technieken zijn leuk, maar heel praktisch: waarom niet gewoon een BT transmitter aan de CD speler geknoopt? Dan kan de eigenaar iedere hoofdtelefoon of oordop koppelen en is niet meer afhankelijk van een al lang niet meer bestaand systeem. Best een wonder dat de speciale Nicad accu’s het nog doen trouwens!
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
- Aart Rietveld
Als de set van de topicstarter toevallig op de door Wave genoemde 48 MHz zit kan het best wel eens gebeuren dat er rond de 2e harmonische op 96 MHz wel iets te horen valt. Ook het af toe wegvallen van het signaal is dan wel te verklaren met die Radio3 zenders in de buurt.
@wave: je hebt 100% gelijk het is inderdaad dit apparaat van pagina 166/167.
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik de zaak nog eens opnieuw onderzocht met een ontvanger antenne galvanisch doorverbonden met de CD-speler antenne. Ik was in eerste instantie aan het onderzoeken met een ADALM-PLUTE SDR in combinatie met SDR# software welke een ondergrens heeft van circa 60MHz. Ben verder gegaan met een HackRF-One in combinatie met HDSDR software. Op de volgende MHz frequenties hoor ik een CONSTANT muziek signaal: 26.640, 36.640, 46.640, 73.310, en 109.930.
Op de ADALM-PLUTO frequentie van 96.370 welke heel helder en sterk klonk en vaak wegviel terwijl er geen ander zichtbaar signaal voor in de plaats kwam is op de HackRF-One nauwelijks hoorbaar in de achtergrond ruis en valt ook daar af en toe weg. Dit betekend mijns inziens dat de ADALM-PLUTO vele, vele malen gevoeliger is dan de HackRF-One. Met losgekoppelde antenne toont de HackRF-One alleen een heel sterk signaal op de 36.640MHz. Dus de zender is nog prima en dient de fout toch in de ontvanger koptelefoon gezocht te worden. Die 26MHz en 46MHz zitten exact 10MHz rond de centrale zendfrequentie van 36MHz, heeft dit iets te maken met 1 of andere middenfrequentie vraag ik mij af. De 73MHz is precies het dubbele van de 36MHz (2e harmonische) en de de 109MHz zit exact op het drievoudige van de 36MHz (3e harmonische). Ik begin het een beetje te snappen. Bedankt voor jullie reacties.
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik de zaak nog eens opnieuw onderzocht met een ontvanger antenne galvanisch doorverbonden met de CD-speler antenne. Ik was in eerste instantie aan het onderzoeken met een ADALM-PLUTE SDR in combinatie met SDR# software welke een ondergrens heeft van circa 60MHz. Ben verder gegaan met een HackRF-One in combinatie met HDSDR software. Op de volgende MHz frequenties hoor ik een CONSTANT muziek signaal: 26.640, 36.640, 46.640, 73.310, en 109.930.
Op de ADALM-PLUTO frequentie van 96.370 welke heel helder en sterk klonk en vaak wegviel terwijl er geen ander zichtbaar signaal voor in de plaats kwam is op de HackRF-One nauwelijks hoorbaar in de achtergrond ruis en valt ook daar af en toe weg. Dit betekend mijns inziens dat de ADALM-PLUTO vele, vele malen gevoeliger is dan de HackRF-One. Met losgekoppelde antenne toont de HackRF-One alleen een heel sterk signaal op de 36.640MHz. Dus de zender is nog prima en dient de fout toch in de ontvanger koptelefoon gezocht te worden. Die 26MHz en 46MHz zitten exact 10MHz rond de centrale zendfrequentie van 36MHz, heeft dit iets te maken met 1 of andere middenfrequentie vraag ik mij af. De 73MHz is precies het dubbele van de 36MHz (2e harmonische) en de de 109MHz zit exact op het drievoudige van de 36MHz (3e harmonische). Ik begin het een beetje te snappen. Bedankt voor jullie reacties.