Wat bedoel je met een rustiger FM band?Ane Sybesma schreef: 29 mei 2024 10:11 Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Kan ook zo maar eens een rustigere FM band opleveren met alle voorwaarden.
Veiling regionale kavels
Moderator: admin6
-
Re: Veiling regionale kavels
Schopt graag tegen heilige huisjes...
- Ane Sybesma
Dat niet alle kavels verkocht gaan worden.GerjanCluistra schreef: 30 mei 2024 08:35Wat bedoel je met een rustiger FM band?Ane Sybesma schreef: 29 mei 2024 10:11 Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Kan ook zo maar eens een rustigere FM band opleveren met alle voorwaarden.
-
Maar die regel van maximaal 50% dekking van de Dab+ capaciteit per rechtspersoon houd dat ook in per radioprogramma?
En mag een rechtspersoon ook meerdere radioprogramma's maken zoals RadioNL nu doet met ook bijv. Tukkerfm, Joyradio, Waterstad, Viberadio?
Voor Overijssel betekent dit 1x redelijk sterk kavel nu en 2x zwakkere paketten. Voor Gelderland/Utrecht 2 redelijke paketten.
Ben benieuwd wat de nieuwe frequenties doen.
Had men trouwens de oude leger frequenties zoals 96.9 Brunssum ook niet kunnen toevoegen aan het nieuwe Limburg kavel?
En mag een rechtspersoon ook meerdere radioprogramma's maken zoals RadioNL nu doet met ook bijv. Tukkerfm, Joyradio, Waterstad, Viberadio?
Voor Overijssel betekent dit 1x redelijk sterk kavel nu en 2x zwakkere paketten. Voor Gelderland/Utrecht 2 redelijke paketten.
Ben benieuwd wat de nieuwe frequenties doen.
Had men trouwens de oude leger frequenties zoals 96.9 Brunssum ook niet kunnen toevoegen aan het nieuwe Limburg kavel?
Er zijn nog meer oude leger frequenties niet in gebruik. De enige verklaring is dat het leger deze niet heeft teruggegeven aan de Nederlandse staat.
Waarom zijn ze niet van de Nederlandse staat? Alle zenders hebben toch een vergunning tot hoe lang ze mogen uitzenden. Daarna vervalt je gebruiksrecht.
-
Nu wordt enkel de 99.7 AFN en 90.2 BFBS in Brunssum nog gebruikt. En in Zeeland (NB) de 107.9 voor AFN.Helmut schreef: 07 jun 2024 09:32 Er zijn nog meer oude leger frequenties niet in gebruik. De enige verklaring is dat het leger deze niet heeft teruggegeven aan de Nederlandse staat.
De 96.9 in Brunssum en 87.7 in Maastricht worden helemaal niet gebruikt.
De 89.2 Brunssum nu Landgraaf Is nu van de lokale omroep.
Of zijn er nog meer frequenties?
Militaire zenders van buitenlandse troepen vallen niet onder de "gewone" wetgeving zoals CVDM enz.Roup01 schreef: 07 jun 2024 17:08 Waarom zijn ze niet van de Nederlandse staat? Alle zenders hebben toch een vergunning tot hoe lang ze mogen uitzenden. Daarna vervalt je gebruiksrecht.
Ik weet het ook niet zo even of er nog meer frequenties niet meer gebruikt worden.
96.9 en 87.7 is duidelijk en dan in Limburg waar de commerciële zenders slecht of überhaupt niet
te ontvangen zijn op FM.
-
De productieovereenkomsten blijven gewoon toegestaan
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... 3N6lB_d2Dk
Ja daar kun je dan veel verschillende soorten invullingen aan geven.Helmut schreef: 08 jun 2024 10:12Militaire zenders van buitenlandse troepen vallen niet onder de "gewone" wetgeving zoals CVDM enz.Roup01 schreef: 07 jun 2024 17:08 Waarom zijn ze niet van de Nederlandse staat? Alle zenders hebben toch een vergunning tot hoe lang ze mogen uitzenden. Daarna vervalt je gebruiksrecht.
Ik weet het ook niet zo even of er nog meer frequenties niet meer gebruikt worden.
96.9 en 87.7 is duidelijk en dan in Limburg waar de commerciële zenders slecht of überhaupt niet
te ontvangen zijn op FM.
-
En weg is het bericht op radiowereld.De Nachtwacht schreef: 09 jun 2024 19:11 De productieovereenkomsten blijven gewoon toegestaan
-
Hmm, dat kan twee dingen betekenen: óf de regel dat de stationsnamen uniek moeten zijn blijft gehandhaafd, óf de productieovereenkomsten worden toch aangepakt. In beide gevallen is het positief nieuws: regionale frequenties zijn geen landelijke frequenties.De Nachtwacht schreef: 10 jun 2024 10:05En weg is het bericht op radiowereld.De Nachtwacht schreef: 09 jun 2024 19:11 De productieovereenkomsten blijven gewoon toegestaan
De naamgeving is een goede manier om de 30% FM- en 50% DAB+dekking te handhaven. Wat zo wel kan is dus een samenwerking van: (ik gebruik voor het gemak even bekende namen:) RadioNL in noord en oost, Holland FM in west en Radio Hollandio in zuid met drie aparte eigenaren en drie aparte programmeringen.
Wat eventueel wel overwogen zou kunnen worden, is het loslaten van de simulcast-eis op de regionale DAB+, als het station al via een andere DAB+mux (11C, 9C of 7D/9A) in het hele FM-gebied goed te beluisteren is. De ruimte op de regionale mux(en) mag dan voor een ander station worden ingezet, zolang dat station niet meer dan 50% van de bevolking bereikt. Ik ben hier niet per se voorstander van, maar dit voorkomt wel onnodige dubbele dekking. Het belangrijkste is dat op de regionale FM-frequenties die 30% dekking en op de regionale DAB+muxen die 50% dekking gehandhaafd blijft.
Maar wel betutteling dat een regionale DAB+ zender maar in 50% procent in Nederland te ontvangen mag zijn. Het voordeel van DAB+ was juist dat zenders een veel groter bereik hadden dan op FM.
Je mag het betutteling noemen van mij, maar je gaat gemakshalve wel erg gemakkelijk voorbij aan het predikaat 'regionaal'. Ik durf te stellen dat Nederland geen samenhangende regio's kent die groter zijn dan 50% van NL, sterker nog, de meeste zullen kleiner zijn.Roup01 schreef: 10 jun 2024 14:53 Maar wel betutteling dat een regionale DAB+ zender maar in 50% procent in Nederland te ontvangen mag zijn. Het voordeel van DAB+ was juist dat zenders een veel groter bereik hadden dan op FM.
-
Ik moet eerlijk zeggen dat ik 50% van Nederland toch wel bovenregionaal in het kwadraat vind.fdboer schreef: 10 jun 2024 15:54Je mag het betutteling noemen van mij, maar je gaat gemakshalve wel erg gemakkelijk voorbij aan het predikaat 'regionaal'. Ik durf te stellen dat Nederland geen samenhangende regio's kent die groter zijn dan 50% van NL, sterker nog, de meeste zullen kleiner zijn.Roup01 schreef: 10 jun 2024 14:53 Maar wel betutteling dat een regionale DAB+ zender maar in 50% procent in Nederland te ontvangen mag zijn. Het voordeel van DAB+ was juist dat zenders een veel groter bereik hadden dan op FM.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
-
Die 50% DAB+ komt doordat deze gekoppeld is aan de 30% FM. De FM-kavels zijn vaak zo slecht dekkend, dat je met kavels combineren al gauw boven de 30% DAB+dekking uitkomt, ver voordat die 30% FM-dekking in zicht komt. Daarnaast zijn veel DAB+muxen zelf al vrij groot. Daarom is er 50% van gemaakt. Meer moet het op die muxen ook niet worden. Landelijke radio hoort op landelijke DAB+muxen.GerjanCluistra schreef: 10 jun 2024 22:38Ik moet eerlijk zeggen dat ik 50% van Nederland toch wel bovenregionaal in het kwadraat vind.fdboer schreef: 10 jun 2024 15:54 Je mag het betutteling noemen van mij, maar je gaat gemakshalve wel erg gemakkelijk voorbij aan het predikaat 'regionaal'. Ik durf te stellen dat Nederland geen samenhangende regio's kent die groter zijn dan 50% van NL, sterker nog, de meeste zullen kleiner zijn.
Ik begrijp de teleurstelling over het mislopen van landelijke FM-frequenties door Kink en Slam heel goed. Toch twijfel ik heel erg over het combineren van regionale FM (max 30%) met landelijke DAB+. De regionale FM-kavels zijn immers in eerste instantie bedoeld voor regionale radiostations. Ik ben sowieso tegen dubbele dekking, dus mocht dit toegestaan worden, dan moet er op de regionale mux(en) (max 50%) een ander station komen.