Veiling regionale kavels

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
DX'r

Re: Veiling regionale kavels

Bericht door DX'r »

EtherScout schreef: 15 dec 2024 14:20 De gebruikelijke lobbymachine draait weer op volle toeren. Men wil nog steeds wel de lusten van een beschermde markt voor regionale omroepen, maar zonder de lastige regeltjes die daar bij komen. Wat mij betreft is het:

- Een beschermde markt met beperkt bereik, ook op DAB+. En dat zonder landelijke merken als Q-Music.
of
- Een open markt met weinig regels, waar dan wel alle partijen aan mee mogen doen, dus ook de grote jongens.

Ook lees ik in dat stuk de stem van Radio Netwerk Nederland, dat graag de regionale DAB+netten wil gaan verzorgen. Op zich heb ik daar geen bezwaren tegen. Laat de stations in overleg vrij een zenderbeheerder kiezen.
Ook deze reactie gelezen wat zeer waarschijnlijk over Q-music Limburg gaat en misschien ook over de manier hoe Slam nu op de FM in de Randstad kan uitzenden?

Melvin Jakobs schreef:
15 december 2024 om 16:10
Ach .. Michael.. Ik vind dat jij nooit woorden in de mond mag nemen als; We zijn een jaar lang voor de gek gehouden en belazerd en; de doodsteek in de rug… Je klaagt nu over ambtenaren die je dit nu allemaal maar aandoen.
Jij bent zeker vergeten hoe je ooit zelf met “meerdere messen hebt lopen steken”. Over “belazeren” maar te zwijgen.. En dit destijds allemaal bij een paar van je toenmalige “vrienden”. Die eigenlijk heel veel voor je regelde omdat jezelf niet zoveel kon.
Dus… Nu je “geschoren” gaat worden gewoon even netjes stilzitten. Hoogmoed komt voor de val. En nooit vergeten “waar je vandaan komt” en door wie …Want jij.. En dat mag ik vinden, kon eigenlijk helemaal niks bij de radio laat staan “radio maken” toen al niet en over anno nu maar te zwijgen. Want de basis voor radio en “het maken” begint bij de liefde voor muziek en alles daaromheen. En niet bij je bankrekening. Laten we dit kleinigheidje dan ook maar gewoon beschouwen als een gevalletje KARMA.
Laatst gewijzigd door DX'r op 16 dec 2024 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Helemaal eens met de rant op MB van Melvin Jakobs in deze. Door dit soort bijgochems komt DAB nooit van de grond en blijft het bij de boel traineren.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Vanjeafisharder schreef: 16 dec 2024 16:49 Helemaal eens met de rant op MB van Melvin Jakobs in deze. Door dit soort bijgochems komt DAB nooit van de grond en blijft het bij de boel traineren.
Dit verschijnsel is (hopelijk was) vooral ook voor FM een probleem. Gelukkig komt er nu op die kavels een maximumbereik van 30% FM en 50% DAB+. Ik verwacht daar wel nieuwe stations op. Zowel ketens van stations, die onder verschillende namen hetzelfde format bieden, als losse stations.

Voor DAB+ is de nu al jarenlange weigering van MTVNL om een fatsoenlijk netwerk te bouwen een grotere hindernis. Daar zitten enkele interessante stations op (met slechte dekking) en er is in die mux nog ruimte voor twee of drie extra stations. Je ziet nu, dat stations als Arrow Classic Rock, 4Ever49 en Grand Prix Radio noodgedwongen uitwijken naar de regiomuxen, terwijl zij op een landelijke mux thuis horen. Ook stations als Vintage Veronica en Kink Distortion verdienen een veel betere dekking. Ik zie die laag liever in twaalf delen geveild worden, net zoals Laag 7. Uiteraard wel met een maximum hoeveelheid ruimte per bedrijf over alle drie de landelijke lagen.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

MTVNL zijn geldwolven, zo min mogelijk bereik en zoveel mogelijk laten dokken. Wat een scam.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

EtherScout schreef: 23 dec 2024 20:42
Vanjeafisharder schreef: 16 dec 2024 16:49 Helemaal eens met de rant op MB van Melvin Jakobs in deze. Door dit soort bijgochems komt DAB nooit van de grond en blijft het bij de boel traineren.
Dit verschijnsel is (hopelijk was) vooral ook voor FM een probleem. Gelukkig komt er nu op die kavels een maximumbereik van 30% FM en 50% DAB+. Ik verwacht daar wel nieuwe stations op. Zowel ketens van stations, die onder verschillende namen hetzelfde format bieden, als losse stations.

Voor DAB+ is de nu al jarenlange weigering van MTVNL om een fatsoenlijk netwerk te bouwen een grotere hindernis. Daar zitten enkele interessante stations op (met slechte dekking) en er is in die mux nog ruimte voor twee of drie extra stations. Je ziet nu, dat stations als Arrow Classic Rock, 4Ever49 en Grand Prix Radio noodgedwongen uitwijken naar de regiomuxen, terwijl zij op een landelijke mux thuis horen. Ook stations als Vintage Veronica en Kink Distortion verdienen een veel betere dekking. Ik zie die laag liever in twaalf delen geveild worden, net zoals Laag 7. Uiteraard wel met een maximum hoeveelheid ruimte per bedrijf over alle drie de landelijke lagen.
noodgedwongen uitwijken naar de regiomuxen
Hier moet gouw paal en perk aan gesteld worden, voordat we Belgische toestanden krijgen zoals daar toen der tijd op de FM ( ik hoop snel op regelgeving van overheid).
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
EtherScout

Echtwel schreef: 24 dec 2024 09:29
EtherScout schreef: 23 dec 2024 20:42 Dit verschijnsel is (hopelijk was) vooral ook voor FM een probleem. Gelukkig komt er nu op die kavels een maximumbereik van 30% FM en 50% DAB+. Ik verwacht daar wel nieuwe stations op. Zowel ketens van stations, die onder verschillende namen hetzelfde format bieden, als losse stations.

Voor DAB+ is de nu al jarenlange weigering van MTVNL om een fatsoenlijk netwerk te bouwen een grotere hindernis. -knip-
Hier moet gouw paal en perk aan gesteld worden, voordat we Belgische toestanden krijgen zoals daar toen der tijd op de FM ( ik hoop snel op regelgeving van overheid).
Ik begrijp die stations wel, zelfs de stations toen in België. Het probleem is schaarste aan landelijk dekkende kavels, waar regelgeving (hoe nodig ook, ik ben er ook voor) dat probleem slechts deels oplost. De afgelopen decennia hebben wij gezien, hoe commerciële stations steeds ieder gaatje in de wet weten te vinden. Hoewel de nieuwe regels veel beter te handhaven zijn dan de oude regels, zal je zien dat het opzoeken van mazen in de wet zal blijven gebeuren, zolang die schaarste er is.

Het aanpakken van die landelijk dekkende schaarste is op DAB+ veel beter mogelijk dan op FM. Maar dan moet die beschikbare ruimte wel volledig gebruikt kunnen worden door stations, die landelijk dekkend willen uitzenden. MTVNL zit het gebruik van Laag 3 al jaren in de weg door een slechte dekking. Dit zal eerst aangepakt moeten worden.
Roup01

Bericht door Roup01 »

EtherScout schreef: 24 dec 2024 10:30
Echtwel schreef: 24 dec 2024 09:29
EtherScout schreef: 23 dec 2024 20:42 Dit verschijnsel is (hopelijk was) vooral ook voor FM een probleem. Gelukkig komt er nu op die kavels een maximumbereik van 30% FM en 50% DAB+. Ik verwacht daar wel nieuwe stations op. Zowel ketens van stations, die onder verschillende namen hetzelfde format bieden, als losse stations.

Voor DAB+ is de nu al jarenlange weigering van MTVNL om een fatsoenlijk netwerk te bouwen een grotere hindernis. -knip-
Ik begrijp die stations wel, zelfs de stations toen in België. Het probleem is schaarste aan landelijk dekkende kavels, waar regelgeving (hoe nodig ook, ik ben er ook voor) dat probleem slechts deels oplost. De afgelopen decennia hebben wij gezien, hoe commerciële stations steeds ieder gaatje in de wet weten te vinden. Hoewel de nieuwe regels veel beter te handhaven zijn dan de oude regels, zal je zien dat het opzoeken van mazen in de wet zal blijven gebeuren, zolang die schaarste er is.

Het aanpakken van die landelijk dekkende schaarste is op DAB+ veel beter mogelijk dan op FM. Maar dan moet die beschikbare ruimte wel volledig gebruikt kunnen worden door stations, die landelijk dekkend willen uitzenden. MTVNL zit het gebruik van Laag 3 al jaren in de weg door een slechte dekking. Dit zal eerst aangepakt moeten worden.
Het is wel mogelijk om de dekking van de landelijke commerciele omroepen te verbeteren. Maar geheel nieuwe landelijke fm-kavels gaat denk ik niet meer lukken.
EtherScout

Roup01 schreef: 24 dec 2024 13:29
EtherScout schreef: 24 dec 2024 10:30 Het aanpakken van die landelijk dekkende schaarste is op DAB+ veel beter mogelijk dan op FM. Maar dan moet die beschikbare ruimte wel volledig gebruikt kunnen worden door stations, die landelijk dekkend willen uitzenden. MTVNL zit het gebruik van Laag 3 al jaren in de weg door een slechte dekking. Dit zal eerst aangepakt moeten worden.
Het is wel mogelijk om de dekking van de landelijke commerciele omroepen te verbeteren. Maar geheel nieuwe landelijke fm-kavels gaat denk ik niet meer lukken.
Uitbreiden is op FM inderdaad nauwelijks mogelijk. Daarom richt ik mijn pijlen op DAB+, waar verbetering wel degelijk mogelijk is. Op Laag 3 van MTVNL (kanaal 9A in Zeeland en 7D in de rest van het land) is 95% landelijke dekking probleemloos mogelijk. Hierdoor is landelijk gebruik van regionale DAB+muxen door stations als Arrow Classic Rock, 4Ever49 en Grand Prix Radio niet meer nodig. Op regionale muxen hoort regionale radio, vind ik.
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

EtherScout schreef: 24 dec 2024 15:07
Roup01 schreef: 24 dec 2024 13:29
EtherScout schreef: 24 dec 2024 10:30 Het aanpakken van die landelijk dekkende schaarste is op DAB+ veel beter mogelijk dan op FM. Maar dan moet die beschikbare ruimte wel volledig gebruikt kunnen worden door stations, die landelijk dekkend willen uitzenden. MTVNL zit het gebruik van Laag 3 al jaren in de weg door een slechte dekking. Dit zal eerst aangepakt moeten worden.
Uitbreiden is op FM inderdaad nauwelijks mogelijk. Daarom richt ik mijn pijlen op DAB+, waar verbetering wel degelijk mogelijk is. Op Laag 3 van MTVNL (kanaal 9A in Zeeland en 7D in de rest van het land) is 95% landelijke dekking probleemloos mogelijk. Hierdoor is landelijk gebruik van regionale DAB+muxen door stations als Arrow Classic Rock, 4Ever49 en Grand Prix Radio niet meer nodig. Op regionale muxen hoort regionale radio, vind ik.
Was kanaal 9A in Zeeland niet van de baan omdat Frankrijk dit kanaal al gebruikt in de omgeving van Lille, en geen 'stoorzender' vanuit Zeeland wil?
Piet.
EtherScout

voorenmedia schreef: 24 dec 2024 18:40
EtherScout schreef: 24 dec 2024 15:07 Uitbreiden is op FM inderdaad nauwelijks mogelijk. Daarom richt ik mijn pijlen op DAB+, waar verbetering wel degelijk mogelijk is. Op Laag 3 van MTVNL (kanaal 9A in Zeeland en 7D in de rest van het land) is 95% landelijke dekking probleemloos mogelijk. Hierdoor is landelijk gebruik van regionale DAB+muxen door stations als Arrow Classic Rock, 4Ever49 en Grand Prix Radio niet meer nodig. Op regionale muxen hoort regionale radio, vind ik.
Was kanaal 9A in Zeeland niet van de baan omdat Frankrijk dit kanaal al gebruikt in de omgeving van Lille, en geen 'stoorzender' vanuit Zeeland wil?
Piet.
Nee, het is andersom. Kanaal 9A is er, omdat 7D in Lille gebruikt wordt. Frankrijk heeft nooit meegewerkt aan de herindeling van de Nederlandse DAB+kanalen en gebruikt daarom nog de indeling van 2006. De twee kanalen van MTVNL komen uit de in 2006 toegewezen laag voor DVB-T, die bestond uit de kanalen 6 (oost-Nederland), 7 (Brabant en Limburg), 8 (Randstad), 9 (kop van NH en Friesland) en 9 (Zeeland).
EtherScout

Groninger schreef: Regionale commerciële fm radio gaat verdwijnen.
De veiling bedragen en bijkomstige kosten ( buma/sena, toezicht kosten etc ) zijn te hoog het bereik ( 30%) te klein om de kosten terug te verdienen.
De frequentie's gaan naar de landelijke commerciële zenders om hun bereik in de rand gebieden te vergroten.
Ik denk dat dat wel meevalt. 30% is een percentage van de bevolking en niet van de oppervlakte. Het maakt dus niet uit of je in noordoost-Nederland zit of in west-Nederland, je bereikt met die 30% precies even veel mensen.

De regionale omroepen willen een veilig afgeschermd deel van de markt, waar de grote landelijke partijen niet op mogen bieden. Maar dan moet regionale radio natuurlijk wel regionale radio zijn. Een beperkt bereik hoort daarbij, anders kan je er net zo goed meteen een paar extra semi-landelijke A-kavels van maken. En waarom zou je de grote bedrijven daarvan dan uitsluiten?

Ik denk, dat de regels van de komende veiling redelijk goed in elkaar zitten. Gelukkig zijn die gapfillers voor de A-kavels nu uitgesloten. Ook landelijke radio onder één merk van de regionale radiobedrijven komt gelukkig niet meer terug.

Het radiobedrijf in Sneek zal hier voor o.a. RadioNL wel een mouw aan weten te passen. Ik vermoed, dat zij zich met het eigen merken op noordoost-Nederland gaat richten en verder samen met andere vergunninghouders in hun regio's onder hun eigen merken ketens met gelijke formats gaat vormen. Ook voor de andere radiobedrijven zie ik weinig problemen. Zij zitten nu al onder die 30%.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Probeer al flink terug te scrollen maar zie het niet 1-2-3 zo snel terug, maar per wanneer moet deze nieuwe indeling van start gaan?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

Madurodam FM schreef: 27 dec 2024 16:53 Probeer al flink terug te scrollen maar zie het niet 1-2-3 zo snel terug, maar per wanneer moet deze nieuwe indeling van start gaan?
1 september 2025.
Groninger

Bericht door Groninger »

EtherScout schreef: 27 dec 2024 16:01
Groninger schreef: Regionale commerciële fm radio gaat verdwijnen.
De veiling bedragen en bijkomstige kosten ( buma/sena, toezicht kosten etc ) zijn te hoog het bereik ( 30%) te klein om de kosten terug te verdienen.
De frequentie's gaan naar de landelijke commerciële zenders om hun bereik in de rand gebieden te vergroten.
Ik denk dat dat wel meevalt. 30% is een percentage van de bevolking en niet van de oppervlakte. Het maakt dus niet uit of je in noordoost-Nederland zit of in west-Nederland, je bereikt met die 30% precies even veel mensen.

De regionale omroepen willen een veilig afgeschermd deel van de markt, waar de grote landelijke partijen niet op mogen bieden. Maar dan moet regionale radio natuurlijk wel regionale radio zijn. Een beperkt bereik hoort daarbij, anders kan je er net zo goed meteen een paar extra semi-landelijke A-kavels van maken. En waarom zou je de grote bedrijven daarvan dan uitsluiten?

Ik denk, dat de regels van de komende veiling redelijk goed in elkaar zitten. Gelukkig zijn die gapfillers voor de A-kavels nu uitgesloten. Ook landelijke radio onder één merk van de regionale radiobedrijven komt gelukkig niet meer terug.

Het radiobedrijf in Sneek zal hier voor o.a. RadioNL wel een mouw aan weten te passen. Ik vermoed, dat zij zich met het eigen merken op noordoost-Nederland gaat richten en verder samen met andere vergunninghouders in hun regio's onder hun eigen merken ketens met gelijke formats gaat vormen. Ook voor de andere radiobedrijven zie ik weinig problemen. Zij zitten nu al onder die 30%.
Voor Sneek zal het misschien nog wel mee kunnen vallen, die hebben meerdere merken en hebben hun risico wel gespreid.
Maar bedoel meer zenders als een Hitzzz, hier op fm ( het zusterstation van Simone ) denk dat voor een zender als deze het doek gaat vallen, zij trekken voornamelijk het "piraten" publiek en daarvan is het overgrote deel 50+ en die hebben alles al die kun je niets meer verkopen dmv radio commercials, en daarnaast sterft die grote massa die de echte piraten tijdperk hebben meegemaakt langzaam uit, en de mensen wat daarvoor in de plaats komt die de piraten tijdperk niet mee hebben gemakt ( meestal westerlingen die hier komen wonen ) die verstaan die taal niet die een dj als Wim Drent/ Evert Baptist ( deze gebruikt nog ouderwetse piraten taal die je moet kennen ) en die slaan dit soort zenders over, waar door de luistercijfers nog meer kelderen en adverteerders weg blijven ( Continu heeft daardoor de fm ook al verlaten ) , denk dat juist voor dit soort zenders geen ruimte meer is op fm om dat de exploitatie gewoon te duur gaat worden.
EtherScout

Madurodam FM schreef: 27 dec 2024 16:53 Probeer al flink terug te scrollen maar zie het niet 1-2-3 zo snel terug, maar per wanneer moet deze nieuwe indeling van start gaan?
Op deze site staat veel info.
Plaats reactie