Begin van het einde voor de PO?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Satfreak13

Re: Begin van het einde voor de PO?

Bericht door Satfreak13 »

Oortjes schreef: 01 apr 2024 12:40
Satfreak13 schreef: 01 apr 2024 12:20 Het is eigenlijk en m.i. een heel zuivere vorm van financiering.
Zonder subsidies, dus wel 100% privaat.
Sponsoring vindt plaats door giften waar geen reclameverplichting tegenover hoeft te staan.
De eigenaar van zo'n station zal doorgaans een stichting zijn in NL. Geen aandeelhouders.
GrootNieuwsRadio is er een goed voorbeeld van.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groot_Nieuws_Radio

De zuilen van de NPO zijn ook allemaal stichtingen.

De geldkraan is i.d.d. het enige verschil.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Satfreak13 schreef: 01 apr 2024 18:04 De zuilen van de NPO zijn ook allemaal stichtingen.
De omroepverenigingen zijn verenigingen, geen stichtingen.
Satfreak13 schreef: 01 apr 2024 18:04 De geldkraan is i.d.d. het enige verschil.
Dat is inderdaad het verschil tussen publiek en privaat.
Rock 'n roll is better than music!
SB92

Bericht door SB92 »

jessica schreef: 01 apr 2024 17:26 Pluriformiteit kan met 1 tv net en 2 radiozenders minder ook wel hoor en wat omroepen minder.
Pluriformiteit is geen aan/uit schakel natuurlijk. Het is meer een schaal.

Daarom vraag ik mij af wat het met de pluriformiteit doet als er zo gesneden gaat worden in netten en omroepen. En vooral, wat de visie van de Wouter01 op die pluriformiteit is.
Wouter01

Bericht door Wouter01 »

SB92 schreef: 01 apr 2024 19:12
jessica schreef: 01 apr 2024 17:26 Pluriformiteit kan met 1 tv net en 2 radiozenders minder ook wel hoor en wat omroepen minder.
Pluriformiteit is geen aan/uit schakel natuurlijk. Het is meer een schaal.

Daarom vraag ik mij af wat het met de pluriformiteit doet als er zo gesneden gaat worden in netten en omroepen. En vooral, wat de visie van de Wouter01 op die pluriformiteit is.
Het aantal kanalen heeft natuurlijk geen invloed op de pluriformiteit. 1 omroep kan iedereen en elke politieke mening bedienen, daar heb je geen 5 radiozenders en 3 tv-netten en meer dan 10 omroepen voor nodig. Het kan allemaal wel goedkoper en een heleboel kanalen zoals Radio 2,3,4 en Sterren.nl kunnen gewoon ingevuld worden door de commerciële omroep.
Wouter01

Re: Begin van het einde voor de PO

Bericht door Wouter01 »

Ingebruik schreef: 01 apr 2024 17:42
Wouter01 schreef: 01 apr 2024 14:55
Ingebruik schreef: 01 apr 2024 11:09
Heb je ook een onderbouwing bij dit alles?
Tuurlijk wel alles is goedkoper als we het minder doen. Er schijnen nu 10 omroepen te zijn, maar als er maar 1 omroep is, dan kunnen al die andere directeuren en managers een wandelkaart krijgen. 3 radiozenders weg en 1 Tv-kanaal en groot aantal DAB-kanalen scheelt ook geld. De PO kan veel kleiner en goedkoper. De NOS hoeft de voetbalwedstrijden niet te hebben, het wordt betaald van belastinggeld dus daar kan wel een betere bestemming voor gevonden worden. Het wordt tijd dat de bijl in de PO gaat
Ok, het gaat er dus puur om dat jij van mening bent dat het goedkoper moet? Dat is nog steeds zonder onderbouwing, maar prima, dan weet ik even hoe ik je posts moet plaatsen.
Hoe jij mijn posts plaats is jouw probleem. De PO moet zich aanpassen aan de veranderende tijden. 10 omroepen is teveel dan kan ook door 1 omroep gedaan worden.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Wouter01 schreef: 02 apr 2024 01:12 De PO moet zich aanpassen aan de veranderende tijden. 10 omroepen is teveel dan kan ook door 1 omroep gedaan worden.
Iedere organisatie miet zich aanpassen aan veranderende tijden. Waarom is tien omroepen teveel?
Wouter01

Bericht door Wouter01 »

Oortjes schreef: 02 apr 2024 10:34
Wouter01 schreef: 02 apr 2024 01:12 De PO moet zich aanpassen aan de veranderende tijden. 10 omroepen is teveel dan kan ook door 1 omroep gedaan worden.
Iedere organisatie miet zich aanpassen aan veranderende tijden. Waarom is tien omroepen teveel?
Het kost veel te veel geld dat in deze tijd veel beter aan andere dingen besteed kan worden. Er zijn geen 10 directeuren nodig en ik weet niet hoeveel managers en nogmaals een heleboel radiozenders van de PO kunnen ook door de commerciëlen gedaan worden.
Taco Zip

Bericht door Taco Zip »

Dat iets veel geld kost, en dat het wellicht beter anders besteed kan worden is juist iets van alle tijden. Alleen gaat er nu een andere politieke wind waaien, waarbij er iets kritischer naar eea gekeken zal worden. Toch verwacht ik niet dat het hele bestel op de schop zal gaan, daar is volgens mij ook niet voldoende draagvlak voor. Het schrappen van NPO 3 lijkt mij het me meest reëel.
Laatst gewijzigd door Taco Zip op 02 apr 2024 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
big T

Bericht door big T »

Subsidie gelden worden besteed aan van alles en nog wat.
Shell krijgt veel subsidie gelden, of gelden voor ASML om maar iets te noemen.
En ze worden gegeven om het algemeen belang.
StefanMiedema91

Bericht door StefanMiedema91 »

dat de publieke omroep miss financieel anders beleid zou moeten/kunnen voeren om zo "overbodige" functies en/of geldverslindende constructies weg te halen ben ik voor, maar ben wel faliekant tegen het opheffen van de publieke omroep.

oa doordat de publieke omroep bestaat is er veel goede journalistiek, met een divers aanbod aan onderwerpen waar men onderzoek naar doet. hieer wordt RTL nieuws ook door getriggerd om zo goede journalistiek te bedrijven, waarbij er ook wel samenwerkingen zijn zelfs tussen de publieke en commerciële journalistiek.

ook, gezien de kijk/luistercijfers zijn er veel mensen in Nederland die behoefte hebben aan een publieke omroep, waarschijnlijk ook door diverse redenen; zelf luister/kijk ik graag naar de PO vanwege de inhoud en weinige reclames, maar kan zijn dat dat andere mensen andere redenen hebben.

ook loop je waarschijnlijk tegen het probleem aan dat als de publieke omroep wordt afgeschaft dat een grote groep in Nederland zich dan niet meer bedient voelt door het dan overgebleven aanbod en evt dan alsnog andere mediums (leest: buiten de Nederlandse commerciëlen om) gaan wenden, waardoor de huidige NL commerciële partijen er ook niets aan hebben.

daarbij lopen we dan het risico het zogenaamde "Amerikaanse model" krijgen, waarbij elke? commerciële zender een bepaalde politieke kleur krijgt, waarbij het evt ook mogelijk is dat de journalistieke kwaliteit ook gekleurd wordt, wat niet helpt om mensen te informeren en zo zelf een mening te vormen.

TLDR: geldverspilling tegengaan bij de PO, altijd goed; maar niet afschaffen
Laatst gewijzigd door StefanMiedema91 op 02 apr 2024 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Wouter01 schreef: 02 apr 2024 14:33 Het kost veel te veel geld dat in deze tijd veel beter aan andere dingen besteed kan worden. Er zijn geen 10 directeuren nodig en ik weet niet hoeveel managers
Volgens mij heeft Nederland geen duurdere publieke omroep dan landen met één publieke omroep. Het is ook maar de vraag of al die managers wel weg kunnen, want programma's zullen gemaakt moeten worden. Is dat niet bij de ene omroep waar programmamakers aangestuurd worden, is het wel bij een ander. Die directeuren verdienen waarschijnlijk minder dan de opbrengst van contributies, die ook zouden vervallen. Het is dus maar de vraag of dit een bezuiniging wordt.

Er kan zeker bezuinigd worden door minder programma's te maken. Dan gaat het puur om bezuinigen, niet om een visie op het omroepbestel.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Oortjes schreef: 01 apr 2024 18:16
De omroepverenigingen zijn verenigingen, geen stichtingen.
Sorry, klopt.
Maar de NPO zelf is wel een stichting.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting ... eke_Omroep
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Oortjes schreef: 02 apr 2024 18:19
Wouter01 schreef: 02 apr 2024 14:33 Het kost veel te veel geld dat in deze tijd veel beter aan andere dingen besteed kan worden. Er zijn geen 10 directeuren nodig en ik weet niet hoeveel managers
Volgens mij heeft Nederland geen duurdere publieke omroep dan landen met één publieke omroep. Het is ook maar de vraag of al die managers wel weg kunnen, want programma's zullen gemaakt moeten worden. Is dat niet bij de ene omroep waar programmamakers aangestuurd worden, is het wel bij een ander. Die directeuren verdienen waarschijnlijk minder dan de opbrengst van contributies, die ook zouden vervallen. Het is dus maar de vraag of dit een bezuiniging wordt.

Er kan zeker bezuinigd worden door minder programma's te maken. Dan gaat het puur om bezuinigen, niet om een visie op het omroepbestel.
Jawel hoor, dat kan prima met minder managers en overleg clubjes. Kijk maar bij de commerciële omroepen.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

StefanMiedema91 schreef: 02 apr 2024 18:19 dat de publieke omroep miss financieel anders beleid zou moeten/kunnen voeren om zo "overbodige" functies en/of geldverslindende constructies weg te halen ben ik voor, maar ben wel faliekant tegen het opheffen van de publieke omroep.

oa doordat de publieke omroep bestaat is er veel goede journalistiek, met een divers aanbod aan onderwerpen waar men onderzoek naar doet. hieer wordt RTL nieuws ook door getriggerd om zo goede journalistiek te bedrijven, waarbij er ook wel samenwerkingen zijn zelfs tussen de publieke en commerciële journalistiek.

ook, gezien de kijk/luistercijfers zijn er veel mensen in Nederland die behoefte hebben aan een publieke omroep, waarschijnlijk ook door diverse redenen; zelf luister/kijk ik graag naar de PO vanwege de inhoud en weinige reclames, maar kan zijn dat dat andere mensen andere redenen hebben.

ook loop je waarschijnlijk tegen het probleem aan dat als de publieke omroep wordt afgeschaft dat een grote groep in Nederland zich dan niet meer bedient voelt door het dan overgebleven aanbod en evt dan alsnog andere mediums (leest: buiten de Nederlandse commerciëlen om) gaan wenden, waardoor de huidige NL commerciële partijen er ook niets aan hebben.

daarbij lopen we dan het risico het zogenaamde "Amerikaanse model" krijgen, waarbij elke? commerciële zender een bepaalde politieke kleur krijgt, waarbij het evt ook mogelijk is dat de journalistieke kwaliteit ook gekleurd wordt, wat niet helpt om mensen te informeren en zo zelf een mening te vormen.

TLDR: geldverspilling tegengaan bij de PO, altijd goed; maar niet afschaffen
Talpa is de enige grote, Nederlandse aanbieder van radio en televisie, dus als de NPO wegvalt dan blijft er inderdaad weinig over dan naar buitenlandse media te luisteren en kijken. Neemt niet weg dat ik de invulling van de NPO graag anders zie dan het huidige systeem.

Bij de beluistering van de radio maakt het voor mij persoonlijk weinig uit of het commercieel of door de staat betaald wordt, ik wil vooral mooie radio horen.

Bij televisie geldt voor mij min of meer hetzelfde, ik wil gewoon leuke dingen zien. In mijn geval kom ik dan toch veelal uit bij Discovery Channel en National Geographic en de spaarzame programma's die de publieke omroep uitzend. Daarnaast wil ik nog wel eens wat voetbal kijken. Dan heb ik het over mijn kijkpatroon en ik heb het nooit uitgezocht maar, volgens mij is heeft vrijwel iedereen een aantal programma's die je wil zien, ongeacht waar het word uitgezonden.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
StefanMiedema91

Bericht door StefanMiedema91 »

GerjanCluistra schreef: 31 mar 2024 21:39 De NPO zal blijven bestaan, de omroepen zullen alleen hun meerwaarde moeten gaan bewijzen doordat de programma's voor de volle 100% door de leden betaald moeten gaan worden. De publieke omroep die nu nog in 1974 leeft en afhankelijk is van subsidies wordt zo ineens heel 2024 en door de leden gefinancierd.
GerjanCluistra schreef: 02 apr 2024 21:17 Neemt niet weg dat ik de invulling van de NPO graag anders zie dan het huidige systeem.
ben het met je eens dat dingen anders kunnen, maar het bovenstaande citaat verteld dat je zou willen dat de Publieke Omroep een Private Omroep word; dat snap ik niet helemaal.

snap wel dat je Discovery Channel en National Geographic noemt als zenders; dit zijn idd (niche) (commerciële) zenders die bepaalde content aanbieden die je op andere (commerciële) zenders niet ziet. de Publieke Omroep (oa door aankoop vd BBC, ook PO) zend (ook als onderdeel van het door de wet opgelegde programmering volgens mij) dit soort programma's ook uit, waarschijnlijk met een groter bereik voor documentaires, journalistiek, natuurprogramma's voor de gemiddelde kijker, waar de gemiddelde persoon anders niet mee zou worden geconfronteerd op de voorname commerciële zenders, tenzij men daar al een interesse voor had om te zoeken naar specifieke content.

bovenstaande geldt hetzelfde voor de radio; het gros wil het liefste licht verast worden, maar wil voornamelijk wat het verwacht, een patroon, sleur eventueel, maar liefste duidelijke programmering, items, muziek en toon
Plaats reactie