Het is hier in elk geval beter dan in landen met een totalitair regime, al wordt het nooit volmaakt. Tel je zegeningen ;-)rutgrrr schreef: 20 mei 2024 18:01En dan is de Nederlandse journalistiek nog niet eens zo kritisch als hard nodig is. Want voor journalisten onder de Haagse kaasstolp geldt al tijden de ongeschreven wet: Wie al te vervelende vragen stelt of onwenselijke (niet onjuiste!) informatie publiceert, wordt gewoon op informele wijze gecorrigeerd of zelfs buitengesloten. Toegang is belangrijker dan kritische journalistiek en dat stuurt ook de berichtgeving.Janno schreef: 20 mei 2024 17:39 Dat is de kern van het probleem. Journalisten móéten kritisch zijn. Dat is soms ergerlijk, dat begrijp ik best. Ook ik stoor me soms weleens aan opdringerige journalisten die mensen een microfoon onder de neus duwen en lastige vragen stellen, maar hoe wil je anders voor elkaar krijgen dat bestuurders en andere hotemetoten enige zelfreflectie betrachten? Een politicus of bestuurder die nooit gecorrigeerd wordt heeft de neiging te denken dat hij altijd gelijk heeft en zal daardoor eerder ontsporen. Dat is gewoon menselijk gedrag.
De Nieuwspoort code heet dat en de mores in politiek Den Haag wordt prima beschreven in het boek "je hebt het niet van mij, maar..." van Joris Luyendijk. Echt voor een habbekrats te vinden in de kringloop en een echte eye-opener.
Begin van het einde voor de PO?
Moderator: admin6
Re: Begin van het einde voor de PO?
Volgens mij zat die kaars in het midden, ver onder het gewenste niveau. Dat heeft niet zo veel met politieke kleur of journalistiek te maken, meer met plat amusement en meningen daarover.Roel_ schreef: 20 mei 2024 17:59 Maar dan niet gaan roepen in talkshows dat VI gecanceld moet worden, zoals na de kaarsrel.
VI lijkt mij sowieso meer amusement dan journalistiek.
Over Sophie heb ik wel een mening, maar dan gaat het over Spuiten en Slikken. Heette dat geen infotainment?
Rock 'n roll is better than music!
Eens hoor, maar van mij mag de lat daarom ook juist wel wat hoger liggenJanno schreef: 20 mei 2024 18:24
Het is hier in elk geval beter dan in landen met een totalitair regime, al wordt het nooit volmaakt. Tel je zegeningen ;-)

Krities AVRO-lid. En wel hierom: https://www.youtube.com/watch?v=97wWDMxVQSg
-
Feitelijk onjuist.big T schreef: 20 mei 2024 09:33
Jij vroeg je af of deze buitenlandse omroepen ook losse sausjes hebben, ja dat hebben ze.
Deels zijn de Duitse regionale deelstaatzenders herhaalzenders van nationale programma's/series, aangevuld met regioprogramma's aan het begin van de avond a la onze regionale zenders. 's Ochtends worden die op die deelstaatzenders herhaald.
Totaal onvergelijkbaar met onze zuilen en hun sausjes.
-
Heeft dus niets te maken met visie en hervorming van ons omroepsysteem.big T schreef: 20 mei 2024 09:39
100 miljoen er af, iedereen haalt opgelucht adem valt nog mee zeggen we dan.
Wel met geld om andere "gezichtsbepalende" beloftes mee te financieren.
Er blijft niet veel over van de nieuwe koers van Wilders. Behalve een creatieve poging toekomstige gelukzoekers te ontmoedigen deze kant op te komen.
En dat was het dan.
En iedereen geloofde in de nieuwe kleren van de keizer.
-
Het RTL nieuws vind ik kwalitatief niet beter dan het NOS Journaal.Vanjeafisharder schreef: 20 mei 2024 17:08 Ik vind RTL ook veel linkser dan SBS/Talpa, getuige hun programma's op TV zoals VI en het hele oeuvre van Peter Gillis. Bij RTL of de NPO zou hij lang gecanceld zijn maar bij Talpa is hij nog steeds te zien.
Veel Jip en Janneke toon, actualiteit-achtige items met gesprekjes en interviews. Soms schuren tegen info-tainment aan.
Geef mij de zakelijke toon van het Duitse of Britse journaal maar. Ook het VRT-Nieuws klinkt volwassener.
Toch maar eens gaan kijken?Satfreak13 schreef: 20 mei 2024 21:54 Feitelijk onjuist.
Deels zijn de Duitse regionale deelstaatzenders herhaalzenders van nationale programma's/series, aangevuld met regioprogramma's aan het begin van de avond a la onze regionale zenders. 's Ochtends worden die op die deelstaatzenders herhaald.
Totaal onvergelijkbaar met onze zuilen en hun sausjes.
Het nieuws om 20.00 is hetzelfde als de ARD, de programmas zijn geen herhalingen van de ARD.
Juist op deze zenders wordt aan de regio gewijd.
Net als de radio.
-
Ben dagelijkse kijker en ken alle regiozenders in Duitsland als mijn broekzak via schotelontvangst.big T schreef: 20 mei 2024 22:06 Toch maar eens gaan kijken?
Het nieuws om 20.00 is hetzelfde als de ARD, de programmas zijn geen herhalingen van de ARD.
Juist op deze zenders wordt aan de regio gewijd.
Net als de radio.
Je hebt de programmeringen kennelijk nog nooit echt bekeken, want naast o.a. het ARD Tageschau gebruiken de Duitse regiozenders dagelijks ook veel andere nationale programmering en betalen er ook aan mee.
Laatst gewijzigd door Satfreak13 op 21 mei 2024 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb daar een nadere kijk op, en vind dat deze zenders geen herhaal kanalen zijn van de ARD.
Sterker bij de ARD worden veel programma,s aangeleverd door de regionalen.
Een mooie vorm om toch regionaal de verschillen te kunnen zetten.
En zo regio kleur te vertolken.
Sterker bij de ARD worden veel programma,s aangeleverd door de regionalen.
Een mooie vorm om toch regionaal de verschillen te kunnen zetten.
En zo regio kleur te vertolken.
-
Ze herhalen programma's van de ARD (en ook van elkaar onderling).
(En andersom ook, uiteraard.)
Een willekeurig stukje programmering laat dat meteen zien en vermeldt het ook:
https://www.wdr.de/programmvorschau/wdr ... 024-05-21/
https://www.wdr.de/programmvorschau/wdr ... 024-05-22/
(En andersom ook, uiteraard.)
Een willekeurig stukje programmering laat dat meteen zien en vermeldt het ook:
https://www.wdr.de/programmvorschau/wdr ... 024-05-21/
https://www.wdr.de/programmvorschau/wdr ... 024-05-22/
De ARD is een samenwerkingsverband van de regionalen ...
"Die ARD (Abkürzung für Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland) ist ein Rundfunkverbund, der aus den Landesrundfunkanstalten und der Deutschen Welle besteht. Sie wurde 1950 gegründet und bildet gemeinsam mit dem Zweiten Deutschen Fernsehen und dem Deutschlandradio den öffentlich-rechtlichen Rundfunk in Deutschland. Die ARD wird zum Großteil aus dem Rundfunkbeitrag finanziert und beinhaltet gemeinsame Programme und Angebote wie Das Erste, die ARD Mediathek sowie die Tagesschau sowie zahlreiche Landes-Hörfunk- und -Fernsehprogramme. "
(wikipedia)
"Die ARD (Abkürzung für Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland) ist ein Rundfunkverbund, der aus den Landesrundfunkanstalten und der Deutschen Welle besteht. Sie wurde 1950 gegründet und bildet gemeinsam mit dem Zweiten Deutschen Fernsehen und dem Deutschlandradio den öffentlich-rechtlichen Rundfunk in Deutschland. Die ARD wird zum Großteil aus dem Rundfunkbeitrag finanziert und beinhaltet gemeinsame Programme und Angebote wie Das Erste, die ARD Mediathek sowie die Tagesschau sowie zahlreiche Landes-Hörfunk- und -Fernsehprogramme. "
(wikipedia)