Functie NPO radio 1

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Vanjeafisharder

Re: Functie NPO radio 1

Bericht door Vanjeafisharder »

Waar gaat dit over. Dit gaat al lang niet meer over de functie van NPO Radio 1, toch...of? Ontopic dus!
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

progmog schreef: 23 okt 2023 21:12 In een computerspel wordt voor de lol afgeslacht.
Zelfs daar kun je vraagtekens bij zetten.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Oortjes schreef: 23 okt 2023 21:10
GerjanCluistra schreef: 23 okt 2023 20:39
GerjanCluistra schreef: 23 okt 2023 00:01 Dat begon tijdens dat corona gezever en sinds mensen elkaar voor de lol aan het afslachten zijn in Oekraïne, Nagorno-Karaback en nu ook weer de Levant is dat gebleven. Zal wel aan mij liggen, maar ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen daar alles over willen weten.
Beter lezen kerel. Ik heb het over daders die zonder reden mensen doden, jij spreekt over een slachtoffer. Dat maakt het verschil.

Maar ook voor jouw. Hoe zie jij de terreuraanslagen in Israël dan? En de volkerenmoord in Gaza en Nagorno Karabach? Vertel eens welke noodzaak je daar ziet.
Ik wil best beter lezen, maar hoe goed ik ook lees, jij schrijft toch echt "elkaar voor de lol". Dat roept reactie op, probeer ik je uit te leggen, Je hebt het nergens over daders of slachtoffers. Dat vind ik in een oorlog overigens ingewikkelde begrippen, omdat het vrijwel altijd over gestuurde militairen gaat.

In antwoord op je vraag, ik zie geen enkele noodzaak voor onderdrukking, oorlog, terreur en moord. Dat het toch gebeurt, maakt het volgens mij nieuwswaardig.
Precies, het gaat over militairen. Aan het front om precies te zijn. En neemt een vrouw die in Kiev wil slapen deel aan die oorlog? Ik denk het niet, dus is er ook geen sprake van “elkaar voor de lol” beschieten.

Ik vind oorlog helemaal geen ingewikkelde begrippen. Er zijn 4 mogelijkheden dat je aan het front bent.

1. Militairen die naar het front gaan zijn beroepsmilitairen die ook een nuttige baan hadden kunnen zoeken, zodat ze niet hadden hoeven gaan.

2. Dienstplichtigen die het slachtoffer zijn van misdaden tegen de mensheid omdat ze gedwongen worden hun leven in gevaar te brengen voor de belangen van politici.

3. Vrijwilligers die in mijn ogen mensen zijn die voor de lol doden.

4. Burgers die geen andere keuze hebben dan hun lijf en leden met geweld te beschermen tegen de oorlog.

Alleen die burgers die noodgedwongen de wapens oppakken hebben geen keuze, de rest komt allemaal uit veilig gebied om andere mensen voor de lol (hetzij voor eigen genot, hetzij voor andermans genot) te doden.

Ik ben blij te lezen dat ook jij geen reden ziet tot moord en doodslag. Dat het nieuwswaarde heeft ben ik met je eens, maar dat is voor mij een reden om Radio 1 voorlopig even te mijden als de pest.
GerjanCluistra

progmog schreef: 23 okt 2023 21:12
GerjanCluistra schreef: 23 okt 2023 20:39
Oortjes schreef: 23 okt 2023 19:07
Rationeel is er nooit een reden die een oorlog rechtvaardigt. Dat wil niet zeggen dat mensen voor de lol met een oorlog beginnen, of daar voor de lol bij betrokken raken. Oorlog is afschuwelijk voor alle betrokkenen.

Dit is daarom een zinsnede die volgens mij terecht reactie oproept. Mensen slachten elkaar niet voor de lol af en dit stellen is pijnlijk voor betrokkenen.

Zelf kreeg ik gisteren een berichtje van een vriendin die niet kon slapen vanwege de vele luchtalarmen in Kiev gisterenavond. Zij is daar echt niet voor de lol en dat wil ik dus ook niet lezen.

On topic, oorlog is extreem en dus nieuws. Het is terecht dat een nieuwszender als Radio 1 daar ruim aandacht aan besteedt.

Dat geldt ook voor een pandemie als corona was, hoewel ik vind dat de Nederlandse journalistiek niet de rol pakte die het had moeten pakken. Dat is echter een andere discussie.
Beter lezen kerel. Ik heb het over daders die zonder reden mensen doden, jij spreekt over een slachtoffer. Dat maakt het verschil.

Maar ook voor jouw. Hoe zie jij de terreuraanslagen in Israël dan? En de volkerenmoord in Gaza en Nagorno Karabach? Vertel eens welke noodzaak je daar ziet.
De daders van terreuraanslagen hebben hun eigen persoonlijke redenen om mensen te willen afslachten, maar niet voor de lol natuurlijk. In een computerspel wordt voor de lol afgeslacht.
Dan waren die mensen blijven leven.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 23 okt 2023 22:53 Dat het nieuwswaarde heeft ben ik met je eens, maar dat is voor mij een reden om Radio 1 voorlopig even te mijden als de pest.
Fijn dat we dat eens zijn en het is natuurlijk je eigen keuze om te luisteren.

Je verdere analyse deel ik niet volledig en mijn formulering zou zeker anders zijn. Dat gaat echter niet over radio, dus ik laat die inhoudelijke discussie.
Rock 'n roll is better than music!
big T

Bericht door big T »

<knip>
Maar de EO en flexibel zijn, daar mag alleen God inbreken voor spoed nieuws.
Dat ze nog willen uitzenden midden in de nacht, das op zich al heel bijzonder.
Laatst gewijzigd door admin5 op 26 okt 2023 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Don't feed the troll.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Dat heeft er allemaal niets mee te maken. De ongelooflijke radio is een opgenomen programma en dus was het niet mogelijk om daarin te flitsen van Formule 1. Bovendien krijgt een sprintrace altijd minder aandacht dan een race op zondag. Daar ga je geen programma voor schrappen.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ het lijkt mij niet logisch dat de EO een live programma maakt op de zondag. Want dat is het feitelijk dan al wel, natuurlijk.
Denk ook dat het te maken heeft met de podcast (want dat is het toch min of meer) vorm waardoor inbreken met Formule 1 nieuws wat lastig is.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Ja voor de vorige sprintrace was wel extra aandacht, omdat Max Verstappen daar de wereldtitel definitief binnen kon hebben.

Dit EO-programma is 1x per maand live, dus zou kunnen dat dit net deze week was. En er zou een kern van waarheid kunnen zitten in het feit dat de NPO vond dat NOS al genoeg zendtijd had overgenomen dit jaar voor F1. Maar ik ga er niet vanuit dat dit hiervoor specifiek naar de andere omroep EO wordt gekeken
aapdedino

Bericht door aapdedino »

De weekend uitzendingen van Langs de Lijn worden niet gemaakt samen met de EO. Dat is alleen van maandag tot en met vrijdag.
Durashift

Bericht door Durashift »

thisisradioman schreef: 26 okt 2023 00:37 (..) Waarom het niet logisch is dat de EO niet op zondag live zou uitzenden ontgaat me volkomen.
Eerbiedigen van de zondagsrust.

Kennelijk is dat geen item meer. Met de NPO radio 5 programmering ben ik niet bekend.
GerjanCluistra

Durashift schreef: 27 okt 2023 02:29
thisisradioman schreef: 26 okt 2023 00:37 (..) Waarom het niet logisch is dat de EO niet op zondag live zou uitzenden ontgaat me volkomen.
Eerbiedigen van de zondagsrust.

Kennelijk is dat geen item meer. Met de NPO radio 5 programmering ben ik niet bekend.
Klaas van Kruistum zat op 3FM anders ook gewoon live te knallen op de zondagavond.
Plaats reactie