Functie NPO radio 1

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: Functie NPO radio 1

Bericht door GerjanCluistra »

Volgens mij was er sprake van een lokaal incident waar streekomroep Radio Rijnmond blijkbaar prima verslag van heeft gedaan. Zie niet goed in waarom Radio 1 dat ook zou moeten doen, al was het maar omdat Rijnmond in vrijwel heel Nederland op DAB+ te ontvangen is, evenals op de app.

Dat er journalisten vanuit Hilversum naar Rotterdam zouden moeten afreizen is al helemaal niet meer van deze tijd. Een lokale verslaggever van RTV Rijnmond of Open Rotterdam kan die functie voor de NPO vervullen.
Roel_

Bericht door Roel_ »

GerjanCluistra schreef: 30 sep 2023 21:52 Volgens mij was er sprake van een lokaal incident waar streekomroep Radio Rijnmond blijkbaar prima verslag van heeft gedaan. Zie niet goed in waarom Radio 1 dat ook zou moeten doen, al was het maar omdat Rijnmond in vrijwel heel Nederland op DAB+ te ontvangen is, evenals op de app.

Dat er journalisten vanuit Hilversum naar Rotterdam zouden moeten afreizen is al helemaal niet meer van deze tijd. Een lokale verslaggever van RTV Rijnmond of Open Rotterdam kan die functie voor de NPO vervullen.
Wel mee eens, dit was zeker in eerste instantie een lokaal incident. Dan moet de regionale omroep hier wel uitgebreid verslag van doen, en de nationale omroep kan het melden in de nieuwsbulletins. Later werd duidelijk welke impact dit incident had. Dan gaat de NPO hier ook aandacht aan geven, maar meer als verdieping, niet als calamiteitenzender. Nogmaals, daar is de regionale zender voor.
I.LOVE.MUSIC
GerjanCluistra

Roel_ schreef: 30 sep 2023 21:57
GerjanCluistra schreef: 30 sep 2023 21:52 Volgens mij was er sprake van een lokaal incident waar streekomroep Radio Rijnmond blijkbaar prima verslag van heeft gedaan. Zie niet goed in waarom Radio 1 dat ook zou moeten doen, al was het maar omdat Rijnmond in vrijwel heel Nederland op DAB+ te ontvangen is, evenals op de app.

Wel mee eens, dit was zeker in eerste instantie een lokaal incident. Dan moet de regionale omroep hier wel uitgebreid verslag van doen, en de nationale omroep kan het melden in de nieuwsbulletins. Later werd duidelijk welke impact dit incident had. Dan gaat de NPO hier ook aandacht aan geven, maar meer als verdieping, niet als calamiteitenzender. Nogmaals, daar is de regionale zender voor.
Dat een dergelijk incident in de nieuwsberichten zit vind ik ook wel logisch, aangezien journalistiek Nederland ook denkt dat wij luisteraars geïnteresseerd zijn in de dagelijkse randstedelijke bomaanslag op een woning of bedrijfspand.

Als Radio 1 verslag gaat doen als rampenzender mag je toch wel verwachten dat er een grootschalige ramp plaatsvind die meerdere provincies treft.

Die verdieping die momenteel plaatsvind hoeft van mij persoonlijk niet zo. Na dit soort incidenten blijft de radio bij mij vaak uit omdat ik buikpijn krijg van slachtoffer verhalen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 30 sep 2023 21:52 Zie niet goed in waarom Radio 1 dat ook zou moeten doen, al was het maar omdat Rijnmond in vrijwel heel Nederland op DAB+ te ontvangen is, evenals op de app..
Wereldwijd via de app, maar landelijke DAB+ dekking van regionale zenders is niet meer.
Rock 'n roll is better than music!
GerjanCluistra

Oortjes schreef: 30 sep 2023 22:14
GerjanCluistra schreef: 30 sep 2023 21:52 Zie niet goed in waarom Radio 1 dat ook zou moeten doen, al was het maar omdat Rijnmond in vrijwel heel Nederland op DAB+ te ontvangen is, evenals op de app..
Wereldwijd via de app, maar landelijke DAB+ dekking van regionale zenders is niet meer.
Dat wist ik niet, al maakt dat ook niet zoveel uit. Als je geïnformeerd wil worden vind je als luisteraar echt wel de mogelijkheid om, in dit geval, Radio Rijnmond te luisteren.
boxfm

Bericht door boxfm »

thisisradioman schreef: 30 sep 2023 20:07
Janno schreef: 30 sep 2023 17:37 Ik denk niet dat elke moord/schietpartij groot op radio 1 gebracht hoeft te worden. Je hebt al vrijwel elk kwartier nieuws, wat moet je nog meer doen? Een grote ramp als de vuurwerkramp of de Bijlmerramp is andere koek. Natuurlijk heeft een meervoudige moord (plaatselijk) veel impact, maar het is geen nationale ramp. Ik vond het ook schokkend nieuws, maar een grote explosie of vliegramp met veel dood en verderf heeft landelijk veel meer impact. Tenslotte heb je niet voor niets regionale publieke omroep. Iedereen die er meer van wil weten dan het landelijke radionieuws brengt kan prima terecht bij de website of app van de betreffende streekomroep.
Blijkbaar weten weinig mensen wat opschaling naar NHT plus betekent. Achteraf is het makkelijk praten dat het relatief gezien geen grote aanslag betrof.Op het moment van opschaling is NHT plus de grootste dreiging die we in Nederland kennen. Daar hoort een nieuwszender op dat moment iets mee te doen. NHT plus = ( Bij een ongeval of ramp met veel slachtoffers kan de GHOR een of meer Noodhulpteams van het Rode Kruis tegelijk met de reguliere hulpdiensten oproepen. De Noodhulpteams waar de Rode Kruis vrijwilligers deel van uitmaken, ontfermen zich dan over de lichtgewonde slachtoffers. Het ambulancepersoneel concentreert zich op de zorg voor de zwaargewonde slachtoffers. Daardoor kunnen alle gewonden, zwaar- of lichtgewond, snel en tegelijkertijd hulp krijgen.).

Apart dat sommigen reageren zonder kennis van feiten en terug kijken met de wetenschap van achteraf. Nieuws brengen achteraf is altijd makkelijk.
De opschaling ging uit van een situatie vergelijkbaar als de vuurwerkramp in Enschede.
Voor zover ik terug kan vinden, is er pas opgeschaald naar NHT plus om 16.02 uur. Al een uur eerder was de schietpartij in het Erasmus MC geweest en was het arrestatieteam al het gebouw binnengegaan.

Dus als je de boel ophangt aan de opschaling naar NHT Plus, dan was Radio1 toch helemaal niet zo laat met de live verslaggeving? Daarnaast maakte Radio1, zoals je aangaf, al eerder melding van de situatie. Ik vind het niet gek dat Radio1 pas 'laat' overging op live verslaggeving, gezien het een landelijke zender is. Als Rijnmond dat pas om 16.30 uur was gaan doen, had ik ze wel te laat gevonden.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

@Gerjan, Een ramp hoeft niet per definitie meerdere provincies te treffen. De Bijlmerramp en vuurwerkramp waren ook in een specifieke stad maar vallen wel onder die categorie.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Een bijlmerramp en een vuurwerkramp betroffen niet eens een hele stad, de aanslagen op de twin towers ook niet. Toch zijn in gebouwen vliegende vliegtuigen en ontploffende vuurwerkfabrieken van een andere categorie dan een individu dat bekenden neerschiet. Hoe ontzettend triest het ook is, de impact is minder.

Dat het deels in een leslokaal bij een groot UMC was, vergrootte de impact en nieuwswaarde wel. Ik zou live verslaggeving dan ook terecht vinden, maar daar blijft het wel bij.

Al die alarmcodes en rampencategorieën komen op mij altijd nogal theoretisch over. Het zal best nut hebben, maar ik heb er niks mee.
Rock 'n roll is better than music!
GerjanCluistra

aapdedino schreef: 01 okt 2023 09:48 @Gerjan, Een ramp hoeft niet per definitie meerdere provincies te treffen. De Bijlmerramp en vuurwerkramp waren ook in een specifieke stad maar vallen wel onder die categorie.
De Bijlmerramp en de Vuurwerkramp waren lokale incidenten die een grote psychologische impact hadden.

Bij nationale rampen denk ik meer aan de watersnoodramp van 1953, waarbij in Nederland de provincies Zeeland, Noord-Brabant, Zuid-Holland en Noord-Holland. Dat had voor heel Nederland direct gevolgen.

Dergelijke rampen houden zich ook niet aan landsgrenzen en spreiden zich over een groter gebied uit. In dat geval hadden alle landen langs de Noordzee hetzelfde probleem, maar was de ellende in Nederland veruit het grootste.

Wat het vooral zegt, rampen van nationale omvang vinden er nauwelijks plaats en zijn vrijwel altijd natuurverschijnselen. Het enige menselijk handelen wat een ramp van nationale omvang kan veroorzaken zijn naar mijn idee nucleaire explosies.
Peter71

Bericht door Peter71 »

GerjanCluistra schreef: 01 okt 2023 14:10 De Bijlmerramp en de Vuurwerkramp waren lokale incidenten die een grote psychologische impact hadden.

Bij nationale rampen denk ik meer aan de watersnoodramp van 1953, waarbij in Nederland de provincies Zeeland, Noord-Brabant, Zuid-Holland en Noord-Holland. Dat had voor heel Nederland direct gevolgen.

Dergelijke rampen houden zich ook niet aan landsgrenzen en spreiden zich over een groter gebied uit. In dat geval hadden alle landen langs de Noordzee hetzelfde probleem, maar was de ellende in Nederland veruit het grootste.

Wat het vooral zegt, rampen van nationale omvang vinden er nauwelijks plaats en zijn vrijwel altijd natuurverschijnselen. Het enige menselijk handelen wat een ramp van nationale omvang kan veroorzaken zijn naar mijn idee nucleaire explosies.
Interessante discussie, waar in dit verhaal toch wel belangrijke punten zitten. Inderdaad hebben rampen inderdaad veelal een lokaal karakter. Zelf ben ik vrijwillig brandweerman, en hebben wij het ook over dit soort discussies. Wanneer spreek je over een nationale ramp, of wanneer blijft een ramp lokaal. En dan zie je dat een ramp vaak lokaal is, maar dat de omvang bepaald hoever er wordt opgeschaald, en er bijstand nodig is uit andere regio,s. Veel slachtoffers, een lastig te bestrijden brand zijn vaak redenen voor een rampeninzet. En zul je zien dat de regionale omroepen de taak van rampenzender op zich nemen, een taak die ook officieel aan hun toe is gewezen.Zij kennen ook de wegen binnen de hulpdiensten en gemeentes om snel aan informatie te komen. Vaak komt dan ook het geklaag dat er niet snel informatie wordt gegeven, duh we hebben op dat soort momenten wel even wat anders aan het hoofd :lol:

Dan wanneer Radio1 belangrijk wordt, en dan moet een incident zich inderdaad over meerdere regio,s gaan verspreiden en delen van het land gaan beïnvloeden. Nucleaire incidenten kunnen zoiets bereiken. Even korter bij huis, de ramp bij Chemie Pack in 2011 had de status van nationale ramp, het viel uiteindelijk mee. Maar de brandweerregio,s hier in het midden van het land waren al wel aan het monitoren hoe het met de gifwolk stond die over meerdere regio,s trok. En dat zijn dan de momenten dat radio1 belangrijk gaat worden naast de regionale omroepen.
GerjanCluistra

Peter71 schreef: 01 okt 2023 14:48
GerjanCluistra schreef: 01 okt 2023 14:10 De Bijlmerramp en de Vuurwerkramp waren lokale incidenten die een grote psychologische impact hadden.

Interessante discussie, waar in dit verhaal toch wel belangrijke punten zitten. Inderdaad hebben rampen inderdaad veelal een lokaal karakter. Zelf ben ik vrijwillig brandweerman, en hebben wij het ook over dit soort discussies. Wanneer spreek je over een nationale ramp, of wanneer blijft een ramp lokaal. En dan zie je dat een ramp vaak lokaal is, maar dat de omvang bepaald hoever er wordt opgeschaald, en er bijstand nodig is uit andere regio,s. Veel slachtoffers, een lastig te bestrijden brand zijn vaak redenen voor een rampeninzet. En zul je zien dat de regionale omroepen de taak van rampenzender op zich nemen, een taak die ook officieel aan hun toe is gewezen.Zij kennen ook de wegen binnen de hulpdiensten en gemeentes om snel aan informatie te komen. Vaak komt dan ook het geklaag dat er niet snel informatie wordt gegeven, duh we hebben op dat soort momenten wel even wat anders aan het hoofd :lol:

Dan wanneer Radio1 belangrijk wordt, en dan moet een incident zich inderdaad over meerdere regio,s gaan verspreiden en delen van het land gaan beïnvloeden. Nucleaire incidenten kunnen zoiets bereiken. Even korter bij huis, de ramp bij Chemie Pack in 2011 had de status van nationale ramp, het viel uiteindelijk mee. Maar de brandweerregio,s hier in het midden van het land waren al wel aan het monitoren hoe het met de gifwolk stond die over meerdere regio,s trok. En dat zijn dan de momenten dat radio1 belangrijk gaat worden naast de regionale omroepen.
Die brand bij Chemie Pack is nou een mooi voorbeeld van een lokaal incident, een brand, wat zou kunnen uitmonden tot een nationale ramp, een gifwolk.

Punt is, die brand is irrelevant voor de nationale rampenzender, de gifwolk daarentegen zou de nationale rampenzender zeker inzetbaar moeten zijn.

Vanuit het perspectief van hulpdiensten zou je inderdaad vrij eenvoudig kunnen afleiden of het een nationale ramp betreft. Als de hulpdiensten in het hele land op springen staan en ook defensie ingezet moet worden mag je er wel vanuit gaan dat het een nationale ramp betreft. En ja, die defensie inzet is groter als een blushelikopter bij natuurbranden
Peter71

Bericht door Peter71 »

Inderdaad een incident met lokaal begin, de gevolgen waren in een groot deel van het land een reden voor extra waakzaamheid. Ik vondt nog een oud persbericht. https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/312453 ... vallen-mee
GerjanCluistra

Een waakzame veiligheidsregio is nog geen reden om een nationale rampenzender op te tuigen, maar indien het er meerdere zijn wel een reden om er voor de zekerheid een kleine ploeg op te zetten zodat er direct op gereageerd kan worden als het los gaat en de nationale rampenzender aan de slag moet.

Overigens zou ik er in het geval van een nationale rampenzender wel voor pleiten om Radio 1 een raamprogramma te geven en de regionale rampenzenders vanuit dat raamprogramma hun ding laten doen, vanwaaruit lokale radiozenders ook weer hun ding doen (al is het maar doorpluggen en op gezette tijden lokale informatie voorziening).

De praktijk wijst overigens wel uit dat dergelijke rampenzenders al heel snel in politieke discussies belanden over 'hoe het heeft kunnen gebeuren', 'hoe voorkomen we dat het nogmaals gebeurd' en het eindeloos herhalen van dezelfde fragmenten omdat er simpelweg niets te melden valt.
GerjanCluistra

thisisradioman schreef: 01 okt 2023 15:42
GerjanCluistra schreef: 01 okt 2023 15:02
Die brand bij Chemie Pack is nou een mooi voorbeeld van een lokaal incident, een brand, wat zou kunnen uitmonden tot een nationale ramp, een gifwolk.

Punt is, die brand is irrelevant voor de nationale rampenzender, de gifwolk daarentegen zou de nationale rampenzender zeker inzetbaar moeten zijn.

Vanuit het perspectief van hulpdiensten zou je inderdaad vrij eenvoudig kunnen afleiden of het een nationale ramp betreft. Als de hulpdiensten in het hele land op springen staan en ook defensie ingezet moet worden mag je er wel vanuit gaan dat het een nationale ramp betreft. En ja, die defensie inzet is groter als een blushelikopter bij natuurbranden
Mijn vraagstelling was niet wat de definitie van een ramp is. Die is bij alle hulpdiensten bekend en heeft een andere betekenis dan die u eraan geeft. Bij de overstromingen in Limburg in 2021 werd defensie ook ingezet. In uw beleving is het dan een nationale ramp. De rest van Nederland heeft er niets van mee gekregen.

Mijn vraagstelling was de functie van radio 1. Daar er bij een overval op een waardetransport in Amsterdam op 19 mei 2021, een achtervolging door diverse politie eenheden, vuurwapengebruik over en weer en een confrontatie in een weiland in Broek en Waterland radio 1 constant verslag deed. Dat was primair een lokaal gebeuren en in basis een veel kleinschaliger situatie als in het Erasmus MC leek. Dat achteraf anders blijkt is makkelijk te duiden met de nu beschikbare kennis. Een formule 1 race waarvoor 2 programma's moeten wijken is wel nieuwswaardig genoeg ?

Mogelijk kan de discussie waar ik nogmaals inmiddels een duidelijk antwoord op heb gekregen bij radio 1 blijven en gaat niet iedereen hier een discussie voeren in wiens optiek wat nu eigenlijk een ramp is. Het is soms moeilijk inhoudelijk te blijven maar mogelijk dat we bij mijn topic vraag kunnen blijven. Mijn mening over de functie van NPO radio 1 is anders dan die van de meerderheid van de mensen die zo vriendelijk waren inhoudelijk op die vraagstelling te reageren. Dan heb ik dus gewoon een verkeerde kijk op de functie van deze nieuwszender. Daar kan ik prima mee leven hoor.
De overstromingen in Limburg waren geen ramp, al was het maar omdat er geen enkele dode en nauwelijks gewonden zijn gevallen. Neemt niet weg dat het voor de bewoners wel een persoonlijke ramp betrof. De inzet van defensie kan je dan ook prima vergelijken met een helikopter bij natuurbranden.

Radio 1 is in de basis helemaal geen rampenzender. Die taak heeft de Rijksoverheid bij de regionale omroepen neergelegd.

https://www.denkvooruit.nl/bereid-je-vo ... wing/radio

De functie van Radio 1 in het brengen van nieuws, sport, cultuur, educatie en meer van dat. Nu denk ik dat de invulling die het nu heeft gekregen beter kan, maar volgens mij voldoet Radio 1 prima aan die vraag.
boxfm

Bericht door boxfm »

thisisradioman schreef: 01 okt 2023 15:42 Het is soms moeilijk inhoudelijk te blijven maar mogelijk dat we bij mijn topic vraag kunnen blijven. Mijn mening over de functie van NPO radio 1 is anders dan die van de meerderheid van de mensen die zo vriendelijk waren inhoudelijk op die vraagstelling te reageren. Dan heb ik dus gewoon een verkeerde kijk op de functie van deze nieuwszender. Daar kan ik prima mee leven hoor.
Gezien al je reacties, lijkt het er meer op dat je gewoon negatief wil zijn over Radio1. Blijkt wel omdat je grote voorbeeld van late berichtgeving van 23 jaar geleden is... En die formule1 race, tja als je de races uitzendt dan moet je ook de vroege tijdstippen meepakken.

thisisradioman schreef: 30 sep 2023 17:10 Hebben ze daar echt geen gevoel van urgentie ? Wat is nu eigenlijk de functie van de nieuwszender als je het om wat voor reden dan ook niet waar maakt ?
Je verwijst terug naar je topicvraag. Omdat we op pagina 3 zijn heb ik 'm er even bijgepakt. Daarover: Wat is nu precies je vraag? Wil je bevestiging van jouw mening of daadwerkelijk een discussie over hoe wij radionerds vinden dat de berichtgeving over het incident op Radio1 (en wij pakken de regionale omroep erbij) is gedaan?
Plaats reactie