Functie NPO radio 1

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

big T

Re: Functie NPO radio 1

Bericht door big T »

Vanmorgen schiet en steek partijen in Coevorden, radio 1 bestede er geen aandacht aan.
Net als radio Drenthe bracht het kalm in het nieuws.
Wat is nu je probleem?
Janno

Bericht door Janno »

Ik denk niet dat elke moord/schietpartij groot op radio 1 gebracht hoeft te worden. Je hebt al vrijwel elk kwartier nieuws, wat moet je nog meer doen? Een grote ramp als de vuurwerkramp of de Bijlmerramp is andere koek. Natuurlijk heeft een meervoudige moord (plaatselijk) veel impact, maar het is geen nationale ramp. Ik vond het ook schokkend nieuws, maar een grote explosie of vliegramp met veel dood en verderf heeft landelijk veel meer impact. Tenslotte heb je niet voor niets regionale publieke omroep. Iedereen die er meer van wil weten dan het landelijke radionieuws brengt kan prima terecht bij de website of app van de betreffende streekomroep.
boxfm

Bericht door boxfm »

thisisradioman schreef: 30 sep 2023 17:10 Afgelopen donderdag 28 september was er de bizarre situatie in Rotterdam. Toen eenmaal de melding kwam dat er ook in het Erasmus MC een schietpartij gaande was/plaats had gevonden werd er naar het scenario NHT plus opgeschaald. Terwijl omroep Rijnmond zo goed mogelijk verslag deed gingen op NPO radio 1 gewoon de programma's met de luchtige onderwerpen door. Het nieuws maakte er melding van maar op radio 1 had men blijkbaar weinig door of lagen ze te slapen. Villa VdB, Geld of je leven en in het begin ook Eenvandaag babbelden vrolijk los op onbenullige onderwerpen. Waar Rijnmond deed waarvoor een omroep bedoeld is was er op NPO radio 1 omstreeks 16.30 uur voor het eerst verslag van de situatie. Hebben ze daar echt geen gevoel van urgentie ? Wat is nu eigenlijk de functie van de nieuwszender als je het om wat voor reden dan ook niet waar maakt ? Mij deed het erg denken aan de vuurwerkramp in Enschede op 13 mei 2000. Graag jullie mening.
Verschil is wel dat Radio Rijnmond praktisch de "lokale omroep" is (regionale omroep, maar hele sterke focus op Rotterdam). En ook nog eens dat Rijnmond hemelsbreed ongeveer 440 meter van het Heiman Dullaertplein en 1 kilometer van het Erasmus MC gevestigd is. Logisch dat zij als Rotterdamse omroep er sneller aandacht aan besteden en gezien de locaties ook sneller ter plaatse zijn.

Voor een landelijke zender snap ik wel dat je in eerste instantie niet overgaat tot verslag van de situatie, het nieuws was daarvoor in eerste instantie 'niet groot genoeg' (voor live verslag, vermelding in nieuwsbulletins natuurlijk wel). Klinkt plat en grof, maar de omvang van het nieuws moet voor een landelijke zender wel echt groot zijn om live verslag te gaan doen. Naarmate de tijd verstreek, werd het nieuws steeds groter en erger. Waarbij je achteraf gezien natuurlijk direct over had moeten gaan tot verslag, maar dat is achteraf natuurlijk.

Ben het wel met je eens dat 16.30 uur wel veel te laat is voor het eerste verslag van de situatie, mocht dat de eerste vermelding pas zijn (heb zelf niet geluisterd). Tussendoor had Radio1 dan allang even een nieuwflits o.i.d. kunnen brengen hierover.

Maar als de situatie bij Radio1 en de keuzes in 2023 je doen denken aan een situatie en keuzes in 2000, dan doet Radio1 het toch niet heel verkeerd? Zit 23 jaar tussen.
Calypso

Bericht door Calypso »

Achteraf gezien vind ik eerlijk gezegd alle aandacht die middag/avond op nationale omroep wat overdreven/overtrokken. Nogmaals: achteraf. Het gaat om een verwarde persoon die 3 personen om het leven gebracht heeft - heel triest, zeker voor Rotterdam en omgeving een aangrijpende gebeurtenis, maar om nou in de avond de programmering aan te passen op TV en de persconferentie live uit te zenden...

Als het om een terrorist ging had ik me het wat meer in kunnen denken, of als er bekende Nederlanders bij betrokken waren, maar het was vrij snel al bekend dat het om een eenling ging die uit wraak handelde. Dan is het voor mij verschoven van "nieuws van urgent nationaal belang" naar "een trieste gebeurtenis waar verslag van gedaan moet worden".
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Er zijn feitelijk 2 zaken. Een lokaal misdrijf en een (toevallig dezelfde) persoon die een klaslokaal binnenloopt waarbij iemand wordt neergeschoten. Dit laatste is een misdrijf waarbij mogelijk de algehele Nederlander bij betrokken is. Dat laatste vind ik echt wel de taak van de landelijke nieuwszender. Als ditzelfde overigens in USA plaatsvindt dan staat npo altijd meteen vooraan met berichtgeving.

Ik snap de topicstarter wel in deze.
Laatst gewijzigd door Henkjan2016 op 30 sep 2023 18:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Hier zit de kracht van de regionale omroep. Dat Radio 1 dit minder goed doet dan Radio Rijnmond, lijkt me een logisch gevolg daarvan.

Ik heb niet naar Radio 1 geluisterd. Een schietpartij in een klaslokaal vind ik wat nieuwswaarde betreft wel wat anders dan een reguliere schiet- of steekpartij. Dat komt helaas te vaak voor om nog groot landelijk nieuws te zijn. Voor dit nieuws geldt dat ik live verslaggeving wel terecht had gevonden, onderbreken van de reguliere programmering voor een soort van calamiteitenuitzending echter niet nodig.
Rock 'n roll is better than music!
boxfm

Bericht door boxfm »

Calypso schreef: 30 sep 2023 17:52 Achteraf gezien vind ik eerlijk gezegd alle aandacht die middag/avond op nationale omroep wat overdreven/overtrokken. Nogmaals: achteraf. Het gaat om een verwarde persoon die 3 personen om het leven gebracht heeft - heel triest, zeker voor Rotterdam en omgeving een aangrijpende gebeurtenis, maar om nou in de avond de programmering aan te passen op TV en de persconferentie live uit te zenden...

Als het om een terrorist ging had ik me het wat meer in kunnen denken, of als er bekende Nederlanders bij betrokken waren, maar het was vrij snel al bekend dat het om een eenling ging die uit wraak handelde. Dan is het voor mij verschoven van "nieuws van urgent nationaal belang" naar "een trieste gebeurtenis waar verslag van gedaan moet worden".
Ben ik niet met je eens, maar blijft natuurlijk mening.

Het verschil is voor mij persoonlijk de locatie, vooral van de tweede moord. Het werd gepleegd in een Universitair Medisch Centrum, een school in een groot ziekenhuis. Een groot ziekenhuis waar 15.000 mensen werken en dat een hele grote functie voor een hele grote regio heeft, waar zowel ook een kankerinstituut als een belangrijk kinderziekenhuis in gevestigd zijn. Die locatie maakt voor mij wel een heel groot verschil, de impact van de moorden is door de locatie nog veel groter geworden en daardoor -in mijn ogen- groter nieuws ook.
Henkjan2016 schreef: 30 sep 2023 18:00 Er zijn feitelijk 2 zaken. Een lokaal misdrijf en een (toevallig dezelfde) persoon die een klaslokaal binnenloopt waarbij iemand wordt neergeschoten. Dit laatste is een misdrijf waarbij mogelijk de algehele Nederlander bij betrokken is. Dat laatste vind ik eht wel de taak van de landelijke nieuwszender. Als dat in USA gebeurd dan staat npo vooraan met berichtgeving.

Ik snap de topicstarter wel in deze.
Over dat USA: Het is in deze niet dat de NPO niks erover heeft gemeld natuurlijk. En het is ook niet zo dat de NPO over gaat tot live verslaggeving bij een schoolshooting in Amerika.
banne

Bericht door banne »

thisisradioman schreef: 30 sep 2023 17:10 Afgelopen donderdag 28 september was er de bizarre situatie in Rotterdam. Toen eenmaal de melding kwam dat er ook in het Erasmus MC een schietpartij gaande was/plaats had gevonden werd er naar het scenario NHT plus opgeschaald. Terwijl omroep Rijnmond zo goed mogelijk verslag deed gingen op NPO radio 1 gewoon de programma's met de luchtige onderwerpen door. Het nieuws maakte er melding van maar op radio 1 had men blijkbaar weinig door of lagen ze te slapen. Villa VdB, Geld of je leven en in het begin ook Eenvandaag babbelden vrolijk los op onbenullige onderwerpen. Waar Rijnmond deed waarvoor een omroep bedoeld is was er op NPO radio 1 omstreeks 16.30 uur voor het eerst verslag van de situatie. Hebben ze daar echt geen gevoel van urgentie ? Wat is nu eigenlijk de functie van de nieuwszender als je het om wat voor reden dan ook niet waar maakt ? Mij deed het erg denken aan de vuurwerkramp in Enschede op 13 mei 2000. Graag jullie mening.
Radio 1 is de NATIONALE rampenzender. De diverse regionale zenders zijn de regionale rampenzenders. Als er een vliegtuig neerstort, een grote aanslag wordt gepleegd of de halve Veluwe in de hens staat is Radio 1 de aangewezen zender. Hoe schokkend de gebeurtenis ook was, het was weinig meer dan een flinke schietpartij die voor Rotterdamse begrippen iets heftiger was dan op andere dagen
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Ik vraag me ook af of de NOS iemand in de buurt had om het verslag te gaan doen. Nu was het in de grote stad Rotterdam en hebben ze daar als het goed is wel een verslaggever voor. Maar geen idee.

Je moet verder pas inbreken als je daadwerkelijk wat kan melden, een ooggetuigeverslag kunt geven of kunt bellen met politie of ooggetuige. Rijnmond was direct in de buurt en deed dat. De NOS was heel erg afhankelijk van bericht politie en de persco. Dus wel goed dat ze die wel live uitgezonden hebben (op tv in ieder geval).

In het Erasmus komen veel mensen en veel Rotterdammers hebben daar wat mee. En veel mensen hebben het zien gebeuren. Dus is het wel te verantwoorden om hier meer mee te doen dan bij een andere schietpartij.
Laatst gewijzigd door aapdedino op 30 sep 2023 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

aapdedino schreef: 30 sep 2023 18:15 In het Radboud komen veel mensen en veel Rotterdammers hebben daar wat mee. En veel mensen hebben het zien gebeuren. Dus is het wel te verantwoorden om hier meer mee te doen dan bij een andere schietpartij.
Je bedoelt het Erasmus?
Pot

Bericht door Pot »

Laat ik vooropstellen dat het triest is wat er is gebeurd, maar het was eigenlijk niet meteen nieuws. De pushmelding van verschillende nieuwssites kreeg ik pas veel later op de middag (terwijl er al bericht werd dat er een schietpartij plaatsgevonden heeft). Dus eigenlijk hebben ze allemaal redelijk liggen slapen of zijn ze gedurende de dag meegegaan in elkaars 'hype'. Ook op de radio bij de NOS werd het als 'normaal' nieuws gebracht in plaats van 'breaking news' (bij Ruud de Wild dan, op het moment dat er wat meer duidelijk begon te worden).
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Oortjes schreef: 30 sep 2023 19:37
aapdedino schreef: 30 sep 2023 18:15 In het Radboud komen veel mensen en veel Rotterdammers hebben daar wat mee. En veel mensen hebben het zien gebeuren. Dus is het wel te verantwoorden om hier meer mee te doen dan bij een andere schietpartij.
Je bedoelt het Erasmus?
Ja, aangepast.
Janno

Bericht door Janno »

thisisradioman schreef: 30 sep 2023 20:07
Janno schreef: 30 sep 2023 17:37 Ik denk niet dat elke moord/schietpartij groot op radio 1 gebracht hoeft te worden. Je hebt al vrijwel elk kwartier nieuws, wat moet je nog meer doen? Een grote ramp als de vuurwerkramp of de Bijlmerramp is andere koek. Natuurlijk heeft een meervoudige moord (plaatselijk) veel impact, maar het is geen nationale ramp. Ik vond het ook schokkend nieuws, maar een grote explosie of vliegramp met veel dood en verderf heeft landelijk veel meer impact. Tenslotte heb je niet voor niets regionale publieke omroep. Iedereen die er meer van wil weten dan het landelijke radionieuws brengt kan prima terecht bij de website of app van de betreffende streekomroep.
Blijkbaar weten weinig mensen wat opschaling naar NHT plus betekent. Achteraf is het makkelijk praten dat het relatief gezien geen grote aanslag betrof.Op het moment van opschaling is NHT plus de grootste dreiging die we in Nederland kennen. Daar hoort een nieuwszender op dat moment iets mee te doen. NHT plus = ( Bij een ongeval of ramp met veel slachtoffers kan de GHOR een of meer Noodhulpteams van het Rode Kruis tegelijk met de reguliere hulpdiensten oproepen. De Noodhulpteams waar de Rode Kruis vrijwilligers deel van uitmaken, ontfermen zich dan over de lichtgewonde slachtoffers. Het ambulancepersoneel concentreert zich op de zorg voor de zwaargewonde slachtoffers. Daardoor kunnen alle gewonden, zwaar- of lichtgewond, snel en tegelijkertijd hulp krijgen.).

Apart dat sommigen reageren zonder kennis van feiten en terug kijken met de wetenschap van achteraf. Nieuws brengen achteraf is altijd makkelijk.
De opschaling ging uit van een situatie vergelijkbaar als de vuurwerkramp in Enschede.
Je vroeg onze mening en die heb ik gegeven. Als het de bedoeling was dat alleen mensen hun mening gaven die ingevoerd zijn in alle dreigingsniveaus was het misschien handig geweest dat aan te geven. Ik reageer vanuit mijn persoonlijke gevoel over hoe bedreigend een situatie aanvoelt en dat was in dit geval minder dan bij de vuurwerkramp en de Bijlmerramp. Niets meer en niets minder.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

thisisradioman schreef: 30 sep 2023 20:07 Blijkbaar weten weinig mensen wat opschaling naar NHT plus betekent. Achteraf is het makkelijk praten dat het relatief gezien geen grote aanslag betrof.Op het moment van opschaling is NHT plus de grootste dreiging die we in Nederland kennen. Daar hoort een nieuwszender op dat moment iets mee te doen. NHT plus = ( Bij een ongeval of ramp met veel slachtoffers kan de GHOR een of meer Noodhulpteams van het Rode Kruis tegelijk met de reguliere hulpdiensten oproepen. De Noodhulpteams waar de Rode Kruis vrijwilligers deel van uitmaken, ontfermen zich dan over de lichtgewonde slachtoffers. Het ambulancepersoneel concentreert zich op de zorg voor de zwaargewonde slachtoffers. Daardoor kunnen alle gewonden, zwaar- of lichtgewond, snel en tegelijkertijd hulp krijgen.).

Apart dat sommigen reageren zonder kennis van feiten en terug kijken met de wetenschap van achteraf. Nieuws brengen achteraf is altijd makkelijk.
De opschaling ging uit van een situatie vergelijkbaar als de vuurwerkramp in Enschede.
Hoe interpreteer jij 'dreiging' dan? Noodhulpteams zijn er (volgens de noodhulpteams zelf) voor inzet bij grote ongevallen of rampen, ter ondersteuning. In Rotterdam heb je de plus-variant, die gericht is op triage; beoordeling van de ernst van verwonding etc. en waar nodig 'wie eerst helpen' als er meer vraag dan mogelijkheden zijn.

Dat gebeurt niet voor een eenvoudige aanrijding nee, maar het heeft volgens mij ook niet per se iets te maken met dreiging. Zeker niet met nationale dreiging.

Radio 1 is de nationale rampenzender. Maar er is geen sprake geweest van een nationale ramp. Wel is het een nieuwszender, dus je mag gedegen aandacht verwachten bij zo'n gebeurtenis, maar alles volledig om? Nee, daar was het mijn inziens niet de situatie naar, hoe ernstig ook voor de direct betrokkenen.

Vanuit welke hoedanigheid plaats je dit, je zit in de hulpverlening, of? Je lijkt te weten wat de opschaling en ideeën daarbij waren? Ik vind daar zo snel openbaar niks van terug in ieder geval.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

thisisradioman schreef: 30 sep 2023 20:07 Blijkbaar weten weinig mensen wat opschaling naar NHT plus betekent. Achteraf is het makkelijk praten dat het relatief gezien geen grote aanslag betrof.Op het moment van opschaling is NHT plus de grootste dreiging die we in Nederland kennen. Daar hoort een nieuwszender op dat moment iets mee te doen.
Schijnbaar maken nieuwszenders toch hun eigen inschattingen. Prima, wat mij betreft.
Plaats reactie