Belgische en Nederlandse commerciele radio laten fuseren??

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
zend-amateur

Belgische en Nederlandse commerciele radio laten fuseren??

Bericht door zend-amateur »

Wat is jullie mening hier over?

Zou het misschien leuk zijn om de Nederlandse en Belgische ( nederlandstalig deel ) commerciele radio te laten fuseren??

Mijn idee daar mee is dan om Qmusic en Joe te laten draaien vanuit Belgie met Vlaamse presentatoren, op frequentie's in Nederland en Belgie.

Als tegen hanger Radio 538 en radio 10 te laten draaien vanuit Nederland met Nederlandse presentatoren op zowel Nederlandse en Belgische frequentie's.

Dan kan je als zenders de top van de dj's en presentatoren aantrekken.

Voor de luisteraar is er dan ook keus, hou je van de rustige Vlaamse dj's luister je vooral naar de Belgen, hou je van de grote ego"s met hun geschreeuw luister je voorla naar de Nederlanders.

Denk dat je zo mooie radio gaat krijgen in zowel Belgie als in Nederland en er een mooie radio strijd kan gaan komen tussen de Vlamingen en de Hollanders...
Phoenix

Re: Belgische en Nederlandse commerciele radio laten fuseren??

Bericht door Phoenix »

Nee, dit vind ik geen goed plan. Met aparte edities van Qmusic en Joe gericht op de Vlaamse en Nederlandse markt krijg je een groter marktaandeel dan één editie gericht op beiden.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Ik moet gelijk denken aan een fusie tussen PvdA en GroenLinks. Fusie is de allerlaatste stap na een heel proces...

Sowieso is de advertentiemarkt verschillend dus je zou daar wat voor moeten bedenken. Ik denk dat er zeker wel overlap is tussen wat in beide gebieden populair kan zijn, maar ook dingen die bij ons wel werken en in het zuiden niet, en omgekeerd.

(Qua taal heb je Belgen die perfect doorsneeNederlands spreken met alleen "zeker en vast" in plaats van "vast en zeker" en een klein accent om ze weg te geven versus Belgen die inderdaad iets spreken waar wij in Nederland niks mee kunnen. (Super-irritant dat makers van reality-shows, zoals Expeditie Robinson toen het nog gemend was, dat niet snapten en ALLE Vlamingen ondertitelden op een manier die je niet uit kan zetten.))

Maar interessant genoeg voor een experiment op de DAB, lijkt me. En dan wellicht een echt duaal station dat volledig 50/50 is, kijken hoe dat uitwerkt.

Het is toch wel jammer dat een lijntje op de kaart zo'n grote afstand tussen buurgebieden schept.
Feivel

Bericht door Feivel »

In Moldavië gebeurt dat al. De zender Kiss FM deelt daar een gedeelte van de programmering met Kiss FM uit Roemenië. DJ's vanuit Boekarest zijn ook in bijvoorbeeld Chisinau te horen. Tegelijkertijd heeft de zender in Moldavië ook eigen presentatoren. Dat kan daar, omdat er zowel Roemeens als Russisch gesproken wordt. Er is geen accentverschil.

Hier in Nederland zou dat veel lastiger zijn. Vlaams en ABN kennen grote verschillen, ook in uitdrukkingen. Ik denk niet dat Nederlanders goed zullen begrijpen waarom er opeens gesproken wordt over 'een pak meer' of 'een boontje voor iemand hebben'. Fuseren lijkt mij dan ook geen goed idee.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

lijkt me ook kansloos gezien het enorme cultuurverschil. Het is niet voor niets dat beide landen een compleet andere manier van radiomaken hebben. Persoonlijk ben ik enorme fan van de Vlaamse manier van presenteren, waar de nadruk toch veel meer op de muziek en luisteraar ligt dan de one-man-shows van onze dj's, maar ben bang dat ik daarmee in de minderheid ben ;)
Ik weet niet of dit al het geval is, maar je zou een station wat in verschillende landen te horen is met een eigen editie via RDS aan elkaar kunnen koppelen zodat je tijdens het rijden door Europa vanzelf van Q Music Nederland naar Q Music Vlaanderen overspringt. Zo was ik vorig jaar zomer steeds handmatig opzoek naar de 'lokale' Nostalgie op mijn autoradio.....Vlaanderen, Wallonie, Frankrijk....lekker station, maar moest 'm steeds opnieuw opzoeken.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
KWBE93

Bericht door KWBE93 »

Een fusie heeft absoluut geen zin. Tussen Frankrijk en Wallonië werkt zoiets waar de populaire C'Cauet zowel op NRJ Frankrijk als NRJ Wallonië wordt uitgezonden. Ook omdat die culturen iets dichter bij elkaar liggen. Toch stukken dichter dan tussen Vlaanderen & Nederland. Hoewel ik dat verschil hier in de grens iets minder merk. Ik ben dan ook vrij snel in Nederland als ik wil. :))

Maar ik zie wel heil in bijvoorbeeld een (wekelijks) gezamenlijk programma. Dat zou kunnen werken mits goed gedaan. Men kan bijvoorbeeld bij Q eens starten met bijvoorbeeld een uurtje muziek draaien van elkaars land. In Vlaanderen hoor je dan de populaire muziek van Nederland, in Nederland populaire artiesten van hier in Vlaanderen zoals een Pommelien Thijs, Regi enz. Kan worden gestart als een non-stop programma, kan met een DJ zijn uit het eigen land of van het land waar de muziek vandaan komt. Je kan zoiets opbouwen, je kan ervoor kiezen om DJ's uit te wisselen, maar beter zou gewoon een duo presentatie zijn. Gewoon eens zot doen op een vrijdagavond. De ene keer vanuit de radiostudio's van Vilvoorde uitgezonden, week erop vanaf Amsterdam en zo wisselwerking.

Maar eigenlijk, Q Nederland heeft met Lost Frequencies eigenlijk al een Belgische DJ in huis, maar is natuurlijk heel ander programma dan ik hier omschrijf. :lol:
Laatst gewijzigd door KWBE93 op 20 aug 2023 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Feivel schreef: 20 aug 2023 14:50Hier in Nederland zou dat veel lastiger zijn. Vlaams en ABN kennen grote verschillen, ook in uitdrukkingen. Ik denk niet dat Nederlanders goed zullen begrijpen waarom er opeens gesproken wordt over 'een pak meer' of 'een boontje voor iemand hebben'.
Maar is dat, als het binnen zekere grenzen blijft, nou niet juist de lol van zo'n grensoverschrijdend (in de goede zin!) programma?

Zeker als je duo-presentatie met een Nederlander en een Vlaming hebt zal dat geen probleem zijn. Ik zou het zeker interessant vinden om naar zo'n programma te luisteren.

Maar inderdaad, gewoon de hele hap fuseren is iets teveel van het goede. :-D
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik ben momenteel in Vlaanderen. Hoewel de Nederlandse taal gesproken wordt, is het cultureel toch wel een wereld van verschil. Een complete fusie van radiozenders lijkt mij niet logisch.
iljitsch schreef: 20 aug 2023 14:38 Sowieso is de advertentiemarkt verschillend dus je zou daar wat voor moeten bedenken.
Dat ook.
Rock 'n roll is better than music!
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Oortjes schreef: 20 aug 2023 19:54 Ik ben momenteel in Vlaanderen. Hoewel de Nederlandse taal gesproken wordt, is het cultureel toch wel een wereld van verschil. Een complete fusie van radiozenders lijkt mij niet logisch.
iljitsch schreef: 20 aug 2023 14:38 Sowieso is de advertentiemarkt verschillend dus je zou daar wat voor moeten bedenken.
Dat ook.
Bij commerciële zenders zie het niet gebeuren, te grote verschillen in radiocultuur en advertentiemarkt inderdaad.

Meer samenwerking tussen VRT en de NPO op radiovlak zie ik wellicht nog wel gebeuren in de toekomst. De Taalstaat wordt af en toe in samenwerking met de Vlaamse Radio 1 uitgezonden, en op sommige onderwerpen die voor beide zenders relevant zijn is het misschien mogelijk om samen te werken en uit te zenden (bij Bureau Buitenland hoor je ook vaak Vlaamse correspondenten, wellicht dat met een Nederlandse en Vlaamse presentator je het vrij makkelijk op twee zenders tegelijk uit kan zenden bijvoorbeeld). Zelfde voor specifieke succesvolle programmma's van 3FM/Studio Brussel/De Tijdloze, al is dat laatste iets wat ik sinds een jaar niet zo snel meer zien geworden sinds beide stations nu druk bezig zijn om zichzelf te herpositioneren
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

banne schreef: 20 aug 2023 13:12 Ik zie dat persoonlijk echt niet zitten. De Vlaamse taal vind ik echt verkrachting van onze mooie Nederlands taal en om die reden niet om aan te horen. De cultuurverschillen zijn ook te groot, het is echt een compleet ander land ondanks dat we "dezelfde" taal spreken
Dat je iets zelf wat minder mooi om aan te horen vindt maakt het geen “verkrachting”, dat is echt een belediging. Vlaams heeft zich anders ontwikkeld dan Abn, maar is in veel gevallen juist trouwer gebleven aan de oorspronkelijke taal. Daarbij zijn Vlamingen over het algemeen een heel stuk creatiever met de taal dan Nederlanders. Niet je smaak: oké. Waarschijnlijk komt u dan ergens uit het westen van het land, waar ze onze taal nogal verruwd hebben, en mijn ervaring leert dat mensen daar vaker moeite hebben met het zachtere Vlaams, maar ook met Limburgs of Brabants.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
rodie

Bericht door rodie »

Het mag overigens ook niet.

Maar je zou er wel een actie van kunnen maken, bijv. een week lang vlaamse radio in Nederland, en in Vlaanderen Nederlandse.
Deejays van elkaar wisselen.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Dat doet me denken aan twee piratenplaatjes uit de jaren '80 of misschien vroege jaren '90. De eerste was een boer die in Den Haag kwam, waar de boer en hagenees hun besognes met het betreffende accent bezongen. Bij het tweede plaatje was de hagenees op de boerderij. Jammer dat ik dit later nooit meer terug heb kunnen vinden.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

rodie schreef: 21 aug 2023 12:18 Maar je zou er wel een actie van kunnen maken, bijv. een week lang vlaamse radio in Nederland, en in Vlaanderen Nederlandse.
De Lage Landen Lijst van VRT Radio 1 werd in de eerste jaren ook uitgezonden door Nederlandse zenders, eerst door Radio 5 en later Omroep Brabant, Zeeland en L1. Ook de nieuwslezers en presentatoren waren zowel Nederlands als Vlaams toen.
banne

Bericht door banne »

waterveenmos schreef: 21 aug 2023 11:55
banne schreef: 20 aug 2023 13:12 Ik zie dat persoonlijk echt niet zitten. De Vlaamse taal vind ik echt verkrachting van onze mooie Nederlands taal en om die reden niet om aan te horen. De cultuurverschillen zijn ook te groot, het is echt een compleet ander land ondanks dat we "dezelfde" taal spreken
Dat je iets zelf wat minder mooi om aan te horen vindt maakt het geen “verkrachting”, dat is echt een belediging. Vlaams heeft zich anders ontwikkeld dan Abn, maar is in veel gevallen juist trouwer gebleven aan de oorspronkelijke taal. Daarbij zijn Vlamingen over het algemeen een heel stuk creatiever met de taal dan Nederlanders. Niet je smaak: oké. Waarschijnlijk komt u dan ergens uit het westen van het land, waar ze onze taal nogal verruwd hebben, en mijn ervaring leert dat mensen daar vaker moeite hebben met het zachtere Vlaams, maar ook met Limburgs of Brabants.
Let ook vooral op het “vind ik”
Laatst gewijzigd door banne op 21 aug 2023 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
rodie

Bericht door rodie »

NieuweGebruiker schreef: 21 aug 2023 13:38
rodie schreef: 21 aug 2023 12:18 Maar je zou er wel een actie van kunnen maken, bijv. een week lang vlaamse radio in Nederland, en in Vlaanderen Nederlandse.
De Lage Landen Lijst van VRT Radio 1 werd in de eerste jaren ook uitgezonden door Nederlandse zenders, eerst door Radio 5 en later Omroep Brabant, Zeeland en L1. Ook de nieuwslezers en presentatoren waren zowel Nederlands als Vlaams toen.
Nog steeds wordt dat gedaan dacht ik.
Erg leuke lijst!
Plaats reactie