Veel webstations komen anders ook van die zolderkamer.Feivel schreef: ↑06 dec 2023 23:29 ‘Hobby radio hoort op het internet’ is zo’n uitspraak waar ik me enorm aan kan storen. Nee, hobby radio hoort op je zolderkamer. Als het wordt uitgezonden (waar dan ook) moet het gewoon goed zijn. Ik zeg niet dat het niet leuk of minder serieus mag zijn, maar het moet toch iets van beluisterbaar zijn. Het is jammer dat internetradio steeds in diskrediet wordt gebracht met dat soort kreten. Alsof het allemaal prutsers zijn.
Ik maak al jaren internetradio, en luisteraars roemen ons om het goed klinkende geluid, hoge mate van professionaliteit, de goede muziekmix en de interactie (niet alleen on air) met luisteraars. Geen geknoei in de marge, dus. En zo ken ik wel meer voorbeelden. Patrick van den Hoek hier op het forum was bijvoorbeeld jarenlang internet-only met zijn XTRARADIO en dat klonk meer dan prima. Laatst hoorde ik een jonge Belg op Twitch die voor een Habbo radiostation werkt. Alle talks waren raak, het geluid ging door een Optimod, er hing een Neumann microfoon en het klonk als een klok.
Als ik dat dan moet vergelijken met het niveau van Radio4all, dan is Radio4all niet eens internetwaardig. Moeten ze lekker zelf weten (het zijn hun centen), maar sta niet raar te kijken als het concept toch niet het ei van Columbus bleek te zijn.
Maar zonder gekheid, wat maakt het uit hoe het klinkt. Het allerbelangrijkste is een radiomaker die er tevreden mee is, die ermee kan doen wat die wil en die er blij van word. Als er dan ook nog iemand is die het leuk vind om te luisteren, dan is het verhaal compleet. Ook al is het geknoei in de marge, wat maakt het uit. Neemt niet weg dat je best doen om er iets moois van te maken wel het minste is wat je als radiomaker kan doen.