Testen met AI Radio DJ

Alles over software pakketten voor jouw station.

Moderator: admin6

fhughes

Re: Testen met AI Radio DJ

Bericht door fhughes »

Dit is een brief voor jullie die me wat ondersteunen willen. Ik ben blij me hier te kunnen uiten zodat het allemaal op de been komt. De laatste weken heb ik veel nagedacht over mijn toekomst en ik heb daarvoor mijn leven voor ingezet, een leven waarvan ik zo'n hele tijd in ontwikkeling ben geweest, zowel technisch als persoonlijk. Ik maak geen grote plannen, maar wat ik doe is iets dat ik erg mee voel met en dat ik ervoor waard ben. Het gaat mij niet om het geld, of hoeveel mensen ik helpen kan of wat voor effect ik heb op de wereld. De kanttekening die ik nu zet is dat als wij iets nieuws brengen (en daarin blijven) en dan een partij/bedrijf inschakelen om het verder te promoten, dit allemaal aan ons eigen risico en onze eigen manier van doen zal binden. Dit is niet zo dat we iets maken en anderen de rest ervan willen meebrengen, of iemand anders een deel van wat wij verzinnen krijgen voor niets. Dit is een keuze waarover ik naast mijzelf heb moeten denken en uiteindelijk besloten dat ik niet naar de grote geldwagens wil, maar blijf doen dat ik eigenlijk heb gemaakt en dat ik zelf ervoor zorg dat het bijblijft. Ik blijf hiervoor steunen door mijn werk te doen en iets beters te creëren dan wat al op de markt is. Ik ben blij om zo'n reactie te krijgen van jullie die me ondersteunen willen, maar ik hoef niet te zeggen dat het eigenlijk voor mezelf gaat en niet voor iemand anders. Ik wens jullie alles goed!
sverrips

Bericht door sverrips »

We gaan starten met nieuws voorgelezen door AI. Alles blijft voorlopig wel in het engels, dat heeft een aantal redenen. 1 van de redenen is dat de uispraken in het Nederlands niet goed zijn momenteel. Tweede reden is dat het wereldwijde demo is en de meeste mensen op de wereld engels spreken en kunnen verstaan. Verder blijkt vanwege een telefoontje die ik vandaag had, dat een van de landelijke omroepen in Hilversum ook belangstelling toonde. Ik had ondertussen toch ook wel een beetje verwacht dat radio automatiseringen icm AI zo langzamehand wel als paddestoelen uit de grond zou komen, maar het is nog erg stil wereldwijd.
https://linux.radio ( met Lotte als AI Auto DJ & Radio Host, Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
sverrips

Bericht door sverrips »

Nog steeds bezig met AI, ondertussen iets verder en erachter gekomen dat het allemaal niet veel voorstelt. Ik zal een stuk code plaatsen als voorbeeld wat overigens echt werkt en in mijn automatisering zit. Je kunt het dus ook zelf gebruiken als je er enigsins iets van weet. De onderstaande code zorgt via tgpt dat de tekst gecreeeerd wordt door AI via chatgpt van Microsoft/openAI. De tekst komt terug als een tekstbestand en wordt opgeslagen voor later als ik er iets mee wil. Daarna wordt het door espeak-ng uitgesproken als een wav bestand en die wordt in de automatisering gedraaid.

Er zijn wat kanttekeningen. tgpt werkt goed en zwerft voor linux op het internet rondt.
espeak-ng is vrij beroerd (zal hier een voorbeeld opname plaatsen), maar heeft geen internetsite of een andere dienst nodig de tekst uit te spreken. Mooi is het niet, maar het draait wel standalone, je heb dus geen netwerk nodig om toch een Nederlandse uitspraak te hebben. Voor de uitspraak is mbrola-NL2 gekozen die het beste lijkt.

Alleen tgpt heeft een internetverbinding nodig om de tekst af te handelen. Ik heb gpt4all geprobeerd, een AI die offline werkt waardoor helemaal geen internet meer nodig zou zijn. Echter twee keer of meer een vraag stellen waarom de bananen krom zijn, levert dezelfde output op steeds. Dus niet geschikt, een muziektrack zou dan steeds dezelfde afkondiging krijgen, iets waar je variatie in wilt.

De magische code wat achteraf niet zoveel voor stelt (nu ik er wat langer met de materie werkt) :

Code: Selecteer alles

[#!/bin/bash
tgpt -u
#
text="Kondig deze muziektrack aan op radio station Linux Radio punt Tools, geef geen tijd of dagaanduiding aan en geef er een korte informatie in het Nederlands over : "
#
song="$1"
name=$(basename "${song%.*}")
#
track=`date +%F-%T`
#
tgpt -w "$text ${name/ - /. - }" > "/home/lrt/ai-voices/$track.dj"
#
/usr/bin/espeak-ng -f "/home/lrt/ai-voices/$track.dj" -v mb-nl2 -s 150 -w "/tmp/track.wav"
#
ffmpeg -y -i "/tmp/track.wav" "/home/lrt/ai-voices/$track.flac"
echo "$1" > "/home/lrt/ai-voices/$track.txt"
#
/usr/bin/normalize-audio "/tmp/track.wav" > /dev/null 2>&1
/usr/bin/sox "/tmp/track.wav" "/home/lrt/mediafiles/diskjockey/Artificial Intelligence DJ.wav" pad 1 5 > /dev/null 2>&1

De tekst die AI genereer is als volgt (en telkens weer anders):

Beste luisteraars van Linux Radio, we hebben een speciale track voor jullie klaarstaan. Het is het nummer "Intimiteit" van de Nederlandse band Kadanz.

"Intimiteit" is een prachtig melodisch nummer dat de perfecte balans tussen pop en rock raakt. De band Kadanz, bestaande uit ervaren muzikanten, weet met dit nummer een bijzondere sfeer te creëren. De teksten vertellen over de kracht van vertrouwelijkheid en het belang van verbinding in relaties.

Dus leun achterover, ontspan en geniet van "Intimiteit" van Kadanz, hier op Linux Radio punt Tools.

Het klinkt als volgt (zonder dat je internet dus nodig heb voor de uitspraak) :

https://linuxradio.tools/espeak.flac

Het is ondertussen duidelijk dat als je tgpt goed gebruikt en een goede text naar voice dienst afsluit (dus geen espeak-ng gebruikt), dat het dan allemaal zo gemaakt is en niet veel voorstelt om AI te intrigeren binnen een radio automatisering. Het leek heel bijzonder, maar ik denk dat bijna iedereen dit kan bedenken en maken die een beetje kan programmeren. Het verbaasd me nog steeds dat er nog steeds geen paddestoelen dat groeit als kool uit de grond komt.
https://linux.radio ( met Lotte als AI Auto DJ & Radio Host, Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
Petertje

Bericht door Petertje »

MFM

Bericht door MFM »

Tsja, daar mist inderdaad nogal wat “leven” in die 2 voorbeelden. Alsof ik mijn tts generator hoor wauwelen.
Petertje

Bericht door Petertje »

Ja, dat is nog steeds erg ingewikkeld. Het is in de afgelopen jaren al flink beter geworden, maar emotie zal lastig zijn om er in te krijgen. Voor nieuws lezen zou het misschien wel een goede oplossing zijn.
sverrips

Bericht door sverrips »

Petertje schreef: 31 aug 2023 13:15 Ja, dat is nog steeds erg ingewikkeld. Het is in de afgelopen jaren al flink beter geworden, maar emotie zal lastig zijn om er in te krijgen. Voor nieuws lezen zou het misschien wel een goede oplossing zijn.
Welke TTS heb je gebruikt ? Misschien dat ik er iets aan heb, al zijn er bergen TTS, maar ze kosten zoal wat !
sverrips

Bericht door sverrips »

Dit is dus een proef uitzending. Ik heb nog niet de goede (lees goede en goedkope) TTS gevonden online, dus nog even met espeak-ng Dit is het systeem dat zelfstandig draait en door mij ontworpen is en niet werkt en geen verbinding heeft met de AI oplossing van Marius. Ik blijf met hem samenwerken, maar kan nu ook zonder hem (wat niet de bedoeling is, maar het kan wel). Het is een zo simpel een goede stem te creeren als je ervoor betaald, dat hierbij een tweede oplossing gemaakt is. Tergelijkertijd nog steeds na een dag verbaasd hoe simpel het is AI in te zetten en te maken voor een radio automatisering dat ik nog steeds niet snap waarom anderen daar niet in gesprongen zijn, elk programmeur zou dit kunnen en 't is zo simpel met het gebruik van tgpt !

https://www.mixcloud.com/stephanverrips ... en-22-fla/
Petertje

Bericht door Petertje »

sverrips schreef: 31 aug 2023 22:55 Welke TTS heb je gebruikt ? Misschien dat ik er iets aan heb, al zijn er bergen TTS, maar ze kosten zoal wat !
Betaalde ja, Google in dit geval. Ben bang dat als je een beetje fatsoenlijke uitspraak wilt, je toch uitkomt bij Google of Microsoft.
sverrips

Bericht door sverrips »

Vandaag komt het treurige bericht binnen dat Marius wil gaan stoppen met AI en Radio Automatisering onder het kopje dat een bedrijfsplan uit blijft, dat we er 100% voor moeten gaan als we er serieus in willen zitten. Wij willen dat allebei niet. Verder zijn de kosten hoog voor text naar spraak en hij is bezig met andere intressante projecten. Kortom..... ben nog aan het kijken hoe het stopt, maar sinds gisteren of eergisteren heb ik zelf een systeem ontwikkeld en als hij werkelijk stopt, zal ik het online gaan brengen. Ik zit dan alleen nog met text naar spraak wat mooier zou moeten, maar het systeem draait al en werkt gewoon buiten zijn werk om. BVolgens mij moet de intensie niet zijn dat het niet klinkt, maar meer dat het kan en werkt, al dan niet met een slechte robotachtige aankondiging !

Voor mij is het online brengen alleen maar om te laten zien dat en hoe het draait, ook ik ga er geen serieus werk van maken en probeer zoals ik al een tijd bezig ben zaken online te delen omdat ik dingen niet voor mezelf wil houden en anderen het ook kunnen gebruiken. Ik vaar met het gebruik van linux op diezelfde mensen die ook alles vrij weggegeven hebben, dus dat mag ik ook gewoon wel doen.

Hiermee stopt ook het zakelijk (de support) aanbieden van helpen met het systeem en ga ik verder op vrijwillige basis waarbij dat mensen zichzelf kunnen redden en het systeem kunnen opzetten het uitgangspunt zijn. Ik neem er ook iets meer tijd voor !
ColinC

Bericht door ColinC »

Is hier toevallig nog een update van ? :-) Ben wel heel benieuwd naar de ontwikkelingen namelijk.
sverrips

Bericht door sverrips »

Ik zei pas geleden dat het bedroevend simpel was gepresenteerde radio station te maken met AI. Ik heb dat toen niet uit de doeken gedaan hoe dat kan. Code moet je bijwerken voor je eigen radio automatisering, maar komt uit een werkende AI script van LinuxRadio.Tools V2301. AI DJ en Host bestaat letterlijk uit 2 zinnen met code die het zo bedroevend simpel maken, dat ik nu nog steeds niet snap waarom radio automatiseringen er niet op duiken. Helaas is Narakeet behalve erg goed, ook heel erg duur. 20 eurocent per 1 minuut spraak. Code is er, werkt, alleen nog wat onbruikbaar vanwege de hoge kosten. AI voor AI DJ betreft enkel deze twee cruciale basis regels:

Code: Selecteer alles

# Vraag aan openai een antwoord van de te af te kondigen muziektrack en de te aan te kondigen muziektrack
/usr/local/bin/openai "Doe alsof je een persoon bent, antwoord als een persoon en je heet Lotte en vertel heel kort in een paar woorden iets in dit radio programma over de muziektrack die net geweest is: \"$afkondiging\" Na afloop kondig je de volgende muziektrack: \"$aankondiging\" aan in je radio programma dat De Nacht heet." > $HOME/antwoord_van_lotte.txt

# Zet het antwoord van AI om van tekst naar spraak
/usr/bin/curl -d "$(cat $HOME/antwoord_van_lotte.txt)" -H "Content-Type: text/plain" -H "x-api-key: u23...dat_zou_je_wel_willen_weten...O125" -H "accept: application/octet-stream" --output "./mediafiles/lotte/lotte, die hoor je in... de nacht.m4a" https://api.narakeet.com/text-to-speech/m4a?voice=lotte
Ik ben van plan dingen zoals dit steeds te delen, omdat ik zelf niet beter wil worden aan mijn werkzaamheden en ontdekkingen, maar ik word wel blij als mensen low cost radio kunnen blijven maken (waar mijn hart ook ligt) en de code kunnen gebruiken om dit doel te halen. Verder natuurlijk ... ook weer bizar dit simpele code dus!

Dit is overigens niet de code die Marius gebruikt, maar eigen gemaakte en gevonden code. Ik zal straks een uitzending delen waarin je de werking kunt horen. Dat zal een link van mixcloud.com zijn i.v.m. auteursrechten.
Laatst gewijzigd door admin5 op 21 nov 2023 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Code even tussen code tags gezet. Service van de zaak.
jessica

Bericht door jessica »

Je kunt je natuurlijk afvragen of 20 cent voor 1 minuut spraak duur is. Met 10 minuten spraak per uur ben je dan € 2 euro kwijt. Een werknemer gaat er niet voor € 2 euro per uur zitten. Voor nachtprogramma's op grote zenders wat nu non stop is zou het perfect zijn.

Ik ben eens dat € 2 per uur voor een particulier erg gaat oplopen, maar voor een groot landelijk radiostation is dit peanuts.
Wat ik mis is de emotie in de spraak. Het is allemaal nogal monotoon. Daar zie ik voorlopig geen oplossing voor en nog niet vooruitgang in.
sverrips

Bericht door sverrips »

En een korte voorbeeld hoe openai.com icm narakeet.com klinkt in het Nederlands en nu even dient als voorbeeld. Ik ga nu elke uitzending die ze om 00:00 uur tot 01:00 uur 's nachts maakt, dagelijks op mixcloud zetten. Als mensen behoefte hebben ook met AI aan de gang te willen, geef me dan een seintje. Ik weet bij voorbaat niet of commecieele windows radio automatisering pakketten geschikt zullen zijn om dit toe te passen. Maar nieuws is vaak er ook tussen te plakken, bv. met de RTV Download Tool, dus dan moet dit dus ook kunnen, lijkt me.

Hier een klein stukje Lotte
https://www.mixcloud.com/kleurvangeluid ... ie-als-dj/
sverrips

Bericht door sverrips »

ColinC schreef: 21 nov 2023 16:04 Is hier toevallig nog een update van ? :-) Ben wel heel benieuwd naar de ontwikkelingen namelijk.
De ontwikkelingen liggen wat laag omdat ik zelf bij AI DJ nog steeds twijfel of het er klaar voor is. Marius Dima is bezig met ontwikkeling en heb daarvoor hem 1x een server met LinuxRadio.Tools V2301 beschikbaar gesteld die hij met zijn implantatie van AI DJ en Host kan testen. Deze loopt ook op mixcloud en kun je horen op https://mixcloud.com/live/airadiohost

Dat van mij is vandaag gemaakt met twee regels. Waar Marius Dima zelf AI genereer, maak ik zelf gebruik van twee regels met een API call. Mijn oplossing klinkt iets anders dan dat van Marius en mijn uitzendingen worden 1x per dag op mixcloud gezet. Dat van mij is als particulier te duur om elk uur te voorzien van AI. Maar met elke dag een uitzending kan je toch een beeld krijgen. Mogelijk vindt men de muziek niet mooi, maar het gaat uiteindelijk om het hele geheel. Ook mijn AI oplossing werkt met LinuxRadio.Tools V2301

Verder heb ik geen idee waar de ontwikkeling naartoe gaat. Ik ben bereid mensen hier te helpen met een AI implantatie, maar verder heb ik geen zicht op wat de toekomst gaat brengen. Het ligt niet stil, maar er zijn ook geen plannen hoe het verder zal verlopen...
Plaats reactie