Testen met AI Radio DJ
Moderator: admin6
Re: Testen met AI Radio DJ
Dat laatste ben ik niet met je eens.
Alle playoutsoftware waar ik mee gewerkt heb zijn gericht op echt radio maken zodat er wel degelijk onderscheid tussen muziektracks, vormgeving, voicetracks etc is. Inclusief start/stop/intro/outro. Dus onderscheid in het soort tracks, spraak of muziek.
Daarom vroeg ik ook al waarom je AI jock de cuepunten niet als uitgangspunt neemt.
Maar ik begrijp dus dat je dit niet in je pakket hebt ingebouwd? Is het dan meer een jukebox of bedoeld als alternatief voor serieuze radioplayout?
Alle playoutsoftware waar ik mee gewerkt heb zijn gericht op echt radio maken zodat er wel degelijk onderscheid tussen muziektracks, vormgeving, voicetracks etc is. Inclusief start/stop/intro/outro. Dus onderscheid in het soort tracks, spraak of muziek.
Daarom vroeg ik ook al waarom je AI jock de cuepunten niet als uitgangspunt neemt.
Maar ik begrijp dus dat je dit niet in je pakket hebt ingebouwd? Is het dan meer een jukebox of bedoeld als alternatief voor serieuze radioplayout?
Die discussie over cue punten is alleen van belang als je een paar cue punten hebt. Maar heb je een map met 2000 tracks, dan wens ik je veel succes met cue punten waar je dan weken mee druk ben. Als je het hebt over software die dat voor je doet, dan is dat een goed moment dat er foute tracks foute cue punten krijgt in de muziekdatabase omdat hij spraak en muziek niet goed kan onderscheiden van elkaar. Kortom.... ik weet niet wat je bedoelt, maar zo simpel als je schets is het volgens mij niet. Verder bedoel ik in de discussie niet waar jij niet mee eens bent. Ik had het over het trainen van AI om het verschil te zien tussen muziek en muziek en spraak, jij heb het over cue punten. Da's een wezelijk verschil !
Edit: Ik snap nu pas wat je bedoelt. Mijn systeem werkt niet met cue punten. Mijn systeem scant tijdens het draaien de tracks en kijk naar de uitlopende uittro en van de beginnende track de intro. op basis van audio meting bepaald hij de overgang. Daarom zal een map van 2000 tracks altijd goed werken. Als ik die routine zou gebruiken om cue punten te zetten, dan kan dat en dan is het mogelijk om AI op basis van die punten te starten. Echter zover is het allemaal nog niet en ik heb tijd nodig om te denken hoe ik dat in linux software code vorm ga geven. Wat je zegt (nu snap ik het beter, drukke dagen gehad) kan inderdaad ! Als je het hebt over scannen van intro outro en het detecteren van spraak en muziek, dat laatste weet ik nog niet hoe dat moet.
Edit: Ik snap nu pas wat je bedoelt. Mijn systeem werkt niet met cue punten. Mijn systeem scant tijdens het draaien de tracks en kijk naar de uitlopende uittro en van de beginnende track de intro. op basis van audio meting bepaald hij de overgang. Daarom zal een map van 2000 tracks altijd goed werken. Als ik die routine zou gebruiken om cue punten te zetten, dan kan dat en dan is het mogelijk om AI op basis van die punten te starten. Echter zover is het allemaal nog niet en ik heb tijd nodig om te denken hoe ik dat in linux software code vorm ga geven. Wat je zegt (nu snap ik het beter, drukke dagen gehad) kan inderdaad ! Als je het hebt over scannen van intro outro en het detecteren van spraak en muziek, dat laatste weet ik nog niet hoe dat moet.
https://linux.radio ( met Lotte als AI Auto DJ & Radio Host, Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
Nou... de kogel lijkt door de muur (ik druk het netjes uit), ik mag het nu op mijn zender uitzenden, tenminste dat signaal geeft hij (marius van airadio.host) af. Ik ga het nu aanzetten en om de paar minuten hoor je AI DJ en een provosorische AI jingel. Nieuwe engelse linuxradio.tools jingels zijn besteld en worden gemaakt met, je raad het al, een AI stem. Dat was het advies van de jingel bureau die dat passender vondt. 1 jingel die nu steeds hoorbaar is, is in het engels en zit er al tussen. Misschien moet de slogan ook worden, linuxradio.tools radio automation and de ai dj radiostation from airadio.host
Je kunt het nu voorgoed luisteren op
EDIT : Net mixcloud link aangepast van persoonlijke naam, naar een naam dat bruikbaar is voor de samenwerking die ik heb nu. Dit is de nieuwe link :
https://www.mixcloud.com/live/linuxradio/
We hebben geen icecast2/shoutcast stream. mixcloud is qua auteursrechten wereldwijd gedekt, met icecast2 en shoutcast is dat niet en daarom kan ik dat niet aanbieden ! Iedereen moet het nu even doen met mixcloud link.
Je kunt het nu voorgoed luisteren op
EDIT : Net mixcloud link aangepast van persoonlijke naam, naar een naam dat bruikbaar is voor de samenwerking die ik heb nu. Dit is de nieuwe link :
https://www.mixcloud.com/live/linuxradio/
We hebben geen icecast2/shoutcast stream. mixcloud is qua auteursrechten wereldwijd gedekt, met icecast2 en shoutcast is dat niet en daarom kan ik dat niet aanbieden ! Iedereen moet het nu even doen met mixcloud link.
https://linux.radio ( met Lotte als AI Auto DJ & Radio Host, Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
Als alles goed gaat, heet straks de combinatie LinuxRadio.Tools + StereoTool + AI DJ = "Linux Radio" als productnaam. Het betreft dan een compleet product en de kennis is dan gecombineerd. LinuxRadio.Tools daarvan heb ik altijd gezegt dat deze gratis is en blijft, dat blijft ook zo. Ik ga er geen geld mee verdienen en dat voelt ook niet goed. Voor AI worden kosten gemaakt, openai en AI oplossingen kosten rekenkracht en daarvoor wordt processortijd en belasting ingehuurd en daar zitten kosten aan die best wel wat prijzig zijn als ik Marius mag geloven. StereoTool is een eenmalige aanschaf en dat ligt rondom 46 euro eenmalig, en betreft de processing. Samen bij elkaar is dat "Linux Radio" en gaan we straks via de website https://linuxradio.support (geregistreerd, nog niet in gebruik genomen) de support leveren en via https://linuxradio.live (geregistreerd en in de lucht) laten we horen wat we kunnen en kunnen aanleveren voor mensen die dat ook graag willen. Zoals het er nu uit ziet, kunnen we het product straks leveren als een installeerbare ISO waarvan je boot en een harddisk install doe. Als ingerichte VPS server kunnen we deze leveren en op een Dedicated Server. We raden geen thuis oplosingen aan met happerende consumentenverbindingen. Wil je serieus aan de gang, host dan altijd vanuit een datacenter ! Daar heb ik zelf heel veel ervaringen mee opgedaan en nog ! Kortom..... het begint wel iets te worden nu en vorm te krijgen !
Even voor de duidelijkheid: We hebben (nog) (ik niet in ieder geval) niet de plannen dit echt commercieel te doen. airadio.host lijkt commercieel, maar betreft net als dat van mij een project dat hij net 4 maanden in de lucht heeft. Er zijn nog geen grote afnemers en hij legt er momenteel geld bij. Hij heeft te kennen gegeven dat hij vooral de onkosten vergoed wil hebben voor AI kosten, maar geen serieuze plannen heeft z'n werk ervan te maken. We hebben samen het idee mensen te helpen en er niet beter aan te worden, behalve dat de onkosten vergoed worden. Dat is op dit moment zoals we erin staan. Onkosten zijn AI die hij groot inkoopt en eenmalige aanschaf StereoTool licentie. Dit is zoals het nu is ! En LinuxRadio.Tools is en blijft gratis, ik geef weinig om geld en wordt meer gelukkiger van blije mensen (mits die mensen geen misbruik van ons maken en redelijk blijven) !
Wat later in de week, wordt de domeinnaam linuxradio.tools gewoon weer de plek waar je de software van LinuxRadio.Tools kan vinden. Via https://linuxradio.live kom je dan terecht waar dat nu nog is op de site van linuxradio.tools
het een en ander heeft te maken met plekken creeren en vormgeving die later veel moeilijker aanpasbaar is als het een beetje loopt.
Even voor de duidelijkheid: We hebben (nog) (ik niet in ieder geval) niet de plannen dit echt commercieel te doen. airadio.host lijkt commercieel, maar betreft net als dat van mij een project dat hij net 4 maanden in de lucht heeft. Er zijn nog geen grote afnemers en hij legt er momenteel geld bij. Hij heeft te kennen gegeven dat hij vooral de onkosten vergoed wil hebben voor AI kosten, maar geen serieuze plannen heeft z'n werk ervan te maken. We hebben samen het idee mensen te helpen en er niet beter aan te worden, behalve dat de onkosten vergoed worden. Dat is op dit moment zoals we erin staan. Onkosten zijn AI die hij groot inkoopt en eenmalige aanschaf StereoTool licentie. Dit is zoals het nu is ! En LinuxRadio.Tools is en blijft gratis, ik geef weinig om geld en wordt meer gelukkiger van blije mensen (mits die mensen geen misbruik van ons maken en redelijk blijven) !
Wat later in de week, wordt de domeinnaam linuxradio.tools gewoon weer de plek waar je de software van LinuxRadio.Tools kan vinden. Via https://linuxradio.live kom je dan terecht waar dat nu nog is op de site van linuxradio.tools
het een en ander heeft te maken met plekken creeren en vormgeving die later veel moeilijker aanpasbaar is als het een beetje loopt.
Een prachtige ontwikkeling (geboorte) van gebruik van kunstmatige intelligentie als presentator.
Ik zie hierin wel de toekomst, denk aan het halen van je ICE-norm als lokale omroep.
In plaats van een uurtje non-stop, af en toe lokale (cultuur) nieuws en/of op maat gemaakte lokale pollenweer.
Optreden van een lokale/regionale artiest in de buurt, de presentator vertelt het.
Het aan de creativiteit van de radioproducer om hem te voeden.
Cue punten?
Als met cue-punt de de start van de zang (intro) van muziek wordt benoemd, dan zijn er vocal-isolators beschikbaar.
Hier wordt de zang van de muziek gescheiden en kun je de start van de zang gebruiken als startpunt van een queue-punt.
Een geautomatiseerd script en wat creativiteit is dit wel te automatiseren van de gehele muziekcollectie.
Een voorbeeld van een isolator is de website https://vocalremover.org/
Toekomst
Ik lees in de berichten over de veronderstelling dat kunstmatige intelligentie alles kan. Zover zijn we nog niet.
Deep learning (kunstmatige intelligentie) neemt nu wel in vogelvlucht toe, maar het is geen one-for-all-solution.
Het is op dit moment vooral goed in één taak.
Ik lees met belangstelling je verdere toekomstige ontwikkeling hierin. Chapeau voor het delen ervan.
Ik zie hierin wel de toekomst, denk aan het halen van je ICE-norm als lokale omroep.
In plaats van een uurtje non-stop, af en toe lokale (cultuur) nieuws en/of op maat gemaakte lokale pollenweer.
Optreden van een lokale/regionale artiest in de buurt, de presentator vertelt het.
Cue punten?
Als met cue-punt de de start van de zang (intro) van muziek wordt benoemd, dan zijn er vocal-isolators beschikbaar.
Hier wordt de zang van de muziek gescheiden en kun je de start van de zang gebruiken als startpunt van een queue-punt.
Een geautomatiseerd script en wat creativiteit is dit wel te automatiseren van de gehele muziekcollectie.
Een voorbeeld van een isolator is de website https://vocalremover.org/
Toekomst
Ik lees in de berichten over de veronderstelling dat kunstmatige intelligentie alles kan. Zover zijn we nog niet.
Deep learning (kunstmatige intelligentie) neemt nu wel in vogelvlucht toe, maar het is geen one-for-all-solution.
Het is op dit moment vooral goed in één taak.
Ik lees met belangstelling je verdere toekomstige ontwikkeling hierin. Chapeau voor het delen ervan.
Nu ik steeds meer zicht krijg op wat het hem kost AI in te kopen (doordat hij met concrete voorbeelden en prijzen komt), lijkt het project onbetaalbaar te worden. AI is en is voor hem zo duur, dat ik zijn zorgen deel en constateer dat het daarop mogelijk mis kan gaan. verder blijkt nu dat ik er met mijn systeem al klaar voor ben waar hij niet op gerekend heeft, het is te snel lijkt het nu. Ik denk dat hij dacht dat het lastig was en maanden ging duren.
#Inschattingsfout_dus
We moeten een bedrijf/inversteerder gaan zoeken die de kosten een beetje wil dragen, iets dat tegen mijn zin is omdat er dan een commerciele belang achter gaat zitten. Iets waar ik liever niet mijn neus tussen steek. Lastig en wordt vervolgt...
Als het project strand, is het vanwege de hoge inversteringskosten, niet omdat we het technisch niet aan kunnen, zie ik nu.
#Inschattingsfout_dus
We moeten een bedrijf/inversteerder gaan zoeken die de kosten een beetje wil dragen, iets dat tegen mijn zin is omdat er dan een commerciele belang achter gaat zitten. Iets waar ik liever niet mijn neus tussen steek. Lastig en wordt vervolgt...
Als het project strand, is het vanwege de hoge inversteringskosten, niet omdat we het technisch niet aan kunnen, zie ik nu.
Misschien iets met crowdfunding ? ... maakt je wellicht toch iets minder commercieel afhankelijk.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
Da's nou iets waar ik even niet aan gedacht heb, hee tof Dukard !!!! Ik heb nu de echte prijzen gezien, hij rekent prijzen van zijn abbonementen 1 op 1 door, kan niet inversteren, maak geen winst, alles gaat rechtstreeks naar een partij dat de AI diensten levert. Prijs kan ik denk ik wel even noemen.... 330 Dollar voor 40 uur AI tekst per maand. 1 presentatie is ongeveer 2 minuten, dus 6x2 = 12 minuten per uur in mijn geval, = 24x12 ( 288 minuten) per dag x 31 = 8928 minuten per maand = 148.8 uur aan AI audio. Dan praat je dus over bijna 1220 dollar voor 1 zender met AI per maand aan kosten. Dit is dus geen grap !
Je snap nu wel dat ik AI gelijk uitgezet heb nu !
Het project ligt niet stil, maar even een rem op de portomonee !
Laatst gewijzigd door sverrips op 03 jul 2023 00:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Als het zo duur is kunnen we denk ik wel er van uitgaan dat AI nog lang geen mensen gaat vervangen. Of die partij uit Amerika loopt helemaal binnen.
Beiden kan kloppen. Wel jammer, maar begrijpelijk dat hij zo voorzichtig is dingen te delen, maar ik wil niet meewerken aan zijn financiele ondergang. Het duurde even voordat ik er zicht op kreeg en hij dingen vertelde. Zou bijna het schuldgevoel krijgen door wat ik gedaan heb.
Dat schuldgevoel hoef je denk ik niet te hebben; jij hebt tijd geinvesteerd in het maken van een proof-of-concept waar hij ook z'n voordeel van kan hebben en kan gebruiken om een (grotere) groep mensen geinteresseerd te krijgen zodat er links-of rechtsom funding kan ontstaan.sverrips schreef: ↑03 jul 2023 00:11 Beiden kan kloppen. Wel jammer, maar begrijpelijk dat hij zo voorzichtig is dingen te delen, maar ik wil niet meewerken aan zijn financiele ondergang. Het duurde even voordat ik er zicht op kreeg en hij dingen vertelde. Zou bijna het schuldgevoel krijgen door wat ik gedaan heb.
Volgens mij is de volgorde bij dit soort dingen vaak: hobbyist maakt iets en bewijst dat iets kan, maar het is nog niet perfect. Bedrijf pikt het (of pikt het op, kan beiden) en gooit er geld tegenaan om te verbeteren en commercieel uit te buiten. Hobbyisten gaan het vervolgens weer namaken om het voor een grotere groep beschikbaar te krijgen. Wat deze toepassing betreft zit je nog in de aftastfase van de eerste stap...
Ben momenteel bezig met lokale oplossingen qua DJ. We weten dat het nu met AI werkt, dat er veel verbeterd moet worden en dat AI duur is. 1 we zijn bezig te kijken naar alternatieven in verband met de kosten die ik ook gevonden heb en een stuk goedkoper zijn. Ik weet niet waarom Marius daar niet voor gekozen heeft, mogelijk is de kwaliteit van de AI de reden.
Je weet, ik ook voordat ik eraan begin, dat lokale TTS spraaksoftware voor linux een ramp is, ze doen het perfect, maar vol foute uitspraken en het klinkt niet. Ik ben momenteel piper https://www.youtube.com/watch?v=rjq5eZoWWSo aan het testen. Deze draait nu, maar dat maakt het nog geen AI. Wat ik allemaal wil proberen en maken voert te ver om nu te noemen en eerst maar es kijken of ik iets bijzonders kan maken.
Voordeel van lokaal is dat de hele handel (ook de TTS DJ) zonder internet draait, maar de kwaliteit is vaak erg matig.
Remote oplossingen werken wel, maar ook daar moet iets aangedaan worden aan dat natuurlijke enzo.
Wordt vervolgd
Je weet, ik ook voordat ik eraan begin, dat lokale TTS spraaksoftware voor linux een ramp is, ze doen het perfect, maar vol foute uitspraken en het klinkt niet. Ik ben momenteel piper https://www.youtube.com/watch?v=rjq5eZoWWSo aan het testen. Deze draait nu, maar dat maakt het nog geen AI. Wat ik allemaal wil proberen en maken voert te ver om nu te noemen en eerst maar es kijken of ik iets bijzonders kan maken.
Voordeel van lokaal is dat de hele handel (ook de TTS DJ) zonder internet draait, maar de kwaliteit is vaak erg matig.
Remote oplossingen werken wel, maar ook daar moet iets aangedaan worden aan dat natuurlijke enzo.
Wordt vervolgd
-
Precies mijn idee. Juist voor lokale radiozenders kan zo'n systeem enorm veel voordelen hebben. Al zijn het maar korte items van een halve minuut, je heb wel de toegevoegde lokale waarde in je station.Wout schreef: ↑01 jul 2023 10:46 Een prachtige ontwikkeling (geboorte) van gebruik van kunstmatige intelligentie als presentator.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Er wordt momenteel hard gewerkt en ideeen worden steeds zichtbaarder en er ontstaat programma code uit. Mogelijk gaan we alles web base doen. Linux is dan de motor en via een webpagina kan je het dan bedienen ! Maar dat zit nog in de kinderschoenen !
Een plaatje van de eerste samenwerking en een ISO die ik momenteel aan het bakken ben voor Marius waarin zijn werk ook ingebakken zit !
Een plaatje van de eerste samenwerking en een ISO die ik momenteel aan het bakken ben voor Marius waarin zijn werk ook ingebakken zit !
Gaaf zeg, ik volgde je ontwikkelingen al enorm met je linux automatisering, maar dit is helemaal gaaf.sverrips schreef: ↑05 jul 2023 00:08 Er wordt momenteel hard gewerkt en ideeen worden steeds zichtbaarder en er ontstaat programma code uit. Mogelijk gaan we alles web base doen. Linux is dan de motor en via een webpagina kan je het dan bedienen ! Maar dat zit nog in de kinderschoenen !
Ben erg benieuwd.
edit: kerstmuziek in juli