Testen met AI Radio DJ
Moderator: admin6
Testen met AI Radio DJ
Ik ben er niet zo trots op, want dit kon weleens een achteruitgang zijn op radio gebied. Toch heb ik gisteravond contact gelegd met airadio.host die een AI DJ aanbiedt voor radiozenders. Het lijkt een groot bedrijf, maar blijkt op dit moment nog maar een persoon te zijn die net zo gedreven is als ik en een eenmanszaak. Zo is zijn website nog niet op orde en is er nog weinig budget waarmee hij kan werken.
Ik ben vanavond 2 uur bezig geweest, het werkt, maar nog niet goed. Verkeerde artiest wordt af en aangekondigd. Daar moet ik nog even naar kijken. Ik behoor denk ik nu met LinuxRadio.Tools de eerste nederlandse internetradiozender dat met AI uitzendingen verzorgt. Bizare dit !
Overigs is AI in het engels en ben niet zo tevreden over hoe het klinkt, maar als ik een uur gedraait heb, zal ik hier een link plaatsen naar mixcloud waar je dat mag delen en laten horen.
Waarom vertel ik dit ? We zijn met z'n tweeen aan het kijken hoe en of het werkt en later zou het als een pakket aangeboden kunnen worden.
Heb nog geen grote plannen met dit, maar wel leuk dat het nu draait met foute aankondigingen die nog niet veel te horen zijn.
Heb ik meer, dan hoor je meer van mij !
Ik ben vanavond 2 uur bezig geweest, het werkt, maar nog niet goed. Verkeerde artiest wordt af en aangekondigd. Daar moet ik nog even naar kijken. Ik behoor denk ik nu met LinuxRadio.Tools de eerste nederlandse internetradiozender dat met AI uitzendingen verzorgt. Bizare dit !
Overigs is AI in het engels en ben niet zo tevreden over hoe het klinkt, maar als ik een uur gedraait heb, zal ik hier een link plaatsen naar mixcloud waar je dat mag delen en laten horen.
Waarom vertel ik dit ? We zijn met z'n tweeen aan het kijken hoe en of het werkt en later zou het als een pakket aangeboden kunnen worden.
Heb nog geen grote plannen met dit, maar wel leuk dat het nu draait met foute aankondigingen die nog niet veel te horen zijn.
Heb ik meer, dan hoor je meer van mij !
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
Re: Testen met AI Radio DJ
Het werkt nu, maar merk allerlei fouten in de teksten van AI ! Ik zal het uur als het zo afgelopen is (nog 46 minuten opname) hier plaatsen. Er is nog een hoop werk aan de winkel voor hem ;) Wat al die AI gemeen hebben, is een beroerde mp3 output op lage bitrate. Waarom niet gewoon kwaliteit ??? Maar goed, dit is wel het begin. LinuxRadio.Tools draait nu met een AI DJ en dat sinds 2 uur nu. Eergisteren was er nog niks, nu dus klaar (voor mij dan !). Het uur komt eraan !
EDIT: De fouten in AI lijkt te liggen dat de commando's niet goed zijn. Een verkeerde commando levert een hoop fantasie op dat hij dan uit spreekt. Ik heb de fout gevonden en het is al een stuk beter. Ben wat later met het uur posten, maar een half gebakken uur is niks, dus nu de werkelijke opname aan de gang.
EDIT2: Opname klaar en uur voorbij, je kan hier horen hoe het klinkt. Mogelijk is LinuxRadio.Tools de eerste linux radio automatisering dat werkt met Ai
https://www.mixcloud.com/stephanverrips ... ols-v2301/
EDIT: De fouten in AI lijkt te liggen dat de commando's niet goed zijn. Een verkeerde commando levert een hoop fantasie op dat hij dan uit spreekt. Ik heb de fout gevonden en het is al een stuk beter. Ben wat later met het uur posten, maar een half gebakken uur is niks, dus nu de werkelijke opname aan de gang.
EDIT2: Opname klaar en uur voorbij, je kan hier horen hoe het klinkt. Mogelijk is LinuxRadio.Tools de eerste linux radio automatisering dat werkt met Ai
De stem van AI klinkt wel heel erg monotoon. Er is geen enkele emotie in te ontdekken. Het lijkt niet op een gewoon mens qua presentatie.
Verder zegt AI iedere presentatie DId you know that. Vervolgens komt er een waslijst aan feitjes 5e treack van het 4e album. Info waarop niemand zit te wachten en wat een normale DJ nooit zou doen. In ieder geval niet bij ieder plaat. Misschien 1 of 2 x per uur wat extra informatie.
Verder kan hij blijkbaar niet door een uitro en een intro van een liedje heen praten en stoppen met presenteren als de zang begint.
Dus er is nog veel ter verbetering. Maar het eerst knap ik af op die monotone computerstem zonder enige emotie. Ik weet niet of dat al te verbeteren valt. Het is een begin maar ik weet niet of de AI op grote schaal DJ's gaat vervangen?
Verder zegt AI iedere presentatie DId you know that. Vervolgens komt er een waslijst aan feitjes 5e treack van het 4e album. Info waarop niemand zit te wachten en wat een normale DJ nooit zou doen. In ieder geval niet bij ieder plaat. Misschien 1 of 2 x per uur wat extra informatie.
Verder kan hij blijkbaar niet door een uitro en een intro van een liedje heen praten en stoppen met presenteren als de zang begint.
Dus er is nog veel ter verbetering. Maar het eerst knap ik af op die monotone computerstem zonder enige emotie. Ik weet niet of dat al te verbeteren valt. Het is een begin maar ik weet niet of de AI op grote schaal DJ's gaat vervangen?
Zo ik ben even er voor gaan zitten, maar als je dit op de keeper beschouwd, dan is het razend knap.
De eerste paar stappen gezet, en dan al zoiets neer zetten.
Bij mensen duurt het leren praten een aantal jaren, hier gaat het sneller.
Wat viel mij op?
Veel info over de plaat die gaat komen, waar van ik denk ok leuk maar varieer hier in.
Meer zorgen is de monotone stem, wel goed gesproken maar geen warmte.
En de uitdaging is natuurlijk om in het Nederlands te doen.
Maar als eerste aanzet vind ik het fascinerend om AI zo in actie te horen.
De eerste paar stappen gezet, en dan al zoiets neer zetten.
Bij mensen duurt het leren praten een aantal jaren, hier gaat het sneller.
Wat viel mij op?
Veel info over de plaat die gaat komen, waar van ik denk ok leuk maar varieer hier in.
Meer zorgen is de monotone stem, wel goed gesproken maar geen warmte.
En de uitdaging is natuurlijk om in het Nederlands te doen.
Maar als eerste aanzet vind ik het fascinerend om AI zo in actie te horen.
Vers van de pers, opname van 16 to 17 uur van net 10 minuten geleden https://www.mixcloud.com/stephanverrips ... s-v2301-2/
Overgangen worden nu aan gewerkt.
Overgangen worden nu aan gewerkt.
Voor het begin klinkt het niet slecht. Wel dat monotone stemgeluid. Haalt alle energie weg uit het programma. Ik zou eens zoeken of daar al iets op gevonden is. Ik vind dit al wel beter klinken dan een ander AI station dat ik gehoord heb. Dat was echt blikkerig geluid die stem. Deze is vooral erg saai en zonder enige emotie.
Verder komen een aantal aankondigingen heel veel voor. Iedere keer zegt hij. We continue with. Een soort doodzonde als dj om dat te gaan zeggen we gaan verder met. Ook zegt hij steeds Did you know that. Hij verteld veel te veel on interessante info. Ook wordt zo'n beetje om de aankondiging gezegd Goodevening ladys and gentlemen. Dit is een beetje overdreven. Een keer per 2 uur aan het begin van het programma lijkt mij genoeg.
Weet niet of die allemaal te herprogrammeren is. Maar het zijn een paar tips om het beter te krijgen. Ik zou die computer minder feitjes laten oplepelen over iedere plaat.
Maar verder knap gemaakt.
Verder komen een aantal aankondigingen heel veel voor. Iedere keer zegt hij. We continue with. Een soort doodzonde als dj om dat te gaan zeggen we gaan verder met. Ook zegt hij steeds Did you know that. Hij verteld veel te veel on interessante info. Ook wordt zo'n beetje om de aankondiging gezegd Goodevening ladys and gentlemen. Dit is een beetje overdreven. Een keer per 2 uur aan het begin van het programma lijkt mij genoeg.
Weet niet of die allemaal te herprogrammeren is. Maar het zijn een paar tips om het beter te krijgen. Ik zou die computer minder feitjes laten oplepelen over iedere plaat.
Maar verder knap gemaakt.
Hoi Jessica,
Het klopt wat je zegt en is onder de aandacht. Hij (hij zit er net zo in als ik, namelijk dat het geen bedrijf is en hij er op dit moment een project van gemaakt heeft) werkt er aan en we zijn de krachten aan het bundelen. Ik heb zelf geen invloed op AI, want die roep ik met een request aan op zijn server, maar als het gaat over de overgangen tussen tracks en AI, dan ben ik degene die daar iets aan kan verbeteren en daar ben ik met ideeen mee bezig.
Vergeet niet dat dit pas werkt sinds 23 uur gisteravond, het is nog geen dag oud deze techniek en wat er staat. Dit is pas een begin en een ruwe blauwdruk zeg maar....
Verder iedereen bedankt voor de complimenten !
Het klopt wat je zegt en is onder de aandacht. Hij (hij zit er net zo in als ik, namelijk dat het geen bedrijf is en hij er op dit moment een project van gemaakt heeft) werkt er aan en we zijn de krachten aan het bundelen. Ik heb zelf geen invloed op AI, want die roep ik met een request aan op zijn server, maar als het gaat over de overgangen tussen tracks en AI, dan ben ik degene die daar iets aan kan verbeteren en daar ben ik met ideeen mee bezig.
Vergeet niet dat dit pas werkt sinds 23 uur gisteravond, het is nog geen dag oud deze techniek en wat er staat. Dit is pas een begin en een ruwe blauwdruk zeg maar....
Verder iedereen bedankt voor de complimenten !
Ja voor het begin is het best knap. Ik zou het al leuk vinden als AI aan het einde van de plaat door het uittro begint te praten en dat dan ondertussen de volgende plaat met het intro start. Dat hij die dan aankondigt en vlak voor ze beginnen te zingen stil is.
Dat zou ik al heel knap zijn als je dat voor elkaar krijgt. Dat monotone en die herhaling van aankondigingen en die vele zinloze feitjes die moet dan aan de andere kant worden opgelost. Je zou die feedback wel terug kunnen geven.
Het klinkt me ook erg Amerikaans. Iedere spreekbeurt zeggen naar welk station je luistert, je luisteraars steeds opnieuw zeggen leuk dat je luistert. Het is allemaal net to much. Ik hou niet van die typische Amerikaanse nietszeggende radio. Daar zeggen ze iedere keer. You are listening to Radio ......... Good that you are listening. Stay with us. We continue now with the next song. Zo gaat het maar door. Ik zou daar graag variatie in horen. Maar het lijkt mij moeilijk.
Maar voor het begin echt super goed.
Dat zou ik al heel knap zijn als je dat voor elkaar krijgt. Dat monotone en die herhaling van aankondigingen en die vele zinloze feitjes die moet dan aan de andere kant worden opgelost. Je zou die feedback wel terug kunnen geven.
Het klinkt me ook erg Amerikaans. Iedere spreekbeurt zeggen naar welk station je luistert, je luisteraars steeds opnieuw zeggen leuk dat je luistert. Het is allemaal net to much. Ik hou niet van die typische Amerikaanse nietszeggende radio. Daar zeggen ze iedere keer. You are listening to Radio ......... Good that you are listening. Stay with us. We continue now with the next song. Zo gaat het maar door. Ik zou daar graag variatie in horen. Maar het lijkt mij moeilijk.
Maar voor het begin echt super goed.
-
Heb even wat spreeks beluisterd. Dat doorstarten waar Jessica het over heeft, dat wilde ik ook wel horen.
Ben ook benieuwd of je de AI dj het laatste nieuws kan laten vertellen, het weerbericht en vooral, die straat die 10 minuten terug is afgesloten vanwege een gaslek. Want dan geeft het echt enorme kansen voor lokale radiostations om toch actueel nieuws te verspreiden.
Persoonlijk ben ik niet zo bang voor een AI dj. Ik blijf mijn programma's toch wel maken en zie liever de kansen die het bied. Ik ga je in de gaten houden, want ben erg benieuwd.
Ben ook benieuwd of je de AI dj het laatste nieuws kan laten vertellen, het weerbericht en vooral, die straat die 10 minuten terug is afgesloten vanwege een gaslek. Want dan geeft het echt enorme kansen voor lokale radiostations om toch actueel nieuws te verspreiden.
Persoonlijk ben ik niet zo bang voor een AI dj. Ik blijf mijn programma's toch wel maken en zie liever de kansen die het bied. Ik ga je in de gaten houden, want ben erg benieuwd.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Leuk experiment! Ik ga straks even luisteren.
In het verleden heb ik weleens een TTS generator geschreven voicetracks laten uitvoeren en een andere TTS de verkeersinfo laten doen maar dit is toch wel een stap verder.
Als ik het goed lees is een grote “klacht” dat de AI de overgangen tussen outtro en intro niet lekker pakt?
Dat ligt dan niet aan de AI maar meer aan de cuepoints van je tracks denk ik?
In het verleden heb ik weleens een TTS generator geschreven voicetracks laten uitvoeren en een andere TTS de verkeersinfo laten doen maar dit is toch wel een stap verder.
Als ik het goed lees is een grote “klacht” dat de AI de overgangen tussen outtro en intro niet lekker pakt?
Dat ligt dan niet aan de AI maar meer aan de cuepoints van je tracks denk ik?
Gisteren het idee in mijn hoofd uitgewerkt en geprobeerd waarvan ik dacht dat de overgangen beter zouden zijn. helaas maakt het geen verschil. Het is erg lastig om het systeem verschil te laten weten tussen muziektracks en het punt waar gezongen wordt. Dat brengt me terug naar 1994 waarbij ik met CD Spelers exact de que punten aan moest geven in mijn software. Da's leuk, maar als iemand LinuxRadio.Tools gebruikt en hij gooit 2000 flac bestanden in een map, dan wil je niet met que punten komen. Het moet dan gewoon draaien, met of zonder que punten en stiltes voor en achter. Dat is ook het hele idee ervan, dat men uit de voeten kan zonder al te veel dingen die hij/zij moet doen.
Opnieuw een uitzending, dit keer met gekozen bestanden die iets doen met de overgangen. Daar is al een draadje over, maar deze is met AI combinatie en dit is een beetje wat mooier klinkt dan zonder overgangen met AI Ik had de naam van het station weggelaten, maar nu heeft hij zelf er iets van gemaakt !
Maar we zijn er nog lang niet. Anderzijds verwacht een hoop mensen dat het zo wordt zoals iedereen verwacht, maar een AI vervangt een echte DJ niet, hoor !
De eerste nieuwsartikel dat over mij geschreven is:
https://www.dirkjanbuter.com/nl/?md=de- ... adiowereld
Opnieuw een uitzending, dit keer met gekozen bestanden die iets doen met de overgangen. Daar is al een draadje over, maar deze is met AI combinatie en dit is een beetje wat mooier klinkt dan zonder overgangen met AI Ik had de naam van het station weggelaten, maar nu heeft hij zelf er iets van gemaakt !
Maar we zijn er nog lang niet. Anderzijds verwacht een hoop mensen dat het zo wordt zoals iedereen verwacht, maar een AI vervangt een echte DJ niet, hoor !
De eerste nieuwsartikel dat over mij geschreven is:
https://www.dirkjanbuter.com/nl/?md=de- ... adiowereld
- Ane Sybesma
Uiteraard is het nog geen 'echte' DJ maar ik ben toch al aardig onder de indruk. Als dit verder ontwikkeld wordt zie ik een AI op termijn een hoop DJ's wel vervangen. Bijzondere ontwikkeling..!
Ik heb Marius van airadio.host een VPS server kado gedaan met zijn eigen AI en LinuxRadio.Tools Soms moet je iemand iets kado doen zodat hij mij ook iets kado doen (lees: elkaar warm houden en motiveren). Als je kijkt naar de reaktie's hier dan heeft het project zeker bestaansrecht voor iets dat weinig geld kost per maand. Mijn software is en blijft gratis, support zal soms betaald moeten worden en wat ik begrepen heb, is de AI ook erg duur wat hij elders aan moet kopen. Dus op dat gebied is het intressant, als je kijk naar een lange termijn.... dan denk ik dat er veel gedaan moet worden aan ontwikkeling van software en een GUI wat ik liever zie dat dat via een VPS met web applicatie gaat. Wat je niet wil, is als radio zender vanaf thuis hosten. Je wilt iets in een datacenter kunnen zetten vanwege de verbinding. Verder heb ik hem serieus gevraagd of hij ermee verder wil, want ga je voor iets, dan moet je er ook voor gaan en zonder mezelf op de borst te kloppen, dit kan een begin zijn van iets heel groots en wil je dat ? Daar moet ik nog over nadenken !
AI is ook als het goed is zelf lerend. Dus als AI een liedje 1 keer gehoord heeft moet hij weten wanneer ze gaan zingen toch? Maar misschien is dit een ander soort AI.
Als AI daarvoor gebouwd is, dan is dat. Punt is alleen dat iemand AI die basis wel moet geven. Op dit moment ken ik geen enkele software wat spraak in muziek kan onderscheiden t.o.v. alleen muziek. Ongetwijfeld is het er, maar ik heb daar geen zicht op.