Je zou je eens moeten verdiepen in het Keurmerk... Vrijwel alles dat je noemt staat daar in. En daar moeten de streekomroepen die het Keurmerk hebben zich dus aan houden. Veel van die eisen zullen ook terug te vinden zijn in de nieuwe licentievoorwaarden (vanaf 2027).Feivel schreef: ↑19 jan 2025 23:24 Ik ben op een punt beland waar ik denk dat het beter is om alle lokale omroepen te sluiten en opnieuw te beginnen, volgens het model zoals het in het buitenland werkt:
- Stoppen met vrijwilligers en betaalde journalisten in loondienst nemen, werken met contracten van persbureaus en 112-sites. Een betaalde hoofdredacteur bepaalt de lijn van de omroep. Journalisten moeten een opleiding of cursus hebben gevolgd.
- Streekomroepen sluiten zich aan bij de bestaande landelijke publieke omroep. Daardoor krijgen we bijvoorbeeld Radio 1 Zuid-Brabant, of ze sluiten zich aan bij de regionale omroep. Zoals NH doet met NH Gooi.
- De focus verschuift volledig naar journalistiek. Geen muziek programma’s meer van egotrippers die alleen op hun eilandje willen werken, maar een eenduidig format, waarbij service elementen (nieuws, weer en verkeer) voorop staan.
- De omroepen moeten meer worden dan alleen radio-omroepen: verplicht ook online nieuws en informatie brengen. TV niet als must, want dat is een kostbare tak van sport waarvan de cijfers laag blijken.
- Volledige ruimte voor diepte-interviews, reportages.
- Onair talenten doen eerst een stemattest (zoals in België).
- Verplicht budget voor bijscholing en cursussen (waaronder logopedie), evenals een gereserveerd budget voor technische innovatie.
- Verbod op politieke inmenging: het lokale PvdA-gemeenteraadslid kan geen voorzitter meer zijn van een streekomroep.
Ik zie al wat koppies wit wegtrekken. Geen gehobby meer? Nee, een lokale omroep is nooit een plek voor een hobby geweest. Journalistiek is geen hobby, maar een vak. Radio maken is geen hobby, maar een vak. Wil je je eigen muziek uitzenden, dan doe je dat maar op het internet. Dan vraag je een Buma Stemra en Sena licentie aan, registreer je je bij het CvdM en ga je je gang. Of je sluit je aan bij een bestaand online station. Maar niet meer aanmodderen op FM.
Maar waarschijnlijk blijven we bij wensdenken…![]()
Fusie omroepen regio Leiden: Unity.NU
Moderator: admin6
- Streekstad Media
Re: Fusie omroepen regio Leiden: Unity.NU
-
Zo enorm jammer dit; twee partijen die achter de schermen elkaar de tent uitvechten maar uiteindelijk is de Leidse luisteraar de dupe. Resultaat; een Centraal+ die financieel op omvallen staat en een Sleutelstad FM die nergens meer in de ether is te ontvangen. De Leidse regio verdient beter!
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
(1) hobby jocks is er dan nog volop ruimte op DAB+ ( op AM kan dit prima en kost maar 1/3) een 100 watt vergunningEtherScout schreef: ↑20 jan 2025 15:54D hobbyjocks is er dan nog volop ruimte op DAB+Echtwel schreef: ↑20 jan 2025 15:21Ik kan jouw gedachtegang wel begrijpen en denk dat zit zeker een goed idee is.
Lokale omroep in de jaren 80 bedacht, maar het is nu wel klaar in 2025.
Ik weet dat in de jaren 90 de VVD de lokale omroep van de FM band af wilde hebben. DE wereld was toen "te klein".
Nu zou het wel het beste tijdstip zijn om de Lokale omroepen om de bouwen toch een professionele organisatie(lees op te doeken).
Centaal+ beluister ik via DAB op zich een redelijk beluister baar station. Maar voegt niks toen aan lokale omroep.
Ik hoor ook alles op RADIO WEST ( de regionale omroep).
Dit heeft de ruzieomgeving gecreëerd, die al jaren pijnlijk zichtbaar is, niet alleen in Leiden. Er zijn talloze voorbeelden in het hele land. Nu is er een (naar mij idee halfslachtig) plan voor de vorming van streekomroepen. Maar er is inderdaad meer nodig.
De hobbyjocks en de journalistiek moeten inderdaad uit elkaar. Gelukkig is daar nu volop ruimte voor op DAB+. Wellicht moeten de regels nog gefinetuned worden, maar de ruimte is er. Ik zeg: nu ingrijpen en doorpakken.
De journalistieke tak (de publieke streekomroepen) onder de NPO scharen lijkt mij niet nodig, maar deze onderdeel maken van de regionale publieke omroepen is geen gek idee. De streekomroepen gaan dan NH Lokaal Westfriesland, West Lokaal Leiden of Flevoland Lokaal Noordoostpolder heten.
Voor de hobbyjocks is er dan nog volop ruimte op DAB+ om daar te doen alsof zij {vul hier uw favoriete oude Veronica-jock in} zijn. Heel misschien levert dat hier-en-daar zelf wel leuke radio op...
(2)De lokale omroep diende vanaf de jaren '80 twee tegengestelde doelen:
- Lokale journalistiek via radio (en TV) mogelijk maken.
- De mensen van de FM-piraten een plekje bieden.
TV is redelijk gelukt
FM-piraten een plekje bieden is niet gelukt en ( was beter) niet de bedoeling geweest want nu zitten we met de gebakken peren

The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
"Bravo"Madurodam FM schreef: ↑21 jan 2025 15:22 Zo enorm jammer dit; twee partijen die achter de schermen elkaar de tent uitvechten maar uiteindelijk is de Leidse luisteraar de dupe. Resultaat; een Centraal+ die financieel op omvallen staat en een Sleutelstad FM die nergens meer in de ether is te ontvangen. De Leidse regio verdient beter!
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Wat een gekke situatie. Is het niet heel erg gek dat een gemeente een commerciële omroep wat Sleutelstad nu gwn is subsidie geeft???