Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Streampie

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door Streampie »

Het gaat voor radio om bereik. Vanuit bereik volgt later conversie.

FM-Radio is als massamedium vooral geschikt om in te zetten voor dat soort campagnes, odf dat onderdeel van campagnes. Gerichter targeten gebeurt online of in apps. De eerste aanzet tot luisteren naar bijvoorbeeld Joe wordt gegeven in de campagnes van het station zelf, in abri's, langs de snelweg en dergelijke.

Voor radio is het wel zaak om de luistertijd niet te kort te laten worden, ivm het aantal contactmomenten voor commercials en dus de impact van campagnes.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 13 feb 2025 11:00 De vraag stellen is hem beantwoorden :wink:
Hier wordt toch verschillend over gedacht.
jessica schreef: 13 feb 2025 01:45 Luistertijd en Bereik zijn toch 2e en 3e plaats.
Streampie verwoord het ook goed.
God is a DJ
Smid70

Bericht door Smid70 »

Streampie schreef: 13 feb 2025 11:48 Het gaat voor radio om bereik. Vanuit bereik volgt later conversie.

FM-Radio is als massamedium vooral geschikt om in te zetten voor dat soort campagnes, odf dat onderdeel van campagnes. Gerichter targeten gebeurt online of in apps. De eerste aanzet tot luisteren naar bijvoorbeeld Joe wordt gegeven in de campagnes van het station zelf, in abri's, langs de snelweg en dergelijke.

Voor radio is het wel zaak om de luistertijd niet te kort te laten worden, ivm het aantal contactmomenten voor commercials en dus de impact van campagnes.
Bereik van Radio 5 is “1,25” maar een idioot hoog luistertijd zorgt toch wel voor een hoge positie. Dus bereik is toch niet alles blijkbaar.
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 13 feb 2025 12:16
Janno schreef: 13 feb 2025 11:00 De vraag stellen is hem beantwoorden :wink:
Hier wordt toch verschillend over gedacht.
jessica schreef: 13 feb 2025 01:45 Luistertijd en Bereik zijn toch 2e en 3e plaats.
Streampie verwoord het ook goed.
Het is geen hogere wiskunde dat zoveel mogelijk mensen bereiken voor commerciële partijen interessanter is dan een kleinere groep suf bombarderen met steeds dezelfde reclameuitingen.
Streampie

Bericht door Streampie »

Smid70 schreef: 13 feb 2025 12:34
Streampie schreef: 13 feb 2025 11:48 Het gaat voor radio om bereik. Vanuit bereik volgt later conversie.

Bereik van Radio 5 is “1,25” maar een idioot hoog luistertijd zorgt toch wel voor een hoge positie. Dus bereik is toch niet alles blijkbaar.
nee, voor het cijfer is het prima. Of het commercieel interessant is, is een tweede. Voor Radio 5 is dat dan weer niet heel belangrijk.
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 13 feb 2025 07:49
jessica schreef: 13 feb 2025 01:45 Blijkbaar luisteren de mensen die Joe hebben opstaan wel steeds korter.
Wat inderdaad niet raar is met dit format.
Volgens mij kan je dan als je hieraan vast houdt nooit tot de grote spelers gaan behoren. Daar zal toch een formatwijziging voor nodig zijn zodat mensen langer gaan luisteren.
Hier zitten behoorlijk wat (foute) aannames in.

1) Het is geen vaststaand feit dat mensen Joe korter op hebben staan. Een gemiddeld kortere luistertijd kan meerdere of andere oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat veel mensen Joe luisteren op een openbare plek, bijvoorbeeld bij de tandarts. Dit leidt tot een groot bereik maar gemiddeld korte luistertijd. Tegelijkertijd kan Joe de hele dag aanstaan bij de tandartspraktijk.
2) Dat de oorzaak van de gemiddeld kortere luistertijd het format is is daarmee ook niet bewezen. Het geeft enkel aan dat het format jouw smaak niet is.
3) Met deze strategie gaat Joe op termijn wel tot de grote spelers behoren. In deze fase is naamsbekendheid creëren bij een groot publiek daarvoor belangrijk. Een groot publiek bereikt Joe zeker wel.
4) Een formatwijziging kan desastreus zijn. Joe heeft in korte tijd met een duidelijk format een gigantisch bereik gerealiseerd. Ter vergelijking Joe heeft een format dat volledig valt binnen de oude kavelvoorwaarden van Veronica. Veronica stagneerde op een bereik van 1 miljoen, terwijl
Joe in zeer korte tijd ruim het dubbele heeft. Ik weet welke tegenargumenten er nu kunnen komen, maar Joe levert een zeer mooie prestatie. Dat het marktaandeel nu stagneert zegt niets over de prestatie tot dusverre. Er zijn genoeg knoppen waar Joe nog aan kan draaien om een verdere groei te realiseren, maar een formatwijziging en dus alle knoppen gelijktijdig naar links of rechts kan desastreus uitpakken.
Met hetzelfde gemak kan ik ook zeggen dat nr1 t/m nr4 ((foutieve) aannames van jou zijn. Er wordt geen bewijs geleverd voor deze stellingen. Ik heb dat ook niet gedaan. Maar goed. Ik zie niet waarom jouw uitspraken meer waar zouden zijn dan die van mij. Waarschijnlijk vind jij ze meer de waarheid omdat je ze zelf doet. Maar dat heeft voor mij geen extra waarde. Dit is hoe ik er naar kijk.

Verder ga ik er even niet op in. Ik ben het er niet mee eens maar dat begreep je wel. Dan wordt het weer een ja - nee verhaal en daar heb ik even geen energie voor en zin in.
Laatst gewijzigd door jessica op 13 feb 2025 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Streampie

Bericht door Streampie »

jessica schreef: 13 feb 2025 19:51
Phoenix schreef: 13 feb 2025 07:49
jessica schreef: 13 feb 2025 01:45 Blijkbaar luisteren de mensen die Joe hebben opstaan wel steeds korter.
Wat inderdaad niet raar is met dit format.
Volgens mij kan je dan als je hieraan vast houdt nooit tot de grote spelers gaan behoren. Daar zal toch een formatwijziging voor nodig zijn zodat mensen langer gaan luisteren.
Hier zitten behoorlijk wat (foute) aannames in.

1) Het is geen vaststaand feit dat mensen Joe korter op hebben staan. Een gemiddeld kortere luistertijd kan meerdere of andere oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat veel mensen Joe luisteren op een openbare plek, bijvoorbeeld bij de tandarts. Dit leidt tot een groot bereik maar gemiddeld korte luistertijd. Tegelijkertijd kan Joe de hele dag aanstaan bij de tandartspraktijk.
2) Dat de oorzaak van de gemiddeld kortere luistertijd het format is is daarmee ook niet bewezen. Het geeft enkel aan dat het format jouw smaak niet is.
3) Met deze strategie gaat Joe op termijn wel tot de grote spelers behoren. In deze fase is naamsbekendheid creëren bij een groot publiek daarvoor belangrijk. Een groot publiek bereikt Joe zeker wel.
4) Een formatwijziging kan desastreus zijn. Joe heeft in korte tijd met een duidelijk format een gigantisch bereik gerealiseerd. Ter vergelijking Joe heeft een format dat volledig valt binnen de oude kavelvoorwaarden van Veronica. Veronica stagneerde op een bereik van 1 miljoen, terwijl
Joe in zeer korte tijd ruim het dubbele heeft. Ik weet welke tegenargumenten er nu kunnen komen, maar Joe levert een zeer mooie prestatie. Dat het marktaandeel nu stagneert zegt niets over de prestatie tot dusverre. Er zijn genoeg knoppen waar Joe nog aan kan draaien om een verdere groei te realiseren, maar een formatwijziging en dus alle knoppen gelijktijdig naar links of rechts kan desastreus uitpakken.
Met hetzelfde gemak kan ik ook zeggen dat nr1 t/m nr4 ((foutieve) aannames van jouw zijn. Er wordt geen bewijs geleverd voor deze stellingen. Ik heb dat ook niet gedaan. Maar goed. Ik zie niet waarom jouw uitspraken meer waar zouden zijn dan die van mij. Waarschijnlijk vind jij ze meer de waarheid omdat je ze zelf doet. Maar dat heeft voor mij geen extra waarde.
Zucht...jammer dat je weer eens niet op de inhoud in gaat. Kennelijk gaat het je om het gelijk hebben/krijgen?
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 13 feb 2025 19:51 Met hetzelfde gemak kan ik ook zeggen dat nr1 t/m nr4 ((foutieve) aannames van jou zijn. Er wordt geen bewijs geleverd voor deze stellingen. Ik heb dat ook niet gedaan. Maar goed. Ik zie niet waarom jouw uitspraken meer waar zouden zijn dan die van mij. Waarschijnlijk vind jij ze meer de waarheid omdat je ze zelf doet. Maar dat heeft voor mij geen extra waarde. Dit is hoe ik er naar kijk.

Verder ga ik er even niet op in. Ik ben het er niet mee eens maar dat begreep je wel. Dan wordt het weer een ja - nee verhaal en daar heb ik even geen energie voor en zin in.
“Laat gaan joh”
~ René van der Gijp
God is a DJ
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Afbeelding
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Vanjeafisharder schreef: 19 feb 2025 15:43 Afbeelding
De extra zenders van Veronica zitten wel in de lift sinds de hervormingen.
God is a DJ
Pot

Bericht door Pot »

Phoenix schreef: 19 feb 2025 19:08
Zeker. Eind vorig jaar en begin dit jaar zaten ze nog tussen de 100.000 en 200.000 luisteraars en meestal 0,1% marktaandeel, nu dus op 350.000 en 0,2%. Vintage lijkt dus niet gemist te worden.

Overigens valt het mij mee dat Veronica niet zakt deze week met de Top 80s op Radio 2. Maar ook JOE en Radio 10 hebben er geen last van.

Verder is het wel een triest gegeven dat Talpa, waar 538 weer het paradepaardje moest zijn met Evers en de ochtendshow, maar 5e staat. Gewoon een min ten opzichte van vorig jaar. En Radio 10 en Sky op plek 6 en 7 (!). Nee, Qmusic is ook even uit het zicht. Toch jammer dat Talpa steeds Sky steeds geen aandacht geeft. Want die zakken toch ook behoorlijk weg.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Je merkt aan Veronica dat ze gewoon in rustiger vaarwater zijn gekomen. Alleen moeten ze nu de weg nog verder naar boven vinden.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Pot schreef: 19 feb 2025 19:42
Phoenix schreef: 19 feb 2025 19:08
Zeker. Eind vorig jaar en begin dit jaar zaten ze nog tussen de 100.000 en 200.000 luisteraars en meestal 0,1% marktaandeel, nu dus op 350.000 en 0,2%. Vintage lijkt dus niet gemist te worden.

Overigens valt het mij mee dat Veronica niet zakt deze week met de Top 80s op Radio 2. Maar ook JOE en Radio 10 hebben er geen last van.

Verder is het wel een triest gegeven dat Talpa, waar 538 weer het paradepaardje moest zijn met Evers en de ochtendshow, maar 5e staat. Gewoon een min ten opzichte van vorig jaar. En Radio 10 en Sky op plek 6 en 7 (!). Nee, Qmusic is ook even uit het zicht. Toch jammer dat Talpa steeds Sky steeds geen aandacht geeft. Want die zakken toch ook behoorlijk weg.
Ja bijzonder dat zowel 10 als Veronica als Joe geen last hebben van de mooie Radio 2 80s week.

Zonde dat Slam niet stijgt met hun leuke 90s 500.

Wat 538 betreft, ik haak ook steeds meer af. Er gebeurt gewoon helemaal niks op de office hours, behalve Your 80s 90s zeroes choice bij Denman. Dan kun je er goede jocks neer zetten, maar als ze niks mogen, heeft het weinig zin. De ochtendshow begint me ook wat te vervelen de laatste tijd. Sinds januari heeft 538 ook weinig leuks gebracht, we krijgen nu gelukkig wel de zeroes Top 1000. Maar Q music is wel duidelijk terrein aan het terugwinnen.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Week 7 2025:
Radio 2: 15.5%
Q Music: 11.8%
Radio 5: 8.9%
Radio 1: 8.3%
538: 8.1%
Radio 10: 6.7%
Skyradio: 6.5%
JOE: 5.3%
Veronica: 4.1%
100%NL: 2.9%
3FM: 2.2%

Week 7 2024:
Radio 2: 14.1%
Q Music: 11.9%
Radio 10: 9.8%
Radio 538: 8.7%
Skyradio: 8.1%
Radio 1: 7.8%
Radio 5: 7.6%
JOE: 4.2%
100%NL: 3.6%
3FM: 2.2%
Veronica: 1.5%
Phoenix

Bericht door Phoenix »

DavyGer schreef: 19 feb 2025 19:49 Je merkt aan Veronica dat ze gewoon in rustiger vaarwater zijn gekomen. Alleen moeten ze nu de weg nog verder naar boven vinden.
Waar merk je aan dat Veronica in rustiger vaarwater is gekomen? En wat maakte het voorheen tot een onrustig vaarwater?
God is a DJ
Plaats reactie