We kennen niet de doelstellingen van Veronica. We kennen wel de doelstellingen van Mediahuis/Audiohuis. Als we dat doortrekken naar de prestaties van de individuele zenders dan kunnen we stellen dat ze niet tevreden kunnen zijn.repelsteel schreef: ↑12 feb 2025 18:34Tevreden? Ze hebben miljoenen betaald voor deze programmering. Dan ben je niet tevreden met 4,1% hoor.
En ik hoop dat we niet weer de discussie krijgen “We weten niet wat hun doelstellingen zijn.”
Als je zoveel geld neerlegt voor je kavel en je dj’s, dan wil je een serieuze speler zijn en in de top 5 staan.
Dus tevreden kan ik me niet voorstellen.
100% is helemaal dramatisch, daar zullen ze zo langzamerhand wel spijt hebben van de aankoop van Somertijd.
Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
God is a DJ
Joe is ook niet echt flitsend meer. Begint allemaal een beetje in te zakken daar. Stijging is er wel uit nu.
Ik vind het niet vreemd. Maar ja ik ben geen graadmeter. Ik was ze na 1,5 dag al zat.
Ik vind het niet vreemd. Maar ja ik ben geen graadmeter. Ik was ze na 1,5 dag al zat.
-
Ja, die moeten door gaan pakken nu. Want ook hun marktaandeel lijkt mij niet de bedoeling. Ze hebben een sterke start gehad, maar met Coen & Sander aan boord mikken zij waarschijnlijk ook wel een hoger marktaandeel dan dit.
Ik vind Joe het juist ontzettend goed doen. In bereik is het Radio 10 voorbij. DPG is van de lange adem. Q-music heeft er ook heel lang over gedaan om de grootste (commerciële) zender van Nederland te worden.
In luistertijd blijft Joe achter lopen, maar dat is niet vreemd met dit format en beperkte playlist.
In luistertijd blijft Joe achter lopen, maar dat is niet vreemd met dit format en beperkte playlist.
God is a DJ
De luistertijd is het afgelopen jaar vooral gegroeid, van 78 naar 105 minuten. Maar qua weekbereik is Kink gestegen van 275.000 naar 350.000, dat is ook zeker niet slecht!
Al met al is KINK inderdaad wel behoorlijk succesvol.
Mee eens. Vrijwel elke week een stijging in het bereik. Luistertijd moet wel omhoog inderdaad voor groter marktaandeel.Phoenix schreef: ↑12 feb 2025 20:48 Ik vind Joe het juist ontzettend goed doen. In bereik is het Radio 10 voorbij. DPG is van de lange adem. Q-music heeft er ook heel lang over gedaan om de grootste (commerciële) zender van Nederland te worden.
Iets dat niet bevalt 'zakt in', iets dat wel bevalt is in dezelfde situatie 'stabiel'
Inderdaad. Joe is niet mijn zender, maar ik kan wel waardering hebben voor de professionaliteit en het beleid van de zender. Dat kan ik goed scheiden van mijn persoonlijke smaak. Anderen hebben daar misschien meer moeite mee.
God is a DJ
Joe is wel weer campagne aan het voeren rond Coen & Sander. Vanuit de ochtend wil men dus zeker het luistercijfer opkrikken. De vraag is of dat uit bereik of uit luistertijd moet komen voor Joe.
Gaat het voor de adverteerders er om door veel mensen gehoord worden of door wat minder/een vaste groep mensen vaker gehoord worden?
Gaat het voor de adverteerders er om door veel mensen gehoord worden of door wat minder/een vaste groep mensen vaker gehoord worden?
Week 6 2025:
Radio 2: 12.6%
Q Music: 12.2%
Radio 5: 10.7%
538: 8.7%
Radio 1: 8.6%
Skyradio: 6.5%
Radio 10: 6.3%
JOE: 5.3%
Veronica: 4.1%
100%NL: 2.7%
3FM: 2.1%
Week 6 2024:
Radio 2: 15.9%
Q Music: 11.5%
Radio 10: 9.9%
Radio 538: 8.7%
Skyradio: 8.6%
Radio 1: 7.3%
Radio 5: 6.7%
JOE: 4.2%
100%NL: 3.4%
3FM: 2.2%
Veronica: 1.9%
Radio 2: 12.6%
Q Music: 12.2%
Radio 5: 10.7%
538: 8.7%
Radio 1: 8.6%
Skyradio: 6.5%
Radio 10: 6.3%
JOE: 5.3%
Veronica: 4.1%
100%NL: 2.7%
3FM: 2.1%
Week 6 2024:
Radio 2: 15.9%
Q Music: 11.5%
Radio 10: 9.9%
Radio 538: 8.7%
Skyradio: 8.6%
Radio 1: 7.3%
Radio 5: 6.7%
JOE: 4.2%
100%NL: 3.4%
3FM: 2.2%
Veronica: 1.9%
Marktaandeel is toch de lat waar de ranglijst op bepaald wordt. Kijk iedere week maar diegene met het hoogste marktaandeel staat bovenaan.
Hoe dat bereikt wordt? Luistertijd en Bereik zijn toch 2e en 3e plaats.
Als je het op een van de twee minder goed doet heb je ook een lager marktaandeel.
Joe zal dan nog wat stijgen in bereik. Blijkbaar luisteren de mensen die Joe hebben opstaan wel steeds korter.
Wat inderdaad niet raar is met dit format.
Volgens mij kan je dan als je hieraan vast houdt nooit tot de grote spelers gaan behoren. Daar zal toch een formatwijziging voor nodig zijn zodat mensen langer gaan luisteren.
Als je het op een van de twee minder goed doet heb je ook een lager marktaandeel.
Joe zal dan nog wat stijgen in bereik. Blijkbaar luisteren de mensen die Joe hebben opstaan wel steeds korter.
Volgens mij kan je dan als je hieraan vast houdt nooit tot de grote spelers gaan behoren. Daar zal toch een formatwijziging voor nodig zijn zodat mensen langer gaan luisteren.
Dat is zeker waar, maar ik vrees dat we dat allemaal weleens gebruiken om ons gelijk te bevestigen

Hier zitten behoorlijk wat (foute) aannames in.jessica schreef: ↑13 feb 2025 01:45 Blijkbaar luisteren de mensen die Joe hebben opstaan wel steeds korter.
1) Het is geen vaststaand feit dat mensen Joe korter op hebben staan. Een gemiddeld kortere luistertijd kan meerdere of andere oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat veel mensen Joe luisteren op een openbare plek, bijvoorbeeld bij de tandarts. Dit leidt tot een groot bereik maar gemiddeld korte luistertijd. Tegelijkertijd kan Joe de hele dag aanstaan bij de tandartspraktijk.
2) Dat de oorzaak van de gemiddeld kortere luistertijd het format is is daarmee ook niet bewezen. Het geeft enkel aan dat het format jouw smaak niet is.
3) Met deze strategie gaat Joe op termijn wel tot de grote spelers behoren. In deze fase is naamsbekendheid creëren bij een groot publiek daarvoor belangrijk. Een groot publiek bereikt Joe zeker wel.
4) Een formatwijziging kan desastreus zijn. Joe heeft in korte tijd met een duidelijk format een gigantisch bereik gerealiseerd. Ter vergelijking Joe heeft een format dat volledig valt binnen de oude kavelvoorwaarden van Veronica. Veronica stagneerde op een bereik van 1 miljoen, terwijl
Joe in zeer korte tijd ruim het dubbele heeft. Ik weet welke tegenargumenten er nu kunnen komen, maar Joe levert een zeer mooie prestatie. Dat het marktaandeel nu stagneert zegt niets over de prestatie tot dusverre. Er zijn genoeg knoppen waar Joe nog aan kan draaien om een verdere groei te realiseren, maar een formatwijziging en dus alle knoppen gelijktijdig naar links of rechts kan desastreus uitpakken.
God is a DJ
Nee, langer luisteren is helemaal niet per se nodig om succesvol te zijn. Q Music, 538 en Sky hebben ook geen lange luistertijd, maar zijn commercieel zeer succesvol. Dat is de lat waarlangs we radio leggen. Maar goed, deze zenders negeer jij want het is jouw persoonlijke smaak niet. Wel die van miljoenen luisteraars, maar ach....jessica schreef: ↑13 feb 2025 01:45 Marktaandeel is toch de lat waar de ranglijst op bepaald wordt. Kijk iedere week maar diegene met het hoogste marktaandeel staat bovenaan.
Bovendien zijn campagnes tegenwoordig crossmediaal. Joe is al een grote speler: het station is vanaf de start al onderdeel van een uitgebreid netwerk van apps, websites, tv-campagnes en dergelijke.
Wat wel een issue is, is als je luisteraars hebt die weliswaar lang luisteren, maar het zijn er niet zo veel/worden er niet meer en ze zijn te oud/minder vatbaar voor de gewenste gedragsverandering van een marketingcampagne. Of je DJ weigert commercials te draaien, waarmee deze direct je adverteerders saboteert. Ik noem geen namen.
Wil een adverteerder dat 10 luisteraars 100 keer zijn commercial horen of wil een adverteerder dat 100 luisteraars 10 keer zijn commercial horen?
God is a DJ
De vraag stellen is hem beantwoorden