Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Roel_

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door Roel_ »

Oortjes schreef: 17 sep 2023 22:21
Janno schreef: 17 sep 2023 20:37 Ik luister het ook niet vaak en eerlijk gezegd weet ik het niet. De volgende keer eens op letten.
De naam wordt genoemd en zelfs het trompetgeschal ontbreekt niet.

Ik denk dat Bart en De Zwart dat wel geregeld hebben voor Radio 5.
ja, het is de Top 40 in vol ornaat. Maar Erik let er vooral op dat Veronica deze naam niet gebruikt, want hij had een minder goede verstandhouding met de baas van Talpa, ik ben even zijn naam vergeten. :D Misschien is dit wel verbeterd met Mediahuis.

Qmusic heeft de rechten voor de actuele Top 40 en Erik heeft de "hitdossier" rechten waarschijnlijk ondergebracht bij de NPO. Dus mag KRONCRV hier ook gebruik van maken. Dat is een aanname, maar wel een plausibele denk ik.
I.LOVE.MUSIC
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Roel_ schreef: 17 sep 2023 22:38 Qmusic heeft de rechten voor de actuele Top 40 en Erik heeft de "hitdossier" rechten waarschijnlijk ondergebracht bij de NPO. Dus mag KRONCRV hier ook gebruik van maken. Dat is een aanname, maar wel een plausibele denk ik.
Zoiets verwacht ik ook. Erik de Zwart doet zelf het Hitdossier op dezelfde zender, dus de NPO zal wel rechten kopen bij de Stichting Nederlandse Top 40.
Rock 'n roll is better than music!
Roel_

Bericht door Roel_ »

Oortjes schreef: 17 sep 2023 22:48
Roel_ schreef: 17 sep 2023 22:38 Qmusic heeft de rechten voor de actuele Top 40 en Erik heeft de "hitdossier" rechten waarschijnlijk ondergebracht bij de NPO. Dus mag KRONCRV hier ook gebruik van maken. Dat is een aanname, maar wel een plausibele denk ik.
Zoiets verwacht ik ook. Erik de Zwart doet zelf het Hitdossier op dezelfde zender, dus de NPO zal wel rechten kopen bij de Stichting Nederlandse Top 40.
Ja, en laten we eerlijk zijn, de stichting is Erik, en Erik is de stichting. Waar hij naartoe gaat, volgt de Top 40. En Erik "kennende" wel met de trein. :D
I.LOVE.MUSIC
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Roel_ schreef: 17 sep 2023 22:52 Ja, en laten we eerlijk zijn, de stichting is Erik, en Erik is de stichting. Waar hij naartoe gaat, volgt de Top 40. En Erik "kennende" wel met de trein. :D
Ik snap wat je bedoelt. Erik is de voorzitter en het gezicht van de stichting. Gelukkig zit er wel wat meer achter.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Oortjes schreef: 17 sep 2023 23:01
Roel_ schreef: 17 sep 2023 22:52 Ja, en laten we eerlijk zijn, de stichting is Erik, en Erik is de stichting. Waar hij naartoe gaat, volgt de Top 40. En Erik "kennende" wel met de trein. :D
Ik snap wat je bedoelt. Erik is de voorzitter en het gezicht van de stichting. Gelukkig zit er wel wat meer achter.
Ja, volgens mij zit Lex Harding ook nog steeds in het bestuur.
I.LOVE.MUSIC
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Pot schreef: 17 sep 2023 19:37Klassiek is op hun beurt de enige zender die niet-popmuziek brengt op de landelijke FM.
Ik vraag me sterk af wat het nut is van de combinatie FM en klassieke muziek. Belangrijk kenmerk van klassieke muziek in tegenstelling tot niet-klassieke muziek is dat bij klassiek veel volumeverschillen toegepast worden. Dus soms heel zacht, soms flink hard. (Popmuziek gewoon de hele tijd maximaal volume.)

Dat is sowieso niet ideaal op de FM omdat bij lage volumes ruis en storing naar de voorgrond komen. Maar al helemaal niet in de auto met al die herrie om je heen. En de auto is waarschijnlijk de belangrijkste plek waar naar FM geluisterd wordt.

Ik denk dat de liefhebbers van klassieke muziek dus veel beter terecht kunnen op DAB (waar ze ook mooi 152 kbps krijgen) of via het internet.

Gemiste kans dus dat het landelijk dekkend netwerk van wat in mijn hoofd nog altijd Hilversum 4 heet niet meegeveild is deze zomer.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Pot schreef: 17 sep 2023 19:46 Sjonge jonge zeg. 3FM nog heeft altijd meer luisteraars dan Radio 5, dus Radio 5 is net zo goed een enkeling?

En prachtig dat het buitenland aangehaald wordt, maar daar werkt het omroepsysteem anders. De omroepen hebben besloten om 3FM op de FM te houden en niet voor Radio 5 te kiezen. Een verstandige keuze.

Als zo veel mogelijk belastingbetalers er iets aan moeten hebben, dan kan je toch beter alles aan de commerciëlen overlaten incl. Radio 5?

Tenslotte ga je niet in op wat ik als reactie breng. De discussie ga ik niet verder met je voeren.
In het overzicht staat 3FM VER onder npoRadio 5!

Verder lees ik een aantal dooddoeners: "daar werkt het omroepsysteem anders", "De omroepen hebben besloten", om daarna af te sluiten met "Ik ga de discussie niet verder met je voeren." Deze vage non-statements zonder onderbouwing zijn geen "discussie". (Afgezien van je toon.)

Hand in eigen boezem maar.
Al mijn argumenten om 3FM en Klassiek van (alleen!) de FM te halen blijven gewoon overeind.
Pot

Bericht door Pot »

Satfreak13 schreef: 18 sep 2023 09:02
Pot schreef: 17 sep 2023 19:46 Sjonge jonge zeg. 3FM nog heeft altijd meer luisteraars dan Radio 5, dus Radio 5 is net zo goed een enkeling?

En prachtig dat het buitenland aangehaald wordt, maar daar werkt het omroepsysteem anders. De omroepen hebben besloten om 3FM op de FM te houden en niet voor Radio 5 te kiezen. Een verstandige keuze.

Als zo veel mogelijk belastingbetalers er iets aan moeten hebben, dan kan je toch beter alles aan de commerciëlen overlaten incl. Radio 5?

Tenslotte ga je niet in op wat ik als reactie breng. De discussie ga ik niet verder met je voeren.
In het overzicht staat 3FM VER onder npoRadio 5!

Verder lees ik een aantal dooddoeners: "daar werkt het omroepsysteem anders", "De omroepen hebben besloten", om daarna af te sluiten met "Ik ga de discussie niet verder met je voeren." Deze vage non-statements zonder onderbouwing zijn geen "discussie". (Afgezien van je toon.)

Hand in eigen boezem maar.
Al mijn argumenten om 3FM en Klassiek van (alleen!) de FM te halen blijven gewoon overeind.
Ik verwijs niet naar het marktaandeel, maar naar het bereik (dus aantal luisteraars). Die is bij 3FM altijd hoger (90.000 luisteraars meer).

En het zijn allemaal juiste argumenten. Werken ze in België, Frankrijk, GB of Duitsland ook met zo'n omroepsysteem als die van ons? Dan is vergelijken ook lastig. Zeker omdat de losse omroepen (die er in NL wel zijn en in het buitenland niet). De omroepen hebben namelijk invloed op de keuze welke zender op de FM te horen is en blijft (bron: podcast met Jurre Bosman (directeur Audio NPO)).

En met mijn toon kan wat mis zijn, maar dan zou ik zelf ook even in de spiegel kijken (en wat research doen!). Daarom stop ik hiermee en verwijs ik je naar het andere topic.

Maar ik zoek al zo'n twee jaar naar een echt argument wat mij kan overtuigen die verdergaat dan marktaandelen, en in het bijzonder waarom 3FM 'opgeofferd' moet worden en niet een Radio 2.
Pot

Bericht door Pot »

iljitsch schreef: 18 sep 2023 07:26
Pot schreef: 17 sep 2023 19:37Klassiek is op hun beurt de enige zender die niet-popmuziek brengt op de landelijke FM.
Ik vraag me sterk af wat het nut is van de combinatie FM en klassieke muziek. Belangrijk kenmerk van klassieke muziek in tegenstelling tot niet-klassieke muziek is dat bij klassiek veel volumeverschillen toegepast worden. Dus soms heel zacht, soms flink hard. (Popmuziek gewoon de hele tijd maximaal volume.)

Dat is sowieso niet ideaal op de FM omdat bij lage volumes ruis en storing naar de voorgrond komen. Maar al helemaal niet in de auto met al die herrie om je heen. En de auto is waarschijnlijk de belangrijkste plek waar naar FM geluisterd wordt.

Ik denk dat de liefhebbers van klassieke muziek dus veel beter terecht kunnen op DAB (waar ze ook mooi 152 kbps krijgen) of via het internet.
Daar heb je zeker een punt. Bovendien vraag ik mij ook af hoeveel % van de luisteraars ook via FM luistert, ook vanwege de doelgroep: wat ouderen, vaker hoger opgeleid dus vaak in staat om nieuwe/duurdere auto's met andere distributiemogelijkheden te kopen. Anderzijds vind ik wel dat je er een mogelijkheid voor moet houden, aangezien er anders helemaal geen niet-popmuziek meer is.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Pot schreef: 18 sep 2023 10:04 Maar ik zoek al zo'n twee jaar naar een echt argument wat mij kan overtuigen die verdergaat dan marktaandelen, en in het bijzonder waarom 3FM 'opgeofferd' moet worden en niet een Radio 2.
Omdat 3FM een verschrikkelijk laag marktaandeel heeft in verhouding tot bereik en budget. Radio 2 doet het commercial geweldig en Radio 5 doet het ook goed bij de doelgroep.

Wat mij betreft stoppen we met alledrie, maar dat staat al in een ander topic: http://radioforum.nl/viewtopic.php?p=567141#p567141
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Maandrapport augustus: https://audify.nl/wp-content/uploads/20 ... s-2023.pdf

Met 20-49 en 25-67 jaar doelgroep cijfers.
jessica

Bericht door jessica »

Jobfr schreef: 19 sep 2023 21:31 Maandrapport augustus: https://audify.nl/wp-content/uploads/20 ... s-2023.pdf

Mooi overzicht dit maandrapport. Eigenlijk zou je de 1e 8 maanden op een rijtje moeten zien. Heeft iemand ze allemaal opgeslagen?
Zeggen naar mijn mening meer en zijn stabielere dan die weekcijfers.

Ik zou wel 8 maanden op een rij willen zien van alle zenders qua marktaandelen, luisteraars en luistertijd.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

jessica schreef: 19 sep 2023 23:40
Jobfr schreef: 19 sep 2023 21:31 Maandrapport augustus: https://audify.nl/wp-content/uploads/20 ... s-2023.pdf

Mooi overzicht dit maandrapport. Eigenlijk zou je de 1e 8 maanden op een rijtje moeten zien. Heeft iemand ze allemaal opgeslagen?
Zeggen naar mijn mening meer en zijn stabielere dan die weekcijfers.

Ik zou wel 8 maanden op een rij willen zien van alle zenders qua marktaandelen, luisteraars en luistertijd.
Ja ik ook. Ik heb ze helaas niet opgeslagen.

Edit: ik zie nu dat Juli de eerste was. Dus de eerste zes maanden zijn er niet.
Orange

Bericht door Orange »

En ook in augustus heeft FM een aandeel van 35%. Dat is toch flink gezakt, want vorig jaar was nog het beeld dat het om 49% gaat.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Ik heb Juli en augustus nu opgeslagen.
Vergelijking:
13+ (Juli/Augustus)
Radio 2: 14.6%/13.3%
Q Music: 11.6%/11.8%
Radio 10: 10.1%/11.0%
Skyradio: 8.2%/9.4%
Radio 1: 9.8%/9.2%
Radio 538: 8.3%/8.1%
Radio 5: 6.9%/6.5%
100%NL: 3.8%/3.9%
Veronica: 2.8%/2.6%
3FM: 2.0%/1.8%

De cijfers verschillen wat met de cijfers van de wekelijkse omdat de nacht uren hier ook bij zitten.
Plaats reactie