Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Sky vist wel in dezelfde vijver als Q beide feelgood radio stations, toch begrijp ik niet dat de luistertijd bij Sky niet hoger is, omdat daar bijna geen irritatie is van dj’s
Ik begrijp het wel. Sky wordt namelijk ook relatief vaak kort geluisterd. Mensen die weinig met radio hebben, zullen Sky alleen in de auto luisteren en Sky is toch een beetje de zender die bij de tandarts in de wachtruimte opstaat (en als het goed is zit je daar nooit te lang). En zelfs elke drie uur Ed Sheeran of Pink kan te veel zijn.
De urgentie om te luisteren naar Sky is er niet. Als je het een kwartiertje hoort kan het leuk zijn, maar als je het niet hoort heb je niets gemist.
Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot het TV programma Veronica Inside. Als je het niet gezien hebt denk je altijd dat je iets gemist hebt.
Het is misschien niet zo, maar je hebt wel het gevoel. Dat is erg knap om te hebben als radiostation of als programma. Bij Sky mis ik dat volledig.
Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot het TV programma Veronica Inside. Als je het niet gezien hebt denk je altijd dat je iets gemist hebt.
Het is misschien niet zo, maar je hebt wel het gevoel. Dat is erg knap om te hebben als radiostation of als programma. Bij Sky mis ik dat volledig.
Helemaal waar, van die kant had ik het nog niet bekeken.
- Ane Sybesma
Helemaal mee eens, ik heb dat ook bij SKY (ook bij Q en Radio 2) .jessica schreef: ↑21 sep 2023 11:00 De urgentie om te luisteren naar Sky is er niet. Als je het een kwartiertje hoort kan het leuk zijn, maar als je het niet hoort heb je niets gemist.
Het 'gevoel dat je iets mist' ben ik in het huidige omroepbestel volledig kwijtgeraakt, zowel op TV als op radio.Ane Sybesma schreef: ↑21 sep 2023 15:13Helemaal mee eens, ik heb dat ook bij SKY (ook bij Q en Radio 2) .jessica schreef: ↑21 sep 2023 11:00 De urgentie om te luisteren naar Sky is er niet. Als je het een kwartiertje hoort kan het leuk zijn, maar als je het niet hoort heb je niets gemist.
Ik ben dat gevoel van iets missen ook grotendeels kwijtgeraakt. Ik heb dat wel altijd gehad met de Avondspits. Dat moest ik gewoon iedere dag luisteren. Altijd de Steunplaat/Steunfonds, dat hondje met de nieuwe hits, de poplimerick, Ik moest gewoon iedere dag horen wat er gebeurde. Dat heb ik nu bij geen enkel programma meer datzelfde gevoel.
Ik heb heel lang nog dat gevoel gehad toen gehad van wat moet ik nou in dat uur tussen 18 en 19 uur doen. Dan luisterde ik naar Frits Spits op radio2 en dat kon me niet pakken. Dacht ik jij had gewoon nog 10 jaar de Avondspits moeten doen in plaats van Tijd voor Twee.
Ik heb heel lang nog dat gevoel gehad toen gehad van wat moet ik nou in dat uur tussen 18 en 19 uur doen. Dan luisterde ik naar Frits Spits op radio2 en dat kon me niet pakken. Dacht ik jij had gewoon nog 10 jaar de Avondspits moeten doen in plaats van Tijd voor Twee.
Ik snap het, maar je verward je eigen sentiment en herinneringen met de radio die je móet horen. Dit is een gevalletje vroeger was alles beter.jessica schreef: ↑21 sep 2023 18:17 Ik ben dat gevoel van iets missen ook grotendeels kwijtgeraakt. Ik heb dat wel altijd gehad met de Avondspits. Dat moest ik gewoon iedere dag luisteren. Altijd de Steunplaat/Steunfonds, dat hondje met de nieuwe hits, de poplimerick, Ik moest gewoon iedere dag horen wat er gebeurde. Dat heb ik nu bij geen enkel programma meer datzelfde gevoel.
Nee het is geen gevalletje vroeger was alles beter. Met dit programma had ik dat en nu heb ik dat met geen enkel programma. Ik luister graag naar de Bonanza. Maar als ik het een keer mis is het jammer en ga ik het niet terugluisteren. Dat is het verschil. Heeft niets met sentiment en herinneringen te maken.
Meer misschien met programma's waarin niets meer gebeurt alleen 13 platen op een rijtje afdraaien.
Meer misschien met programma's waarin niets meer gebeurt alleen 13 platen op een rijtje afdraaien.
Alles wat je beschrijft gebeurt nu ook op de radio, maar dan in een andere vorm. Jij hebt alleen bepaalde herinneringen aan die periode. Wat mooi is. Het laat de kracht van radio zien.jessica schreef: ↑21 sep 2023 18:52 Nee het is geen gevalletje vroeger was alles beter. Met dit programma had ik dat en nu heb ik dat met geen enkel programma. Ik luister graag naar de Bonanza. Maar als ik het een keer mis is het jammer en ga ik het niet terugluisteren. Dat is het verschil. Heeft niets met sentiment en herinneringen te maken.
- Ane Sybesma
Ik had het vroeger met Curry en van Inkel en het Weeshuis van de Hits. Kort geleden had ik dat ook met Partij voor de Vrijdag. Bij Evers had ik het soms en nu op vrijdag nogwel bij Keur. Ik heb het altijd met Serious Request. Van BNR luister ik ook nog wel regelmatig programma s op een ander tijdstip
Dat de radio minder urgent is of lijkt herken ik wel. In de auto van huis naar werk luister ik steevast naar de ochtendradio. Dan wil ik het nieuws horen en zinloos/zinvol gebabbel over de actualiteit. Tegenwoordig vind ik dat terug bij de ochtendshow van 538. De afgelopen jaar bij de ochtendshows van Veronica (Tim Klijn, Wilfred Genee en Giel Beelen). In het (verre) verleden waren dat Jensen in de Ochtend en Stenders Vroeg (op).
De urgentie om tijdens de middagspits te luisteren is er niet of nauwelijks. De laatste keer dat ik dagelijks steevast inschakelde was toen Veronica Inside nog in de middag op Veronica zat. Tegenwoordig luister ik naar podcasts.
Vroeger had voor mij De Nationale Hitparade de urgentie om te luisteren. TROS draaide de platen volledig zodat ik deze met cassetterecorder kon opnemen. Daarnaast nam ik wekelijks Ronflonflon op. Dat was vaak tijdens het sporten of etenstijd en dat uurtje paste net op één cassette dat ik dan later terug luisterde.
De urgentie om tijdens de middagspits te luisteren is er niet of nauwelijks. De laatste keer dat ik dagelijks steevast inschakelde was toen Veronica Inside nog in de middag op Veronica zat. Tegenwoordig luister ik naar podcasts.
Vroeger had voor mij De Nationale Hitparade de urgentie om te luisteren. TROS draaide de platen volledig zodat ik deze met cassetterecorder kon opnemen. Daarnaast nam ik wekelijks Ronflonflon op. Dat was vaak tijdens het sporten of etenstijd en dat uurtje paste net op één cassette dat ik dan later terug luisterde.
God is a DJ
Eens, herken dit zelf ook. Moet zeggen dat Ruud in zijn betere dagen ook wel urgentie tot luisteren gaf. Maar het is eigenlijk vrij lafjes op de hedendaagse radio, weinig vernieuwing in acties, items of overal sound. Laat ik wel een eervolle vermelding geven aan Domien die een perfecte middagshow op Q neerzet. Weliswaar niet de urgentie om elke dag te luisteren, maar als ik het doe dan ben ik altijd gelukkig. Tim op Kink ook prima, maar een week niet gehoord niets aan de hand, dezelfde platen en soort programma, niets gemist.Phoenix schreef: ↑21 sep 2023 19:39 Dat de radio minder urgent is of lijkt herken ik wel. In de auto van huis naar werk luister ik steevast naar de ochtendradio. Dan wil ik het nieuws horen en zinloos/zinvol gebabbel over de actualiteit. Tegenwoordig vind ik dat terug bij de ochtendshow van 538. De afgelopen jaar bij de ochtendshows van Veronica (Tim Klijn, Wilfred Genee en Giel Beelen). In het (verre) verleden waren dat Jensen in de Ochtend en Stenders Vroeg (op).
Inderdaad, Jensen of de eerste 5-7 jaar Evers op 538, Ruud maar ook de Inkelbaas of WeekendRick, ik zette er graag de radio voor aan en baalde als ik iets gemist had.
Dat heb ik vandaag de dag echt veel minder. Je vraagt je dan af, ligt dat dan bijvoorbeeld aan de fase van het leven, of is er echt objectief minder urgente radio dan vroeger? Of is de afleiding (het aantal alternatieven) simpelweg groter? Één ding weet ik zeker, ik hoop dat deze stoelendans uiteindelijk leidt tot meer creativiteit, want dat is enorm gewenst. Je zou dat verwachten bij Veronica, met hun dna, maar dat is hopeloos tegengevallen.
Overigens doet Joe eigenlijk het tegenovergestelde, niet urgent, maar zo goed in het consequent aanbieden van classics dat het verschrikkelijk goed werkt, deze cijfers in twee weken zijn een wereldprestatie.
Ja Curry en van Inkel had ik ook en ook het weeshuis van de HIts. Bij dat programma had ik zelfs het idee dat je er deelgenoot van was. Heel erg knap.Ane Sybesma schreef: ↑21 sep 2023 19:02 Ik had het vroeger met Curry en van Inkel en het Weeshuis van de Hits. Kort geleden had ik dat ook met Partij voor de Vrijdag. Bij Evers had ik het soms en nu op vrijdag nogwel bij Keur. Ik heb het altijd met Serious Request. Van BNR luister ik ook nog wel regelmatig programma s op een ander tijdstip
Luister nog steeds graag oude weeshuis van de Hits uitzendingen terug op de site van Peter van Bruggen
http://petervanbruggen.eu/categorie/wee ... UhmgH.dpbs
JOE en Sky zitten trouwens helemaal aan de andere kant van het spectrum. Totaal geen urgente radio om te luisteren.
Niet mijn favoriete stations. Maar voor massa's mensen is dit helemaal geweldig.
Ik vind het altijd een combinatie van dingen die een programma voor mij urgent maakt om naar te luisteren. De presentator, de muziek en de items in het programma.