Ik schreef niet dat het niet mag. Dat staat er niet.Roel_ schreef: ↑17 sep 2023 12:56En waarom zou een discussie niet heropend mogen worden? Het radio landschap is dynamisch, dat hebben we wel gezien de laatste tijd. Het gaat mij erom dat in het kader van de luistercijfers Radio 5 nog meer kan groeien door te werken aan het weekend en door een FM frequentie, wat het ook verdiend.Henkjan2016 schreef: ↑17 sep 2023 12:47Dit is meer een voorbeeld van een voorheen veelvuldig gehouden discussie versus een nieuw forumlid. De meningen over een frequentieovergang zijn op dit forum terug te vinden.Roel_ schreef: ↑17 sep 2023 12:31
Dat geeft precies aan dat de 3FM luisteraar minder geïnteresseerd is in het medium radio. Je kunt ook stellen dat de jongeren deze zender toch wel zullen vinden. Dan gun de frisse generatie X en babyboomers ook hun zender op FM. Ze luisteren er in ieder geval langer naar en waarschijnlijk met meer plezier dan de jongeren naar 3FM.
Deze zender op FM brengen vind ik nu echt een taak van de publieke omroep en nogmaals met wat tweaks in het weekend kan deze zender zeker een paar procenten marktaandeel hoger scoren.
Het opnieuw aanslingeren kan natuurlijk, maar ik vermoed dat een aantal forumleden (o.a. ikzelf) hun zegje al wel gedaan hebben en daarmee de discussie overslaan.
Jij vindt het blijkbaar wel de moeite waard om hierop te reageren, waarvoor dank.
Overigens ben ik niet nieuw in de zin dat ik het forum al jaren volg en lees, zonder actief mee te discussiëren.
Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
-
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Dat klopt, maar over het algemeen doen zenders met een jonger publiek het minder in de luistertijd. Vaak zijn zij wel aan het werk of op school, terwijl de doelgroep van Radio 5 van 8:00 tot 17:00 uur achter de geraniums zit. Niks mis mee, maar het vergelijken gaat altijd wat mank. Bovendien weet de jongere luisteraar ook muziek te luisteren op andere manieren dan radio. Maar juist op plekken waar ze wellicht wel luisteren (in de auto) doen ze dat via FM (mede daardoor de lage luistertijd van 3FM). Terwijl de Radio 5-luisteraar inmiddels toch al via andere manieren luistert. Reken je daarbij wat 60'ers die nog een paar dagen een halfuurtje in de auto luisteren via FM mee, dan daalt die luistertijd van Radio 5 weer. Dus garanties op nog hogere marktaandelen zijn er gewoon niet.Roel_ schreef: ↑17 sep 2023 12:31Dat geeft precies aan dat de 3FM luisteraar minder geïnteresseerd is in het medium radio. Je kunt ook stellen dat de jongeren deze zender toch wel zullen vinden.Pot schreef: ↑17 sep 2023 12:18 3FM bereikt nog 90.000 mensen per week meer dan Radio 5. De luistercijfers waar je op doelt geven een verkeerd beeld van hoeveel luisteraars er daadwerkelijk luisteren. Klassiek heeft wel fors minder luisteraars, ook in vergelijking met de oude meetmethode. Maar anderzijds, het is wel het enige station wat klassieke muziek brengt op de FM.
Alleen het marktaandeel is lager, vanwege een lagere luistertijd van 3FM én een veel langere luistertijd van Radio 5 (dan gemiddeld).
Maar wat hebben zij aan een FM-frequentie, als ze al via andere platformen luisteren? En wat mist een boomer die niet van het bestaan afweet?
En heb je ook bewijs dat een oudere luisteraar met meer plezier luistert naar Radio 5 dan jongeren naar 3FM.
Wat is er precies de taak aan? De omroepen hebben er gezamenlijk voor gekozen om 3FM op de FM te houden in plaats van Radio 5. En wat is het doel van Radio 5 nog beter te laten scoren. Ze doen het fantastisch, leveren met de komst van JOE wellicht wat in, maar hebben echt niks te klagen. Alleen het doel voor meer muziekradio is kort door de bocht, tenzij je er een bepaalde taak mee kan vervullen.
-
Je gooit van alles op 1 hoop en pareert daarmee bovendien mijn punt.Pot schreef: ↑17 sep 2023 12:18 3FM bereikt nog 90.000 mensen per week meer dan Radio 5. De luistercijfers waar je op doelt geven een verkeerd beeld van hoeveel luisteraars er daadwerkelijk luisteren. Klassiek heeft wel fors minder luisteraars, ook in vergelijking met de oude meetmethode. Maar anderzijds, het is wel het enige station wat klassieke muziek brengt op de FM.
Alleen het marktaandeel is lager, vanwege een lagere luistertijd van 3FM én een veel langere luistertijd van Radio 5 (dan gemiddeld).
Zijn die 90.000 luisteraars allemaal FM luisteraars? Vast niet, maar daar draait wel mijn punt om.
En dat Klassiek het enige klassieke station op FM is, is evenmin relevant. Er wordt amper op FM naar Klassiek geluisterd. Dat is mijn punt.
Deze twee publieke FM netten zijn voor deze 2 zenders relatief geldverslindend.
Je hele punt van 90.000 luisteraars ontgaat me een beetje. Ik geef enkel aan dat er wordt gedaan alsof er zo'n beperkte behoefte is in 3FM (en Klassiek) om ze dan maar van FM af te halen, terwijl het reuze meevalt.Satfreak13 schreef: ↑17 sep 2023 13:10Je gooit van alles op 1 hoop en pareert daarmee bovendien mijn punt.Pot schreef: ↑17 sep 2023 12:18 3FM bereikt nog 90.000 mensen per week meer dan Radio 5. De luistercijfers waar je op doelt geven een verkeerd beeld van hoeveel luisteraars er daadwerkelijk luisteren. Klassiek heeft wel fors minder luisteraars, ook in vergelijking met de oude meetmethode. Maar anderzijds, het is wel het enige station wat klassieke muziek brengt op de FM.
Zijn die 90.000 luisteraars allemaal FM luisteraars? Vast niet, maar daar draait wel mijn punt om.
En dat Klassiek het enige klassieke station op FM is, is evenmin relevant. Er wordt amper op FM naar Klassiek geluisterd. Dat is mijn punt.
Deze twee publieke FM netten zijn voor deze 2 zenders relatief geldverslindend.
Maar goed: je wil zeggen dat luistercijfers belangrijker zijn dan de inhoud van de zenders? Niet alle NPO zenders kunnen zes gooien. Dus we gooien een licht-alternatief station en/of klassieke zender er maar af om er nog een popzender bij te gooien die zich ook al op een wat oudere doelgroep richt, terwijl we er al drie á vier van hebben? En wat te denken van de reclame-inkomsten van Radio 5 die er nauwelijks zullen zijn. Er moet ook daar geld bijgepompt worden om ze maar op de FM te houden.
Overigens is deze discussie meermaals onder een ander topic gevoerd.
De taak/functie is helder. Door 2 generaties een beter bereik te geven waardoor deze oudere doelgroep makkelijker kan inschakelen. Want de keuze voor deze generaties is karig, omdat de meeste zenders inzetten op 20-49. Derhalve een belangrijke taak voor de NPO om deze groep niet te vergeten.Pot schreef: ↑17 sep 2023 13:09 Wat is er precies de taak aan? De omroepen hebben er gezamenlijk voor gekozen om 3FM op de FM te houden in plaats van Radio 5. En wat is het doel van Radio 5 nog beter te laten scoren. Ze doen het fantastisch, leveren met de komst van JOE wellicht wat in, maar hebben echt niks te klagen. Alleen het doel voor meer muziekradio is kort door de bocht, tenzij je er een bepaalde taak mee kan vervullen.
En de meeste generatie X'ers werken nog gewoon, dus het geranium argument gaat mank. Deze doelgroep is geboren met Radio als belangrijk medium en heeft er meer affiniteit mee.
Je bent ouder en je wil wat...
Volgens mij is de Top 40 de eerste drie decennia door Veronica uitgezonden, daarna door Radio 538 en de laatste jaren door Q Music. Dat het met aan land komen van Veronica een aparte stichting is geworden, heeft tot jaren 90 weinig impact gehad. Het theater van het sentiment gaat altijd over de Veronica periode.
Het is natuurlijk niet alleen de Top 5 keuze, het zijn ook de fragmenten etc. Ik herken weinig KRO/NCRV sentiment. Prima hoor, ik zit niet te wachten op terugblikken op Zaterdag Sport
Rock 'n roll is better than music!
In 1974 heeft de TROS de lijst een tijdje uitgezonden, omdat Veronica verboden was en pas in 1976 een publieke omroep werd. Hoe gaat Het theater van het sentiment met de periode om? Wordt deze genegeerd omdat de Top 40 toen niet door Veronica werd uitgezonden?Oortjes schreef: ↑17 sep 2023 15:27Volgens mij is de Top 40 de eerste drie decennia door Veronica uitgezonden, daarna door Radio 538 en de laatste jaren door Q Music. Dat het met aan land komen van Veronica een aparte stichting is geworden, heeft tot jaren 90 weinig impact gehad. Het theater van het sentiment gaat altijd over de Veronica periode.
Het is natuurlijk niet alleen de Top 5 keuze, het zijn ook de fragmenten etc. Ik herken weinig KRO/NCRV sentiment. Prima hoor, ik zit niet te wachten op terugblikken op Zaterdag Sport
Wel opmerkelijk dat Radio 5 zo leunt op de Veronica nostalgie met Het theater van het sentiment, Simone Walraven en Erik de Zwart.
God is a DJ
-
Dat zal best. Maar wat bedoel je daarmee te zeggen?
Juist nu per 1 september de FM kaarten nogal opnieuw geschud zijn, lijkt me de plek van de npo in dit totale resultaat een heel valide, actuele vraag.
Ook in de landen om ons heen worden publieke zenders met een lage luisterdichtheid van de FM gehaald en vervangen door zenders met een groter bereik.
Het is publiek geld, en je mag best verwachten dat zoveel mogelijk belastingbetalers daar iets aan hebben.
Klassiek en 3FM kunnen prima op alleen dab+ blijven plus alle andere aanvoerroutes. (Die zijn er genoeg.)
Dure publieke diensten in de lucht houden voor enkelingen is niet te rechtvaardigen.Vooral niet als er genoeg alternatieven zijn.
Nee, ik was die korte overbruggingsperiode even vergeten (sorry Ferry)
Enerzijds is het logisch omdat Veronica populairder was dan de NPO en de strijdbijl nu wel begraven is, anderzijds inderdaad gek omdat de NPO zelf een andere historie kent.
Dat de top 40 ook na het oprichten van een aparte stichting door Veronica werd uitgezonden maakt het niet per se een Veronica periode denk ik. Het gaat meer over het algemene sentiment over een bepaald jaar waar toevallig de meest bekende en populaire hitlijst van die tijd de muzikale omlijsting vormt.Oortjes schreef: ↑17 sep 2023 15:27Volgens mij is de Top 40 de eerste drie decennia door Veronica uitgezonden, daarna door Radio 538 en de laatste jaren door Q Music. Dat het met aan land komen van Veronica een aparte stichting is geworden, heeft tot jaren 90 weinig impact gehad. Het theater van het sentiment gaat altijd over de Veronica periode.
De functie en taak vind ik niet heel helderder dan die van 3FM, Radio 2 of Klassiek. Allemaal muziekzenders. 3FM biedt ruimte aan nieuw (Nederlands) talent, Klassiek is op hun beurt de enige zender die niet-popmuziek brengt op de landelijke FM. Bovendien wordt Radio 5 niet vergeten; ze staan vol 'in the picture'. Kijk eens hoeveel reclame er wordt gemaakt voor het (toch al goed scorende) station op tv. Verder is Radio 5 uniek omdat ze wel een programmering hebben (met al die niet-typische popmuziekprogramma's in het weekend), maar het is toch ook gewoon een beetje Radio 10 60s & 70s of 80s.Roel_ schreef: ↑17 sep 2023 13:44De taak/functie is helder. Door 2 generaties een beter bereik te geven waardoor deze oudere doelgroep makkelijker kan inschakelen. Want de keuze voor deze generaties is karig, omdat de meeste zenders inzetten op 20-49. Derhalve een belangrijke taak voor de NPO om deze groep niet te vergeten.Pot schreef: ↑17 sep 2023 13:09 Wat is er precies de taak aan? De omroepen hebben er gezamenlijk voor gekozen om 3FM op de FM te houden in plaats van Radio 5. En wat is het doel van Radio 5 nog beter te laten scoren. Ze doen het fantastisch, leveren met de komst van JOE wellicht wat in, maar hebben echt niks te klagen. Alleen het doel voor meer muziekradio is kort door de bocht, tenzij je er een bepaalde taak mee kan vervullen.
De gemiddelde leeftijd van luisteraars van Radio 5 lag in 2021 op 66,8 jaar, dus is de helft gepensioneerd.
Sjonge jonge zeg. 3FM nog heeft altijd meer luisteraars dan Radio 5, dus Radio 5 is net zo goed een enkeling?Satfreak13 schreef: ↑17 sep 2023 15:51Dat zal best. Maar wat bedoel je daarmee te zeggen?
Juist nu per 1 september de FM kaarten nogal opnieuw geschud zijn, lijkt me de plek van de npo in dit totale resultaat een heel valide, actuele vraag.
Ook in de landen om ons heen worden publieke zenders met een lage luisterdichtheid van de FM gehaald en vervangen door zenders met een groter bereik.
Het is publiek geld, en je mag best verwachten dat zoveel mogelijk belastingbetalers daar iets aan hebben.
Klassiek en 3FM kunnen prima op alleen dab+ blijven plus alle andere aanvoerroutes. (Die zijn er genoeg.)
Dure publieke diensten in de lucht houden voor enkelingen is niet te rechtvaardigen.Vooral niet als er genoeg alternatieven zijn.
En prachtig dat het buitenland aangehaald wordt, maar daar werkt het omroepsysteem anders. De omroepen hebben besloten om 3FM op de FM te houden en niet voor Radio 5 te kiezen. Een verstandige keuze.
Als zo veel mogelijk belastingbetalers er iets aan moeten hebben, dan kan je toch beter alles aan de commerciëlen overlaten incl. Radio 5?
Tenslotte ga je niet in op wat ik als reactie breng. De discussie ga ik niet verder met je voeren.
Ik luister het programma niet, maar wordt “De Top 40” met naam genoemd, want daar is De Zwart scherp op? Arjan Snijders mocht “De Top 40” niet noemen in zijn programma.Janno schreef: ↑17 sep 2023 18:28Dat de top 40 ook na het oprichten van een aparte stichting door Veronica werd uitgezonden maakt het niet per se een Veronica periode denk ik. Het gaat meer over het algemene sentiment over een bepaald jaar waar toevallig de meest bekende en populaire hitlijst van die tijd de muzikale omlijsting vormt.Oortjes schreef: ↑17 sep 2023 15:27Volgens mij is de Top 40 de eerste drie decennia door Veronica uitgezonden, daarna door Radio 538 en de laatste jaren door Q Music. Dat het met aan land komen van Veronica een aparte stichting is geworden, heeft tot jaren 90 weinig impact gehad. Het theater van het sentiment gaat altijd over de Veronica periode.
God is a DJ
Ik luister het ook niet vaak en eerlijk gezegd weet ik het niet. De volgende keer eens op letten.Phoenix schreef: ↑17 sep 2023 19:52Ik luister het programma niet, maar wordt “De Top 40” met naam genoemd, want daar is De Zwart scherp op? Arjan Snijders mocht “De Top 40” niet noemen in zijn programma.Janno schreef: ↑17 sep 2023 18:28Dat de top 40 ook na het oprichten van een aparte stichting door Veronica werd uitgezonden maakt het niet per se een Veronica periode denk ik. Het gaat meer over het algemene sentiment over een bepaald jaar waar toevallig de meest bekende en populaire hitlijst van die tijd de muzikale omlijsting vormt.Oortjes schreef: ↑17 sep 2023 15:27
Volgens mij is de Top 40 de eerste drie decennia door Veronica uitgezonden, daarna door Radio 538 en de laatste jaren door Q Music. Dat het met aan land komen van Veronica een aparte stichting is geworden, heeft tot jaren 90 weinig impact gehad. Het theater van het sentiment gaat altijd over de Veronica periode.
De naam wordt genoemd en zelfs het trompetgeschal ontbreekt niet.
Ik denk dat Bart en De Zwart dat wel geregeld hebben voor Radio 5.