red t je het met een klein budget ?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Aart Rietveld

Re: red t je het met een klein budget ?

Bericht door Aart Rietveld »

sverrips schreef: 10 feb 2023 15:33 Twee dingen hier in Wageningen. De kerk laten betalen voor een dienst is een neveractiviteit die aangemeldt moet worden bij de Commisariaat voor de Media, is namelijk het uitzenden van een productie. Ten tweede kerken willen niet altijd via de lokale omroep uitzenden en schermen met kerkdienstgemist.nl waarbij kerken zelf al alles uitzenden buiten de lokale omroep om. Ze hebben de lokale omroep niet meer nodig en geven daar dan ook geen geld meer aan uit, is de ervaring.
De kerken hebben inderdaad hun eigen internetplatform zoals kerkdienstgemist en kerkomroep. Maar toch zien wij dat de kerken nog steeds graag bij ons uitzenden omdat met name ouderen best wel wat moeite hebben met het gebruik van het internet. Wij zenden al bijna 35 jaar kerkdiensten uit en ik kan niet zeggen dat de animo vanuit de kerken minder geworden is. En qua kijk- en luistercijfers zien we dat deze geestelijke uitzendingen naast sport de enige programma's zijn die een hele duidelijk piek in de kijk- en luistercijfers opleveren. De corona-crisis heeft dit juist versterkt, omdat eigenlijk alle kerken toen ook met video-streams gestart zijn konden wij "upgraden" van radio-uitzendingen naar TV-uitzendingen.

Dus we hebben:
1. Lokale binding
2. Financiële inkomsten
3. Extra ICE-uren

Bovenstaande zal niet automatisch gelden voor alle lokale omroepen. Ik kan me voorstellen dat het in een stad als Amsterdam niet zal werken, maar bij ons in Katwijk werkt het dus wel.
wave

Bericht door wave »

sverrips schreef: 09 feb 2023 13:07 Ik denk dat dat wat kort door de bocht is. Als je mensen bereid kan vinden om iets te maken op radiogebied dat enigsinds lokale inhoud heeft, kan je best ver komen. Maar men is niet meer bereid om dat te doen. Mensen die komen, willen eigenlijk alleen een muziekprogramma maken.
De vraag is of je je dan op de goede doelgroep richt. Als je probeert jongeren binnen te halen, ja die willen in veel gevallen alleen maar DJ spelen en vinden inhoudelijke programma’s waardeloos. Gevolg: mensen die inhoudelijk meer kunnen bieden, blijven weg. Dat is kip en ei. Richt je blik eens op de categorie 35+ en 40+, die groep is niet alleen vaak veel meer op inhoud gericht en betrokken bij de gemeenschap, het is ook een vaak loyale groep. En nee, met programmamakers in die leeftijd bereik je niet de groep van 10-25 jaar. Maar als lokale omroep proberen mee te spelen in de doelgroep van QMusic en de Talpa hitstations, met hun giga budgetten: daarvan kun je je afvragen of dat überhaupt realistisch is :)) .
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
MFM

Bericht door MFM »

Leuke discussie!

Hier in de regio zijn er nog teveel ouderwetse omroepbobo’s die bij alles om hulp van de gemeente nodig hebben omdat ze bang zijn om hun subsidies kwijt te raken.
Die zijn dus nog steeds noodlijdend.

Zodra je je omroep als bedrijf ziet, creatief met content voor je distributiekanalen omgaat en dus professionaliseert dan komen de inkomsten vanzelf wel in orde.

Dat is eigenlijk het grootste probleem in lokale omroepland.
Het niet kunnen beseffen dat men een omroepbedrijf runt.
En dan krijg je vanzelf discussies over de grootte van een mengpaneel…besluiteloosheid over formats, hoe men informatie hoort te hergebruiken of waarom jongeren “alleen maar dj willen spelen”.

Zorg voor stagiaires die uit een marketing of media opleiding komen, zorg voor een even goede begeleiding voor ze.
Gok niet alleen op radiozender willen spelen, maar speel in op jouw specifieke doelgroepen.
Wissel de items uit tussen de verschillende platforms ipv alles per kanaal apart te produceren enz enz enz.
wave

Bericht door wave »

Inderdaad een leuke discussie -bier

Creatief met content omgaan, inspelen op meerdere doelgroepen, crossmedia item gebruik: helemaal eens. Aansluiten bij je lokale gemeenschap: dat is je nummer 1 bestaansrecht als lokalo. En als dat in de lokale gemeenschap leeft, ja dan horen daar ook de kerken bij zoals Aart benoemt.

Je omroep runnen als een bedrijf, daar kun je wel een mooie boom over opzetten denk ik. Voor mijn gevoel ligt de yellow brick road meer in het midden. Een bonte lappendeken waar iedereen kan doen wat ‘ie wil, a la de open access kanalen van Salto: daar red je het inderdaad niet mee. Maar je omroep strak als bedrijf runnen, daarmee ga je denk ik weer voorbij aan het karakter van een lokale omroep. Het risico dat je een gesloten organisatie wordt die enkel en alleen stuurt op cijfers en dus feitelijk richting een commerciële omroep gaat, is imho dan reëel aanwezig én je verliest snel je vrijwilligers. Vrijwilligerswerk is niet los te zien van een stukje “what’s in it for me”, en daar zul je ook rekening mee moeten houden. Mensen moeten hun ei kwijt kunnen, maar ook kunnen en durven en leren. Het is de schone taak van een programmastaf om daarin te begeleiden, sturen en soms te kiezen.

Een stukje professionalisering: ja, dat is belangrijk. Maar hard werken aan lokale inbedding en een club mensen die er samen de schouders onder zet, dat is zeker zo belangrijk om je financiën op orde te krijgen en de penningmeester niet vroegtijdig grijze haren te bezorgen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
MFM

Bericht door MFM »

@wave. Als je je omroep als bedrijf ziet, dan is er nog steeds plek voor vrijwilligers. De bedrijfsvoering hoeft niet in te houden dat je iedereen op de payroll zet, maar je medewerkers zullen zich (vooral overdag) wel moeten conformeren aan de voor die uren geldende eisen. Dus draaien volgens format etc.
Wat ik nu vaak zie is dat de commerciële belangen die ook bij lokale omroepen meespelen ondersneeuwen omdat “men allang blij is dat er een presentator zijn ding wil komen doen”.

Daar gaat het vaak fout.

Ik zie voorbeelden genoeg van (regio) omroepen die het wel kunnen. Content aanbieden die de luisteraars in hun doelgroep graag horen, reclame inkomsten genereren maar toch vrij veel ruimte voor de avondhobbyisten hebben zonder dat dat botst.

Kwestie van niet iedereen toelaten die denkt wat te bieden te hebben.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

De lokalo van Zeewolde heeft per jaar een subsidie van 17k. Niet veel, en toch doen ze veel, life programma's, radio TV en internet. Fanatieke vrijwilligers.
sverrips

Bericht door sverrips »

wave schreef: 10 feb 2023 17:49 De vraag is of je je dan op de goede doelgroep richt. Als je probeert jongeren binnen te halen, ja die willen in veel gevallen alleen maar DJ spelen en vinden inhoudelijke programma’s waardeloos.
Sorry, maar de mensen waar ik het over heb met plaatjes draaien zitten tussen de 30 en 50 jaar, hoor ! Rock programma's, Indie, Blues e.d.
https://progressieverock.nl ( de progzender van ONS ALLEMAAL )
https://airadiospot.nl (AI Radio Spotjes op basis van donatie)
castmember

Bericht door castmember »

sverrips schreef: 13 feb 2023 11:50
wave schreef: 10 feb 2023 17:49 De vraag is of je je dan op de goede doelgroep richt. Als je probeert jongeren binnen te halen, ja die willen in veel gevallen alleen maar DJ spelen en vinden inhoudelijke programma’s waardeloos.
Sorry, maar de mensen waar ik het over heb met plaatjes draaien zitten tussen de 30 en 50 jaar, hoor ! Rock programma's, Indie, Blues e.d.
Jongeren hebben allang de podcast of youtube livestream gevonden om hun content te delen, dus herken dit wel ja!
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
Rob de Greeuw

Bericht door Rob de Greeuw »

castmember schreef: 14 feb 2023 12:09
sverrips schreef: 13 feb 2023 11:50
Jongeren hebben allang de podcast of youtube livestream gevonden om hun content te delen, dus herken dit wel ja!
Afhankelijk van de content waar zij zich met deze kanalen op willen richten, kan een lokale omroep hierbij ook van waarde zijn. Denk aan formats, technische ondersteuning, een klankbord die de podcaster/streamer van feedback voorziet etc.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Orange schreef: 10 feb 2023 15:45
sverrips schreef: 10 feb 2023 15:33
Pascal. K schreef: 10 feb 2023 12:48 producties zoals een kerk die betaald voor uitzenden van een dienst.

Of houden we alleen maar de hand op bij de gemeente?
Twee dingen hier in Wageningen. De kerk laten betalen voor een dienst is een neveractiviteit die aangemeldt moet worden bij de Commisariaat voor de Media, is namelijk het uitzenden van een productie. Ten tweede kerken willen niet altijd via de lokale omroep uitzenden en schermen met kerkdienstgemist.nl waarbij kerken zelf al alles uitzenden buiten de lokale omroep om. Ze hebben de lokale omroep niet meer nodig en geven daar dan ook geen geld meer aan uit, is de ervaring.

Wij houden ons hand niet op bij de gemeente, die draagt namelijk niks bij in Wageningen maar schuift de bekosting door vanuit Den Haag naar ons. Dit is geld van de overheid en niet van de gemeente zelf. Het betreft die 1 euro 30 per huishouden. Dus de bewoners van Wageningen betaald onze subsidie !
Een kerkdienst uitzenden op de radio moet je als lokale omroep ook niet willen. Wie verzint dat?
Maar reclame-inkomsten uit commercials en sponsoring lijkt me heel vanzelfsprekend voor een lokale omroep.
Waarom moet je dat niet willen? Ik kom uit een bibble-belt streek, daar staan dit soort uitzendingen met stip bovenaan. Het gaat er toch om dat je het lokale volk bedient?
Orange

Bericht door Orange »

Herman ven Schippers schreef: 16 feb 2023 10:25 Waarom moet je dat niet willen? Ik kom uit een bibble-belt streek, daar staan dit soort uitzendingen met stip bovenaan. Het gaat er toch om dat je het lokale volk bedient?
Ik snap dat in een dergelijke streek het zinvol is een kerkdienst te ontsluiten, maar je jaagt daar ook luisteraars mee weg. Zo'n kerkdienst kan je dan beter online uitzenden of bijvoorbeeld alleen via het televisiekanaal. Hetzelfde geldt voor een gemeenteraadsvergadering. Die moet je wat mij betreft uitzenden, maar niet urenlang op de radio. Gemeenteraadsvergaderingen zijn al vaak in beeld. Gebruik dat voor op televisie. Bij voorkeur inclusief de nodige duiding.

Wat mij betreft is het dus niet zo dat je het niet moet uitzenden, maar kies het juiste kanaal. En wat is bij dit soort dingen wat mij betreft niet de radio.
Herman ven Schippers

Ik denk ook, zeker bij dit soort zenders in een kleine kern, dat je er niet onderuit komt dat het eilandjes worden. Ik zie het als een NPO1, waar ik wel inschakel voor de programma's die ik zelf boeiend vind. Zo doe ik dat bij de lokale ook.
Orange

Bericht door Orange »

Herman ven Schippers schreef: 16 feb 2023 11:20 Ik denk ook, zeker bij dit soort zenders in een kleine kern, dat je er niet onderuit komt dat het eilandjes worden. Ik zie het als een NPO1, waar ik wel inschakel voor de programma's die ik zelf boeiend vind. Zo doe ik dat bij de lokale ook.
Je vergelijkt nu een radiozender met een televisiezender. Bij televisie is het gebruikelijker om speciaal ergens voor in te schakelen (live of on demand). Bij radio is dat veel minder aan de orde.
Herman ven Schippers

Orange schreef: 16 feb 2023 23:21
Herman ven Schippers schreef: 16 feb 2023 11:20 Ik denk ook, zeker bij dit soort zenders in een kleine kern, dat je er niet onderuit komt dat het eilandjes worden. Ik zie het als een NPO1, waar ik wel inschakel voor de programma's die ik zelf boeiend vind. Zo doe ik dat bij de lokale ook.
Je vergelijkt nu een radiozender met een televisiezender. Bij televisie is het gebruikelijker om speciaal ergens voor in te schakelen (live of on demand). Bij radio is dat veel minder aan de orde.
Inderdaad, veel minder. Maar het is wél aan de orde. Ik verwacht namelijk niet dat een lokale omroep mij 24/7 kan én hoeft te boeien. Daarom pik ik er de dingen uit die ik wel wil horen. Hierdoor spreek je meerdere specifieke doelgroepen aan, wat voor de lokale ondernemer ook interessant is.
Orange

Bericht door Orange »

Ik zou werkelijkwaar niet weten waarom een lokale omroep niet 24/7 kan boeien. Dat is een heel gek uitgangspunt. Ook als lokale omroep is het zinvol een format en programmering te hanteren die 24/7 boeit.
Plaats reactie