Internet radio opstarten

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

mauriceishier

Internet radio opstarten

Bericht door mauriceishier »

Ik wil een internet radiostation opzetten, zoals misschien velen hier klein beginnen.

Ik heb een domeinnaam en wil alles (i.v.m slechte internetverbinding en weinig kennis) extern hosten.
Welke software, hosting en streamingpartij raden jullie mij aan?
Budget is hobbymatig.

Ik kwam dit als voorbeeld tegen https://en.brlogic.com alleen kun je geen gebruikmaken van een eigen domein en ben je altijd afhankelijk van brlogic.com
peellandfm

Re: Internet radio opstarten

Bericht door peellandfm »

Heb je mediacp.eu al eens bekeken?
sverrips

Bericht door sverrips »

Als het budget klein is, dan moet je het met weinig middelen doen. Je bent met internetradio in iedere geval ongeveer 52 euro per maand kwijt aan Buma/Sena met max 100 slots. Zowel mijn licentie.nl als stichting webcasting Nederland vereist dat je een stream partij neemt voor die 100 slots. Mediacp.eu is echt low budget, wat betekend dat ze de server opnieuw moeten opbouwen als deze crash is mijn ervaring met deze partij.

Internetradio betekend in jou geval:

Buma/Sena 52 euro mijnlicentie.nl 100 slots
Stream account, bij mfmstreaming.nl, mediacp.eu of shoutcaster.eu, 4 euro
Vps server met wat inhoud qua schrijfruimte liteserver.nl, 6 euro

Ik denk dat je met dit ver komt, kosten zullen iets van 62 euro zijn per maand.

Wat hierboven aangeraden wordt is mediacp.eu daarbij heb je autodj bij. Daar kun je muziek opzetten en live inprikken. Kosten komen dan uit op ongeveer 55 euro per maand.

Heb je Rechtenvrije muziek, dan kan het zijn dat de 52 euro vervalt van Buma/Sena.

Ik wil je wel helpen opzetten.
sverrips

Bericht door sverrips »

Het was vannacht toen ik de bovenstaande verhaal typte. Ik bedacht me vanmorgen nog dat je de domeinnaam wilt koppelen aan de radio automatisering/stream. Met mediacp.eu kan dat misschien wel door de stream hostname als cname in de DNS te zetten. Dan lijkt het net alsof je zelf de stream host. Echter weet ik niet of buma/sena daar zo blij mee is, aangezien nu niet zo goed zichtbaar is dat je een externe partij heb voor je stream. iets dat ze wel vereisen.

Verder wil je misschien een website, waardoor mijn eerste voorstel heel erg in beeld komt. Ik wil je graag helpen opzetten. Kosten bij mijnlicentie.nl (bij Stichting Webcasting Nederland zit je gelijk aan een jaarcontract vast !!!) voor 100 slots max 52 euro per maand, wil je 500 slots max dan zijn de kosten dacht ik 92 euro per maand bij mijnlicentie.nl. Ik zal dan een radio automatisering software op de VPS server installeren. Kosten VPS server is 6 euro per maand. We nemen dan bij liteserver een HDD VPS server en je heb voor die 6 euro per maand 512 GB harddisk waar je behoorlijk wat muziek op kan zetten. Een stream account kan bij mfmstreaming.nl, Andere stream providers mediacp.eu en shoutcaster.eu bevinden zich in het buitenland. In Nederland kan de regels wel zo zijn dat je in buitenland een stream server mag opzetten voor Nederland, maar je krijgt ineens ook te maken met de wettelijke regels in het buitenland. Vandaar mijn keuze voor mfmstreaming.nl die zich wel in Nederland bevindt (Nuland, Brabant). Website is in de eerste instantie gratis en zal je zelf op moeten zetten, tenzij je dezelfde wil als wat ik heb. maar als je meer wilt, dan kun je er geld tegenaan gooien en het verfraaien. Als radio automatiseringssoftware lever ik gratis LinuxRadio.Tools V2301, de laatste versie dus !

Let op: !!! Dit is echt low buget oplossing. Verwacht gewoon een internetradio dat prima loopt, maar verwacht geen topkwaliteit, dan moet je echt een andere VPS (transip) en streaming provider (live-streams.nl) nemen ! Kijk niet gek op als iets soms heel even happert. Maar voor 63 euro per maand heb je iets dat je wilt en kan.

Wat ik op wil zetten draait bijvoorbeeld op https:/testuitzending.nl, alleen gebruik ik kwaliteits providers, dus een live-streams.nl en bit.nl als VPS provider. Dat is meer dan 100 euro per maand wat het kost, maar inderdaad nooit geen happeringen ! Alleen de VPS server kost al 38 euro per maand aan huur.

Ik gebruik op testuitzending lunaplayer, is een eenmalige aanschaf van +- 40 euro. Dan heb je een fraaie player.

Ga je over een andere boeg zoals eerder aangegeven, dan krijg je een streamhostingpakketje met autodj. Dan moet je nog wel de website regelen en opletten dat voldoende ruimte heeft voor audiobestanden. Overgangen zijn minder fraai dan met LinuxRadio.Tools, dus het is aan jouw wat je wilt.

Overgens mag je nog verder kijken en kunnen ook nog anderen reageren.

Ik hoor wel,
big T

Bericht door big T »

Stemra komt niet voor bij een internet stream?
Mijn ervaring is dat die het meeste geld willen.
CvdM hoeft niet?
sverrips

Bericht door sverrips »

Nope, Stemra heeft te maken met opslag op cd's en andere zaken waar muziek op gezet wordt. Bij internetradio heb je niks met stemra te maken. Ook de CvdM heb je niks van doen omdat die gaan over lokale, regionale en landelijke omroepen. Dus dat is ook iets waar je geen rekening mee hoeft te houden !

https://www.bax-shop.nl/blog/diversen/w ... id-worden/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Commissar ... r_de_Media

Een wet kan ook voor internetradio stations gelden, in dat geval heb je toch iets te maken met de CvdM.
Feivel

Bericht door Feivel »

Stephan, je informatie is verouderd. Sinds juli 2021 is het voor internetradiostations verplicht een melding te doen bij het Commissariaat en ook de toezichtskosten (nu 232 euro per jaar) te betalen. Zie: https://www.cvdm.nl/toestemmingen/webra ... -aanmelden

Bij Buma/Stemra kun je niet kiezen of je Stemra wel of niet betaalt: het zit er gewoon bij in. Bij die 52 euro dus ;-).

Vergeet ook niet dat als je reclame gaat uitzenden, je je moet aanmelden bij de Reclame Code Commissie. Kost ook een goede 90 euro per jaar. Ga je geen reclame uitzenden, dan hoef je je niet aan te melden bij RCC. Zend je reclame uit, dan geldt ook meteen een commercieel tarief bij Buma/Stemra.

En dit alles voor de maximaal 5 luisteraars die je in Nederland haalt :D.
sverrips

Bericht door sverrips »

@Feivel, da's een domper..... weer een instantie die geld wil zien. Mijn informatie blijkt interdaad niet juist. Dat heeft gevolgen voor mijn radio zenders die nu duurder worden, namelijk zo'n 100 euro bij elkaar per maand. Ik moet even nadenken nu wat te doen. Ik wist dit ECHT NIET ! Bedankt dat je mij erop wijst !
sverrips

Bericht door sverrips »

Heb net 2 stations aangemeld, sorry.... wist het echt niet ! met de overigen ga ik stoppen !
Feivel

Bericht door Feivel »

sverrips schreef: 20 jan 2023 12:58 @Feivel, da's een domper..... weer een instantie die geld wil zien. Mijn informatie blijkt interdaad niet juist. Dat heeft gevolgen voor mijn radio zenders die nu duurder worden, namelijk zo'n 100 euro bij elkaar per maand. Ik moet even nadenken nu wat te doen. Ik wist dit ECHT NIET ! Bedankt dat je mij erop wijst !
Ja, het is zeker een domper. Ik snap het nut van deze regulering ook niet. Ik zie het alleen als een manier voor de overheid om een hek om het internet te kunnen bouwen, en op een gegeven moment ook eisen te kunnen stellen (ook een PBO oprichten, statuten opmaken, zorgen voor genoeg diversiteit binnen de organisatie, etc). Heel veel mensen weten niet dat aanmelding bij het CvdM verplicht is. Onlangs heb ik nog naar het CvdM gemaild om te vragen of dit ook voor hobbystations geldt, en dat is dus inderdaad het geval.
sverrips

Bericht door sverrips »

Ik heb even uitgerekend:

Radio maken via internet kost minimaal:

227 euro per jaar aan de C vd Media als je alleen rechtenvrije muziek draait.

Daarnaast komt bij auteursrechtende muziek minimaal bij:

624 euro per jaar aan buma/sena via mijn licentie.

Dus als je muziek wilt uitzenden zoals de meeste doen, kost je dat in iedere geval 851 euro per jaar, dus 71 euro per maand !

Dan komt de rest er nog bij, een stream aacount en andere zaken zoals een domeinnaam registratie, website e.d.
sverrips

Bericht door sverrips »

Ik zit nog eens te lezen https://www.cvdm.nl/toestemmingen/webra ... -aanmelden Er worden twee dingen door elkaar gebruikt, namelijk omroepdienst en media-instelling, ben ik nu wel geld verschuldigt of niet. Een mediainstelling is een erkende instelling dat door de commisariaat wordt aangegeven aan bv een lokale omroep en dat is webradio niet. Heel vaag allemaal deze tekst !

Ergens anders lees ik weer dit :

Commerciële omroepen zijn jaarlijks voor elke verkregen toestemming kosten verschuldigd aan het Commissariaat voor de Media. Dit noemen we toezichtskosten.

Ik ben geen commerciele omroep, dus dan zou ik geen geld verschuldigd zijn.

Het is zo vaag allemaal !
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

sverrips schreef: 23 jan 2023 14:58 Ik heb even uitgerekend:

Radio maken via internet kost minimaal:

227 euro per jaar aan de C vd Media als je alleen rechtenvrije muziek draait.

Daarnaast komt bij auteursrechtende muziek minimaal bij:

624 euro per jaar aan buma/sena via mijn licentie.

Dus als je muziek wilt uitzenden zoals de meeste doen, kost je dat in iedere geval 851 euro per jaar, dus 71 euro per maand !

Dan komt de rest er nog bij, een stream aacount en andere zaken zoals een domeinnaam registratie, website e.d.
Ik geloof dat ik zo'n beetje €150,- per maand kwijt ben aan rechten, streaming en de overheid. Van de andere kant, is wel weer zakelijk aftrekbaar.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Feivel

Bericht door Feivel »

sverrips schreef: 25 jan 2023 14:55 Ik zit nog eens te lezen https://www.cvdm.nl/toestemmingen/webra ... -aanmelden Er worden twee dingen door elkaar gebruikt, namelijk omroepdienst en media-instelling, ben ik nu wel geld verschuldigt of niet. Een mediainstelling is een erkende instelling dat door de commisariaat wordt aangegeven aan bv een lokale omroep en dat is webradio niet. Heel vaag allemaal deze tekst !

Ergens anders lees ik weer dit :

Commerciële omroepen zijn jaarlijks voor elke verkregen toestemming kosten verschuldigd aan het Commissariaat voor de Media. Dit noemen we toezichtskosten.

Ik ben geen commerciele omroep, dus dan zou ik geen geld verschuldigd zijn.

Het is zo vaag allemaal !
Een tijdje geleden dit nagevraagd:
Geacht Commissariaat,

Ik wil een online radio station starten. Gewoon als hobby. Ik heb gelezen dat je je moet aanmelden en toestemming moet vragen aan het CvdM. Klopt dat?

Nogmaals: het gaat hier niet om een bedrijf.

Met vriendelijke groet,
Ik ontving het volgende antwoord:
Beste heer,

Het klopt inderdaad dat een online radiostation gemeld moet worden bij het Commissariaat voor de Media. Voor meer informatie verwijs ik u door naar onze website https://www.cvdm.nl/toestemmingen/webra ... -aanmelden

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Adviseur Markttoegang

Commissariaat voor de Media
deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar »

Bovenstaand verhaal over meldplicht en toezicht gaat alleen op in het geval dat NL bevoegd is:
In principe mag iedere natuurlijke of rechtspersoon een commercieel webradiokanaal verzorgen, mits deze:

- onder de bevoegdheid van Nederland valt;
- meerderjarig is;
- geen landelijke, regionale of lokale publieke media-instelling is.
Wanneer je d.m.v. een buitenlandse streamhoster een online radiostation runt, dan heb je toch niks te maken met het CvdM? Hooguit val je onder (eventueel) buitenlands toezicht. Je eigen U-bocht constructie zeg maar. :D
Plaats reactie