Toekomst van de Nederlandse omroep

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Oortjes

Re: Toekomst van de Nederlandse omroep

Bericht door Oortjes »

Henkjan2016 schreef: 19 sep 2023 20:04 1 staatszender (tv en radio) in geval van rampen is naar mijn idee meer dan genoeg.
Dat is momenteel de taak van de regionale omroepen. Hebben we dan in jouw optiek helemaal geen landelijke publieke omroep nodig?
Rock 'n roll is better than music!
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Oortjes schreef: 19 sep 2023 20:51
Henkjan2016 schreef: 19 sep 2023 20:04 1 staatszender (tv en radio) in geval van rampen is naar mijn idee meer dan genoeg.
Dat is momenteel de taak van de regionale omroepen. Hebben we dan in jouw optiek helemaal geen landelijke publieke omroep nodig?
NPO1 is naar mijn weten (geschiedenis-wise) de rampenzender. Die moest te allen tijde ontvangen kunnen worden. Of er meerdere omroepen moeten zijn, daar heb ik eigenlijk geen mening over. Ik vind wel dat de PO de zenders die ze hebben teveel opvult met herhalingen. Dan het je naar mijn mening een overschot aan zendtijd die beter te verdelen is.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Henkjan2016 schreef: 19 sep 2023 20:56 NPO1 is naar mijn weten (geschiedenis-wise) de rampenzender. Die moest te allen tijde ontvangen kunnen worden. Of er meerdere omroepen moeten zijn, daar heb ik eigenlijk geen mening over. Ik vind wel dat de PO de zenders die ze hebben teveel opvult met herhalingen. Dan het je naar mijn mening een overschot aan zendtijd die beter te verdelen is.
Dan heb je het over televisie?
Henkjan2016

Oortjes schreef: 19 sep 2023 21:04
Henkjan2016 schreef: 19 sep 2023 20:56 NPO1 is naar mijn weten (geschiedenis-wise) de rampenzender. Die moest te allen tijde ontvangen kunnen worden. Of er meerdere omroepen moeten zijn, daar heb ik eigenlijk geen mening over. Ik vind wel dat de PO de zenders die ze hebben teveel opvult met herhalingen. Dan het je naar mijn mening een overschot aan zendtijd die beter te verdelen is.
Dan heb je het over televisie?
Klopt, maar de radio steekt voor mij hetzelfde in elkaar. Commercieel winstbejag op 3 zenders. (2/3/5) De weekenden (waarin het wat minder commercieel is) die kunnen heel praktisch op 1 zender in elkaar geschoven worden en dan bedien je dezelfde groep als je nu bedient over de verschillende zenders. Past zelfs bijna nog allemaal op dezelfde tijdstippen. Radio 4 heb ik voorlopig nog geen mening over.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Henkjan2016 schreef: 19 sep 2023 21:14 Klopt, maar de radio steekt voor mij hetzelfde in elkaar. Commercieel winstbejag op 3 zenders. (2/3/5) De weekenden (waarin het wat minder commercieel is) die kunnen heel praktisch op 1 zender in elkaar geschoven worden en dan bedien je dezelfde groep als je nu bedient over de verschillende zenders. Past zelfs bijna nog allemaal op dezelfde tijdstippen. Radio 4 heb ik voorlopig nog geen mening over.
Een zeer bekrompen benadering van publieke omroep die ik alleen in de VS tegenkom.
Bij commerciële zenders draait alles om geld en sensatie, niet om onafhankelijke journalistiek en het bedienen van minderheden.
Hoe gevaarlijk diep dat kan afglijden, zien we momenteel in meerdere landen.

Vrijwel alle landen om ons heen hebben minstens 3 of meer publieke, vrij te ontvangen tv zenders en meerdere publieke radiozenders.
En die zijn herkenbaar anders dan de commerciële, deels gecodeerde zenders.
Henkjan2016

Satfreak13 schreef: 19 sep 2023 21:49
Henkjan2016 schreef: 19 sep 2023 21:14 Klopt, maar de radio steekt voor mij hetzelfde in elkaar. Commercieel winstbejag op 3 zenders. (2/3/5) De weekenden (waarin het wat minder commercieel is) die kunnen heel praktisch op 1 zender in elkaar geschoven worden en dan bedien je dezelfde groep als je nu bedient over de verschillende zenders. Past zelfs bijna nog allemaal op dezelfde tijdstippen. Radio 4 heb ik voorlopig nog geen mening over.
Een zeer bekrompen benadering van publieke omroep die ik alleen in de VS tegenkom.
Bij commerciële zenders draait alles om geld en sensatie, niet om onafhankelijke journalistiek en het bedienen van minderheden.
Hoe gevaarlijk diep dat kan afglijden, zien we momenteel in meerdere landen.

Vrijwel alle landen om ons heen hebben minstens 3 of meer publieke, vrij te ontvangen tv zenders en meerdere publieke radiozenders.
En die zijn herkenbaar anders dan de commerciële, deels gecodeerde zenders.
Omdat andere landen 3 zenders hebben, moet NL het ook doen. Dat kan toch geen beweegreden zijn voor de indeling van de NL-radio van de PO. Wat een ander land doet vind ik daarom niet zo relevant voor de indeling van de NL-zenders.

Radio 2 en 3 zijn in mijn ogen heel commercieel. Buiten het nastreven van luistercijfers zie ik geen enkel doel dat ze dienen.

Zet de in mijn ogen publieke programma’s van 2 en 5 op radio 1 en je hebt 1 zender die dezelfde groep bedient.

Dan heb je 3 overbodige zenders en kun je ze net zo goed opheffen.
Satfreak13

Henkjan2016 schreef: 19 sep 2023 22:01 Omdat andere landen 3 zenders hebben, moet NL het ook doen. Dat kan toch geen beweegreden zijn voor de indeling van de NL-radio van de PO. Wat een ander land doet vind ik daarom niet zo relevant voor de indeling van de NL-zenders.

(.....)

Je lees over mijn impliciete vaststelling/conclusie heen.

Om allerlei publieke taken te vervullen op radio en tv, volstaan 1 radiozender en 1 tv niet. En zeker niet in NL met ruim 17 miljoen inwoners en 21 politieke partijen.
Commerciële omroep staat in dienst van de aandeelhouders en niet van de bevolking, zoals een publieke omroep.

Er kan heel misschien 1 radiozender af momenteel. Maar bijna 18 miljoen inwoners met 1 radiozender en 1 tv zender te bedienen komt de
facto neer op (zelf)censuur. Publieke omroep voorziet in zaken die commerciële zenders per definitie laten liggen.

Een overmacht aan commerciële zenders heeft ongewenste gevolgen voor een democratie, gezien hun eenzijdige sensatiezucht en financiële belangen.
FOX, Mediaset (Berlusconi), RTL: ze vertegenwoordigen alle eenzijdig financiële en politieke belangen die tegengas behoeven.

Bij dictaturen zien we precies het tegenovergestelde met nieuwsmonopolies en propaganda zonder weerwoord.

Beide zijn potentieel gevaarlijk.

Checks and balances zijn belangrijk.
Er is meer in het leven dan entertainment.
Laatst gewijzigd door Satfreak13 op 20 sep 2023 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan2016

Satfreak13 schreef: 20 sep 2023 08:23
Henkjan2016 schreef: 19 sep 2023 22:01 Omdat andere landen 3 zenders hebben, moet NL het ook doen. Dat kan toch geen beweegreden zijn voor de indeling van de NL-radio van de PO. Wat een ander land doet vind ik daarom niet zo relevant voor de indeling van de NL-zenders.

(.....)

Je lees over mijn impliciete vaststelling heen.

Om allerlei publieke taken te vervullen op radio en tv, volstaan 1 radiozender en 1 tv niet. En zeker niet in NL met ruim 17 miljoen inwoners en 21 politieke partijen.
Commerciële omroep staat in dienst van de aandeelhouders en niet van de bevolking, zoals een publieke omroep.

Er kan heel misschien 1 radiozender af momenteel. Maar bijna 18 miljoen inwoners met 1 radiozender en 1 tv zender te bedienen, komt de
facto neer op censuur. Publieke omroep voorziet in zaken die commerciële zenders per definitie laten liggen.

Een overmacht aan commerciële zenders heeft ongewenste gevolgen voor een democratie, gezien hun eenzijdige sensatiezucht en financiële belangen.
FOX, Mediaset (Berlusconi), RTL: ze vertegenwoordigen alle eenzijdig financiële en politieke belangen die tegengas behoeven.

Bij dictaturen zien we precies het tegenovergestelde met nieuwsmonopolies en propaganda zonder weerwoord.

Het betreft mijn visie, het hoeft niet realiteit te zijn. Het is zoals ik tegen de PO op de radio aankijk, in antwoord op de vraag die Oortjes aan mij stelde.
Satfreak13

Henkjan2016 schreef: 20 sep 2023 08:33
Het betreft mijn visie, het hoeft niet realiteit te zijn. Het is zoals ik tegen de PO op de radio aankijk, in antwoord op de vraag die Oortjes aan mij stelde.
Dat begrijp ik, en respecteer ik ook. Vandaar mijn uitgebreidere reactie.

Ik probeer hierboven uit te leggen dat in een democratie een goed functionerende publieke omroep een wezenlijke rol vervult.
Voor mij staat dat los van hoe je die omroep organiseert, want sinds jaar en dag ben ik al tegenstander van het Nederlandse, archaïsche zuiltjessysteem dat krampachtig in leven wordt gehouden door de politiek. Met wisselende narratieven en verborgen agenda's.

Maar als ik in de landen om ons heen kijk, zie ik hoe andere publieke omroepen hun taken vervullen en dat die absoluut nooit door commerciële zenders zullen worden overgenomen. Die willen alleen kijkcijferhits. Desnoods over de ruggen van anderen heen.

Met 1 publieke zender op radio en tv laat je veel burgers in de steek.
We zijn geen Luxemburg.
Henkjan2016

Satfreak13 schreef: 20 sep 2023 08:44
Henkjan2016 schreef: 20 sep 2023 08:33
Dat begrijp ik, en respecteer ik ook. Vandaar mijn uitgebreidere reactie.

Ik probeer hierboven uit te leggen dat in een democratie een goed functionerende publieke omroep een wezenlijke rol vervult.
Voor mij staat dat los van hoe je die omroep organiseert, want sinds jaar en dag ben ik al tegenstander van het Nederlandse, archaïsche zuiltjessysteem dat krampachtig in leven wordt gehouden door de politiek. Met wisselende narratieven en verborgen agenda's.

Maar als ik in de landen om ons heen kijk, zie ik hoe andere publieke omroepen hun taken vervullen en dat die absoluut nooit door commerciële zenders zullen worden overgenomen. Die willen alleen kijkcijferhits. Desnoods over de ruggen van anderen heen.

Met 1 publieke zender op radio en tv laat je veel burgers in de steek.
We zijn geen Luxemburg.
Ik vind je uitleg nu duidelijk, maar dan ben ik nog wel op zoek naar de functie die 3fm en Radio 2 momenteel vervullen. Ze zenden momenteel enkel uit voor de luistercijfers (op een enkel programma na), wat het voor mij zenders maakt met een commercieel oogpunt.

2 of 3 publieke zenders is voor mij prima, maar zoals ik aangaf, met de huidige publieke programma's op de verschillende zenders is het mogelijk om 1 enkele zender te vullen en lijken wij er niet meer nodig te hebben dan 1. Wanneer er 2 a 3 worden gevuld met echt publieke programma's, dan hebben ze mijn zegen ook. Echter, zie ik die indeling momenteel niet.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik zie de functie van de publieke omroep en wil deze handhaven, maar bovenstaande vind ik buitengewoon ongenuanceerd en onterecht.

Organisaties als RTL, DPG, Mediahuis, etc. brengen via verschillende kanalen nieuws, achtergronden en opinie. Dit is keurig geborgd met redactiestatuten. Het is absoluut niet waar dat commerciële media gaan voor sensatie en financieel gewin op korte termijn. Integendeel, zou ik zeggen.

We hebben ook nooit publieke kranten gehad, om maar wat te noemen.
Satfreak13

Henkjan2016 schreef: 20 sep 2023 08:52 Ik vind je uitleg nu duidelijk, maar dan ben ik nog wel op zoek naar de functie die 3fm en Radio 2 momenteel vervullen. Ze zenden momenteel enkel uit voor de luistercijfers (op een enkel programma na), wat het voor mij zenders maakt met een commercieel oogpunt.

2 of 3 publieke zenders is voor mij prima, maar zoals ik aangaf, met de huidige publieke programma's op de verschillende zenders is het mogelijk om 1 enkele zender te vullen en lijken wij er niet meer nodig te hebben dan 1. Wanneer er 2 a 3 worden gevuld met echt publieke programma's, dan hebben ze mijn zegen ook. Echter, zie ik die indeling momenteel niet.
Het bijzondere van npo Radio 2 en 3 is, dat de overlap met bepaalde commerciële zenders ook te zien is in bv. het VK met BBC R1 en R2.
Maar vervolgens blijken die publieke zenders - in feite of potentieel - toch goed te scoren.
Npo Radio 2 een BBC Radio 2 bewijzen dat.
Ze bieden kennelijk toch iets wat commerciële zenders van nature niet bieden.
In Duitsland zien we hetzelfde. Overlap publiek-privaat, die bij nader inzien misschien helemaal geen echte overlap is.

Ik vermoed dat de afwezigheid van commerciële belangen plus de tijd en vrijheid om - zonder commerciële druk - dingen in de programma's op te pakken, een belangrijke factor is waardoor deze zenders in een behoorlijke behoefte voorzien.
Informatievoorziening en reflectie zijn de kernbegrippen. En niet de kassa.
Twee tegenpolen.

Persoonlijk ben ik blij dat we in Nederland beide type zenders hebben.
Maar als ik naar andere landen kijk, zie ik ook dat ze elkaar in evenwicht moeten houden, doordat eenzijdige propaganda voortdurend op de loer lijkt te liggen.

Tijdens het Berlusconi-tijdperk in Italie dreigde de RAI in gevaarlijk vaarwater te komen doordat Berlusconi die staatsomroep de facto de mond wilde snoeren en nog liever op wilde heffen.
Hetzelfde zien we in het VK, waar de Conservatieven al jaren proberen de BBC - met haar kritische analyses - de nek om te draaien. Met drogredenaties als "Maak de BBC maar betaal tv" hoopten ze op een ondergang.

Publieke omroep wordt momenteel niet voor niks uit een bepaalde politieke hoek verdacht gemaakt ("links, woke, geldverspilling") Het wordt afgeschilderd als een bedreiging, dus alle reden om een sterke publieke omroep in de lucht te houden.

(In de VS hebben ze inmiddels al -middeleeuwse- boekverbrandingen...)
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

(.....)

Je lees over mijn impliciete vaststelling/conclusie heen.

Er kan heel misschien 1 radiozender af momenteel. Maar bijna 18 miljoen inwoners met 1 radiozender en 1 tv zender te bedienen komt de
facto neer op (zelf)censuur. Publieke omroep voorziet in zaken die commerciële zenders per definitie laten liggen.

Er is meer in het leven dan entertainment.
Dat je van mening bent dat je met 1 zender moeilijk alle doelgroepen kunt bedienen, daar kan ik me wel in vinden.

Maar;

Welke minderheidsgroepen bedienen Radio 2 t/m de rest dan?

Waar worden hindoes bedient? Of Moslims? Of gereformeerden? Of brillendragers? Transgenders? Vrachtwagenchauffeurs? Plattelanders? Stedelingen? Eilanders?

En waarom moeten die verschillen uitsluitend langs politieke en/of religieuze grenzen worden geleid?
Satfreak13

GerjanCluistra schreef: 20 sep 2023 09:36
Welke minderheidsgroepen bedienen Radio 2 t/m de rest dan?

Waar worden hindoes bedient? Of Moslims? Of gereformeerden? Of brillendragers? Transgenders? Vrachtwagenchauffeurs? Plattelanders? Stedelingen? Eilanders?

En waarom moeten die verschillen uitsluitend langs politieke en/of religieuze grenzen worden geleid?
Je moet het totale omroepsysteem bekijken, en niet de losse onderdelen.
De luistercijfers npo Radio2 rechtvaardigen het bestaan. Het is een muziekzender met heel veel gesproken woord over allerlei maatschappelijke thema's.
De zender is er voor iedereen.

Onze tv zenders geven m.i. alle minderheden ruimte en aandacht.
(Daarnaast staat het minderheden vrij zelf zenders te beginnen binnen de -zeer ruime -Nederlandse wetgeving.)

En ik beweer nergens dat politieke en religieuze opvattingen leidend moeten zijn. Het is wel een feit dat die een belangrijke rol spelen. En dus worden die weerspiegeld in de media. ALLE media.

Vind overigens wel, dat een belangrijke publieke taak is, parallelle samenlevingen te ontmoedigen.
Nederland is 1 natie, geen confederatie van minderheden. Juist die (doorgeslagen) versnippering breekt ons nu op.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Satfreak13 schreef: 20 sep 2023 09:55 Vind overigens wel, dat een belangrijke publieke taak is, parallelle samenlevingen te ontmoedigen.
Nederland is 1 natie, geen confederatie van minderheden. Juist die (doorgeslagen) versnippering breekt ons nu op.
Inderdaad, laten we eens stoppen met het afzetten tegen openbare instituties, zoals de NPO, maar ook de overheid in zijn algemeenheid. Dit leidt alleen maar tot verdeeldheid, waarbij een kleine schreeuwende minderheid zich afzet tegen de grote zwijgende meerderheid.
Gisteren ook weer met prinsjesdag, beschamend die mensen met omgekeerde vlaggen en fluitjes. Wat een kleuters. Ik ben geen fan van het koningshuis, maar als mensen het leuk vinden om hier van te genieten, laat ze dan gewoon hiervan genieten en ga de boel niet verzieken.
I.LOVE.MUSIC
Plaats reactie