Toekomst van de Nederlandse omroep

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Satfreak13

Re: Toekomst van de Nederlandse omroep

Bericht door Satfreak13 »

Ane Sybesma schreef: 22 sep 2023 09:06 Dus perfect argument voor mijn persoonlijke reden en een antwoord op de vraag. Niks meer, niks minder.
Nou, die zit, hoor!
Je hebt mij helemaal overtuigd waarom 3FM op FM moet blijven. :roll:
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Satfreak13 schreef: 22 sep 2023 09:10
Ane Sybesma schreef: 22 sep 2023 09:06 Dus perfect argument voor mijn persoonlijke reden en een antwoord op de vraag. Niks meer, niks minder.
Nou, die zit, hoor!
Je hebt mij helemaal overtuigd waarom 3FM op FM moet blijven. :roll:
Misschien heb ik je overtuigd waarom IK wil dat 3FM op FM blijft? De vraag was waarom IK het graag wil. -bier
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Ane Sybesma schreef: 22 sep 2023 09:14 Misschien heb ik je overtuigd waarom IK wil dat 3FM op FM blijft? De vraag was waarom IK het graag wil.
Maar de discussie ging over 3FM in het algemeen! :roll:
Dus nee, inhoudelijk heb je me niet kunnen overtuigen.
Ane Sybesma

Satfreak13 schreef: 22 sep 2023 09:29
Ane Sybesma schreef: 22 sep 2023 09:14 Misschien heb ik je overtuigd waarom IK wil dat 3FM op FM blijft? De vraag was waarom IK het graag wil.
Maar de discussie ging over 3FM in het algemeen! :roll:
Dus nee, inhoudelijk heb je me niet kunnen overtuigen.
Ik kan er niets aan doen dat er een vraag aan mij gesteld wordt waarom ik iets vind.
Ook kan ik er niets aan doen dat je nog niet snapt waarom IK 3FM op FM wil houden.

Laten we het hier maar bij houden. Ik luister weer verder op FM naar 3FM.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Ane Sybesma schreef: 22 sep 2023 09:37 Ik kan er niets aan doen dat er een vraag aan mij gesteld wordt waarom ik iets vind.
Ik vrees dat je mijn vraag dan verkeerd hebt begrepen. Het ging niet om een persoonlijke voorkeur, want dan is de discussie meestal snel klaar.
De vraag is waarom 3FM recht heeft op een schaarse FM frequentie in zijn algemeenheid. Laat ik nog een argument noemen met de argumenten die al genoemd zijn. 3FM haalt nauwelijks 1,7% marktaandeel met de beste FM frequentie van het land. Is dat geen kaptiaalvernietiging?

Misschien dan toch nog een persoonlijke vraag aan jou als 3FM fan? Zou je evengoed naar 3FM blijven luisteren als deze zender alleen nog via DAB+ en digitale platformen zou worden uitgezonden?
I.LOVE.MUSIC
Ane Sybesma

Roel_ schreef: 22 sep 2023 09:50
Ane Sybesma schreef: 22 sep 2023 09:37 Ik kan er niets aan doen dat er een vraag aan mij gesteld wordt waarom ik iets vind.
Ik vrees dat je mijn vraag dan verkeerd hebt begrepen. Het ging niet om een persoonlijke voorkeur, want dan is de discussie meestal snel klaar.
De vraag is waarom 3FM recht heeft op een schaarse FM frequentie in zijn algemeenheid. Laat ik nog een argument noemen met de argumenten die al genoemd zijn. 3FM haalt nauwelijks 1,7% marktaandeel met de beste FM frequentie van het land. Is dat geen kaptiaalvernietiging?

Misschien dan toch nog een persoonlijke vraag aan jou als 3FM fan? Zou je evengoed naar 3FM blijven luisteren als deze zender alleen nog via DAB+ en digitale platformen zou worden uitgezonden?
Tja, je stelde de vraag dan verkeerd. De vraag was: "Waarom wil je 3FM, op FM houden?"

Je stelt nu een andere vraag: "Waarom heeft 3FM recht op een FM frequentie". Dan zou mijn antwoord zijn: Omdat de omroepen daar voor hebben gekozen. Verder voegt het tussen alle gouwe ouwe zenders wel iets toe en moet de NPO niet gaan jagen op luistercijfers. Laat dat aan de commerciëlen over. Ook radio 4 heeft weinig luisteraars en ook die hou ik graag op FM. De commerciëlen gaan niet voor variatie zorgen.

En of ik 3FM zou blijven beluisteren zonder FM? Thuis wel, daar luister ik online, in de auto niet. De laatste tijd springt hij steeds terug op FM omdat het DAB netwerk sinds 1 september heel slecht is. Dus daar zal het dan een commerciële zender worden (dat netwerk werkt wel fatsoenlijk) of radio 1 op FM. Verder heeft de auto van mijn vriendin geen DAB dus ook daar gaat dat niet lukken.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Ane Sybesma schreef: 22 sep 2023 10:08 Tja, je stelde de vraag dan verkeerd. De vraag was: "Waarom wil je 3FM, op FM houden?"

Je stelt nu een andere vraag: "Waarom heeft 3FM recht op een FM frequentie". Dan zou mijn antwoord zijn: Omdat de omroepen daar voor hebben gekozen. Verder voegt het tussen alle gouwe ouwe zenders wel iets toe en moet de NPO niet gaan jagen op luistercijfers. Laat dat aan de commerciëlen over. Ook radio 4 heeft weinig luisteraars en ook die hou ik graag op FM. De commerciëlen gaan niet voor variatie zorgen.

En of ik 3FM zou blijven beluisteren zonder FM? Thuis wel, daar luister ik online, in de auto niet. De laatste tijd springt hij steeds terug op FM omdat het DAB netwerk sinds 1 september heel slecht is. Dus daar zal het dan een commerciële zender worden (dat netwerk werkt wel fatsoenlijk) of radio 1 op FM. Verder heeft de auto van mijn vriendin geen DAB dus ook daar gaat dat niet lukken.
ok, maar na zo'n vraag verwacht ik dan argumenten, en niet de persoonlijke voorkeur. Maar die geef je nu, dus maakt niet uit,

Het DAB+ netwerk wordt door broadcast partners snel verbeterd en uitgebouwd, daar zijn ze nu mee bezig. Dat DAB+ niet in alle autoradio's zit is de schuld van de grote automerken. Ik had een Peugeot, die ook in het VK verkocht werd, met een DAB+ chip. In Nederland was deze in 2014 nog niet standaard ingebouwd. Ik heb overal nagevraagd, bij dealers en andere garages, maar je kunt DAB+ chips niet achteraf erin laten zetten, terwijl de hardware verder in alle auto's hetzelfde is. Dit heeft het Franse automerk jarenlang tegengehouden.

Nu heb ik een Honda en daar zit DAB+ in, dus ik luister zelf bijna niet meer naar de FM, want hier in Roermond en omgeving is het signaal van alle netwerken (behalve MTVNL), erg sterk. En ik luister doordeweek graag naar Radio 5 en dan heb je sowieso DAB+ nodig.

Even terug naar 3FM, je noemt het geen jongerenzender, maar deze zender is weldegelijk gericht op een jongere doelgroep (uitzonderingen daargelaten). Echter deze zender trekt nauwelijks nog luisteraars in die doelgroep. Als de doelgroep al radio luistert, dan vooral naar Q en 538. Lijkt me dus geen goede reden om de FM aan te houden. NPO klassiek heeft dan ook minder luisteraars, maar de doelgroep wordt hier wel bereikt. Er zijn nu eenmaal minder klassieke muziek liefhebbers, maar er zijn wel veel jongeren en jong volwassenen.
En natuurlijk moet de NPO zich niet richten op de commercie, maar een FM frequentie in de lucht te houden voor een zender waar de doelgroep bijna niet naar luistert, is zonde.
I.LOVE.MUSIC
Ane Sybesma

Je verhaal over DAB heb ik nu natuurlijk helemaal niets aan. Maar gelukkig zit 3FM nog op FM en voordat dat gaat veranderen zijn we jaren verder en is het DAB netwerk misschien eindelijk op orde.

En dan mogen ze van mij de FM frequenties van 3FM in de veiling gooien voor de commerciële omroepen. Kan er nog een gouwe ouwe zender op met een top 8000.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Ane Sybesma schreef: 22 sep 2023 10:40 Je verhaal over DAB heb ik nu natuurlijk helemaal niets aan. Maar gelukkig zit 3FM nog op FM en voordat dat gaat veranderen zijn we jaren verder en is het DAB netwerk misschien eindelijk op orde.

En dan mogen ze van mij de FM frequenties van 3FM in de veiling gooien voor de commerciële omroepen. Kan er nog een gouwe ouwe zender op met een top 8000.
Tegen die tijd is de muziek die 3FM nu draait ook gouwe ouwe muziek, dan val je precies in de juiste doelgroep. :razz:
I.LOVE.MUSIC
Ane Sybesma

Roel_ schreef: 22 sep 2023 10:56
Ane Sybesma schreef: 22 sep 2023 10:40 Je verhaal over DAB heb ik nu natuurlijk helemaal niets aan. Maar gelukkig zit 3FM nog op FM en voordat dat gaat veranderen zijn we jaren verder en is het DAB netwerk misschien eindelijk op orde.

Tegen die tijd is de muziek die 3FM nu draait ook gouwe ouwe muziek, dan val je precies in de juiste doelgroep. :razz:
Nee, dan luister ik de muziek die dan weer uitkomt. :-)
Janno

Bericht door Janno »

Ik ben het wel met Ane eens dat er absoluut ruimte moet zijn voor nieuwe muziek bij de PO. Maar gezien de teruglopende belangstelling voor 3FM zou dat prima bij radio 2 kunnen zonder de brede muziekmix al te veel geweld aan te doen. De verrukkelijke 15 wat prominenter integreren in de dagelijkse programmering bijvoorbeeld. Wat nieuwere dance tussendoor, zonder de oudere luisteraars weg te jagen. Het kan best wat nieuwer af en toe. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog maar zelden naar radio 2 luister, maar het is in mijn herinnering een zender met raakvlakken met zowel radio 5 als 3FM. Je kunt je afvragen of je dan niet beter radio 2 wat kunt ‘verjongen’ om radio 5 er meer uit te laten springen qua nostalgie. Ik snap dat radio 2 nu een heel populaire zender is en een prima melkkoe, maar ze vissen meer in de commerciële vijver dan elke andere publieke zender. Je kunt je afvragen of dat wel een publieke taak is. Voor de 3FM-liefhebbers kun je het ook omdraaien: elementen van radio 2 integreren in de 3FM-programmering en dan radio 2 opheffen. Het is maar van welke kant je het bekijkt natuurlijk :D . Al is radio 2 al een grote naam en zal dat automatisch al meer luisteraars trekken.
Ane Sybesma

Uiteraard ben ik voor: elementen van radio 2 integreren in de 3FM-programmering en dan radio 2 opheffen.

De verrukkelijke 15 kan mooi samen met de verlanglijst. Keur kan wat vaker op 3. en 3FM kan dan wat breder draaien. De rest van Radio 2 kan wel op JOE :-).
Janno

Bericht door Janno »

😂👍🏼
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Helemaal eens met Janno. Misschien zou ik nog wel verder willen gaan en Radio 2 én 3FM opheffen. Maar één van beiden is al een enorme stap. De vrij gekomen FM frequentie kan geveild worden aan een commerciële partij.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Gaat niet gebeuren. De NPO zal de FM frequenties houden, totdat FM ophoudt te bestaan.
Ik ben er ook geen voorstander van om Radio 2 rigoreus om te bouwen vanwege de redenen die ik eerder heb genoemd. 3FM moet wel iets mee gebeuren, maar daar zijn de meningen over verdeeld. :D
I.LOVE.MUSIC
Plaats reactie