Toekomst van de Nederlandse omroep

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Ane Sybesma

Re: Toekomst van de Nederlandse omroep

Bericht door Ane Sybesma »

Satfreak13 schreef: 20 sep 2023 08:23
Om allerlei publieke taken te vervullen op radio en tv, volstaan 1 radiozender en 1 tv niet. En zeker niet in NL met ruim 17 miljoen inwoners en 21 politieke partijen.
Commerciële omroep staat in dienst van de aandeelhouders en niet van de bevolking, zoals een publieke omroep.
.........
Checks and balances zijn belangrijk.
Er is meer in het leven dan entertainment.
Wat mij betreft dus gewoon de omroepen houden en het niet in 1 organisatie gooien.

Dan krijg je een eenzijdig geluid en dat kan niet de bedoeling zijn, en zeker niet in NL met ruim 17 miljoen inwoners en 21 politieke partijen.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Satfreak13 schreef: 20 sep 2023 09:55
GerjanCluistra schreef: 20 sep 2023 09:36
Welke minderheidsgroepen bedienen Radio 2 t/m de rest dan?

Waar worden hindoes bedient? Of Moslims? Of gereformeerden? Of brillendragers? Transgenders? Vrachtwagenchauffeurs? Plattelanders? Stedelingen? Eilanders?

En waarom moeten die verschillen uitsluitend langs politieke en/of religieuze grenzen worden geleid?
Je moet het totale omroepsysteem bekijken, en niet de losse onderdelen.
De luistercijfers npo Radio2 rechtvaardigen het bestaan. Het is een muziekzender met heel veel gesproken woord over allerlei maatschappelijke thema's.
De zender is er voor iedereen.

Onze tv zenders geven m.i. alle minderheden ruimte en aandacht.
(Daarnaast staat het minderheden vrij zelf zenders te beginnen binnen de -zeer ruime -Nederlandse wetgeving.)

En ik beweer nergens dat politieke en religieuze opvattingen leidend moeten zijn. Het is wel een feit dat die een belangrijke rol spelen. En dus worden die weerspiegeld in de media. ALLE media.

Vind overigens wel, dat een belangrijke publieke taak is, parallelle samenlevingen te ontmoedigen.
Nederland is 1 natie, geen confederatie van minderheden. Juist die (doorgeslagen) versnippering breekt ons nu op.
Maar kom eens met voorbeelden dan. Noem eens een radioprogramma waar christelijke thema’s worden besproken, waar islamitische thema’s worden besproken en was Hindoestaanse thema’s worden besproken. En dan wel vanaf NPO Radio 2 t/m de rest. Want ik ken die programma’s niet, dus ben zeer benieuwd
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Ane Sybesma schreef: 20 sep 2023 10:20 Dan krijg je ene eenzijdig geluid en dat kan niet de bedoeling zijn, en zeker niet in NL met ruim 17 miljoen inwoners en 21 politieke partijen.
Dat zie je verkeerd.
Nederland is bij mijn weten het enige land ter wereld met een zuiltjessysteem. Een systeem dat het gevolg was van het Nederland van 100 jaar geleden.
Geen ander multicultureel land dat het in zijn hoofd heeft gehaald zo'n versnippering met spoorboekjes als voorbeeld te nemen.

Toch voldoen alle publieke zenders in democratische landen aan de wettelijke taken zoveel mogelijk bevolking te vertegenwoordigen.
Daar zijn geen segregerende zuiltjes voor nodig. Dat kan heel goed achter de schermen worden geregeld.

De VRT, ARD/ZDF, BBC, voorbeelden te over dat het Nederlandse zuiltjessysteem een idioot ingewikkeld en duur systeem is dat per saldo niks beter is.
Als je dat denkt, adviseer ik je je eens los te maken van vastgeroeste denkbeelden die alleen maar overeind worden gehouden door degenen die eraan verdienen.
GerjanCluistra

Satfreak13 schreef: 20 sep 2023 10:36
Ane Sybesma schreef: 20 sep 2023 10:20 Dan krijg je ene eenzijdig geluid en dat kan niet de bedoeling zijn, en zeker niet in NL met ruim 17 miljoen inwoners en 21 politieke partijen.
Dat zie je verkeerd.
Nederland is bij mijn weten het enige land ter wereld met een zuiltjessysteem. Een systeem dat het gevolg was van het Nederland van 100 jaar geleden.
Geen ander multicultureel land dat het in zijn hoofd heeft gehaald zo'n versnippering met spoorboekjes als voorbeeld te nemen.

Toch voldoen alle publieke zenders in democratische landen aan de wettelijke taken zoveel mogelijk bevolking te vertegenwoordigen.
Daar zijn geen segregerende zuiltjes voor nodig. Dat kan heel goed achter de schermen worden geregeld.

De VRT, ARD/ZDF, BBC, voorbeelden te over dat het Nederlandse zuiltjessysteem een idioot ingewikkeld en duur systeem is dat per saldo niks beter is.
Als je dat denkt, adviseer ik je je eens los te maken van vastgeroeste denkbeelden die alleen maar overeind worden gehouden door degenen die eraan verdienen.
Het Duitse 1Live had (of heeft) iedere morgen een item waarbij iemand van de kerk een soort van minipreek houdt op de radio. Dat soort items hoor je niet in Nederland.

Gijs Staverman zit voor KRONCRV op Radio 2. Heeft de beste man ooit wel eens een spreek geweid aan het christendom alvorens een gospelplaat in te starten. Ik betwijfel het ten zeerste.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

GerjanCluistra schreef: 20 sep 2023 10:51 Het Duitse 1Live had (of heeft) iedere morgen een item waarbij iemand van de kerk een soort van minipreek houdt op de radio. Dat soort items hoor je niet in Nederland.

Gijs Staverman zit voor KRONCRV op Radio 2. Heeft de beste man ooit wel eens een spreek geweid aan het christendom alvorens een gospelplaat in te starten. Ik betwijfel het ten zeerste.
Dank je wel!
Zeer goede voorbeelden van het feit dat ons zuiltjessysteem al heel lang een geldverslindende, wassen neus is! Puur in stand gehouden door degenen die er voordeel van hebben.
Op de EO en wellicht de VPRO (en misschien MAX) na, zijn de omroepen volledig uitwisselbaar. Het enige wat hen een beetje onderscheidende kleur geeft, is de mensen die er zitten.
De programmering is algemeen. We zijn al die aparte vakjes met bestuurtjes en voorzitters en baantjesjagers helemaal niet nodig.

Overstappen van de ene omroep naar de andere is nagenoeg vergelijkbaar met een overstap van RTL naar SBS, of van 538 naar Q Music.
Of van publiek naar commercieel en weer andersom.

Zuiltjes zijn verworden tot een schimmenspel.
GerjanCluistra

Satfreak13 schreef: 20 sep 2023 11:47
GerjanCluistra schreef: 20 sep 2023 10:51 Het Duitse 1Live had (of heeft) iedere morgen een item waarbij iemand van de kerk een soort van minipreek houdt op de radio. Dat soort items hoor je niet in Nederland.

Dank je wel!
Zeer goede voorbeelden van het feit dat ons zuiltjessysteem al heel lang een geldverslindende, wassen neus is! Puur in stand gehouden door degenen die er voordeel van hebben.
Op de EO en wellicht de VPRO (en misschien MAX) na, zijn de omroepen volledig uitwisselbaar. Het enige wat hen een beetje onderscheidende kleur geeft, is de mensen die er zitten.
De programmering is algemeen. We zijn al die aparte vakjes met bestuurtjes en voorzitters en baantjesjagers helemaal niet nodig.

Overstappen van de ene omroep naar de andere is nagenoeg vergelijkbaar met een overstap van RTL naar SBS, of van 538 naar Q Music.
Of van publiek naar commercieel en weer andersom.

Zuiltjes zijn verworden tot een schimmenspel.
Maar dat heeft niets met de omroepen te maken, maar juist met de NPO. Die algemene programmering moet er uit en vervangen worden voor omroep programma’s.

3voor13 bijvoorbeeld. Of ‘Spijkers Met Koppen’. Of ‘De Muzikale Fruitmand’.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 20 sep 2023 10:51 Gijs Staverman zit voor KRONCRV op Radio 2. Heeft de beste man ooit wel eens een spreek geweid aan het christendom alvorens een gospelplaat in te starten. Ik betwijfel het ten zeerste.
Dus moeten we stoppen met algemene publieke radiozenders waar omroepen enkel als leverancier van programma's fungeren. We moeten in mijn optiek toe naar een situatie waar omroepen hun eigen doelgroep bedienen, op hun eigen platform.

Daarnaast blijft objectieve en onafhankelijke nieuwsvoorziening een publieke taak, los van omroepbelangen.
Rock 'n roll is better than music!
big T

Bericht door big T »

Ik vermoed dat jullie nog in een tijdsbeeld leven, die al niet meer is.
Er zijn geen zuilen, er zijn geen lijntjes meer naar wie dan ook behalve de geldverstrekker.
Omroepen zijn tot productie huizen gereduceerd, conform de wens van rechts Nederland.
De uitkomst wordt bepaald door de politiek, zei stellen de normen vast van wat geproduceerd moet worden.
Dus in zekere zin is, via een achterdeur, de staats invloed er al ingeslopen.
Dat zijn zorgzame ontwikkelingen.
GerjanCluistra

Oortjes schreef: 20 sep 2023 12:01
GerjanCluistra schreef: 20 sep 2023 10:51 Gijs Staverman zit voor KRONCRV op Radio 2. Heeft de beste man ooit wel eens een spreek geweid aan het christendom alvorens een gospelplaat in te starten. Ik betwijfel het ten zeerste.
Dus moeten we stoppen met algemene publieke radiozenders waar omroepen enkel als leverancier van programma's fungeren. We moeten in mijn optiek toe naar een situatie waar omroepen hun eigen doelgroep bedienen, op hun eigen platform.

Daarnaast blijft objectieve en onafhankelijke nieuwsvoorziening een publieke taak, los van omroepbelangen.
Als iedere omroep zijn eigen platform heeft kunnen we prima door met 1 radio en 1 tv kanaal voor nieuws, informatie en achtergronden.
GerjanCluistra

big T schreef: 20 sep 2023 12:02 Ik vermoed dat jullie nog in een tijdsbeeld leven, die al niet meer is.
Er zijn geen zuilen, er zijn geen lijntjes meer naar wie dan ook behalve de geldverstrekker.
Omroepen zijn tot productie huizen gereduceerd, conform de wens van rechts Nederland.
De uitkomst wordt bepaald door de politiek, zei stellen de normen vast van wat geproduceerd moet worden.
Dus in zekere zin is, via een achterdeur, de staats invloed er al ingeslopen.
Dat zijn zorgzame ontwikkelingen.
Productiehuis BNNVARA maakt met ‘Spijkers Met Koppen’ anders een programma dat uitstekend bij die omroep past. Dus het kan nog steeds.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Satfreak13 schreef: 20 sep 2023 10:36
Dat zie je verkeerd.
............
Het is een mening, geen feit. Net als die van jou.

Ik vind het omroep-syteem een betere garantie voor een juiste vertegenwoordiging.
Veel variatie, meer dan in veel andere landen.

Met 1 omroep kan het wat mij betreft met 1 zender toe. Radio 1 voor het nieuws en NPO 1 voor wat nieuws en tv die anderen niet aanbieden.
Met omroepen zie ik ruimte genoeg voor de zenders die er nu zijn. Met alleen de NOS kunnen ze wat mij betreft terug naar 1.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 20 sep 2023 12:46 Als iedere omroep zijn eigen platform heeft kunnen we prima door met 1 radio en 1 tv kanaal voor nieuws, informatie en achtergronden.
Inderdaad, dat lijkt mij de beste optie. Sport mag er van mij ook nog bij op dat kanaal.
Janno

Bericht door Janno »

Als ik het goed begrijp wil een deel hier terug naar 1960.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Janno schreef: 20 sep 2023 18:31 Als ik het goed begrijp wil een deel hier terug naar 1960.
Het was best gezellig toen, lekker ganzeborden rond het haardvuur met Hilversum 1 op de achtergrond. :))
Je bent ouder en je wil wat...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Roel_ schreef: 20 sep 2023 20:00
Janno schreef: 20 sep 2023 18:31 Als ik het goed begrijp wil een deel hier terug naar 1960.
Het was best gezellig toen, lekker ganzeborden rond het haardvuur met Hilversum 1 op de achtergrond. :))
Haha wie weet. Ik lees hier trouwens veel verschillende meningen, maar ik lees er weinig waar ik 1960 in herken?
Plaats reactie