Toekomst van de Nederlandse omroep

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Robin Visser

Re: Toekomst van de Nederlandse omroep

Bericht door Robin Visser »

Waarschijnlijk blijven alleen
BNN Vara
Kro Nrv
Avrotros
Nos
Ntr
Vpro bestaan denk ik
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Hartstikke leuk allemaal maar, de publieke omroep moet er toch voor iedereen zijn? Ik voel me nog steeds niet vertegenwoordigd door die clubs uit Hilversum.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Robin Visser schreef: 25 sep 2023 22:25 Waarschijnlijk blijven alleen
BNN Vara
Kro Nrv
Avrotros
Nos
Ntr
Vpro bestaan denk ik
Gevestigde belangen blijven dan, het gevolg van een politiek compromis in de adviesfase. Het is te hopen dat de politiek hier niet intrapt.
Rock 'n roll is better than music!
jessica

Bericht door jessica »

En EO dan?
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Oortjes schreef: 25 sep 2023 18:18 Ik hoorde het op het nieuws. Het is duidelijk dat er al een politiek compromis is terwijl het nog de status van advies heeft. Jammer, zo komt de NPO niet echt verder.
Het advies houdt om politieke redenen krampachtig vast aan het zuiltjessysteem.
Nog meer bureaucratie. Nog meer geharrewar.
Wel leden, geen leden.
Kost allemaal klauwen met geld.

Het systeem is achterhaald. !00 jaar oud. Het past niet meer in deze tijd.
Het is een duur advies met een veel te veel overleg, overleg, overleg. Een nieuwe legpuzzel.
Een advies zonder lef.
Niks vernieuwends aan.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Satfreak13 schreef: 26 sep 2023 09:14
Oortjes schreef: 25 sep 2023 18:18 Ik hoorde het op het nieuws. Het is duidelijk dat er al een politiek compromis is terwijl het nog de status van advies heeft. Jammer, zo komt de NPO niet echt verder.
Het advies houdt om politieke redenen krampachtig vast aan het zuiltjessysteem.
Nog meer bureaucratie. Nog meer geharrewar.
Wel leden, geen leden.
Kost allemaal klauwen met geld.

Het systeem is achterhaald. !00 jaar oud. Het past niet meer in deze tijd.
Het is een duur advies met een veel te veel overleg, overleg, overleg. Een nieuwe legpuzzel.
Een advies zonder lef.
Niks vernieuwends aan.
De commissie denk er toch anders over. En als ik het bericht uit de NRC lees ben ik het daar eigenlijk ook wel mee eens.
In reactie op deze ontwikkelingen hebben diverse overheidsadviseurs afgelopen jaren gepleit voor een centralistisch bestel, waarbij de Belgische VRT of de Britse BBC vaak als voorbeeld diende. In die visie zijn de omroepen nog slechts toeleverende productiehuizen. „Wij hebben daar niet voor gekozen”, zegt collegevoorzitter Van Geel, geflankeerd door ambtelijk secretaris Marjolein Meijer, die hem af en toe bijvalt en aanvult. „Er wordt te vaak gekozen voor een ogenschijnlijk simpele oplossing die rechtstreeks uit de managementboeken komt. Dat moet in dit systeem juist niet, omdat we kiezen voor de herwaardering van de externe pluriformiteit.”

Geen staatsomroep
Volgens het adviescollege is een extern pluriform bestel, met omroepen die kunnen toe- en uittreden, de beste manier om de publieke omroep maatschappelijk te verankeren en nieuwe ontwikkelingen een plek te geven in het systeem. „Dat gaat niet met een centralistisch bestel”, zegt Van Geel. „En zo’n bestel brengt in dit tijdsgewricht, waarin instituties niet altijd even populair zijn, tevens het risico met zich mee dat de publieke omroep in de ogen van sommige Nederlanders het karakter krijgt van een staatsomroep. Dat willen we niet. We willen maatschappelijke verankering. Maar dan kiezen we wel voor de ingewikkeldere optie, die qua aanpak en structuur een flinke uitdaging vormt.”
Satfreak13

Ane Sybesma schreef: 26 sep 2023 09:23 [
De commissie denk er toch anders over. En als ik het bericht uit de NRC lees ben ik het daar eigenlijk ook wel mee eens.
Het is duidelijke dat de commissie er "anders" over denkt. Maar dat betekent nog niet dat er een breed draagvlak voor is.
Het is opvallend - m.i. zelfs enigszins storend - dat Van Geel de BBC noemt, en niet de VRT. Dat lijkt me een beter voorbeeld.
En een nationale zender is niet hetzelfde als een "staatsomroep". Het is maar net hoe je de zenders achter de schermen organiseert. Daar kun je de gewenste pluriformiteit ook realiseren.
Er is genoeg te (waar)borgen in statuten.

We zijn helemaal geen dure, zichtbare legpuzzelzenders nodig om onafhankelijke media te regelen.
Ane Sybesma

Satfreak13 schreef: 26 sep 2023 09:29
Het is duidelijke dat de commissie er "anders" over denkt. Maar dat betekent nog niet dat er een breed draagvlak voor is.
Het is opvallend - m.i. zelfs enigszins storend - dat Van Geel de BBC noemt, en niet de VRT. Dat lijkt me een beter voorbeeld.
En een nationale zender is niet hetzelfde als een "staatsomroep". Het is maar net hoe je de zenders achter de schermen organiseert. Daar kun je de gewenste pluriformiteit ook realiseren.

We zijn helemaal geen dure, zichtbare legpuzzelzenders nodig om onafhankelijke media te regelen.
In dat stuk in de NRC wordt ook gewoon VRT genoemd.
In reactie op deze ontwikkelingen hebben diverse overheidsadviseurs afgelopen jaren gepleit voor een centralistisch bestel, waarbij de Belgische VRT of de Britse BBC vaak als voorbeeld diende. In die visie zijn de omroepen nog slechts toeleverende productiehuizen. „Wij hebben daar niet voor gekozen”, zegt collegevoorzitter Van Geel
Oortjes

Bericht door Oortjes »

De commissie kiest niet voor een staatsomroep. Daar kan ik het mee eens zijn. Er wordt echter vooral gekozen voor belangen van huidige omroepen, niet voor vernieuwing en vooruitgang. Als het publiek het echt voor het zeggen krijgt, zou er geen maximum aan het aantal omroepen komen. Dan zou er een systeem komen waarbij draagvlakmetingen als ledenaantallen leidend zijn in het aantal omroepen en de stromingen die vertegenwoordigd worden.
Rock 'n roll is better than music!
Satfreak13

Ane Sybesma schreef: 26 sep 2023 09:37
In dat stuk in de NRC wordt ook gewoon VRT genoemd.
In reactie op deze ontwikkelingen hebben diverse overheidsadviseurs afgelopen jaren gepleit voor een centralistisch bestel, waarbij de Belgische VRT of de Britse BBC vaak als voorbeeld diende. In die visie zijn de omroepen nog slechts toeleverende productiehuizen. „Wij hebben daar niet voor gekozen”, zegt collegevoorzitter Van Geel
Ah, even over het hoofd gezien! Dank je!
Van Geel hoorde ik gisteren in het journaal over de BBC.

Tja, Van Geel kan dat nou wel eventjes zeggen, maar als je vervolgens met weer een legpuzzel-omroep komt dat veel lijkt op wat we al hebben en bijna nog ingewikkelder, dan proef ik een gebrek aan lef om tegen heilige huisjes te schoppen.
Wiens brood men eet...?

Oude wijn in nieuwe zakken.
Vraag me af of de meerderheid van Nederland daar op zitten te wachten. Die is helemaal geen lid meer van een zuil. Weten zelfs niet eens meer het hoe of waarom. Een wereldvreemd systeem hebben wij in Nederland. Ven Geels legpuzzelverhaal deed mij duizelen.
Satfreak13

Hoor net wat commentaren op het journalistenforum npo radio 1.
Ook zij waren zeer kritisch.
"Wie van onder de 30 kijkt nog tv? Wie wordt er nog lid van een omroep behalve 60-plussers misschien? Hoezo 6 omroepen/stromingen? En dan toch nog weer nieuwe omroepen erbij? En die moeten eerst 2 jaar droogzwemmen? Hoe dan? En daarna?" Wat een legpuzzel.

Typisch Nederlands.
Allemaal papieren ideeën vol luchtfietserij.
In de praktijk (meestal): een bende. Nooit en nergens eerder beproefd, bestaat dus ook nergens. Ook geen belangstelling voor zoiets.
Leren van het buitenland? Nee, Den Haag weet het beter.En wss ook weer onnodig duur en wellicht fraudegevoelig.

De VRT laat ons prima zien hoe het kan. Zonder al die poespas en bureaucratie die klauwen met geld gaan kosten en waar een groot deel van de bevolking wss geen moer om geeft.
GerjanCluistra

Satfreak13 schreef: 26 sep 2023 09:29

Waarborgen in statuten is een papieren werkelijkheid. Wat de papiertjes ook voorschrijven, het gaat er om wat er in werkelijkheid te horen is.

Nog los dat je inhoudelijk een flinke discussie kan voeren om te beoordelen of er volgens de regeltjes is gehandeld.

En aan het einde van het liedje heeft het overtreden van de statuten geen gevolgen, dus wat heeft dat dan voor zin.
retep

Bericht door retep »

volgens mij zijn er nu 1 feite 7 grote omroepen

1. bnnvara
2. avro tros
3. kro ncrv
4 eo
5 vpro
6 max
7 WNL

er en wordt gezegd maximaal 6 dan moet 1 minder worden, dan is die de vraag welke omroepen gaan samen

ik kan de volgende (logische) mogelijkheden bedenken:
eo bij kro-ncrv
max en/of WNL bij avro tros
max en WNL samen
vpro bij bnn vara

de vraag is dan natuurlijk wat het gaat worden
GerjanCluistra

retep schreef: 26 sep 2023 10:51 volgens mij zijn er nu 1 feite 7 grote omroepen

1. bnnvara
2. avro tros
3. kro ncrv
4 eo
5 vpro
6 max
7 WNL

er en wordt gezegd maximaal 6 dan moet 1 minder worden, dan is die de vraag welke omroepen gaan samen

ik kan de volgende (logische) mogelijkheden bedenken:
eo bij kro-ncrv
max en/of WNL bij avro tros
max en WNL samen
vpro bij bnn vara

de vraag is dan natuurlijk wat het gaat worden
Max en WNL zijn al samen
Ane Sybesma

Volgens de Rijksoverheid zijn er al 6.
Omroepen met een erkenning
Er zijn 6 publieke omroepverenigingen met een erkenning voor de publieke omroep. Zij voldoen aan de eisen voor een omroeporganisatie . Ze hebben bijvoorbeeld een minimaal aantal betalende leden (150.000). Ook onderscheiden zij zich van andere omroepen. Ze richten zich bijvoorbeeld op een bepaalde doelgroep.

De publieke omroepen zijn:

AVROTROS-PowNed;
BNNVARA;
KRO-NCRV;
Omroep MAX-WNL;
EO;
VPRO-HUMAN.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-omroepen
Plaats reactie