Volgens mij is bovenstaande al vaak bediscussieerd, maar laten we het met de inzichten van 2022 nogmaals bediscussiëren.zend-amateur schreef: ↑17 dec 2022 19:52 Maak eens een topic aan iver je beeld van een goede publieke omroep
Publieke omroep
Nederland heeft een bijzondere landelijke publieke omroep met omroepverenigingen. Ik ben er groot voorstander van dat leden de koers kunnen bepalen. In praktijk is het echter verworden tot een politiek stelsel waar andere belangen dan de mooiste programma's de boventoon voeren. Daarnaast is er sprake van concurrentie van commerciële omroepen.
In mijn optiek kan dit verbeterd worden door de omroepverenigingen weer zelfstandig de ruimte te geven die ze verdienen, met daarnaast een onafhankelijke omroep voor objectieve nieuwsvoorziening. De rare fusiegedrochten als AVROTROS kunnen weer uit elkaar, verplichte aansluiting bij bestaande omroepen van tafel.
Dat zou er dan op de radio als volgt uit kunnen zien:
- Eén landelijke zender op FM, DAB+ en internet voor nieuws, sport, achtergronden en opinie, verzorgd door de NOS, volledig gesubsidieerd, reclamevrij.
- Per omroepvereniging één (gesubsidieerde, reclamevrije) zender op DAB+ en internet. Iedere omroepvereniging met helder doel en voldoende leden, krijgt een zender. Uitzendingen moeten voldoen aan het doel, dit zijn daarmee dus geclausuleerde zenders. Eens per jaar toets op clausulering en eens per drie jaar meting van het aantal leden, te weinig leden is exit.
- Voor iedere omroepvereniging de ruimte om daarnaast online actief te zijn, maar niet met meer radiozenders in de ether.
De publieke regionale omroepen functioneren m.i. wel goed. De mix met landelijke uitzendingen zou ik geheel los willen laten, regionaal is regionaal (m.u.v. de nieuwsbulletins op het hele uur). Regionaal is regiobinding, dus daar moet de programmering ook voor een groot deel aan voldoen. Dat is grotendeels al het geval.
Commerciële omroep
De commerciële omroep moet volgens mij vrij zijn. Weg met clausules hier dus.
De verdeling van frequenties kan in mijn optiek volledig regionaal. Landelijke zenders kunnen dan meerdere pakketten verkrijgen om landelijk te worden, met die beperking dat per regio één organisatie maximaal twee frequenties mag hebben.
Door de verschillende regionale pakketten in verschillende tijdvakken te veilen, ontstaat geen "alles of niets", maar meer continuïteit.
Omroepen die regionaal willen zijn, kunnen uiteraard alleen in de eigen regio bieden.
Deze werkwijze kan zowel op FM als op DAB+ gevolgd worden, weliswaar met aanzienlijk meer ruimte op DAB+. Online is uiteraard volledig vrij voor commerciëlen.
Ik ben benieuwd naar de mening van zendamateurs en andere forumleden!