Toekomst van de Nederlandse omroep

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Oortjes

Toekomst van de Nederlandse omroep

Bericht door Oortjes »

zend-amateur schreef: 17 dec 2022 19:52 Maak eens een topic aan iver je beeld van een goede publieke omroep
Volgens mij is bovenstaande al vaak bediscussieerd, maar laten we het met de inzichten van 2022 nogmaals bediscussiëren.

Publieke omroep
Nederland heeft een bijzondere landelijke publieke omroep met omroepverenigingen. Ik ben er groot voorstander van dat leden de koers kunnen bepalen. In praktijk is het echter verworden tot een politiek stelsel waar andere belangen dan de mooiste programma's de boventoon voeren. Daarnaast is er sprake van concurrentie van commerciële omroepen.

In mijn optiek kan dit verbeterd worden door de omroepverenigingen weer zelfstandig de ruimte te geven die ze verdienen, met daarnaast een onafhankelijke omroep voor objectieve nieuwsvoorziening. De rare fusiegedrochten als AVROTROS kunnen weer uit elkaar, verplichte aansluiting bij bestaande omroepen van tafel.

Dat zou er dan op de radio als volgt uit kunnen zien:
- Eén landelijke zender op FM, DAB+ en internet voor nieuws, sport, achtergronden en opinie, verzorgd door de NOS, volledig gesubsidieerd, reclamevrij.
- Per omroepvereniging één (gesubsidieerde, reclamevrije) zender op DAB+ en internet. Iedere omroepvereniging met helder doel en voldoende leden, krijgt een zender. Uitzendingen moeten voldoen aan het doel, dit zijn daarmee dus geclausuleerde zenders. Eens per jaar toets op clausulering en eens per drie jaar meting van het aantal leden, te weinig leden is exit.
- Voor iedere omroepvereniging de ruimte om daarnaast online actief te zijn, maar niet met meer radiozenders in de ether.

De publieke regionale omroepen functioneren m.i. wel goed. De mix met landelijke uitzendingen zou ik geheel los willen laten, regionaal is regionaal (m.u.v. de nieuwsbulletins op het hele uur). Regionaal is regiobinding, dus daar moet de programmering ook voor een groot deel aan voldoen. Dat is grotendeels al het geval.

Commerciële omroep
De commerciële omroep moet volgens mij vrij zijn. Weg met clausules hier dus.

De verdeling van frequenties kan in mijn optiek volledig regionaal. Landelijke zenders kunnen dan meerdere pakketten verkrijgen om landelijk te worden, met die beperking dat per regio één organisatie maximaal twee frequenties mag hebben.

Door de verschillende regionale pakketten in verschillende tijdvakken te veilen, ontstaat geen "alles of niets", maar meer continuïteit.

Omroepen die regionaal willen zijn, kunnen uiteraard alleen in de eigen regio bieden.

Deze werkwijze kan zowel op FM als op DAB+ gevolgd worden, weliswaar met aanzienlijk meer ruimte op DAB+. Online is uiteraard volledig vrij voor commerciëlen.

Ik ben benieuwd naar de mening van zendamateurs en andere forumleden!
Rock 'n roll is better than music!
fdboer

Re: Toekomst van de Nederlandse omroep

Bericht door fdboer »

Wat hebben zendamateurs hier mee te maken?
Janno

Bericht door Janno »

Zend-amateur is de nick van degene die Oortjes vroeg een topic over dit onderwerp te starten. De autocorrectie heeft er waarschijnlijk per ongeluk zendamateurs van gemaakt. :wink:
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ik kan me in grote lijnen vinden in het voorstel van Oortjes.

Echter met het voorstel van de omroepspecifieke zenders heb ik moeite.
Oortjes schreef: 17 dec 2022 21:06 Per omroepvereniging één (gesubsidieerde, reclamevrije) zender op DAB+ en internet. Iedere omroepvereniging met helder doel en voldoende leden, krijgt een zender. Uitzendingen moeten voldoen aan het doel, dit zijn daarmee dus geclausuleerde zenders. Eens per jaar toets op clausulering en eens per drie jaar meting van het aantal leden, te weinig leden is exit.
Dit lijkt me zeer kostbare invulling die je dan ook nog eens volledige gesubsidieerd wil maken. Het aantal zenders (radio en tv?) gaat maal 3, 4 denk ik. Daar waar facilitaire voorzieningen nu gedeeld worden is dat dan niet meer mogelijk, want iedere omroep (zeker radio) zendt dan gelijktijdig uit op zijn eigen zender.

Even tellen:
1. Avro
2. TROS
3. BNN
4. VARA
5. KRO
6. NCRV
7. EO
8. VPRO
9. WNL
10. Max
11. PowNed
12. ON
13. Zwart

Deze hebben allemaal, bij voldoende leden en een goedgekeurd doel, een eigen gesubsidieerde (radio en tv) zender?

Ik zou hier toch een andere constructie voor bedenken. Dit lijkt me onhaalbaar en onhoudbaar.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
progmog

Bericht door progmog »

Reclamevrij maken geeft een gat in de begroting en zou de overheid moeten aanvullen. De rekening kan bij de consument terecht komen.

Het huidige bestel is naar mijn mening gewoon prima. Verdeeld de zendtijd onder de omroepverengingen zoals dat nu gebeurt over de 3 tv netwerken en x-aantal radionetwerken, subsidieer dit vanuit de overheid (met wettelijke voorwaarden) en aangevuld met commerciele boodschappen en ledenopbrengst. NOS en NTR blijven vrij vanwege hun wettelijke taken.

Wat onder de loep moet worden genomen is de NPO organisatie zelf. Voor 2022 is een budget van 866,3 miljoen afgesproken. Ja, je lees dat goed....866 miljoen! Er gaat een deel naar de omroepen zelf maar er blijft nog zeker 400 miljoen over. En dat zijn weer kosten voor consultancy, advies en inhuur. Volgens mij kan daar best eens in gesneden worden.
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Ik ben zelf voorstander van het Luxemburgse systeem, pure commerciele radio en televisie, met een verplicht informatieve en culturele sausje, om dat informatieve en culturele sausje misschien minder reclame/sponsors trekt hier voor staatssteun geven, en dan de helft van de totale omroep begroting nu daar voor beschikbaar stellen.
En commerciele radio en televisie op regionaal gebied de teugels hard aantrekken, geen kavel koppeling, maximaal 2 kavels per eigenaar ( ook op dab ) studio's moeten zich in het gebied bevinden waar ook de zender staat, lokale reclame, geen reclame voor landelijke bedrijven en geen gezamelijke reclame verkoop, minimaal 12 uur per dag live radio en geen dj carrousel dat dj's van zender naar zender hoppen.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

zend-amateur schreef: 18 dec 2022 09:47 En commerciele radio en televisie op regionaal gebied de teugels hard aantrekken, geen kavel koppeling, maximaal 2 kavels per eigenaar ( ook op dab ) studio's moeten zich in het gebied bevinden waar ook de zender staat, lokale reclame, geen reclame voor landelijke bedrijven en geen gezamelijke reclame verkoop, minimaal 12 uur per dag live radio en geen dj carrousel dat dj's van zender naar zender hoppen.
Waarom moeten de studio’s staan in het gebied waar de zender zich bevind?
Waarom mag er, op een commerciële zender, geen reclame voor landelijke bedrijven zijn? Waarom zou de overheid hierop moeten beperken (en reguleren)?
Waarom moet er minimaal 12 uur live radio zijn?
Waarom mag een DJ niet van zender wisselen? En is deze beperking enkel voor DJ’s of geldt deze ook voor andere radiomedewerkers?
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
aapdedino

Bericht door aapdedino »

@phoenix, je bent in je lijstje Human vergeten. En NOS en NTR als dat niet bewust is.
zend-amateur

Phoenix schreef: 18 dec 2022 10:28
zend-amateur schreef: 18 dec 2022 09:47 En commerciele radio en televisie op regionaal gebied de teugels hard aantrekken, geen kavel koppeling, maximaal 2 kavels per eigenaar ( ook op dab ) studio's moeten zich in het gebied bevinden waar ook de zender staat, lokale reclame, geen reclame voor landelijke bedrijven en geen gezamelijke reclame verkoop, minimaal 12 uur per dag live radio en geen dj carrousel dat dj's van zender naar zender hoppen.
Waarom moeten de studio’s staan in het gebied waar de zender zich bevind?
Waarom mag er, op een commerciële zender, geen reclame voor landelijke bedrijven zijn? Waarom zou de overheid hierop moeten beperken (en reguleren)?
Waarom moet er minimaal 12 uur live radio zijn?
Waarom mag een DJ niet van zender wisselen? En is deze beperking enkel voor DJ’s of geldt deze ook voor andere radiomedewerkers?

Dit om landelijke commerciele radio en televisie, en regionale commerciele radio en televisie strikt van el kaar gescheiden te houden en regionaal ook echt regionaal is.
Minimaal 12 uur live zo dat wij geen non-stop computer radio krijgen
En dj's mogen voor maar een kavel bezitter werken, zo dat je ook op dat gebied geen keten vorming krijgt.
Dit is tevens een flinke stok achter de deur om dat ik weet dat het financieel niet uit kan om op deze mannier radio te maken op commecieel gebied, dat houdt in het einde voor dat soort zenders en vooral met nl stalige piraten muziek zenders als hitzz en continu en tukker zo dat je echte kwaliteits radio gaat overhouden dan ether vulling met dom gezwam en piraten muziek
Laatst gewijzigd door zend-amateur op 18 dec 2022 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
big T

Bericht door big T »

Omroepen moet weer omroepen, en de vreemde productie verplichte samenwerking moet er weer af.
Deze was politiek gemotiveerd met als doel de omroepen het zwijgen op te leggen.
Ja laat de zuilen maar komen, laat de muzikale fruitmand maar weer op Hilversum 3 komen. :))
zend-amateur

big T schreef: 18 dec 2022 10:58 Omroepen moet weer omroepen, en de vreemde productie verplichte samenwerking moet er weer af.
Deze was politiek gemotiveerd met als doel de omroepen het zwijgen op te leggen.
Ja laat de zuilen maar komen, laat de muzikale fruitmand maar weer op Hilversum 3 komen. :))
En opheffing van het NPO dat is gewoon een legertje ex 2de kamer ambtenaren die anders geen werk kunnen vinden en zo de omroep naar de hand van de VVD en D66 zet.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

Oortjes schreef: 17 dec 2022 21:06 Publieke omroep
Nederland heeft een bijzondere landelijke publieke omroep met omroepverenigingen. Ik ben er groot voorstander van dat leden de koers kunnen bepalen.
Ik ben eigenlijk wel klaar met die omroepverenigingen. Elke omroep heeft zijn eigen gebouw, directie, etc., dat is allemaal dubbel en kost ons als belastingbetaler onnodig geld. Van sommige omroepen heb ik geen idee waarvoor ze staan en waarom ze ooit toegelaten zijn tot het bestel. De omroepen samen zijn geen afspiegeling van de Nederlandse samenleving maar dat pretendeert de NPO wel te zijn. Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in.

Ook met één landelijke omroep zijn er ook mogelijkheden te verzinnen om kijkers/luisteraars invloed te geven. Daar zijn al die losse organisaties die elkaar bij tijd en wijlen de tent uitvechten niet voor nodig.
Oortjes schreef: 17 dec 2022 21:06 Commerciële omroep
De commerciële omroep moet volgens mij vrij zijn. Weg met clausules hier dus.
Als je alles vrij laat gaan de kavels naar de partijen met de diepste zakken. Om dat geld terug te verdienen moeten zij zich richten op de commercieel meest interessante groep waardoor ze allemaal hetzelfde gaan doen. BNR, 100%NL, SLAM, ze kunnen het dan allemaal vergeten.

Ik zou de clausules niet afschaffen maar het optioneel maken. In mijn theorie zou iedereen dan een bod kunnen uitbrengen op de kavels, maar krijgen de biedingen met clausule voorrang. Partijen als BNR, 100%NL, SLAM en KINK maken dan nog steeds een kans zonder meteen failliet te gaan. Zijn er geen biedingen met clausule dan gaat het kavel naar de hoogste bieder.

Heeft een partij gekozen voor een bod met clausule dan moeten ze zich daar ook aan houden anders raken ze na 2 waarschuwingen het kavel kwijt.

Voorwaarde is dat de clausules "SMART" zijn, zodat er na de veiling geen discussie is hoe gemeten wordt etc.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 18 dec 2022 08:15 Deze hebben allemaal, bij voldoende leden en een goedgekeurd doel, een eigen gesubsidieerde (radio en tv) zender?
Ik heb het over een radiozender op DAB+ per omroep, met een omschreven doel en ninimaal aantal leden. Dan kom je bij een beetje drempel waarschijnlijk niet aan dit aantal omroepen. Dan nog zijn de kosten van het huidig aantal zenders incl. FM netwerken dusdanig, dat ik niet zomaar kan betekenen dat het duurder wordt. Het aantal organisaties neemt ook niet toe.

Televisie heb ik niet genoemd op dit radioforum. Ik zou geen televisiezender per omroep creëren, totaal verkeerde aanname. Op televisie zou ik twee zenders creëren: één met nieuws, sport, achtergronden en opinie, verzorgd door de NOS, één met blokken waar omroepen (en anderen?) programma's op in kunnen schrijven. Verder succes op YouTube etc., lijkt mij.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

tspronsen schreef: 18 dec 2022 11:17 Ik ben eigenlijk wel klaar met die omroepverenigingen. Elke omroep heeft zijn eigen gebouw, directie, etc., dat is allemaal dubbel en kost ons als belastingbetaler onnodig geld. Van sommige omroepen heb ik geen idee waarvoor ze staan en waarom ze ooit toegelaten zijn tot het bestel.
Ik vind het principe van omroepverenigingen ontzettend goed. Goed uitgevoerd, krijgt iedere maatschappelijke stroming zijn eigen geluid. Dat in de huidige situatie omroepen geen identiteit meer hebben, ben ik met je eens. Daarom wil ik hwt aanpassen.
tspronsen schreef: 18 dec 2022 11:17 Als je alles vrij laat gaan de kavels naar de partijen met de diepste zakken. Om dat geld terug te verdienen moeten zij zich richten op de commercieel meest interessante groep waardoor ze allemaal hetzelfde gaan doen. BNR, 100%NL, SLAM, ze kunnen het dan allemaal vergeten.

Ik zou de clausules niet afschaffen maar het optioneel maken. In mijn theorie zou iedereen dan een bod kunnen uitbrengen op de kavels, maar krijgen de biedingen met clausule voorrang.
Hoe wil je ooit beoordelen welke clausule voorrang krijgt? ClassicNL of 100%NL met hetzelfde inschrijfbedrag?

Bij commercie gaat het om geld, dus mag het om geld gaan. Dat levert dan weer geld op die de publieke omroep reclamevrij kan maken. Door uitsluitend nog regionale kavels te veilen, worden de opstartkosten aanzienlijk lager dan nu. Een zender kan regionaal beginnen en vervolgens doorgroeien.

Overigens is er geen markt waar iedereen hetzelfde gaat doen. Juist een echt vrije markt leidt tot onderscheid. Maximaal twee kavels per regio voorkomt ook dat de Talpa's alles op kunnen kopen.
Laatst gewijzigd door Oortjes op 18 dec 2022 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Waarom moet het allemaal zo nodig veranderen? Ik vind dat het prima gaat. Alleen die verplichte fusies van vooral KRO-NCRV en BNNVARA heb ik nooit begrepen. En zoals ik al eerder aangaf houd ik al een programmering bij met zender per omroep. Bij mij is Radio 1 voor NOS/NTR plus Zwart en ON, Radio 2 voor AVRO, TROS en PowNed, Radio 3 voor BNN, VARA en VPRO/Human, Radio 4 voor KRO en NCRV en Radio 5 voor MAX, WNL en EO. Dat zou prima kunnen, maar dan krijg je allemaal erg diverse zenders. Leuk, maar volgens mij werkt het huidige systeem beter.
Plaats reactie