Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic
Moderator: admin6
Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic
Dit topic gaat over de herverdeling van de FM in 2023.
Wat is er aan de hand?
De huidige verdeling van FM-frequenties is er al sinds 2003 en lopen af 1 september 2022. Daarom stond vorig jaar een nieuwe veiling gepland. Partijen met een FM kavel lobbyden toen succesvol voor een zogenaamde noodverlenging van drie jaar, omdat hun advertentie-inkomsten door de coronapandemie lager waren dan normaal. De Tweede Kamer en het kabinet stemden daarmee in, maar KINK (dat sinds 2019 uitzendt via internet en digitale radio DAB+, maar niet via FM) stapte naar de rechter. Met succes: de FM-radiofrequenties moeten vóór 1 september 2023 opnieuw worden geveild.
Welke FM kavels moeten opnieuw worden verdeeld en welke partijen gebruiken ze momenteel?
A01: Sky Radio (Talpa)
A02: Radio Veronica (Talpa)
A03: Q-music (DPG Media)
A04: BNR Nieuwsradio (FD Mediagroep)
A05: SLAM! (RadioCorp)
A06: Radio 538 (Talpa)
A07: Radio 10 (Talpa)
A08: Sublime FM (NRC Media)
A09: 100%NL (RadioCorp)
Status en regelingen:
- De internetconsultatie met het voorstel van regeling aanvraag- en veilingprocedure vergunningen landelijke commerciële radio-omroep 2023 is hier te raadplegen en loopt tot 9-januari-2023.
- per bedrijf mag maximaal op drie vergunningen worden geboden
- een bedrijf mag maximaal 3 kavels hebben
- twee kavels worden beperkt: één voor Nederlandstalige muziek en één voor nieuws & actualiteiten
- de vergunning duurt 12 jaar
- de verdeling moet 1 september 2023 zijn afgerond
Hoger beroep door bestaande partijen
Een hoger beroep door de bestaande fm-partijnen aangespannen tegen de uitspraak van de rechtbank is eerder afgewezen. De uitspraak is hier terug te lezen.
Consultatie vanwege gekoppelde veiling digitale vergunning
Ook is er een consultatie met het voorstel voor een aantal wijzigingen aan het Nationaal Frequentieplan 2014. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk voor de nieuwe verdeling van de FM- en DAB-vergunningen voor landelijke commerciële radio-omroep per 1 september 2023.
Overige informatie
Nieuwsuur heeft een rapportage gemaakt over De strijd om de FM-frequenties
Wat is er aan de hand?
De huidige verdeling van FM-frequenties is er al sinds 2003 en lopen af 1 september 2022. Daarom stond vorig jaar een nieuwe veiling gepland. Partijen met een FM kavel lobbyden toen succesvol voor een zogenaamde noodverlenging van drie jaar, omdat hun advertentie-inkomsten door de coronapandemie lager waren dan normaal. De Tweede Kamer en het kabinet stemden daarmee in, maar KINK (dat sinds 2019 uitzendt via internet en digitale radio DAB+, maar niet via FM) stapte naar de rechter. Met succes: de FM-radiofrequenties moeten vóór 1 september 2023 opnieuw worden geveild.
Welke FM kavels moeten opnieuw worden verdeeld en welke partijen gebruiken ze momenteel?
A01: Sky Radio (Talpa)
A02: Radio Veronica (Talpa)
A03: Q-music (DPG Media)
A04: BNR Nieuwsradio (FD Mediagroep)
A05: SLAM! (RadioCorp)
A06: Radio 538 (Talpa)
A07: Radio 10 (Talpa)
A08: Sublime FM (NRC Media)
A09: 100%NL (RadioCorp)
Status en regelingen:
- De internetconsultatie met het voorstel van regeling aanvraag- en veilingprocedure vergunningen landelijke commerciële radio-omroep 2023 is hier te raadplegen en loopt tot 9-januari-2023.
- per bedrijf mag maximaal op drie vergunningen worden geboden
- een bedrijf mag maximaal 3 kavels hebben
- twee kavels worden beperkt: één voor Nederlandstalige muziek en één voor nieuws & actualiteiten
- de vergunning duurt 12 jaar
- de verdeling moet 1 september 2023 zijn afgerond
Hoger beroep door bestaande partijen
Een hoger beroep door de bestaande fm-partijnen aangespannen tegen de uitspraak van de rechtbank is eerder afgewezen. De uitspraak is hier terug te lezen.
Consultatie vanwege gekoppelde veiling digitale vergunning
Ook is er een consultatie met het voorstel voor een aantal wijzigingen aan het Nationaal Frequentieplan 2014. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk voor de nieuwe verdeling van de FM- en DAB-vergunningen voor landelijke commerciële radio-omroep per 1 september 2023.
Overige informatie
Nieuwsuur heeft een rapportage gemaakt over De strijd om de FM-frequenties
Laatst gewijzigd door progmog op 20 dec 2022 16:56, 16 keer totaal gewijzigd.
- Ane Sybesma
Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic
Volgens mij zijn de voorwaarden nog niet definitief en deels slechts een advies.
Minister neemt advies overAne Sybesma schreef: ↑28 nov 2022 16:58 Volgens mij zijn de voorwaarden nog niet definitief en deels slechts een advies.
- Ane Sybesma
Oké, had ik nog niet gezien... dank voor de info!progmog schreef: ↑28 nov 2022 17:00Minister neemt advies overAne Sybesma schreef: ↑28 nov 2022 16:58 Volgens mij zijn de voorwaarden nog niet definitief en deels slechts een advies.
Dat wordt dan in elk geval spannend
Wie zullen er nog meer bieden buiten de bestaande partijen, welke zender laat Talpa vallen..
Ben benieuwd
13 december is er nog een uitspraak dus het is nog allerminst zeker dat dit door gaat.
-
Dit gaat kink natuurlijk niet leuk vinden dat er bijna geen clausules meer zijn en ze dus waarschijnlijk meer geld moeten bieden
-
Nou ja, allerminst zeker, het lijkt me vooral een wanhoopspoging. Een vanuit Talpa zeer begrijpelijke wanhoopspoging, maar de kans dat dit niet doorgaat lijkt me echt minimaal.
Tja, dat is leuk voor KINK dat ze een veiling willen, maar ze kunnen zich nog wel eens lelijk vergissen hoe het straks gaat uitpakken....
Volgens mij was hier al een topic over, maar goed dat er nu duidelijkheid is.
Goed dat er een maximum van drie kavels per rechtspersoon komt, slecht dat er een kavel voor Nederlandstalig komt. Daar is de commerciële omroep niet voor bedoeld, vind ik als liefhebber van Nederlandse muziek.
Verder vind ik het jammer dat er geen integraal beleid komt voor landelijkek en regionaal publiek en commercieel komt, met de broodnodige stelselherzieningen. Dat is politieke realiteit en de veiling is in ieder geval een stap in de goede richting.
Goed dat er een maximum van drie kavels per rechtspersoon komt, slecht dat er een kavel voor Nederlandstalig komt. Daar is de commerciële omroep niet voor bedoeld, vind ik als liefhebber van Nederlandse muziek.
Verder vind ik het jammer dat er geen integraal beleid komt voor landelijkek en regionaal publiek en commercieel komt, met de broodnodige stelselherzieningen. Dat is politieke realiteit en de veiling is in ieder geval een stap in de goede richting.
Rock 'n roll is better than music!
-
Als ik radio NL was, zou ik dit echt wel een poging waard vinden. Ik weet dar ze dan moeten stoppen met al hun regionale projecten, maar dit past zo precies in hun straatje, en het hele station staat in principe al.
Overigens vind ik een Nederlandstalig kavel ook raar. Laat de markt ook dat lekker zelf regelen.
Overigens vind ik een Nederlandstalig kavel ook raar. Laat de markt ook dat lekker zelf regelen.
-
Denk niet dat radionl dat gaat doen bijna al hun frequenties zijn terug gegaan naar 10 procent regiogerichtheid onlangsDe Nachtwacht schreef: ↑28 nov 2022 17:35 Als ik radio NL was, zou ik dit echt wel een poging waard vinden. Ik weet dar ze dan moeten stoppen met al hun regionale projecten, maar dit past zo precies in hun straatje, en het hele station staat in principe al.
kan er wel eens vanaf hangen of de biedingen voor andere partijen zichtbaar zijn of iedereen een bod gaat doen, en er dan gemeld wordt tegen partijen van u heeft nu geen winnend bod.. wilt u een hoger bod doen?Vliegendereporter schreef: ↑28 nov 2022 17:39Denk niet dat radionl dat gaat doen bijna al hun frequenties zijn terug gegaan naar 10 procent regiogerichtheid onlangsDe Nachtwacht schreef: ↑28 nov 2022 17:35 Als ik radio NL was, zou ik dit echt wel een poging waard vinden. Ik weet dar ze dan moeten stoppen met al hun regionale projecten, maar dit past zo precies in hun straatje, en het hele station staat in principe al.
Het lijkt me dat Talpa Veronica zal wegdoen. Vraag me af of iemand dat merk wil hebben, het is niet meer dan een naam en een logo, en als iemand dat wil kopen zal dat bedrijf zelf moeten gaan meebieden op een FM Frequentie.
Maar zoals iemand al zei, er is dus geen goedkoop kavel meer voor Kink, ze moeten de volle mep betalen en ze groeien op DAB+. Hoeveel gaat t met FM verschil maken, kun je je ook nog afvragen.
Straks doen ze niet mee en hebben ze wel Veronica met succes dwarsgezeten, maar ja, of je daar de oorlog mee wint.
Maar zoals iemand al zei, er is dus geen goedkoop kavel meer voor Kink, ze moeten de volle mep betalen en ze groeien op DAB+. Hoeveel gaat t met FM verschil maken, kun je je ook nog afvragen.
Straks doen ze niet mee en hebben ze wel Veronica met succes dwarsgezeten, maar ja, of je daar de oorlog mee wint.
-
Dit is juist mooi voor Kink, wie geen poen heeft zal niet mee dingen naar de hoofdprijs, na wat Kink allemaal teweeg heeft gebracht en anderen heeft aangedaan mag boontje wel om zijn loontje komen!Vliegendereporter schreef: ↑28 nov 2022 17:22 Dit gaat kink natuurlijk niet leuk vinden dat er bijna geen clausules meer zijn en ze dus waarschijnlijk meer geld moeten bieden
-
Eens kijken of de huidige eigenaren uberhaupt een frequente kunnen bemachtigen, dank dat er vanuit het buitenland ook de nodige interesse gaat komen van mensen met diepere zakken.