Luistercijfers Maart-April 2022

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Johanneke

Re: Luistercijfers Maart-April 2022

Bericht door Johanneke »

Lotte van der Neven schreef: 26 mei 2022 12:27 Dank je wel Jessica, ik stel je reactie zeer op prijs.

Het gaat me niet om andere meningen, ik hou van stevige discussies, daarom ben ik op een forum. Dat mag ook wat “pittiger” zijn, dat is alleen maar mooi.

De druppel voor mij is dat admins mensen aanspreken op “toon”. Dat is oneerlijk, als iemand inhoudelijk niets verkeerds zegt kun je een “toon” niet bewijzen. Dat is misbruik maken van je rol als admin en dat vind ik niet kunnen.
Ook mensen aanspreken met “belachelijke” in je tekst en daarna snel roepen dat de rest van de discussie via PB moet, kan echt niet. Dan mag je dus snel kritiek leveren op anderen, maar wil je de discussie als admin niet in het openbaar aan omdat je bang bent dat anderen een punt hebben. En dat alles in het kader van “de sfeer goed houden”.

En de laatste reden van vertrek is Density1. Plaatst 400 posts per dag, vaak in 1 zin. Elke keer als hij door een ander gevraagd wordt met feitelijke onderbouwingen te komen, reageert hij met teksten als “hier gaan we niet uitkomen” en is het einde discussie.
Ook hier wordt veel te weinig tegen opgetreden, waardoor dit het Density1-forum is geworden.

Tel daar de eeuwige “presentatierobots”/“regeltjes”/“Veronica doet het anders dan anderen”-discussie bij op die nooit wordt onderbouwd door de mensen die het zeggen en dan is het wel mooi geweest.

Ik gun het forum eerlijke admins die discussies stimuleren die onderbouwd worden. Maar het is maar hoe de wind waait.

Dat was het, veel plezier allemaal!
Nee! Je laat je toch niet wegjagen Lotte! En zeker niet door Density1. Herkenbaar wat je zegt maar daar laat je je toch niet door kisten. Verder sluit ik me aan bij Janno.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Het vertrek van Lotte van der Neven is een aderlating voor dit forum, maar tegelijkertijd begrijp ik de beweegredenen als geen ander.

Zoals bekend heb ik een tijdje terug ook een pauze gehad van één maand. Even afstand nemen van het forum en de discussies heeft me goed gedaan. Toch herken ik de ergernissen zoals door Lotte beschreven. Mijn inziens kun je daar op twee manieren mee omgaan. Of het forum verlaten of de ‘vervelende’ discussies en forumleden negeren. Lotte heeft voor de eerste optie gekozen. Persoonlijk vind ik dit heel, heel erg jammer.

On-topic dan maar weer …
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
admin5
Moderator

Bericht door admin5 »

Lotte van der Neven schreef: 26 mei 2022 12:27 Dank je wel Jessica, ik stel je reactie zeer op prijs.

Het gaat me niet om andere meningen, ik hou van stevige discussies, daarom ben ik op een forum. Dat mag ook wat “pittiger” zijn, dat is alleen maar mooi.
Dat is iets wat onderhevig is aan nogal wat verschillende meningen, en gezien de postreports welke we krijgen, lijkt het erop dat de meeste andere rf leden het liever anders zien. En dus treden we daartegen op. Dat heeft niets met het onderwerp en onze eigen mening over het besproken onderwerp te maken. Dat daarmee wordt geschermd door de 'slachtoffers' (en medestanders) van onze moderaties om ons vervolgens van partijdigheid te beschuldigen is voor ons uitermate vervelend.
De druppel voor mij is dat admins mensen aanspreken op “toon”. Dat is oneerlijk, als iemand inhoudelijk niets verkeerds zegt kun je een “toon” niet bewijzen. Dat is misbruik maken van je rol als admin en dat vind ik niet kunnen.
Ook mensen aanspreken met “belachelijke” in je tekst
....
Ook hier geld dat we voor een groot deel keuzes maken op basis van klachten en postreports. Ik weet niet of je de betreffende posts gezien hebt, maar als je die door de beugel vond kunnen gaan, dan zijn we het daar simpelweg niet over eens. "Belachelijke" was in deze een prima woordkeuze voor de post.
... en daarna snel roepen dat de rest van de discussie via PB moet, kan echt niet. Dan mag je dus snel kritiek leveren op anderen, maar wil je de discussie als admin niet in het openbaar aan omdat je bang bent dat anderen een punt hebben. En dat alles in het kader van “de sfeer goed houden”.
Dat zie je helaas verkeerd.
Dat doen we om het topic zoveel mogelijk vrij te houden van dit soort offtopic discussies. Die horen niet in de topics zelf thuis.
Ik, of wij, zijn niet bang om daar een discussie over te voeren, daarom zeggen we er ook bij, reacties graag per PB. Helaas doe je dat niet, maar vind je het nodig om admins in het openbaar aan te spreken op een handeling die (in tegendeel van wat jij denkt) naar eer en geweten wordt gedaan.
En de laatste reden van vertrek is Density1. Plaatst 400 posts per dag, vaak in 1 zin. Elke keer als hij door een ander gevraagd wordt met feitelijke onderbouwingen te komen, reageert hij met teksten als “hier gaan we niet uitkomen” en is het einde discussie.
Ook hier wordt veel te weinig tegen opgetreden, waardoor dit het Density1-forum is geworden.
Doe een post report of stuur ons een PB als je iets niet aanstaat. Dan kunnen we kijken of daar iets aan is te doen.
Wat jij en andere forum gebruikers overigens niet weten is dat ik al enige tijd achter de schermen met verschillende gebruikers in contact ben om herhaling van het verleden te voorkomen.
Tel daar de eeuwige “presentatierobots”/“regeltjes”/“Veronica doet het anders dan anderen”-discussie bij op die nooit wordt onderbouwd door de mensen die het zeggen en dan is het wel mooi geweest.
Nogmaals, rapporteer het bericht.
Ik gun het forum eerlijke admins die discussies stimuleren die onderbouwd worden.
Een topic welke goed loopt en lekker cq netjes wordt gediscussieerd blijven we af. Dat is uiteraard het hele doel. Jij ervaart dat duidelijk anders, m.i. onterecht. Kan je een voorbeeld geven?
Maar het is maar hoe de wind waait.
Jammer dat je dat zo ziet. Maar het klopt echter niet.

Ik hoop dat je hier nog even blijft rondhangen. Wij doen ons best, maar iedereen tevreden houden is een onmogelijke taak.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Goed verwoord Admin. Mag ook wel eens gezegd worden.
jessica

Bericht door jessica »

Ik vind de op de Admins op dit forum niet veel aan te merken. Gaat prima. Op andere fora is dat veel minder kan ik vertellen.
Janno

Bericht door Janno »

Ik ben op heel wat fora geweest en ik onderschrijf dit laatste volledig. Maar niemand is volmaakt hè.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Misschien is het ook verstandig om niet te reageren in onderwerpen over zenders waar jezelf niet naar luistert. Ik bemoei me bv niet met discussie over Veronica of Radio 2 omdat ik toch niet naar deze zenders luister. Ik lees het meeste wel maar kan er verder niets over melden omdat ik niet luister.

Er zijn er hier echter ook die met de playlist in de hand commentaar komen geven op een zender waar ze niet of vrijwel niet naar luisteren. En vaak ook nog op een belerend toontje. Dit zie / zag je veel in het 3FM en Veronica topic. En dat is ergerlijk voor de mensen die wel naar het station luisteren en wel weten hoe het station klinkt. En dan krijg je nutteloze discussies tussen wel en niet luisteraars.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 27 mei 2022 10:02 Ik ben op heel wat fora geweest en ik onderschrijf dit laatste volledig. Maar niemand is volmaakt hè.
Eens. De moderatie is hier ook niet perfect naar mijn zin, maar is aanzienlijk beter dan ik op andere fora ben tegen gekomen. Het lijkt me ook geen benijdenswaardige rol, fijn dat mrnsen dat willen doen.
Rock 'n roll is better than music!
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Ook wel bijzonder dat een pagina voor luistercijfers uitloopt op een disscussie over radio Veronica en Stenders. Maar goed.
Radiooidar

Bericht door Radiooidar »

Hele nette reactie Admin, complimenten! Ik heb ooit eerder kritiek geleverd op een beslissing, dan is een compliment een keer ook wel op zijn plaats.
SB92

Bericht door SB92 »

Jobfr schreef: 27 mei 2022 15:52 Ook wel bijzonder dat een pagina voor luistercijfers uitloopt op een disscussie over radio Veronica en Stenders. Maar goed.
Voor mijn gevoel geldt dit voor elke discussie op dit forum de laatste tijd, haha.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Op verschillende fora zijn er speciale topics waarin ruimte is voor discussie over de discussie en manier van modereren. Misschien is dat ook een optie voor hier? Dan is er wel de ruimte, maar zal het geen andere topics vervuilen.

Iets meer openbaar wat er gebeur zou voor mij wel meerwaarde hebben, dan is ook inzichtelijk dat er aan verschillende soorten "gedrag" wel degelijk iets wordt gedaan. Dat is nu totaal onduidelijk, waardoor al snel het gevoel ontstaat zoals door Lotte (en andere) beschreven. Ik kan mij daar voor een groot deel dan ook wel in vinden. Het is jammer dat dat gevoel kan ontstaan, want de keurige reactie van de Admin laat zien dat er dus wel degelijk over de moderatie wordt nagedacht en er acties worden ondernomen waar nodig. Dat geeft alleen maar meer vertrouwen dat er dus ook best voor de schermen gediscussieerd kan worden over zulke zaken.

Tot slot wil ik nog wel opmerken dat ik de mening van de meerderheid het "vrije woord" laten bepalen wel wat gevaarlijk vind. Ik doel daar mee op de gemaakte opmerking: "we krijgen veel reports, dus dan zal het wel niet goed zitten en treden we op". Veel reports wil natuurlijk nog niet zeggen dat er ook echt iets mis is met de discussie. En andersom natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Ingebruik op 27 mei 2022 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Weet iemand hier waarom de luistercijfers buiten 10+ niet meer worden ge-update op radio freak luistercijfers dossier? Staat nog steeds op jan-feb 2022 als laatste voor alles behalve 10+.

In dit artikel zijn wel cijfers te zien trouwens: https://radiowereld.nl/medianieuws/2022 ... lt-verder/
Niemand die hier benoemde dat 538 volledig is hersteld van zijn verlies in 20-49 vergeleken met oktober-november 2021. Het ‘Frank Dane verlies’ is daar dus hersteld (overigens wel 0.8% lager dan jaar terug maar dit was -1.6% in februari-maart meting).

538 scoort ook de hoogste score in 20-34 in 1.5 jaar tijd.
jessica

Bericht door jessica »

Hoe zit het nou met die daling van absolute luisteraars bij (bijna) alle stations de laatste 2 jaar. Is daar al meer inzicht in?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef: 30 mei 2022 19:24 Hoe zit het nou met die daling van absolute luisteraars bij (bijna) alle stations de laatste 2 jaar. Is daar al meer inzicht in?
Dat is te zien aan het weekbereik wat bij de luistercijfers gepubliceerd wordt.
Rock 'n roll is better than music!
Plaats reactie