Luistercijfers Maart-April 2022

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Jobfr

Luistercijfers Maart-April 2022

Bericht door Jobfr »

Afbeelding
Ikbenroy

Re: Luistercijfers Maart-April 2022

Bericht door Ikbenroy »

Weer een kurk van de champagnefles aan de Bergweg. Aan de Bart de Graaffweg even verderop kunnen ze ook maar slechts met 1 zender tevreden zijn wat de overallcijfers betreft.
RadioSjoerd

Bericht door RadioSjoerd »

Daar waar de verwachting bij sommige forumleden was dat Qmusic vrij gauw over Radio 2 heen zou gaan qua marktaandeel, denk ik dat dit met de pauze van Marieke en het vertrek van Dave Minneboo er dit jaar alleen van zal komen met Het Geluid. Een factor die daarbij mee zal spelen is 3FM, dat nu wordt omgegooid. Mochten daardoor veel mensen de overstap van Radio 2 naar 3FM wagen, dan kan Qmusic wel eens de lachende derde zijn.

Van Veronica is het bijna knap dat ze zo enorm stabiel blijven; ze trekken ogenschijnlijk geen nieuwe luisteraars meer aan, maar de schare die er nu zit blijft ze enorm trouw.

Ook lijkt Radio 538 een opleving te hebben, zonder actie als Hier met je Rekening of iets soortgelijks.
density1

Bericht door density1 »

Ja Veronica houdt zich kranig in de laatste cijfers moet ik zeggen. Het lijkt of er zich een vaste en trouwe doelgroep gaat ontstaan. Iets wat je wel vaker hebt bij kleinere zenders. Netjes.
Pot

Bericht door Pot »

Qmusic wint wel in deze periode. Dat vind ik best wel knap, aangezien Marieke voor een deel afwezig was. En verder 1.3% winst op jaarbasis; precies het marktaandeel wat 538 verliest in 10+.

Het is wel erg triest hoe Talpa er voorstaat. Radio 538 wint weliswaar 0.2%, maar blijft hard dalen op jaarbasis. Ze hebben dus nauwelijks kunnen profiteren van de afwezigheid van Marieke. Wel hebben ze 150.000 luisteraars meer dan vorige periode. Enkel Veronica stijgt op jaarbasis. Radio 10 en Sky dalen mee.

Verder valt mij wel op dat Slam! wel weer 0.2% wint op jaarbasis, terwijl grote broer 100%NL weer aan het schommelen is.

Verder veel zenders met hetzelfde marktaandeel als vorige periode. De radiomarkt zit dus muurvast.

Edit: Hier zijn de cijfers van Qmusic. Was Radio 2, 538 al voorbij in 20-49? (Wel tijdens Top 2000)
NU.nl schreef: In de commerciële doelgroep van mensen tussen 20 en 49 jaar, die belangrijk is voor adverteerders, staat Qmusic al enige tijd bovenaan. De zender heeft daar een marktaandeel van 21,1 procent. Dat was in de periode maart-april 2021 nog 19,1 procent. In vier jaar is het marktaandeel van de zender 7 procent gestegen. NPO Radio 2 staat in de doelgroep van mensen tussen 20 en 49 jaar op de tweede plaats.
Laatst gewijzigd door Pot op 24 mei 2022 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Oren open!
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Weinig grote verschuivingen deze maand, behalve dat 100%NL 0,3 procentpunt verliest en dat Radio 2 de afstand op Q met een procentpunt vergroot.

Radio 1 lijkt na de sprong in luistercijfers na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne weer op de weg terug naar beneden te zijn. Heel fascinerend om te zien hoe in grafieken van de luistercijfers van Radio 1 van de afgelopen 2 jaar goed af te lezen is in welke maanden de coronagolven en het uitbreken van de oorlog plaatsvonden.
StefanT

Bericht door StefanT »

Radio2 loopt weer uit op Q. Best knap. Ze hebben wat specials gehad, Jaren 80 was in feb maar misschien dat dat doorspeelt, en de album2 daagse en de Nederpop 500.

Heb t gevoel dat er nu ook wel rust in de tent is met de Djs, geen verschuivingen daar.

Mochten Giel en Ruud echt naar 3FM gaan dan zal er wel een aardverschuiving plaats gaan vinden.
Pot

Bericht door Pot »

StefanT schreef: 24 mei 2022 14:01
Heb t gevoel dat er nu ook wel rust in de tent is met de Djs, geen verschuivingen daar.
Radio 2 staat goed, maar tegelijk zal dat op termijn wel een valkuil gaan worden. Er is weinig vernieuwing in programma's en de huidige dj-ploeg van overdag zit er al jaren, waardoor talent mondjesmaat doorstroomt.

Jan-Wilem & Jeroen - zomer 2018
Bart - januari 2015
Annemieke - najaar 2017 (met een uitstapje naar het weekend)
Gijs - januari 2014
Ruud - januari 2017
Wouter - januari 2014

Zeker items als de Shuffle bij Bart en Beat The Minute, mogen wat mij betreft best wel eens vervangen of vernieuwd worden, om de show wat frisser te houden.
Oren open!
Robert C

Bericht door Robert C »

Pot schreef: 24 mei 2022 14:30 Radio 2 staat goed, maar tegelijk zal dat op termijn wel een valkuil gaan worden. Er is weinig vernieuwing in programma's en de huidige dj-ploeg van overdag zit er al jaren, waardoor talent mondjesmaat doorstroomt.
Ik denk dat dat juist de kracht is van radio 2 (en ik denk dat dit ook wel geldt voor radio 5). De vaste luisteraar weet al jaren wat hij daar krijgt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld 3fm, waar regelmatig alles overhoop gegooid wordt.

Knap dat Kink zonder kabeldoorgifte en fm beter weet te scoren dan Sublime en BNR.
Pinguin radio. Het beste alternatief
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

*dubbel*
Laatst gewijzigd door Herman ven Schippers op 24 mei 2022 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Waarom zou er bij Radio2 eigenlijk talent moeten doorstromen? Ik zou daar lekker wat afgedankte dj's op leeftijd neerzetten. Niet lullig bedoeld hoor, maar dat is toch de prima plek voor gasten zoals het nu ook gaat met Staverman en Beelen en zo? Straks heb je weer de lichting van Coen Swijnenberg en co, die kunnen dan mooi bepaalde plekken weer invullen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Onvoorstelbaar dat Radio 2 nu weer stijgt en Q Music achter zich houdt. Het effect van de Top 2000 is er nu toch echt wel uit. Nu vind ik de muziekmix bij Radio 2 wel redelijk geniaal, maar toch is het knap.

Verder zie ik geen shockerende ontwikkeling tov eerdere metingen.
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 24 mei 2022 20:05 Onvoorstelbaar dat Radio 2 nu weer stijgt en Q Music achter zich houdt.
Iets met appels en peren. Qmusic leidt in de groep 20-49. Dat zal men bij Q belangrijker vinden dan leiden in de 10+ groep.

Het enthousiasme van sommigen over de “stabiele” cijfers van Veronica snap ik niet. In absolute aantallen blijft Veronica dalen en in de groep 20-49 blijft het fors verliezen.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
density1

Bericht door density1 »

20-49 is niet alleen zaligmakend meer voor Veronica, die richten zich ook op een wat oudere doelgroep tegenwoordig dus ik snap dat het in die doelgroep minder gaat, dat is een logisch gevolg van de veranderingen het afgelopen jaar.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

density1 schreef: 24 mei 2022 20:36 20-49 is niet alleen zaligmakend meer voor Veronica, die richten zich ook op een wat oudere doelgroep tegenwoordig dus ik snap dat het in die doelgroep minder gaat, dat is een logisch gevolg van de veranderingen het afgelopen jaar.
Waar is onder andere jouw enthousiasme dan op gebaseerd, want
ik heb enkel de cijfers van 10+ en 20-49 gezien? En daar haal ik geen positieve punten uit.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Plaats reactie