Ik luister steeds minder (landelijke) radio. En jullie?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

De Nachtwacht

Ik luister steeds minder (landelijke) radio. En jullie?

Bericht door De Nachtwacht »

Ik ben dit topic gestart na een post van Phoenix in het Veronica topic, waarin hij aangaf dat het voor hem steeds minder interessante radio gemaakt wordt.

Ik herken dat volledig. Waar de radio tot een jaar of 2 geleden eigenlijk nooit uitstond, gaan er nu soms dagen voorbij zonder dat hij aan gaat, en als hij dan aangaat is het op een internetstation.

Hoe komt dat dan?
Ik vind het moeilijk om er de vinger precies op te leggen, dus ga ik alle zenders even langs:
radio 2: Heeft een aantal aardige programma's, en ik houdt van de breedte van hun muziekmix. Toch zijn er ook veel uren waarop ik het geen fijne zender vind om naar te luisteren. De jocks zijn bijna allemaal hate it or love it. Daarbij vind ik dat de zender ontzettend stilstaat, er zit geen enkele vernieuwing of verrassing meer in. tot slot heb ik bij radio 2 altijd het idee dat er uit de hudige ploeg veel meer te halen zou zijn qua programmering als dat omroepbestel er niet was.
3fm: Heeft nauwelijks dj's die mij kunnen boeien of vasthouden.
538: jarenlang heel veel naar geluisterd, maar de laatste jaren is het steeds saaier geworden, nauwelijks nog items of leuke acties zoals de 53j8 vroeger, er zit geen enkel leven in de zender.
Radio 10: heeft heel veel goede jocks, maar die zitten om onbegrijpelijke redenen allemaal in het weekend of op tijden waar ze niet goed tot hun recht komen (Ekdom). Muziekmix vind ik niet onaardig, hoewel me die persoonlijk wel wat te jong is geworden.
Veronica: Er is al heel veel over gezegt in het betreffende topic, maar ik trek de koers-Stenders echt heel slecht. Veronica was hard op weg om mijn favoriete zender te worden, maar kwaliteitsjocks zijn nu vervangen door de zogenoemde muziekliefhebbers, allemaal mensen die volikomen terecht nog nooit op de landelijke radio te horen waren. Daarbij heeft de muziekmix een klein alternatief randje gekregen wat ik erg slecht trek (al is dat volgens mij alweer wat minder dan toen Veronica begon onder Stenders).
Q Music: vind ik leuk om zo nu en dan naar te luisteren (voornamelijk overdag), maar een hele dag appjes en berichtjes van wat mensen allemaal aan het doen zijn en het gevoel dat het 25 graden en zonnig is (van wie is die uitspraak ook weer?), tek ik niet. Heb wel ontzettend veel bewondering voor wat daar wordt neergezet, het klinkt echt als een klok.
De andere zenders luister ik sowieso niet.
Ik mis geen kwaliteit (die is nog altijd in grote mate aanwezig in Nederland), ik mis spraakmakende radio (ben opgegroeid met Ekstra weekend en Midden in de Nacht Rick, ook nog wel een beetje met de Avondploeg), en ik mis het gevoel dat er iets gebeurd als je luistert. Dat kan ook prima in een strak format, Dennis Ruyer en Barry Paff waren er op 538 in de avond vroeger meester in, bijvoorbeeld. Naarnaast mis ik wat vernieuwing hier en daar.

Ik besef me heel goed dat hierboven veel staat dat óók persoonlijke smaak betreft. Een 3fm luisteraar of liefhebber van het nieuwe Veronica zal het ongetwijfeld op dat punt niet met me eens zijn, bijvoorbeeld. Toch ben ik benieuwd of er forumleden zijn die dit "verschijnsel" herkennen.
Laatst gewijzigd door De Nachtwacht op 23 mei 2022 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
topradiofm

Re: Ik luister steeds minder (landelijke) radio. En jullie?

Bericht door topradiofm »

Ik ben 18 jaar oud en ik luister nog veel radio, wel is dit minder geworden, omdat ik later naar bed ga. Als ik op tijd naar bed ga, luister ik meestal niet naar de radio. Zelf luister ik van maandag tot donderdag naar Qmusic en Radio10 vaak tussen 19:00-21:00 in het weekend luister ik bijna altijd naar Radio10. Bijna elke avond luister ik naar het Met het oog op morgen. Soms luister ik tussendoor nog naar Radio Rijnmond voor Feyenoord. Ik herken het beeld dat ik minder radio luister, maar dit komt niet door de kwaliteit van de Radio.

Als toevoeging, ik zet alleen voor Met het oog op morgen special de radio aan, waarom weet ik eigelijk niet zo.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Ik snap dat wel, de leukste radio zit naar mijn idee momenteel in de avond/nacht.

Office hours: Saai, en bij een matige muziekmix volstaat inderdaad een streamingsdienst.
Dit geldt voor elke zender. Ook al verpakt de dj het nog zo leuk/mooi, het is niet aan mij besteedt.

Q-music: Trek ik moeilijk, ik heb nergens maar een % nijging om het aan te zetten.
Radio 1: Nieuwszender, niets voor mij.
Radio 2: JW en Ruud? Nee, muziekmix teveel georienteerd op NLpop. Tevens begin ik ongelofelijk uitgekeken te raken op het elke keer maar weer benoemen van Top 2000. Het is voor mij wel een keer klaar.
3fm: Sander/Frank? Ook nee, muziekmix redelijk, maar de rotatie van de classics wordt mij te eentonig. Frank vind ik solo leuk, maar dan in de replay, niet live.
Radio 5: Haandikman/Bert K? Deze 2 staan wel regelmatig aan. Muziekmix vind ik lekker, hoewel earth & fire en shocking blue wel erge stokpaardjes zijn. Na 18 uur maken HJ Smits en Volgspot de avond tot 22 uur compleet.
Radio 10: Ekdom/Somertijd? Ja, deze staan bij ons aan. Maar Somertijd veelal in replay. Muziekmix? Te gezapig. Office hours gaat ie uit.
Radio 538: Wietze/Coen+Sander? Wietze heb ik een kans gegeven, maar na 1 week was ik afgedwaald. Coen en Sander luister ik enkel in de replay.
Radio Veronica: Tim/Marisa? Tim luister ik in de replay, Marisa luister ik eigenlijk nooit meer. Muziekmix top, maar tussen 9 en 14 uur gaat ie uit.

Blijft over: radio in de replay op de office hours. Rick vV, Desiree vdH, Mark vd Molen, Eddy Keur, Giel Beelen, Jeroen v Inkel, Sophie H.
fdboer

Bericht door fdboer »

Sinds 9C in de lucht is luister ik juist meer naar de landelijke radio, non-stop welliswaar, maar toch.
Die DJ's daar ben ik 20 jaar terug al op afgeknapt, uitzonderingen daargelaten maar dat is niet landelijk.
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Mee eens. En iets wat bij mij ook nog een grote rol speelt is het nieuws plus reclame. Nieuws: dat zoek ik zelf wel op. Reclame: het is te veel op dit moment (op sommige zenders) en ik heb om de een of andere reden altijd de pech dat ik bijv in de auto altijd middenin de reclameblokken terecht kom. Dan is het meteen weer terug naar spotify of iets...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik luister meer regionale radio de laatste jaren, dus ook wel eens. Ik luister zeker niet minder radio.

Radio 2 heeft een fijne muziekmix, maar de presentatie is me te weinig onderscheidend. Daarnaast houd ik niet van commerciële publieke radio.

Radio 10 was vroeger een geweldige zender, maar tegenwoordig saai en voorspelbaar. Echt giede dj's zitten er alleen nog in het weekend.

100%NL mist de spontaniteit die het had. Koen Hansen is een prima dj, maar journalistiek te zwak voor de ochtendshow. Thomas van Empelen, Colin Banks en Barry Paf is ook niks mis mee, maar er lijkt te weinig ruimte voor spontaniteit. Stephan Jacobs is top, maar ook bij hem mis ik de ruimte voor echt leuke items en acties. Deze had hij in de avond wel.

Q Music is me te onrustig in de muziekkeuze. Dat zal mijn leeftijd zijn.

Radio Veronica was heel lang geleden ijzersterk. Tegenwoordig vind ik de ochtendshow zo weinig verheffend dat de zender 's morgens niet op gaat, dus de hele dag niet.
Rock 'n roll is better than music!
paul04

Bericht door paul04 »

In de auto luister ik afwisselend naar NPO radio 2 4 en 5. Thuis luister ik naar internetradio voornamelijk naar duitse zenders.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Het woord spontaniteit, zocht ik eigenlijk in mijn openingspost
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ja, ik luister steeds minder (landelijke) radio.

Ik mis steeds meer originele, creatieve, onderscheidende en spannende radio. Er zijn tegenwoordig meer radiozenders te ontvangen maar ondertussen lijken de scherpe kantjes ervan afgehaald waardoor het steeds minder interessant wordt om radio aan te zetten.

Ik zit sinds 2003 op dit forum. Op dat moment was er (voor mij) zoveel keus. ‘s Ochtends switchte ik tussen Stenders Vroeg, Curry & The Crew en Evers Staat Op. ‘s Middags was er weer de keuze uit Van Inkel, Van Someren en Jensen. Op andere tijden waren er aankomende jocks die spannende radio maakte, zoals Giel Beelen op 3FM tussen 18 en 20 uur.

Nu lijkt radio mij zelden nog te prikkelen. Zenders als Radio 10, Qmusic en Radio 2 laat ik links liggen. Ze zitten totaal niet meer in mijn systeem. Dat komt enerzijds door de muziekmix die me niet (meer) aanspreekt, maar ook door de programma’s en jocks. Gerard Ekdom is een uitstekende muziekjock, maar ik vind het totaal oninteressant dat hij zijn vader of zijn vrouw opvoert in zijn ochtendprogramma op het moment dat ze jarig zijn (vader) of internationale vrouwendag (vrouw) is. Als ook de uitvoering dan weinig origineel en spraakmakend is ga ik zo’n programma ontwijken in plaats van opzoeken. Hetzelfde geldt voor andere zenders en jocks, zoals Domien bij Qmusic en Coen & Sander bij 538.

Ook tijdens office hours nodigt radio niet meer uit. Waar in 2003 overdag Bart van Leeuwen, Kas van Iersel, Ferry Maat, Dennis Ruyer, Tim Klijn en Wessel van Diepen te horen waren is het nu enkel Dennis Ruyer die er voor mij nog bovenuit steekt.

Op dit moment luister ik enkel nog naar Ook Goeiemorgen, Dennis Ruyer en bij gelegenheid One Night Stenders op Veronica. Als ik tijdens de middagspits in de auto zit (ik werk post-Corona beperkingen hybride en zit niet meer dagelijks in de auto) luister ik naar podcasts. In huis en op andere momenten in de auto luister ik naar non-stop muziekzenders of Spotify. Het zijn dan meestal wel muziekzenders, omdat ik het wel prettig vind als één keer per uur het nieuws voorbij komt.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 23 mei 2022 18:56 Op dit moment luister ik enkel nog naar Ook Goeiemorgen, Dennis Ruyer en bij gelegenheid One Night Stenders op Veronica. Als ik tijdens de middagspits in de auto zit (ik werk post-Corona beperkingen hybride en zit niet meer dagelijks in de auto) luister ik naar podcasts. In huis en op andere momenten in de auto luister ik naar non-stop muziekzenders of Spotify. Het zijn dan meestal wel muziekzenders, omdat ik het wel prettig vind als één keer per uur het nieuws voorbij komt.
Het moet je smaak zijn, maar ik kan niet zeggen dat er bij Q Music, 100% NL en Radio 2 niks gebeurt in ochtend- en avondspits.
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 23 mei 2022 19:56
Phoenix schreef: 23 mei 2022 18:56 Op dit moment luister ik enkel nog naar Ook Goeiemorgen, Dennis Ruyer en bij gelegenheid One Night Stenders op Veronica. Als ik tijdens de middagspits in de auto zit (ik werk post-Corona beperkingen hybride en zit niet meer dagelijks in de auto) luister ik naar podcasts. In huis en op andere momenten in de auto luister ik naar non-stop muziekzenders of Spotify. Het zijn dan meestal wel muziekzenders, omdat ik het wel prettig vind als één keer per uur het nieuws voorbij komt.
Het moet je smaak zijn, maar ik kan niet zeggen dat er bij Q Music, 100% NL en Radio 2 niks gebeurt in ochtend- en avondspits.
Ten tijden van Ruud de Wild en Jeroen van Inkel en later nog met Jasper de Vries en Kristal van Eijck luisterde ik nog weleens naar Q, maar als ik Domien daar tegen afzet is het voor mij niet interessant meer. Overigens kan ik het succes van de zender wel begrijpen.
Over 100%NL kan ik niet oordelen, maar daar zal ik nooit naar luisteren, omdat de muziekmix me totaal niet aanspreekt.
Over Radio 2 heb ik al vaak uitgeweid.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Stephan123

Bericht door Stephan123 »

Ik luister nog even veel radio (Q-music vooral, leeftijd 32 ). Maar zelf mis ik een live nachtprogramma op de vrijdagnacht

Je hebt wel Veronica, 3FM en Radio 1 maar Radio 1 wordt pas om 02:00 interessant maar te laat , 3FM vind ik niks en Veronica is snachts alleen maar een platenverzoek nummer..

Zaterdagnacht vind ik de programmering van Q-music juist erg goed , ik zou alleen Sunnery James en Ryan Marciano van 00:00 - 01:00 naar 21.00 - 22.00 verplaatsen en Menno Barreveld met zijn Maximum weekend mix weer op 00:00 - 01:00 zetten.

Humberto Tan heeft een leuk programma op de vrijdagmiddag op Radio 1 en daarna luister ik Somertijd aangezien ik een Top40 3x niks vind. Zijn gewoon 40 plaatjes met een praatje .
Ikbenroy

Bericht door Ikbenroy »

Inderdaad , internetradio en streaming worden steeds meer de norm in mijn kringen als werk, onderweg en privé.
jessica

Bericht door jessica »

Ik luister niet minder radio. Maar een aantal jaren geleden stond mijn radio steevast op 3FM en kwam daar niet vanaf. Tenminste 80% van de tijd niet. Ik luisterde ook altijd al wel naar andere zenders. Nu alleen veel meer verschillende zenders. Veel internetzenders of DAB+ zenders luister ik nu. Ben van Radio2 weg naar Radio Veronica, maar luister daar niet de hele dag naar zoals vroeger 3FM.

Veel internetzenders en Dab+ dus. Hou vooral veel van zenders met een zeezenderachtergrond en daar zijn leuke programma's op te horen. Ook streams als XXL Stenders en sinds kort Vintage Veronica zijn daar bijgekomen.

Ook luister ik veel meer on demand naar podcasts. Meerendeel nog muziekpodcasts, maar ook wel sport en talk podcasts. Dus zo versnipperd het luisteren steeds meer. Maar trend is naar meer on demand op moment dat ik het wil. Eigenlijk een zelfde patroon als bij TV. Daar kijk ik bijna niet meer naar lineaire kanalen. Bij radio in ieder geval nog wel, maar minder dan voorheen.
big T

Bericht door big T »

Ik ben van luisteren naar zenden gegaan.
Eigenlijk is het radio luisteren al van begin jaren 90 niet meer zo als daarvoor.
Giechelende mensen op muziek zenders die praten over voetbal en weet ik veel, daar knap ik vreselijk op af.
Al dat glimmer en eigen roem van een presentator, de verschuiving van muziek naar de persoon die het presenteert.
Radio is, dat vind ik dan, door dit soort mechanismen om zeep geholpen.

Het is niet meer belangrijk om kennis te hebben van muziek als je maar snel van tongriem bent met grapjes en leuke omgang vormen hebt.
Er is een redactie! om de platen zorgvuldig voor je uit te zoeken, met begeleidende teksten, die jij dan alleen maar hoeft voor te lezen.
Zodat je je je volop kunt concentreren op wat je collega (sitekick) ja aanreikt.
Terug kijkend is dit mijn beleving om radio zo als gemaakt in Nederland niet meer te volgen.

Luister ik dan helemaal niet meer?
Jawel BNR en radio 1, voor muziek inspiratie gebruik ik de TV, vooral de pop concerten op Arte verrassen me telkens weer.
Wat wordt er leuke muziek gemaakt tegenwoordig.
En daar wordt ik dan altijd weer zo heel blij van, voor nieuwe pop muziek moet je niet meer bij de Nederlandse zenders zijn.
Die zijn ingedut op een veilige commercieel pad met dito muziek aanbod, alles zo veilig mogelijk programmeren.
Plaats reactie