Vintage Veronica op Dab+

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

iljitsch

Re: Vintage Veronica op Dab+

Bericht door iljitsch »

Vanjeafisharder schreef: 02 jul 2023 22:54 Ik heb dat vaak als er condities zijn, je hoort dan geen audio maar je ontvangt dan wel signalen van de muxen maar geen audio. Misschien met buitenantenne wel maar op een portabel binnenshuis met telescoopantenne niet.
Mijn ene draagbare radio (uit 2015, dus niet bepaald state of the art) geeft mij de mogelijkheid om handmatig op een bepaald DAB-kanaal af te stemmen waarbij je kan zien hoe sterk het signaal is. Meestal een stuk sterker met de antenne niet recht omhoog maar onder een hoek.

Vervolgens krijg je de naam van de mux te zien en worden automatisch de stations op die mux toegevoegd.

Mijn ervaring is dat je zelfs met één of twee streepjes onder de vereiste signaalsterkte je wel audio hebt. Maar: wederom, de antenne wellicht flink scheef.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Klopt, af en toe lukt het wel maar wel met veel dropouts dus bijna niet te beluisteren.
fdboer

Bericht door fdboer »

iljitsch schreef: 02 jul 2023 22:57 .. maar moet je een rescan doen. Autoradio's zijn meer automatisch, maar wellicht helpt een rescan daar ook.
Mijn autoradio lijkt te zoeken op ID, voor Vintage bijvoorbeeld hoorde ik eerst niets waarna de radio ging zoeken en automatisch de stream van de MTVNL mux ging spelen. Eenzelfde ervaring heb ik met Arrow die dezelfde ID op verschillende muxen heeft. Buiten bereik valt de stream weg, maar de radio pikt het weer op van een andere mux na wat zoeken. Op zich niet onlogisch, diezelfde ID's (PI) worden ook gebruikt om tussen DAB/FM te schakelen.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Ja, en tussen verschillende FM-zenders die hetzelfde programma uitzenden. Dit deden autoradio's dus al voor FM/RDS dus logisch dat ze het ook doen voor DAB.

Jammer dat vaste en draagbare radio's dit niet ook doen.
jassy

Bericht door jassy »

Op 7D is nu het correcte logo te zien en is ook de titelinformatie weer terug. Dat laatste, geheel in Talpastijl, maar liefst 9 seconden....
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
Vanjeafisharder

Het logo verschijnt ietsje later dan 9 seconde, maar nog altijd sneller dan onder Talpa, daar duurde het 5 minuten of langer zelfs.
jassy

Bericht door jassy »

Dit is een PNG logo van een paar kb, waar in de Talpa Tijd (Trouwens, de laatste week of weken niet meer) een JPG van meer dan 40kb werd verstuurd.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
Vanjeafisharder

Dit is beter inderdaad.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Het wordt nog spannend wat er gaat gebeuren met Vintage. Door het misgrijpen van een derde FM kavel verliest Mediahuis ook DAB+ ruimte. Ik heb gelezen dat Mediahuis Slam, Sublime, Sunlite en Nostalgie als aparte merken overeind wil houden.

Ik denk dat Mediahuis al wel in contact is met de inversteerder(s) achter FNR.

https://radiovisie.eu/nederlandse-fm-ve ... en-op-dab/
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
WFNX

Bericht door WFNX »

Phoenix schreef: 08 jul 2023 22:05 Het wordt nog spannend wat er gaat gebeuren met Vintage. Door het misgrijpen van een derde FM kavel verliest Mediahuis ook DAB+ ruimte. Ik heb gelezen dat Mediahuis Slam, Sublime, Sunlite en Nostalgie als aparte merken overeind wil houden.

Dat laatste zou ik niet snappen, ze hadden simpelweg in de veiling meer kunnen bieden. Is altijd duurder in deze periode via de achterkant.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

WFNX schreef: 08 jul 2023 23:04 Dat laatste zou ik niet snappen, ze hadden simpelweg in de veiling meer kunnen bieden. Is altijd duurder in deze periode via de achterkant.
Als het om een compleet pakket zou gaan, is dat zo. In dit geval gaat het om wat ruimte op DAB die Mediahuis hard nodig heeft en FNR er (deels) overbodig bij krijgt. Dan is een deal al snel gunstig voor beide partijen.
Rock 'n roll is better than music!
Vanjeafisharder

Het zou kunnen maar zal er dus in lagere kwaliteit moeten worden uitgezonden zoals het bericht op Radiovisie concludeert. En dat is prima te doen op DAB+ aangezien het AAC is en dan merk je niet zoveel verschil in geluidskwaliteit of het nu boven de 100 kbps is per stream of ver daaronder.
WFNX

Bericht door WFNX »

Vanjeafisharder schreef: 08 jul 2023 23:10 Het zou kunnen maar zal er dus in lagere kwaliteit moeten worden uitgezonden zoals het bericht op Radiovisie concludeert. En dat is prima te doen op DAB+ aangezien het AAC is en dan merk je niet zoveel verschil in geluidskwaliteit of het nu boven de 100 kbps is per stream of ver daaronder.
Merk je niet?? Nou die 64kbps klinken in mijn muziekinstallatie in de auto echt heel veel matiger dan 96kbps laat staan de hogere bitrates bij de NPO. Wereld van verschil. Zelfs 64 om 80/88 enorm verschil. Eigenlijk is alles onder de 80 vrij dramatisch qua geluidskwaliteit.
Laatst gewijzigd door WFNX op 09 jul 2023 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanjeafisharder

Dat vind ik niet, zeker niet op DAB+. Dat is echt wel verbeterd in de afgelopen jaren. Daar hoorde je voorheen wel heel veel bij-effecten maar die zijn door nieuwe ontwikkelingen zo goed als verdwenen.
Helmut

Bericht door Helmut »

Phoenix schreef: 08 jul 2023 22:05 Het wordt nog spannend wat er gaat gebeuren met Vintage. Door het misgrijpen van een derde FM kavel verliest Mediahuis ook DAB+ ruimte. Ik heb gelezen dat Mediahuis Slam, Sublime, Sunlite en Nostalgie als aparte merken overeind wil houden.

Zij zullen moeten kiezen tussen Vintage of Nostalgie. Omdat Veronica zeker verjongd gaat worden moet je de oudere Veronica luisteraars naar Vintage gaan overhalen en dan is er geen ruimte meer over voor Nostalgie, wat een in Nederland onbekend merk is.

Ter verduidelijking ik ga er vanuit dat FNR nooit begint uittezenden, zeker niet met een nieuwszender en 64 kbps klinkt in mijn oren nooit goed.

Ik ben ook overtuigd dat Mediahuis met Herbert enz. de plek van FNR gaat afkopen. DPG heeft veel betaald en moet Joe uitbouwen en sterk in de markt lanceren.
Plaats reactie