Cass. bandje met storing

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
WILLIN

Cass. bandje met storing

Bericht door WILLIN »

Beste forumleden,

Ik ben al een tijdje bezig een "PHILIPS TAPC 22 AH 903/45 MARK II" ( Stereo Music Centre 903 MARK II) op te knappen, de tuner en phono. heb ik al in orde gebracht.
Het probleem is nu de cassette speler, ik heb alles proper gemaakt met een reinigings cassette en de rest met alcohol.
Als ik een bandje insteek loopt het linker asje normaal, maar het rechter asje blijft stilstaan, daardoor blijft het bandje hangen en loopt het uit de cassette en zit vast onderin de cassette speler. Kan me iemand helpen met deze storing op te lossen?
Boven schuin bij op het cassette deck staat de benaming AUTOMATIC-RECORDING en STEREO CASSETTE UNIT, binnenin het app.zitten 2 lampjes die gaan branden als ik het app. aanzet deze dienen voor de benaming AUTOMATIC en RECORDING te verlichten.
De 2 lampjes zijn nieuw aangebracht, maar het lampje wat RECORDING moet verlichten doet het niet, wat kan de reden hiervan zijn?

Bij voorbaad dank.

Mvg,

willin
wave

Re: Cass. bandje met storing

Bericht door wave »

Het probleem met de cassette zal vermoedelijk te wijten zijn aan snarendrek; de rubberen snaren in een deck vergaan na verloop van tijd. De snaren zijn dan niet strak meer, de boel gaat slippen en de oplossende snaren laten een vieze zwarte drek achter. Schoonmaken (bah, geen fijn werkje) en vervangen is het devies, en daarbij meteen checken of de tandwieltjes en lagertjes etc. nog soepel lopen. Met een beetje voorzichtigheid en foto’s maken voor je wat loshaalt is dat iets wat je zelf kunt doen met een doekje met wat onverdunde allesreiniger zoals bijv Andy. Wel zorgen dat echt alle drek weg is, anders zal ook de nieuwe snaar niet fijn lopen.Vintage snaren is Electro Andijk een goed adres voor.

Voor het lampje zul je moeten gaan meten :)). Neemt het apparaat wel op? Niet per ongeluk een cassette ingestoken waar het opnamelipje van is uitgebroken, zodat je niet kunt opnemen? De servicemanual van deze toestellen is online te vinden. Check ook eens het MFB Freaks forum, daar zul je veel ervaringen en restauraties vinden van andere Philips enthousiastelingen. Heb je geen ervaring met elektronica, kijk dan eens in je omgeving of kennissenkring of daar bijvoorbeeld zendamateurs in rondlopen, die vinden het vaak ook nog eens hartstikke leuk om kennis over te dragen :D.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
WILLIN

Bericht door WILLIN »

Beste wave,
Bedankt weerom voor de prima uitleg en hulp, ik ga deze zeker opvolgen.

Mvg,

willin
WILLIN

Bericht door WILLIN »

Beste wave,

Demontage was niet gemakkelijk, wat ik gevonden heb was 2x tandwieltje in geel kleur waar bijna geen tandjes meer op zaten zo rot als wat.
Ik heb verschillende foto's getrokken in de hoop dat ik alles nog terug kan monteren, wat een rot karwei zeg.
Zal ik deze nog nieuw vinden denk U, ik weet niet hoe ik foto's op het forum moet zetten.
Heb alle losse onderdelen in een pot met ontvetter gezet tot morgen. Met het doekje en ontvetter zal ik morgen beginnen.
Enig idee waarom juist deze 2 tandwieltjes in gele kleur zijn? De andere zijn wit en van betere kwaliteit.

Mvg,

willin
wave

Bericht door wave »

De gele Philips tandwielen zijn helaas dermate berucht dat ze ook wel door het leven gaan als “de grote gele tandwielen pest”. Lees je topics even terug, dan zie je dat ik je eerder een adres in Haarlem heb gegeven plus een verwijzing naar mfbfreaks. Daar heb je de meeste kans om ze te krijgen zonder eigen 3D en/of gietsel uitdagingen .

Overigens: zie het positief. Op een gegeven moment is Philips plastic loopwerken gaan gebruiken waar op voorhand al helemaal niks aan te repareren was :)) .
WILLIN

Bericht door WILLIN »

Beste wave,
Vrijdag mail gestuurd naar "Electro Andijk" zegt dat originele tandwieltjes niet meer leverbaar zijn, heeft me 3 nieuwe website's gemaild dat ik nu naar de rode wieltjes moet uitkijken, en inderdaad er staan veel rode wieltjes ( ERSATZ ) te koop in binnen en buitenland.
Maar welke zijn voor mijn apparaat, ik denk dan aan codenummers enz.Ook heb ik een mail gestuurd naar "MFB FREAKS" maar een reactie heb ik nog niet gekregen, zij verkopen toch ook onderdelen hé ? Jammer dat mijn kennis in deze materie niet zo groot is, dat ik het alleen kan oplossen, ik heb echt hulp nodig .

Met vele groeten,

willin
wave

Bericht door wave »

Geen idee, zoek op Facebook even naar de laatste die je noemt of open een topic op het mfbfreaks forum. Dat is waarschijnlijk de snelste weg
WILLIN

Re: Afgebroken cassette tandwieltjes.

Bericht door WILLIN »

Beste forumleden,
Ik ben op zoek naar de 2 zgn beruchte gele tandwieltjes voor mijn Philips "TAPC 22AH 903/45 MARK II".( Philips Stereo Music Centre 903 Mark II ).
Dit zijn de 2 tandwieltjes die als eerste verslijten in de cassette speler, ik heb wat zitten zoeken op verschillende website's en daaruit blijkt dat deze tandwieltjes van slechte kwaliteit waren en dat er forumleden zijn die deze kunnen kopiéren.
Kan iemand me hiermee helpen om het probleem op te lossen?
Bij voorbaad dank.

Mvg,

will
wally

Bericht door wally »

Ik snap dat je het gehele apparaat als één geheel wilt houden.
Is natuurlijk een low budget geval als ik zou kijk met een GP 214, dus een keramisch, niet echt HIFI element erin.
Voor zover ik het kan zien is er cinch in/out.
Zou je niet daar een los cassettedeck op aansluiten al spelen van bandjes de bedoeling is?
Of ben ik nu een cultuurbarbaar..... :sad:
Plaats reactie