Buma Stemra / Sena Licentie afsluiten hobbymatig

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Feivel

Re: Buma Stemra / Sena Licentie afsluiten hobbymatig

Bericht door Feivel »

density1 schreef: 24 aug 2021 16:27 En toch zijn er streamers/stiekemerds die streamen via TorontoCast maar gewoon Nederlands zijn. Ze streamen dan 'z.g.n.' voor Canada. Nova Classic Rock uit Den Haag doet dit ook meen ik.
En een paar van die stiekemerds zijn nu keurig gelicenseerd via Johan bij Stichting Webcasting. Buma Stemra en SENA accepteren het niet als je doet alsof je voor Canada streamt op een .nl domein. Je kunt alleen legaal streamen op een .ca domein, als je een Engelstalige website hebt, Engelstalig presenteert en alle verbindingen van buiten Canada blokkeert. Dan voldoe je aan de regels.
density1

Bericht door density1 »

Zie inderdaad dat Nova Classic Rock nu gewoon weer vanuit Nederland (Den Haag) streamt. Dat was in het verleden even anders, eerst gewoon vanuit Nederland, daarn Indonesië meen ik en nog even in Canada. Station bestaat al jaren, sinds het begin van streaming internet radio.
Feivel

Bericht door Feivel »

density1 schreef: 24 aug 2021 17:01 Zie inderdaad dat Nova Classic Rock nu gewoon weer vanuit Nederland (Den Haag) streamt. Dat was in het verleden even anders, eerst gewoon vanuit Nederland, daarn Indonesië meen ik en nog even in Canada. Station bestaat al jaren, sinds het begin van streaming internet radio.
Zo zie je maar weer dat niemand ontkomt aan de Buma Stemra en de SENA. Tenminste, niet als je een .nl-domein hebt, of je als Nederlands station presenteert. Het wordt veel leuker als je uitzendt in een ander land, zonder .nl domein en zonder je als Nederlands te presenteren :)) . (Ja, daar zijn ook auteursrechtenorganisaties, maar die zijn niet zo rigide als de instanties hier, die denken dat ze groter dan God zijn).
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 24 aug 2021 16:27 En toch zijn er streamers/stiekemerds die streamen via TorontoCast maar gewoon Nederlands zijn. Ze streamen dan 'z.g.n.' voor Canada. Nova Classic Rock uit Den Haag doet dit ook meen ik.
Maar dat is leuk voor bekende, want reclame in Nederland voor deze stream kan dan weer niet.

Dan kan je net zo goed een stream op een eigen server of vps hosten en achter een wachtwoord zetten. Ben je goedkoper uit en leuk voor de hobby.
density1

Bericht door density1 »

Feivel schreef: 24 aug 2021 20:19
density1 schreef: 24 aug 2021 17:01 Zie inderdaad dat Nova Classic Rock nu gewoon weer vanuit Nederland (Den Haag) streamt. Dat was in het verleden even anders, eerst gewoon vanuit Nederland, daarn Indonesië meen ik en nog even in Canada. Station bestaat al jaren, sinds het begin van streaming internet radio.
Zo zie je maar weer dat niemand ontkomt aan de Buma Stemra en de SENA. Tenminste, niet als je een .nl-domein hebt, of je als Nederlands station presenteert. Het wordt veel leuker als je uitzendt in een ander land, zonder .nl domein en zonder je als Nederlands te presenteren :)) . (Ja, daar zijn ook auteursrechtenorganisaties, maar die zijn niet zo rigide als de instanties hier, die denken dat ze groter dan God zijn).
danceradio.in is zo'n voorbeeld. Lekker streamen vanuit India...hopla.
nostalgia

Bericht door nostalgia »

Feivel schreef: 24 aug 2021 16:54 En een paar van die stiekemerds zijn nu keurig gelicenseerd via Johan bij Stichting Webcasting. Buma Stemra en SENA accepteren het niet als je doet alsof je voor Canada streamt op een .nl domein. Je kunt alleen legaal streamen op een .ca domein, als je een Engelstalige website hebt, Engelstalig presenteert en alle verbindingen van buiten Canada blokkeert. Dan voldoe je aan de regels.
Ik ben blijkbaar zo een stiekemerd :D
Waarom ik heb gekozen voor Torontocast is de prijs die je bij hun betaalt, voor ongeveer 11 euro in de maand heb ik 500 slots en 20 GB schijfruimte.
Omdat ik mij richt op luisteraars in Nederland betaal ik netjes via stichting webcasting de Buma en Sena.
Feivel

Bericht door Feivel »

@Nostalgia: Dan ben je geen stiekemerd ;-). Wel knap dat TorontoCast bij Stichting Webcasting geaccepteerd is. Er is een tijd geweest dat je moest aantonen dat je server op Nederlandse grond stond. Ik ken een verhaal van een station dat werd geweigerd omdat het via de cloud van SAMcast uitzond ;-).
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 24 aug 2021 21:17
Feivel schreef: 24 aug 2021 20:19
danceradio.in is zo'n voorbeeld. Lekker streamen vanuit India...hopla.
Is alleen hun domein alleen in India geregistreerd? Dat telt niet mee, de servers moeten ook daar staan en de stream. Het zou anders vrij simpel wezen om Nederland te omzeilen, door alleen een ander domein te registreren…
Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef: 24 aug 2021 20:19 Het wordt veel leuker als je uitzendt in een ander land, zonder .nl domein en zonder je als Nederlands te presenteren :)) . (Ja, daar zijn ook auteursrechtenorganisaties, maar die zijn niet zo rigide als de instanties hier, die denken dat ze groter dan God zijn).
Sabam... kuch... proest... ik denk dat die toch wel zo'n beetje de ergste zijn. Kijk anders voor de gein eens de uitzending over Sabam van Basta terug.
Indy

Bericht door Indy »

Kan iemand mij uitleggen waarom ik bij mijnlicentie.nl een streamprovider voor mijn hobbyzender op moet geven?
Ik draai gewoon shoutcast op een glasvezel lijn, ik heb helemaal geen streamprovider nodig!
Het staat iedereen toch vrij om een shoutcast server op te zetten, dit is gratis. Ik heb geen probleem om voor de rechten te betalen, dat hoort gewoon, maar ik weiger te betalen voor een dienst die ik niet nodig heb!

Kan dat niet anders?
tspronsen

Bericht door tspronsen »

Ik vermoed dat dit met het aantal slots te maken heeft.

Hobby zenders kunnen bij Sena kiezen voor een licentie voor 100 of 500 slots. Voor 100 slots is natuurlijk goedkoper maar dan willen ze de factuur van je provider zien om te controleren of je niet meer slots hebt dan waarvoor je een licentie afneemt. Waarschijnlijk kun je bij mijnlicentie.nl wel een licentie afsluiten voor 500 slots.
Calypso

Bericht door Calypso »

tspronsen schreef: 31 dec 2021 15:24 Ik vermoed dat dit met het aantal slots te maken heeft.

Hobby zenders kunnen bij Sena kiezen voor een licentie voor 100 of 500 slots. Voor 100 slots is natuurlijk goedkoper maar dan willen ze de factuur van je provider zien om te controleren of je niet meer slots hebt dan waarvoor je een licentie afneemt. Waarschijnlijk kun je bij mijnlicentie.nl wel een licentie afsluiten voor 500 slots.
Inderdaad is dat de achterliggende gedachte. Overigens toen ik daar over doorvroeg via mail (je weet wel, die langdurige discussies met ze omdat er 1x per maand een keer iemand de mail gaat beantwoorden) viel er nog geen kwartje toen ik aangaf dat ik weliswaar nu een contract kan hebben voor 100 slots maar dat dit volgende maand zonder problemen meer kan zijn. Nog afgezien van wanneer je het inderdaad zelf doet (waar mijn vraag over ging) want daar is het simpelweg een getalletje aanpassen. Maar goed, er liggen nog ongeveer 4 vragen bij mij open bij ze, en daar zal ik denk ik ook in 2022 geen afdoende antwoord op gaan krijgen...
Feivel

Bericht door Feivel »

Volgens mij kun je bij streamprovider gewoon aangeven dat je zelf host. Je laat dan de configuratie van je Icecast zien (dat je jezelf maximaal 100 slots toewijst). Dat was tenminste het antwoord dat ik kreeg toen ik MijnLicentie hierover mailde.

Helaas zijn ze nogal traaag met antwoorden. Ik wacht al twee maanden op antwoord, daarna werd het doorgestuurd aan een leidinggevende, en raad eens? Weer geen antwoord -zzz .
Plaats reactie