Gratis Internet radio

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Plaats reactie
sverrips

Gratis Internet radio

Bericht door sverrips »

Feivel schreef:
15 jun 2020 10:00
sverrips schreef:
14 jun 2020 23:12
Overigens is het mogelijk met auteursrechten afdracht om gratis radio te maken. Echter betreft het maximaal 20 slots accountje. Bij Sonixcast kun je een BoomBox S20 account nemen, die kost niks. Daar zit afracht auteursrechten bij-in. 1 GB autodj is heel erg weinig, maar wat niks kost, is dat toch wat. Echter zul je je met je radio station moeten richten op canada ! Nederlandstalige radio uitzendingen kunnen problemen gaan geven bij Buma/Sena, tenzij de bewust richt op de nederlandse inwoners in canada. Dat is met een nederlandse domeinnaam wat lastig te bewijzen bij de rechter, dus kan dat een nadeel zijn. Gratis bestaat niet, maar in dit geval lijkt er toch iets te zijn. Voor hoelang weet niemand.
Laten we dit even goed rechtzetten: alleen Canadese luisteraars worden bij Sonixcast, TorontoCast en StreemLion door de licentie gedekt. Heb je luisteraars uit Nederland? Dan betaal je óók de Buma Stemra en SENA. Het maakt niet uit waar je vandaan streamt, het maakt uit waar je luisteraars vandaan komen en waar jijzelf woont. Kortom: de IP’s van luisteraars moeten Canadees zijn. Je verzekert jezelf ervan door andere landen te geoblocken. Er bestaat GEEN wereldwijde licentie!

Er is geen manier om gratis legaal te streamen in Nederland. Je komt altijd bij de Buma Stemra en SENA uit. Bij de Buma Stemra en SENA valt te lezen dat het dan weer niet toegestaan is om luisteraars uit andere landen dan Nederland te hebben. Je moet dan dus buitenlandse luisteraars blokkeren.

Bedenk dus goed op wie je wilt richten. In principe is het zo: ben je een Nederlander en richt je je met je stream ook op Nederlanders? Dan sluit je je aan bij de Buma Stemra en de SENA. Voor zo’n vijf tientjes heb je een hobbymatige licentie (bedoeld voor ex-etherpiraten die met een headset en FreePlayer uitzenden). Je mag dan niks verdienen aan je station. Heb je wat professionelere plannen? Dan betaal je voor de bedrijfsmatige licentie.
Maar Stichting Webcasting Nederland blokkeert ook geen buitenlandse luisteraars, volgens Johan Kenting vindt buma/sena dat goed zolang je je alleen richt op Nederland. Hoe verklaar je dat dan ? Johan heeft het over negatieve bijvangs als je luisteraars heb uit buitenland met een webstation in Nederland t ! Ik heb het TROUWENS NIET over nederlandse luisteraars bij SonixCast, je zou je dan richten op Canada !
Alleen je radio promoten ? http://radiopromoten.nl

Feivel

Re: Gratis Internet radio

Bericht door Feivel »

Johan Kentin bepaalt zijn eigen regels voor zijn eigen klanten. Kennelijk staan de Buma en Sena dat oogluikend toe. Niet zo gek, want meneer Kentin levert heel wat poet op voor deze instanties. Nogmaals: Johan Kentin bepaalt de algemene regels niet, ook al zou hij dat graag willen.

Uit een interview met Markus Bos (directeur SENA):

Online radiostations en podcasts houden niet op bij de grens, maar worden soms internationaal beluisterd. Hoe werkt het dan met licenties?
Het is mogelijk om middels geoblocking begrenzingen aan te brengen. Wij geven een licentie voor de openbaarmaking in Nederland. Indien beluistering in het buitenland gewenst is, dan moeten er afspraken gemaakt worden met onze zusterorganisaties in die landen, die daarvoor hun eigen tarieven in rekening brengen.

https://onlineradioawards.nl/markus-bos ... ine-radio/

En het staat ook gewoon in de algemene voorwaarden:

5a. Het is LICENTIENEMER niet toegestaan het programma te
verspreiden naar consumenten in het buitenland, behoudens voor zover wet- en regelgeving deze beperking in verspreiding en ontvangst (‘geoblocking’) verbiedt.

Zie: https://sena.nl/files/original/sena-onl ... den-nl.pdf

sverrips

Bericht door sverrips »

Ok, helder. Fijn dat je dat laat lezen, want iedereen zegt inderdaad maar wat. Ik zou dan Johan Kenting moeten vragen om voor mijn progressieve zender buitenland te moeten blokkeren. Laatste keer zei hij dat het standaard nooit gedaan wordt, ondanks dat ik op netwerk 1 zit dat alleen voor nederland open zou moeten staan. Krijg inderdaad de indruk dat iedereen maar wat doet.

sverrips

Bericht door sverrips »

Ik zit net nog te denken aan praktische problemen. Als je geoblocking gebruikt voor de Nederlandse zenders, dan werkt TuneIn ook niet meer en dat wordt wel veel gebruikt in Nederland. Ik heb collega's die een apparaat hebben (versterker met radio in 1, van bv. Denon) die alleen maar TuneIn hebben. Kortom..... daar zouden we dan ook van verstoken raken en dat lijkt me nu juist niet te bedoeling !

alex de groot

Bericht door alex de groot »

Dat als je een licentie in Nederland hebt je radiostation enkel maar in Nederland mag beluistert worden is gewoon boelshit. Dat zou dan willen zeggen dat voor elk land waar je wilt beluistert worden met je radiostation een licentie in dat betreffend land zou moeten aanvragen. Dat is den eerste al niet te doen en den tweede het zou de internetradiostations een pak geld kosten. Die maffia bende van Buma/sena, Sabam enz. Willen enkel zou veel mogelijk poen scheppen.

JanL

Bericht door JanL »

Ook een tijdje via Telco een station gehad. Maar artiesten kregen nooit iets betaald en hoorden ook niets van Buma en Sena. En maar keurig betalen...

remco_k

Bericht door remco_k »

Geoblocking wordt maar weinig toegepast op internetstreams. En met een paar goede redenen ook.

1. sverrips geeft er alvast eentje: Nederlandse luisteraars welke in Nederland zitten met een Nederlandse internetverbinding kunnen tóch achter zo'n Geoblock komen omdat sommige streaming diensten in het buitenland worden gerelayed, terug naar Nederland. En dat werkt niet meer achter een Geoblock.
2. Geoblocking loopt soms achter de feiten aan als een IP adres (meestal een hele reeks) van eigenaar/provider (en dus van lokatie) wisselt. Het gebeurd niet vaak maar zeg reeks X zat voorheen b.v. op Amerikaans grondgebied en nu in Nederland. Vervolgens duurt het misschien wel maanden voordat de Geoblocking database wordt bijgewerkt. Al die tijd heb je dan een grote groep Nederlandse potentiële luisteraars die niet naar je kunnen luisteren.
3. De "Veilige Wifi" functies van b.v. Samsung Telefoons. (en vergelijkbare functies op andere toestellen en apparaten). Het enige wat bij het inschakelen van die functie de wifi "veilig" maakt is dat je telefoon een VPN aanlegt naar een VPN server van (in mijn voorbeeld) een partner van Samsung. Ergens in Amerika. Dus je telefoon bevindt zich ineens in Amerika, terwijl je in Nederland op een 1,5m terrasje zit. (en geloof mij, ik zit momenteel echt liever in Nederland).
Gevolg: zonder dat de gebruiker het weet: alles wat met Geoblocking te maken heeft en beperkt wordt tot Nederland of Europa werkt dan niet meer.

Conclusie: Geoblocking kost je altijd nietsvermoedende legitieme Nederlandse luisteraars. En geoblocking levert niet de gewenste "bescherming" op. Handige luisteraars die in het buitenland graag naar je willen luisteren maar dat niet kunnen, die connecten simpelweg met een VPN in Nederland en kunnen gewoon naar je luisteren.

Kortom: De "regel" om je stream te moeten geoblocken is volstrekt doorgeslagen.

Dat gezegd hebbende is de regel wel:
Het is LICENTIENEMER niet toegestaan het programma te
verspreiden naar consumenten in het buitenland, behoudens
voor zover wet- en regelgeving deze beperking in verspreiding
en ontvangst (‘geoblocking’) verbiedt.
Dit is, om bovenstaande redenen, een regel die voor alle partijen (Sena + LICENTIENEMER) niets oplost, problemen en onduidelijkheden zaait en louche/valse "beveiliging" aanraadt.

Dat gezegd hebbende is dit denk ik eerder een regel waarmee de Sena zichzelf indekt tegen hun buitenlandse collega's, want zij zijn immers niet gerechtigd om jouw het recht te geven in het buitenland je product ten gehore te brengen. Dus ik ben, oprecht, benieuwd of iemand ooit van Sena (als een specifiek verzoek) te horen heeft gekregen om te gaan geoblocken. Ik denk van niet.
Maar er zit ook een tekortkoming in deze regel. **
alex de groot schreef:
22 jun 2020 20:08
Dat zou dan willen zeggen dat voor elk land waar je wilt beluistert worden met je radiostation een licentie in dat betreffend land zou moeten aanvragen.
Helemaal correct. En logisch misschien ook, als je je even verdiept in de situatie van Buma en Sena.
Dat is den eerste al niet te doen en den tweede het zou de internetradiostations een pak geld kosten. Die maffia bende van Buma/sena, Sabam enz. Willen enkel zou veel mogelijk poen scheppen.
Ik zal niet ontkennen dat er bij Buma en Sena flink te veel wordt gegraaid voor hun eigen bestwil, en dat de verdeling scheef is, en dat sommige artiesten (ondanks airplay) niets krijgen, maar dat is de vraag hier even niet. Om maar antwoord te geven aan de topicstarter: er bestaat geen gratis internet radio (*alwaar je commerciële muziek op draait).

In elk land waarin je met je radiostation actief wilt zijn, moet je met de instantie voor dat land een overeenkomst sluiten. Met als ultieme doel dat de artiesten, tekstschrijvers, auteurs, componisten, noem maar op, ook allemaal wat verdienen aan jouw succes, waar zij zo hard voor hebben gewerkt.

**
Dit lees en voer je uit onder je eigen verantwoordelijkheid, niet de mijne:
Het is ... niet toegestaan het programma te verspreiden naar consumenten in het buitenland
Aan deze regel is eigenlijk altijd voldaan. Ook zonder geoblocking. Want: Technisch gezien halen luisteraars namelijk de data bij je op.
Zij contacten vanuit het buitenland naar jouw stream server en niet andersom. Dus als je het zo strikt leest; jij verspreid niet naar het buitenland. Maar ze halen het in Nederland bij je op. Probleem opgelost, als je server maar in NL staat, geen belachelijke en hachelijke geoblock nodig en vanuit de hele wereld kunnen luisteraars naar je luisteren én je voldoet ook nog eens aan bovenstaande regel.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.

Calypso

Bericht door Calypso »

sverrips schreef:
17 jun 2020 00:50
Ik zit net nog te denken aan praktische problemen. Als je geoblocking gebruikt voor de Nederlandse zenders, dan werkt TuneIn ook niet meer en dat wordt wel veel gebruikt in Nederland. Ik heb collega's die een apparaat hebben (versterker met radio in 1, van bv. Denon) die alleen maar TuneIn hebben. Kortom..... daar zouden we dan ook van verstoken raken en dat lijkt me nu juist niet te bedoeling !
Dat is een leuke. Want zover ik kan zien komen de TuneIn luisteraars gewoon met eigen IP binnen op de streamserver. Op zich ook logisch, TuneIn is voor de streams die erop genoemd zijn, eigenlijk niet meer dan een directory, die gaat niet al hun streamverkeer via hun server laten lopen. Een hoop kosten voor je-weet-wel.

Calypso

Bericht door Calypso »

remco_k schreef:
23 jun 2020 01:36
Dit is, om bovenstaande redenen, een regel die voor alle partijen (Sena + LICENTIENEMER) niets oplost, problemen en onduidelijkheden zaait en louche/valse "beveiliging" aanraadt.
Binnen Europa is geoblocking inmiddels (sinds ergens 2018) niet meer toegestaan. Daar gaat Sena dus al.
remco_k schreef:
alex de groot schreef:
22 jun 2020 20:08
Dat zou dan willen zeggen dat voor elk land waar je wilt beluistert worden met je radiostation een licentie in dat betreffend land zou moeten aanvragen.
Helemaal correct. En logisch misschien ook, als je je even verdiept in de situatie van Buma en Sena.
Dat is den eerste al niet te doen en den tweede het zou de internetradiostations een pak geld kosten. Die maffia bende van Buma/sena, Sabam enz. Willen enkel zou veel mogelijk poen scheppen.
Het wordt nog wat complexer als je hieraan zou willen voldoen. Want als 10% van mijn luisteraars vanuit het buitenland luistert ga ik natuurlijk die 10% niet aftikken aan Sena. Ik zou daarmee maar net in een lager tarief vallen. En als ik weet dat die 10% uit bijv. Australie komt, dan ga ik met de Australische Sena tegenhanger niet de Sena 90% aftikken. Nu is het ook nog eens zo dat Sena verwacht dat je een cap zet op het aantal luisteraars conform je "contract" met hun. Want die ene luisteraar extra... o jee (Afgezien van het aantal botjes wat enkel maar 10 seconden connect omdat ze aan het poortscannen zijn). Controle wordt dus onmogelijk, rapportage ondoenlijk.

Waarschijnlijk hebben ze bij Talpa 5 FTE rondlopen die zich met dit soort materie bezighouden (afsluiten licenties, goed rapportages maken en bijhouden, etc). Niet dus.

sverrips

Bericht door sverrips »

Calypso schreef:
23 jun 2020 09:25
remco_k schreef:
Binnen Europa is geoblocking inmiddels (sinds ergens 2018) niet meer toegestaan. Daar gaat Sena dus al.
Volgens mij klopt dat niet helemaal. geoblocking niet meer toegestaan geldt niet voor auteursrechtende materiaal, zie hier: https://tweakers.net/nieuws/146457/euro ... egaan.html

Plaats reactie