Onafhankelijke media

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

EtherScout

Onafhankelijke media

Bericht door EtherScout »

Dit topic gaat over de programma-inhoud, over de inhoudelijke boodschap van de media.

De term 'onafhankelijke media' komt nog weleens langs. Een mooi streven, maar in hoeverre is dit mogelijk? Bestaat er überhaupt wel zoiets als onafhankelijke media? Welke vormen van onafhankelijkheid bestaan er? Wat zou de overheid, of wij als samenleving, moeten doen om de media zo onafhankelijk mogelijk te laten zijn? In hoeverre moeten wij het bestaan van (duidelijk) afhankelijke media accepteren?

Denk aan publieke omroep, commerciële omroep, sociale media, overige media, financiële beïnvloeding, politieke beïnvloeding, buitenlandse beïnvloeding, enz.

WinnaarRadioring2023

Re: Onafhankelijke media

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Onafhankelijke media bestaat niet. Alleen de spreker heeft al een mening, dat staat nog los van de druk van de betalende partij.

perikelen

Bericht door perikelen »

Bedoel je 'onafhankelijk' of 'objectief'? Onafhankelijk bestaat namelijk niet als het gaat om serieuze media. iedere partij is afhankelijk van waar de financiering vandaan komt. Onafhankelijke bronnen bestaan wel...
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Onafhankelijk bestaat volgens mij zeker. Bedrijven zijn afhankelijk van inkomstenbronnen, maar dat maakt nieuwsvoorziening nog niet afhankelijk. De redaktie kan onafhankelijk van de commercie werken, maar bij spreiding van inkomstenbronnen is er ook geen afhankelijkheid van een specifieke inkomstenbron. Dan ontstaat ook geen afhankelijkheid.

Objectiviteit is inderaad wat anders. Er is altijd kleuring, al is het maar door selectie wat noemenswaardig is. Wel kan objectiviteit benaderd worden door een onafhankelijke redaktie, inbreng van meerdere personen, etc.

Social media zijn nooit objectief en onafhankelijk. Die bestaan dankzij de kleuring, daar zijn ze voor.
Rock 'n roll is better than music!

perikelen

Bericht door perikelen »

Oortjes schreef:
20 feb 2020 18:13
De redaktie kan onafhankelijk van de commercie werken, maar bij spreiding van inkomstenbronnen is er ook geen afhankelijkheid van een specifieke inkomstenbron. Dan ontstaat ook geen afhankelijkheid.
Dat is inderdaad de theorie. De praktijk is weerbarstiger... Uiteindelijk wil iedereen een baan en een salaris. Kijk om je heen, denk je dat er bij de NOS ruimte is voor een ander geluid dan nu over de oppositie/coalitie?

De verslaggeving van BNR tijdens de Brexit-dag klonk ook niet echt 'onafhankelijk', BNR ontvangt geld uit Brussel (staat ook gewoon op de website). Natuurlijk ligt er van alles vast in een redactiestatuut, maar je kunt als eindredacteur ook gewoon de juiste mens op de juiste plek zetten om een bepaald geluid te verkrijgen... Wie betaalt bepaalt (achter de schermen).

Uiteraard is dit niet altijd en continu zo, maar in grote lijnen werkt het gewoon zo.
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

Oortjes

Bericht door Oortjes »

perikelen schreef:
20 feb 2020 19:20
Kijk om je heen, denk je dat er bij de NOS ruimte is voor een ander geluid dan nu over de oppositie/coalitie?
Ik luister en zie niet veel van de NOS op radio en televisie. Op internet komt de nieuwsvoorziening van de NOS op mij onafhankelijk en objectief over. Ik zie iets meer RTL nieuws. Ook dat komt op mij onafhankelijk en objectief over, zowel op televisie als op internet.
perikelen schreef:
De verslaggeving van BNR tijdens de Brexit-dag klonk ook niet echt 'onafhankelijk', BNR ontvangt geld uit Brussel (staat ook gewoon op de website). Natuurlijk ligt er van alles vast in een redactiestatuut, maar je kunt als eindredacteur ook gewoon de juiste mens op de juiste plek zetten om een bepaald geluid te verkrijgen...
Op 31 januari was ik in Londen, heb ik geen BNR gehoord. Mijn beeld bij BNR is dat de redactie een zeer diverse samenstelling heeft, evenals het presentatieteam. Ik herken het dus niet.
perikelen schreef:
Wie betaalt bepaalt (achter de schermen).
Oortjes schreef:
20 feb 2020 18:13
bij spreiding van inkomstenbronnen is er ook geen afhankelijkheid van een specifieke inkomstenbron. Dan ontstaat ook geen afhankelijkheid.

jessica

Bericht door jessica »

Naïef hier allemaal. Het is nog steeds wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Dit zie je overal terug in de media. Niets onafhankelijks of objectief meer aan.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef:
21 feb 2020 00:57
Naïef hier allemaal. Het is nog steeds wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Dit zie je overal terug in de media. Niets onafhankelijks of objectief meer aan.
Dus als ik bij RTL werk, ga ik niet zeggen dat RTL een slecht bedrijf is. Welke invloed het dat nou echt op het nieuws?

WinnaarRadioring2023

Oortjes schreef:
21 feb 2020 11:05
jessica schreef:
21 feb 2020 00:57
Dus als ik bij RTL werk, ga ik niet zeggen dat RTL een slecht bedrijf is. Welke invloed het dat nou echt op het nieuws?
Onwelgevallig nieuws wordt simpelweg niet gebracht. Lastige vragen aan 'good guys' worden niet gesteld. Dat knaagt al aan objectiviteit.

Al moet ik er direct bij zeggen, het RTL nieuws doet het wel veel neutraler als het politiek gekleurde NOS journaal.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

WinnaarRadioring2023 schreef:
21 feb 2020 11:12
Onwelgevallig nieuws wordt simpelweg niet gebracht. Lastige vragen aan 'good guys' worden niet gesteld. Dat knaagt al aan objectiviteit.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Waarom zouden Frits Wester of Jan de Hoop niet objectief of onafhankelijk zijn, los van perikelen bij de eigen werkgever?

WinnaarRadioring2023

Oortjes schreef:
21 feb 2020 14:39
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Waarom zouden Frits Wester of Jan de Hoop niet objectief of onafhankelijk zijn, los van perikelen bij de eigen werkgever?
Ook Frits Wester en Jan de Hoop hebben een mening, dus zijn ze niet objectief. Beide mannen zijn bovendien afhankelijk (salaris/afbreukrisico).

Calypso

Bericht door Calypso »

Al moet ik er direct bij zeggen, het RTL nieuws doet het wel veel neutraler als het politiek gekleurde NOS journaal.
Ook dat is subjectief. Als je opvattingen meer richting het NOS journaal gaan vindt je dat neutraler, als wanneer je opvattingen meer naar de kant van de verslaggevers/redactie van het RTL journaal gaan.

Verslag ergens van doen is per definitie subjectief. Het begint met de keuze van onderwerpen die je behandeld, gevolgd door de gestelde vragen (en de manier van vragen). Daar verander je niets aan, want het blijft keuzes maken. Een EO verslaggever zal aan een willekeurige voorbijganger eerder vragen "Gelooft u in God" dan "Bent u ook voor abortus". Bij de eerste vraag zullen TROS kijkers zich ergeren aan de verslaggeving, bij de 2e kijkers van KRO en EO.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

21 feb 2020 18:02
Ook Frits Wester en Jan de Hoop hebben een mening, dus zijn ze niet objectief. Beide mannen zijn bovendien afhankelijk (salaris/afbreukrisico).
Objectief is dit waar, maar jij geeft er nu wel een bepaalde kleuring aan door je woordkeuze: "Ook" en "bovendien" impliceren weer een verdachtmaking.

Ik beoordeel liever op feiten.
Onderwerpkeuze, toonzetting en vraagstelling zijn belangrijke parameters. Dus ook als een onderwerp NIET in het journaal voorkomt, of maar kort, is dat een enigszins subjectieve keuze.

Ik constateer regelmatig dat toonzetting/intonatie te vaak kleuring geeft aan de berichtvorming in de journaals. Vooral als het om de headlines gaat.

De berichtgeving vervalt regelmatig in "straattaal". ( Auto geknald tegen boom." "Huis in de fik." )
Gestelde vragen zijn vaak behoorlijk tendentieus: "Vindt u ook (niet) dat etc.?" "Dus u vindt ook dat..." Allerlei pogingen anderen woorden in de mond te leggen en daarmee weer sensatie te ontlokken. Geen echte poging om feiten boven water te krijgen. Oordelen kunnen we zelf wel.

Ik merk dit soort gekleurdheid minder in buitenlandse media. Ook merk ik dat journalisten daar na een gestelde vraag de geïnterviewde ook laten uitpraten, en niet meteen (onbeschoft) na een paar woorden de microfoon weer naar zich toetrekken om de spreker te onderbreken, af te kappen of te corrigeren alsof het een kruisverhoor is. (Twan Huys vind ik een schoolvoorbeeld van iemand die de uitgenodigde gast vaak "gebruikt" om te laten merken wat hij zelf graag wil horen. Maar eigenlijk is dit de toon van het hele Nieuwsuur team. )

WinnaarRadioring2023

Wat dacht je dan van de politiek correcte Sven Kockelmann. Ken weinig mensen die zo tendentieus zijn als hij. Liefst stelt hij zijn vragen zo dat de geïnterviewde alleen met ja kan antwoorden, bij ieder ander woord lult hij er direct doorheen zodat de luisteraar vooral niet hoort dat Sven staat te oreren en bevestiging van zijn mening zoekt.

WinnaarRadioring2023

Calypso schreef:
21 feb 2020 20:07
Ook dat is subjectief. Als je opvattingen meer richting het NOS journaal gaan vindt je dat neutraler, als wanneer je opvattingen meer naar de kant van de verslaggevers/redactie van het RTL journaal gaan.

Verslag ergens van doen is per definitie subjectief. Het begint met de keuze van onderwerpen die je behandeld, gevolgd door de gestelde vragen (en de manier van vragen). Daar verander je niets aan, want het blijft keuzes maken. Een EO verslaggever zal aan een willekeurige voorbijganger eerder vragen "Gelooft u in God" dan "Bent u ook voor abortus". Bij de eerste vraag zullen TROS kijkers zich ergeren aan de verslaggeving, bij de 2e kijkers van KRO en EO.
Ik vind zowel het NOS journaal als het RTL nieuws bepaald niet neutraal. Het enige verschil is dat het RTL nieuws nog wel eens wil blijven graven. Neem de rechtszaak rond de uitspraken van Geert Wilders. Hoewel men bij RTL bepaald geen fan is van die man, heeft men zich toch vastgebeten in WOB verzoeken, met als gevolg dat er heel veel bagger over het Ministerie van Justitie boven tafel is gekomen.

Dat maakt voor mij het RTL nieuws toch neutraler dan het NOS journaal, ondanks dat beide nieuwsvoorzieningen toch behoorlijk op 1 lijn zitten in hun nieuwsvoorziening.

Plaats reactie