Gaat de audio van dj's thuis naar Hilversum via glasvezel?

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
pietpuk

Gaat de audio van dj's thuis naar Hilversum via glasvezel?

Bericht door pietpuk »

Regelmatig hoor ik dat dj's van landelijke radiostations gewoon thuis live hun radioprogramma maken. Bij NPO radio2 doet bijvoorbeeld Rob Stenders dit vaak op vrijdagavond vanaf zijn zolderkamer, maar ook Wouter van der Goes hoor ik af en toe zeggen dat hij in zijn thuis studio zit. Als iemand die altijd geïnteresseerd is in de techniek vraag ik mij dan af hoe het audiosignaal naar de studio in Hilversum gaat. Streamen via internet lijkt mij niet betrouwbaar genoeg en geeft bovendien vertraging. ISDN of een zogenoemde muzieklijn bestaat volgens mij niet meer. De enige mogelijkheid is dan volgens mij via glasvezel. Klopt dat? Van de andere kant ligt nog lang niet overal in Nederland glasvezel.
[url=http://twitter.com/radiopiet]twitter[/url]

Pascal. K

Re: Gaat de audio van dj's thuis naar Hilversum via glasvezel?

Bericht door Pascal. K »

Gewoon via een simpele DSL verbinding.

Men maakt vaak gebruik van codecs zoals die van Comrex

PietAgoras

Bericht door PietAgoras »

Het kan inderdaad met een codec gewoon via een DSL lijn. Dan wel bij voorkeur VDSL of een snelle en stabiele ADSL verbinding. Maar Rob woont volgens mij in Almere, zal daar nog geen fiber liggen? Het gaat best snel met de aanleg van glasvezel in Nederland. Wij gebruiken bij de lokale omroep overigens ook dergelijke codecs voor reportages en lokatie-uitzendingen. Werkt prima, zelfs over 4G.

perikelen

Bericht door perikelen »

Pascal. K schreef:
15 feb 2020 12:52
Gewoon via een simpele DSL verbinding. Men maakt vaak gebruik van codecs zoals die van Comrex
Of Ziggo...
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

Feivel

Bericht door Feivel »

Cleanfeed heeft minimale delay. De BBC gebruikte het om te schakelen tussen Engeland, Ierland, Duitsland, Frankrijk en Nederland tijdens Europes Biggest Dance Show :).

pietpuk

Bericht door pietpuk »

Okay, het kan dus wel gewoon over een internetverbinding? Ik hoor namelijk dat ze soms ook gesprekjes hebben met andere dj's die dan wel gewoon in de studio zitten. Dat gaat helemaal vloeiend en kan mijns inzien alleen als er (vrijwel) geen vertraging in het signaal zit.
[url=http://twitter.com/radiopiet]twitter[/url]

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Er zijn inmiddels vele methoden om betrouwbaar via internet een twee-weg verbinding te maken. Naast de genoemde Comrex Acces en de Bric is er bv. ook de Axia Z/IP One en de Tieline Bride-IT. Allen hebben slimme functies om bij een veranderende verbindingskwaliteit automatisch de bitrate aan te passen. En als software-oplossing heb je o.a. Cleanfeed, Luci en Feenphone. Werken alle prima op voorwaarde dat de IP-verbinding stabiel is. Maar ook daar zijn oplossingen voor met bv. dubbele verbindingen.

DaletBoy

Bericht door DaletBoy »

In Nederland is dat meestal een Comrex. Delay is minimaal, maar meestal wel fixed op een halve seconde. Zonder delay kan ook, maar dan bestaat de kans op een enkele tik of hapering. Je kunt dan heen en weer praten net alsof je naast elkaar staat. De DJ's hebben thuis geen speciale verbinding, gaat gewoon over consumenten internet. Eigen ervaring is dat FTTH (ik heb zelf Xs4all) het beste werkt.

Ik doe wel eens lokatie klussen voor radio 4, dan houden we meestal 2 seconden fixed aan. Omdat je niet heen en weer hoeft te praten. Bij klassieke muziek hoef je niet strak aan het journaal aan te sluiten, dus een klein 'witje' is dan niet erg.

In een enkel geval doen we 4G en als het echt niet anders kan satelliet (KA SAT).

Feivel

Bericht door Feivel »

pietpuk schreef:
15 feb 2020 15:06
Okay, het kan dus wel gewoon over een internetverbinding? Ik hoor namelijk dat ze soms ook gesprekjes hebben met andere dj's die dan wel gewoon in de studio zitten. Dat gaat helemaal vloeiend en kan mijns inzien alleen als er (vrijwel) geen vertraging in het signaal zit.
Ja hoor. Als je stabiel internet hebt, beschikt over voldoende upstream en een stabiel netwerk, is er niks mis.

Delphi

Bericht door Delphi »

Met Luci Live SE https://technicadelarte.shop/product/lu ... r-windows/ (99 euro ex BTW) kun je over een gewoon 'gezinsabonnementje' bij KPN of Ziggo al verbijsterend goede resultaten bereiken, is mijn ervaring.
Doe het goed of doe het niet...

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Delphi schreef:
15 feb 2020 16:00
Met Luci Live SE https://technicadelarte.shop/product/lu ... r-windows/ (99 euro ex BTW) kun je over een gewoon 'gezinsabonnementje' bij KPN of Ziggo al verbijsterend goede resultaten bereiken, is mijn ervaring.
Luci werkt inderdaad heel erg mooi. Heb as we speak 4 sportverslaggevers online via Luci-SE en 4G. Verslaggever 5 komt met een Telos Z/IP One en eveneens 4G binnen. Werkt feilloos.

tspronsen

Bericht door tspronsen »

pietpuk schreef:
15 feb 2020 15:06
In principe volstaat elke internet verbinding zolang de latency maar niet te hoog is. Het maakt daarbij niet uit of het een ADSL, VDSL, coax of glasvezelverbinding is. Veel particuliere telefoonaansluitingen gaan tegenwoordig via VoIP en dan merk je ook niks van de vertraging.

Plaats reactie