Twee omroepmedewerkers en vakbond FNV dreigen AT5/NH Nieuws en payrollaanbieder Tentoo met een rechtszaak.

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

rutgrrr

Re: Twee omroepmedewerkers en vakbond FNV dreigen AT5/NH Nieuws en payrollaanbieder Tentoo met een rechtszaak.

Bericht door rutgrrr »

Feivel schreef:
12 feb 2020 23:21
Zzp’ers moeten zich niet gedragen als semi-werknemers, maar als echte ondernemers die een bepaalde dienst aanbieden. Die een dienst verkopen. Dat is wat anders dan een opdrachtgever die exact de voorwaarden bepaalt.

Deze constructie is dus niet alleen onrechtmatig, maar ook gewoon een groot risico voor iedere werkende. Als je via Tentoo en gelijkende constructies aan het werk gaat, kun je dit soort situaties verwachten. Bij regionale omroepen is dit schering en inslag. Goedkoop freelancertjes willen inhuren, vooral geen vast contract bieden en wèl hetzelfde behandelen als een ‘collega’ in loondienst.
De situatie is ontstaan VANUIT de werkgever, die werknemers gedwongen de schijnzefstandigheid in jaagt.

Het is een asociale constructie die nota bene nog legaal is ook in Nederland (dank, VVD!). Het wordt ook veel toegepast in andere sectoren en het systeem speelt "zelfstandigen" tegen elkaar uit, je moet concurreren op uurtarief.

Deze constructie wentelt alle problemen en kosten en premies af op de voormalig werknemer. Het zorgt voor onnoemlijk veel stress bij mensen en wetkt ook burn-out en depressie in de hand, vanwege de constante onzekerheid over bestaansmiddelen.

Dit systeem gaat ten koste van ons allemaal ook, want voormalig werknemers in dienstverband die gedwongen zzp'er zijn doen vaker een beroep op het sociale vangnet, wat we met z'n allen betalen.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

WinnaarRadioring2023

Re: Twee omroepmedewerkers en vakbond FNV dreigen AT5/NH Nieuws en payrollaanbieder Tentoo met een rechtszaak.

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Orange schreef:
13 feb 2020 13:08
LokaleSter schreef:
12 feb 2020 19:52
Orange schreef:
11 feb 2020 23:08
Sorry hoor LokaleSter, maar daar geloof ik echt niets van. Dat betekent namelijk dat je gemiddeld zo'n 4.100 euro per maand kan factureren. Haal daar nog pensioen, verzekeringen, vakantiegeld e.d. vanaf. Dan nog belasting betalen. En dan reken ik nog dat je 40 uur per week werkt. Je spreekt nog over opleidingen wat ook tijd kost en je hebt ook nog tijd nodig voor administratie, acquisitie e.d. Dat heb ik dan ook nog niet meegerekend, dus is er eigenlijk nog minder dan die 4.100 euro te declareren.
Uit jouw bericht maak ik op dat het jou dan helpt dat je reiskosten dan declareren en dat je die niet hebt. Dat helpt jou dan nog. Edwin moest de reiskosten zelf betalen.
Tja, je hoeft mij niet te geloven. Ik geloof de cijfers van de boekhouder. Vraag me wel af, heb je enig idee wat de kosten/baten zijn? Wil het e.e.a. best even voor je toelichten.
Dank voor het toelichten.
Maar jouw toelichting is wel wat discutabel. Paar puntjes:
- Jij doet administratie, opleiding, acquisitie allemaal bovenop de 40u werken. Dan kan je zeggen dat dat allemaal geen probleem is, maar feitelijk werk je dan dus meer dan 40u en dan zou je dus meer moeten verdienen.
- Een premie voor arbeidsongeschiktheid en pensioen van 400 euro is heel laag. Wat staat daar tegenover? Vast minder dan wanneer je in loondienst bent.
- Vakantiepremie zit er bij: ja, dus moet je die er vanaf trekken, want bij mensen in loondienst zit die er niet bij in en komt die eens per jaar er extra bij.
- Reiskosten: jij hebt nog geluk dat je kan fietsen, maar een opdrachtgever is ook weleens verder weg. Sommigen hebben een uurtarief incl. reiskosten en dan tikken de kosten wel aan.
- Aantal werkbare weken/dagen: is dan wel echt het maximale. 6 weken vakantie, feestdagen, ziek zijn. Dan is 46 weken veel.
Er is niets discutabels aan. Jij gaat uit van eigen aannames, ik van de simpele feiten. Om op jouw punten in te gaan.

- Ik reken niet in werkweken van 40 uur, ik reken tenminste 2000 betaalde uren per jaar.
- Opleidingen gebeuren in de sector waarin ik werk veelal op zaterdag. Dat geldt ook voor mensen in loondienst, die daar geen cent voor betaald krijgen.
- Die premie is normaal en vergelijkbaar met het bedrag dat een werkgever voor jouw als werknemer betaald. Net als iemand in loondienst krijg ik 2 jaar doorbetaald bij arbeidsongeschiktheid, alvorens in de bijstand te belanden. Er van uit gaande dat ik tot het pensioen werk krijg ik ongeveer een gelijk pensioen als iemand die in loondienst heeft gewerkt.
- Vakantiegeld wordt van het brutoloon van een werknemer ingehouden. Dat is geen extraatje, maar een koekje van eigen deeg.
- Ik ben zo verstandig om een kilometervergoeding te vragen en in mijn eigen woonomgeving te gaan werken. Kwestie van afspraken en keuzes maken.
- In loondienst werk je 45 weken per jaar. 5 feestdagen en de rest is vakantie. Die feestdagen had ik even niet meegerekend.

Even voor je beeldvorming. Ik ken de kosten die een werkgever in mijn sector maakt om een werknemer. Als ik dat bedrag zou nemen, dan zou ik aan een kleine 1700 werkuren per jaar voldoende hebben om evenveel te verdienen als in loondienst. Bij een gelijk aantal uren houd ik netto zo'n €3.500,- per jaar meer over dan mijn collega die bij mijn opdrachtgever in loondienst is. Daarvoor loop ik wel meer risico, maar dat is een keuze waar ik mij prettig bij voel.

Reken je niet rijk dat je in loondienst bent, dat is echt niet zo. Maar wees ook niet jaloers op iemand die ZZP-er is, die heeft echt niet zoveel meer te besteden (sterker nog, bij een slecht jaar is het minder).

WinnaarRadioring2023

Feivel schreef:
Als je als zzp’er 46 weken lang 40 uur per week werkt, kun je net zo goed in loondienst gaan. Als zzp’er merk ik juist dat mijn dagen en uren variëren. De ene week is er veel te doen, de andere week is het iets rustiger. Die 2 dagen per jaar administratie herken ik ook niet. Hoeft LokaleSter soms geen facturen te versturen, bij te houden, te ordenen, e-mails van klanten te beantwoorden, et cetera? En 4300 euro per maand als zzp’er? Keep on dreaming. Lees maar eens wat de meeste zzp’ers echt verdienen.

Terug on topic: deze ‘Edwin’ is gewoon een schijnzelfstandige. Behandeld (willen) worden als een collega in loondienst, dezelfde voorwaarden: elke dag om een bepaald tijdstip aanwezig moeten zijn en weer vertrekken, targets die gehaald moeten worden. Dan ben je geen zzp’er. Dan ben je geen eigen baas. Dan ben je nu juist degene die de heren Borstlap en Koolmees een doorn in het oog is. En ik ben het daarmee eens. Zzp’ers moeten zich niet gedragen als semi-werknemers, maar als echte ondernemers die een bepaalde dienst aanbieden. Die een dienst verkopen. Dat is wat anders dan een opdrachtgever die exact de voorwaarden bepaalt.

Deze constructie is dus niet alleen onrechtmatig, maar ook gewoon een groot risico voor iedere werkende. Als je via Tentoo en gelijkende constructies aan het werk gaat, kun je dit soort situaties verwachten. Bij regionale omroepen is dit schering en inslag. Goedkoop freelancertjes willen inhuren, vooral geen vast contract bieden en wèl hetzelfde behandelen als een ‘collega’ in loondienst.

Nee, dit moet echt kei en keihard aangepakt worden. Dit soort constructies moeten verboden worden. Ter bescherming van iemand die zich zo simpel laat bedonderen, en als paal en perk voor opdrachtgevers die zich als werkgevers gedragen.

Wees maar eens een ECHTE ondernemer/zelfstandige! Natuurlijk is een langdurige opdracht hebben wel nuttig en dat moet ook gewoon kunnen, maar de genoemde voorwaarden kunnen echt niet.
LokaleSter moet ook facturen versturen. Kost me 10 minuten per week. Als ik er al aan kom. Dat kost niet zoveel tijd. Voor het ordenen van mijn administratie heb ik een heel fijn boekhoudprogramma die dat allemaal voor mij doet, emails van klanten krijg ik nauwelijks en bellen doe ik meestal op momenten dat ik toch al aan het werk ben.

Ik verdien per maand gemiddeld zo'n €5.000,- ex. BTW. In de zomer iets meer, in de winter iets minder. Ik weet ook niet over welke categorie ZZP-ers jij het heb, maar in mijn werkomgeving verdienen alle ZZP-ers die ik ken rond dat bedrag. De meeste ZZP-ers verdienen minder omdat ze te weinig uren maken of waardeloze tarieven hebben. Maar bovenal omdat ze niets toevoegen, geen risico willen lopen en eigenlijk een verkapte loonslaaf willen zijn.

Wat betreft de situatie van Edwin ben ik het volledig met je eens. Het grootste probleem is echter dat de meeste mensen zich laten bedonderen door een overheid of door organisaties die gelieerd zijn aan een overheid. Of dat nu lokaal is, regionaal of landelijk, het zijn voornamelijk overheidsinstellingen die dit soort constructies toepassen.

Bij commerciële bedrijven houden ze zich toch beter aan de wet. Zal er ook mee te maken hebben dat de overheid het commerciële Talpa Network net even makkelijker laat omvallen als de NPO, waar dan toch weer extra subsidie heen gaat. Bovendien zijn medewerkers daar ook niet heel snel hoofdelijk aansprakelijk, waardoor er bijna tot geen drempel is voor dit soort misdragingen.

WinnaarRadioring2023

rutgrrr schreef:
13 feb 2020 14:48
Feivel schreef:
Zzp’ers moeten zich niet gedragen als semi-werknemers, maar als echte ondernemers die een bepaalde dienst aanbieden. Die een dienst verkopen. Dat is wat anders dan een opdrachtgever die exact de voorwaarden bepaalt.

De situatie is ontstaan VANUIT de werkgever, die werknemers gedwongen de schijnzefstandigheid in jaagt.

Het is een asociale constructie die nota bene nog legaal is ook in Nederland (dank, VVD!). Het wordt ook veel toegepast in andere sectoren en het systeem speelt "zelfstandigen" tegen elkaar uit, je moet concurreren op uurtarief.

Deze constructie wentelt alle problemen en kosten en premies af op de voormalig werknemer. Het zorgt voor onnoemlijk veel stress bij mensen en wetkt ook burn-out en depressie in de hand, vanwege de constante onzekerheid over bestaansmiddelen.

Dit systeem gaat ten koste van ons allemaal ook, want voormalig werknemers in dienstverband die gedwongen zzp'er zijn doen vaker een beroep op het sociale vangnet, wat we met z'n allen betalen.
Dit systeem is ontstaan onder PvdA minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Uit zijn koker kwamen deze en meer dramatische plannen die tot op de dag van vandaag tot ontslagen leiden.

Deze constructie is overigens illegaal. Iemand ontslaan en weer inhuren als ZZP-er is bij wet verboden. Het pay-roll gebeuren is daar een antwoord op. Inderdaad een asociale manier van doen.

Overigens wordt er niemand gedwongen om ZZP-er te worden, danwel in een pay-roll constructie te gaan werken. Edwin had ook gewoon kunnen solliciteren bij een ander bedrijf. Misschien een andere baan moeten zoeken.

Ik hoop dat Edwin met steun van het FNV in dezen gelijk krijgt en dat NH Media naast het misgelopen salaris ook tot een forse douw krijgt en er bovendien mensen hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld. Al vrees ik dat die laatste twee niet gaan gebeuren.

froz0

Bericht door froz0 »

Beiden die hier verantwoordelijk voor zijn werken voor zover ik weet niet meer bij NH Media. De 1 is zo'n beetje op staande voet ontslagen, de ander wegbezuinigd

Durashift

Bericht door Durashift »

LokaleSter schreef:
13 feb 2020 17:58
(..)

Overigens wordt er niemand gedwongen om ZZP-er te worden, danwel in een pay-roll constructie te gaan werken. Edwin had ook gewoon kunnen solliciteren bij een ander bedrijf. Misschien een andere baan moeten zoeken.

(..)
Ik weet niet of dat altijd zo zwart/wit 'een keuze' is. Als ik de reactie van Edwin zo lees "ik wilde mijn baan graag houden" zit daar natuurlijk al een boel (emotie) in.. want feitelijk, als zelfstandige, héb je geen baan meer.. maar een opdrachtgever (liefst meerdere). Neem daarbij dat in zo'n reorganisatie traject meerdere 'sporen lopen' en belangen.. dan is voor sommige mensen de vorm waarin e.e.a wordt aangeboden een stuk aantrekkelijker dan opnieuw, buiten de organisatie, te moeten beginnen.

Ik weet niet of alle 'shit' op het conto van Ascher te schrijven valt. Hij zal als verantwoordelijke minister, formeel, wel het één en ander op zijn kerfstok hebben op dit gebied.. maar de uitwassen van de wet / toepassing van regelgeving is toch ook wel een uitvoerend ding in de markt wat niet geheel goed is gegaan. Daarin spelen belangenclubs ook een rol, naar mijn indruk.
Neem alleen al de arbeidsmigranten die via dergelijke constructies veelal het laagwaardige werk in ons land (moeten) doen.

WinnaarRadioring2023

Durashift schreef:
15 feb 2020 17:50
LokaleSter schreef:
13 feb 2020 17:58
(..)

(..)
Ik weet niet of dat altijd zo zwart/wit 'een keuze' is. Als ik de reactie van Edwin zo lees "ik wilde mijn baan graag houden" zit daar natuurlijk al een boel (emotie) in.. want feitelijk, als zelfstandige, héb je geen baan meer.. maar een opdrachtgever (liefst meerdere). Neem daarbij dat in zo'n reorganisatie traject meerdere 'sporen lopen' en belangen.. dan is voor sommige mensen de vorm waarin e.e.a wordt aangeboden een stuk aantrekkelijker dan opnieuw, buiten de organisatie, te moeten beginnen.

Ik weet niet of alle 'shit' op het conto van Ascher te schrijven valt. Hij zal als verantwoordelijke minister, formeel, wel het één en ander op zijn kerfstok hebben op dit gebied.. maar de uitwassen van de wet / toepassing van regelgeving is toch ook wel een uitvoerend ding in de markt wat niet geheel goed is gegaan. Daarin spelen belangenclubs ook een rol, naar mijn indruk.
Neem alleen al de arbeidsmigranten die via dergelijke constructies veelal het laagwaardige werk in ons land (moeten) doen.
Dat heb ik ook gelezen, maar zoals je zelf al terecht opmerkt, hij had geen baan meer. Hij had wel de keuze om een andere baan te zoeken of als zelfstandige het werk blijven uitvoeren.

Lodewijk Asscher koketteerde er destijds mee dat die wet uit zijn koker kwam. Bovendien was hij de verantwoordelijk minister. Dan mag je de gevolgen van zo'n wet ook best op zo'n man toeschrijven. De uitwassen van de wet komen voor rekening van ondernemingen die gewoon de mogelijkheden benutten die de wet ze heeft gelaten. Dat het om onwenselijke uitwassen ging, dat hebben we inmiddels allemaal kunnen zien. Daar is zo'n Edwin ook het slachtoffer van geworden. Helaas heeft de gemiddelde politicus er behoorlijk wat moeite mee om zijn fouten toe te geven en wetten volledig terug te draaien. Die was, in dit geval, gewoon echt beter.

Marco79

Bericht door Marco79 »

Hier speelt nog iets mee: emotie. Deze twee medewerkers (en vele anderen) hebben AT5 in het hart zitten. Ze hebben zoveel meegemaakt met 'hun' omroep. Ze horen gewoon bij AT5.

Tijdens de fusie zijn ze gewoon keihard genaaid. Ze wilden blijven en waren zelfs nodig. Alleen kon dat niet meer op de oude manier. Er is gewoon misbruik gemaakt van hun goedheid. Vergeet ook niet dat de fusie in de crisistijd was. Banen en zeker hun werkzaamheden liggen niet voor het oprapen. Dus ze stonden ook wel met de rug tegen de muur. Was deze smerige constructie of geen baan meer...

WinnaarRadioring2023

Marco79 schreef:
16 feb 2020 08:41
Hier speelt nog iets mee: emotie. Deze twee medewerkers (en vele anderen) hebben AT5 in het hart zitten. Ze hebben zoveel meegemaakt met 'hun' omroep. Ze horen gewoon bij AT5.

Tijdens de fusie zijn ze gewoon keihard genaaid. Ze wilden blijven en waren zelfs nodig. Alleen kon dat niet meer op de oude manier. Er is gewoon misbruik gemaakt van hun goedheid. Vergeet ook niet dat de fusie in de crisistijd was. Banen en zeker hun werkzaamheden liggen niet voor het oprapen. Dus ze stonden ook wel met de rug tegen de muur. Was deze smerige constructie of geen baan meer...
Dat het een smerige constructie is, daar zijn we het allemaal wel over eens. Daarover geen discussie.

Iedere werknemer accepteert dat er een dag kan komen dat je ontslagen wordt. Als je dat niet wilt, moet je niet in loondienst gaan, maar ondernemer worden.

Plaats reactie