Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Daan!

Re: Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Bericht door Daan! »

Alleen in het laatste geval, heb je het probleem dat Veronica vast zit aan kavelvoorwaarden.

marce1

Bericht door marce1 »

Daan! schreef:
27 mei 2020 14:22
Alleen in het laatste geval, heb je het probleem dat Veronica vast zit aan kavelvoorwaarden.
De beperking van het huidige kavel is de hoeveelheid gesproken woord en het niet mogen draaien van hits van de afgelopen jaren. Hier valt omheen te werken zoals Slam en Radio Veronica nu al doen ( door 'edits' van hits te draaien). Arrow Classic Rock zou perfect op het kavel passen. Radio NL draait nauwelijks muziek die ooit in een hitlijst gestaan heeft en zou dus ook kunnen. Alleen een nieuwszender zoals BNR zou een probleem zijn, maar als Talpa die zouden overnemen, zouden ze ook het bijbehorende FM-kavel hebben, dus dat is dan geen probleem.

boxfm

Bericht door boxfm »

marce1 schreef:
27 mei 2020 15:06
Daan! schreef:
27 mei 2020 14:22
De beperking van het huidige kavel is de hoeveelheid gesproken woord en het niet mogen draaien van hits van de afgelopen jaren. Hier valt omheen te werken zoals Slam en Radio Veronica nu al doen ( door 'edits' van hits te draaien). Arrow Classic Rock zou perfect op het kavel passen. Radio NL draait nauwelijks muziek die ooit in een hitlijst gestaan heeft en zou dus ook kunnen. Alleen een nieuwszender zoals BNR zou een probleem zijn, maar als Talpa die zouden overnemen, zouden ze ook het bijbehorende FM-kavel hebben, dus dat is dan geen probleem.
Persoonlijk denk ik wel dat er nu goede kansen zijn voor Arrow Classic Rock op FM. Het kwam in juni 2007 landelijk op FM, in de periode april-mei scoorde het nog 1,4% en steeg in september-oktober naar 3%. Veronica zat op dat moment op 5,6%. In die periode had je ook City FM Classic Rock in de Randstad en Noord-Oost Nederland. Drie zenders op FM (waarvan 2 landelijk, City FM in een groot deel van het land) die grotendeels in hetzelfde vaarwater zaten.

Als Talpa Arrow Classic Rock overneemt en op de frequenties van Veronica zet, dan zou je wel denken dat het hoger dan 3,5% moet scoren. Al zijn we natuurlijk wel 13 jaar verder én zal Talpa het nooit doen. Maar de opmerking van Marce1 over Arrow maakte me nieuwsgierig naar de cijfers van toen.

jessica

Bericht door jessica »

Classic Rock heeft nooit hoog gescoord. Is maar een beperkte doelgroep voor.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef:
27 mei 2020 20:56
Toch kun je beter groot zijn in een kleine markt dan klein in een grote markt. Het wil namelijk niet zeggen dat Arrow commercieel gezien niet succesvol kan zijn.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

density1

Bericht door density1 »

jessica schreef:
27 mei 2020 20:56
Eens. En ik vraag me af of het zo'n verschil gaat zijn Veronica of Arrow. Het zit erg dicht bij elkaar want Arrow draait ook veel modern en 80's rock tussen de 60's en 70's classic rock en dat is toch een behoorlijk verschil. Je zou dan eigenlijk uitsluitend 60's en 70's classic rock moeten draaien dan.

jessica

Bericht door jessica »

Classic Rock zit ook in een te oude voornamelijk mannelijke doelgroep. Dus ook commercieel niet interessant.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef:
27 mei 2020 21:27
Classic Rock zit ook in een te oude voornamelijk mannelijke doelgroep. Dus ook commercieel niet interessant.
Ouder, mannelijk, maar wel kapitaalkrachtig. Ik weet niet in hoeverre nog beïnvloedbaar, dat zal bepalend zijn voor de commerciële mogelijkheden.
Rock 'n roll is better than music!

jessica

Bericht door jessica »

Wellicht dat het langzaam aan het veranderen is, maar op de radio is de doelgroep boven 50 jaar zowel mannen en vrouwen tot op heden nooit interessant geweest. Reclamebureaus richten zich er niet op omdat werd aangenomen dat deze groep bijna niet beïnvloedbaar is.

Bovendien probeert men deze groep voornamelijk via de TV te bereiken. Wellicht dat nu Nederland aan het vergrijzen is die grens wat naar boven richting 60 of 65 jaar gaat. Maar het is nog zeker geen target doelgroep.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

jessica schreef:
27 mei 2020 23:09
Wellicht dat het langzaam aan het veranderen is, maar op de radio is de doelgroep boven 50 jaar zowel mannen en vrouwen tot op heden nooit interessant geweest. Reclamebureaus richten zich er niet op omdat werd aangenomen dat deze groep bijna niet beïnvloedbaar is.

Bovendien probeert men deze groep voornamelijk via de TV te bereiken. Wellicht dat nu Nederland aan het vergrijzen is die grens wat naar boven richting 60 of 65 jaar gaat. Maar het is nog zeker geen target doelgroep.
Dus voor de radio is de doelgroep 50plus niet interessant, maar voor tv wel? Dat begrijp ik niet.

jessica

Bericht door jessica »

De Nachtwacht schreef:
28 mei 2020 07:55
jessica schreef:
27 mei 2020 23:09

Dus voor de radio is de doelgroep 50plus niet interessant, maar voor tv wel? Dat begrijp ik niet.
Ik begrijp het zelf ook niet, maar het is wel de realiteit van de afgelopen 20 jaar.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

density1 schreef:
26 mei 2020 21:13
Het is wat verbreed maar vind de nadruk nog teveel op (modern) rock liggen hoor.
Nu op Veronica Sia met Saved My Life. Verre van (modern) rock.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Playertwo

Bericht door Playertwo »

Pot schreef:
23 mei 2020 11:19
Playertwo schreef:
23 mei 2020 11:11
Effe een steen in de vijver:
Het kavel van sky omdopen tot een nieuws en interview zender. ANP heeft men immers al. Een type als Genee kan de diepte in op de radio. Een Robert Jensen kan dat ook. Denk dat Edwin Evers dat ook wel een mooie uitdaging zou vinden, eventueel wat muziekdriven.

Op de avond kan je een Jan van Veen neerzetten (wel vanuit de studio) en of een Johan Derksen.
Wie denken jullie dat er in de stal van Talpa zit en dat zou zitten en dat zou kunnen?
En wat te doen met Sky?
Op het kavel van Veronica zetten. De beperking van de spreektijd ben je ook mooi vanaf. Sky draait verder toch geen hits.
Oortjes schreef:
23 mei 2020 11:34
Een extra nieuws- en interviewzender lijkt me prima, maar met Robert Jensen en Jan van Veen lijkt me dat geen topzender worden.

Ik heb geen idee wie hier bij Talpa geschikt voor zou zijn. Ik denk niemand, zou ook vreemd zijn bij de huidige zenders. Een goede interviewer werkt niet bij Sky of SBS.
Jensen kan als hij wil echt doorzagen. Een Joost Karhof, Jeroen Smit en Peter van Ingen kunnen dat ook. Jan van Veen had ik voor de late avond in gedachten met een candlelight of iets dergelijks.
Wellicht zet ome John wel zijn zus Linda in.
tspronsen schreef:
24 mei 2020 13:08
Ik vind het een interessante gedachte maar betwijfel of het commercieel interessant is.

Volgens de laatste luistercijfers heeft Sky Radio op dit moment 7,9% marktaandeel. Als je iets anders op dat kavel gaat neerzetten dan moet je minimaal dat marktaandeel scoren anders is het commerciële zelfmoord.

Ga je nu een nieuws en interview zender neerzetten dan ga je concurreren met Radio 1 en BNR. Hun gezamenlijk marktaandeel was volgende laatste luistercijfers 8,3%. Dat is nauwelijks hoger dan het marktaandeel dat Sky Radio nu behaalt. Natuurlijk kan Talpa met een eigen nieuws zender ook een eigen publiek aantrekken maar ik verwacht niet dat dat vele procenten zijn en tegelijkertijd stappen niet alle luisteraars van Radio 1 en BNR massaal over naar de nieuwszender van Talpa.

Ik zou kijken wat je met kavel A2 van Veronica kunt doen. Het station leunt eigenlijk op 2 programma's: de ochtendshow met Giel en Veronica Inside. De ene heeft een DJ met voorliefde voor nieuwe muziek en live optredens, de andere voor voetbal en interviews terwijl Radio Veronica door de kavelvoorwaarden beperkt nieuwe muziek en gesproken woord mag uitzenden. Dat wringt allemaal.

Als ik Talpa was zou ik onderzoeken of ze volgens de kavelvoorwaarden op A2 een klassiek station kunnen zetten en stoppen met Radio Veronica. Ik verwacht dat een klassiek station een kleiner marktaandeel zal halen dan het huidige Veronica maar wel goedkoper te produceren zal zijn, met name op gebied van personeelskosten. Hierdoor kan Talpa elk radiostation een duidelijk profiel geven en bijten ze elkaar niet. Ook ben je van de rare situatie af dat Radio Veronica totaal niet aansluit met Veronica TV.
Veronica behoudens drive time nonstop is ook een optie, dat heeft 8FM of Radio Fantasy bijvoorbeeld ook gedaan, wil juist meer op de inhoud durven gaan met ook mensen die echt kritisch durven zijn. Dat is er in Nederland, zeker op de radio zeer beperkt.
Laatst gewijzigd door Playertwo op 29 mei 2020 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Daan!

Bericht door Daan! »

Je weet dat Joost Karhof in 2017 overleden is?

Playertwo

Bericht door Playertwo »

Excuus moest niet Joost Karhof zijn inderdaad maar Joost Vullings

Plaats reactie