dx2000 probleem met vorkje

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
DannyTeunissen

dx2000 probleem met vorkje

Bericht door DannyTeunissen »

hoi hoi .

loop tegen een klein dingetje aan op de dx2000 van behringer.

Heb een telefoonvork aangesloten op de mic poort. (ik weet een telefoonvork heeft een cleanfeed nodig)
maar het rare is nu.

ik hoor het signaal alleen via de afluisterknop . en niet onder de fader. ik zal wat in gedrukt hebben maar kom er niet uit. zou iemand kunnen vertellen wat hier fout gaat?

dankje wel alvast.

Aart Rietveld

Re: dx2000 probleem met vorkje

Bericht door Aart Rietveld »

De DX2000 is een hele normale tafel zonder uitgebreide "trucs" in de faderstrips. Zit de vork op de XLR-ingang? En staat de bijbehorende "Channel ON"-knop wel ingedrukt?

Let er wel op dat een vork vaak teveel signaal geeft voor een mic-ingang, een vork hoort op een line-ingang aangesloten te worden.

DannyTeunissen

we gaan er mee aan de slag. zou het zinvol zijn om hem door een mic versterker en een composer te laten lopen alvorens het signaal naar het paneel te laten gaan? via xlr het retour singaal naar de vork laat ik via hoofdtelefoon gaan. hoeft tocht verder geen mix of geluid onder aleen mic mic signaal. af mixen doe ik later wel .

Aart Rietveld

Zeker geen mic-versterker! Het signaal is nu al te hard voor een mic-ingang. En als je later afmixt is een composer ook niet nodig, dat kun je in de mix ook wel fixen.

Nog een basic vraag: Staan de masters van de DX2000 wel open?

DannyTeunissen

nou ik heb het voor elkaar gekregen het werkt weer.😁
aleen nu heb ik een ander klein probleempje . de retour line in de d en r . Dus wat de beller hoort. lijkt een beetje veel ruis te bevatten . en soms klinkt als onder water.

sorry voor al die vragen hij is in geen 3 jaar meer aan geweest.

Is het een massa probleem denken jullie in de line in?
of iets anders

Aart Rietveld

Hoe is de retourlijn aangesloten? Welke aansluitingen en welke bedrading? Vertel ook welke vork je gebruikt.

De hoofdtelefoon-uitgang is stereo maar de vork-ingangen zijn mono. Je hebt dus grote kans dat je alleen de verschilinformatie tussen L en R hoort.

DannyTeunissen

ik heb een oude d&r vork 90e jaren met c balace en r balanse . idd de return zit in de hoofdtelefoon uitgang
En is aangesloten met stereo jacks. de vork heeft geen xlr

btw zou ik de fx send return kunnen gebruiken?

Aart Rietveld

Daar was ik al bang voor. Er vanuit gaande dat de vork wel een gebalanceerde ingang heeft kun je dit oplossen door aan de mengtafelzijde de draad die nu op de ring-aansluiting zit van de jack-steker op de massa aan te sluiten. De draad die nu al op de massaklem van die jack zit laat je gewoon zitten.

Staat er geen typenummer op die vork? Als we dit weten kunnen we je veel beter helpen. Vertel ook eens wat voor kabel je gebruikt voor de uitgang van de vork naar de DX2000.

DannyTeunissen

ik ga de documentatie eens even zoeken . op het kastje zelf staat niets mischien heeft er ooit een sticker op gezeten . kom ik op terug .

btw de kabel die ik nu gebruik voor de uitgang is stereo jack en ingang singaal naar de DX is kraak vrij en geluid is mooier dan bellen met me mobiel.

Aart Rietveld

Als je ook de jack op de DX2000 gebruikt werk je dus niet met de mic-ingang (zoals je zelf schreef) maar met de mono-lijningang die ook op diezelfde fader zit. Dat is een heel andere soort ingang, die bij veel mixers ook anders reageert op de instelknoppen...

Maar dan blijf ik toch nieuwsgierig wat er in eerste instantie nu mis was met die mic-ingang?

wave

Bericht door wave »

Aart Rietveld schreef:
09 feb 2020 21:12
Er vanuit gaande dat de vork wel een gebalanceerde ingang heeft....
Zowel de uitgang als de Rena ingang van die vorken waren a-symmetrisch. Ik ken ze nog wel.... Aansluiten op een microfoon ingang werkte meestal prima, omdat het uitgangsniveau vrij laag lag. R/C goed afregelen was bij die vorken wel echt noodzakelijk (de demping was niet fantastisch), en te hard insturen was ook wel eens dingetje. Maar goed ongeregeld klonken ze bijna even goed als de NOS- en losse Eela vorken.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

DannyTeunissen

het probleem met de mic ingang was dat hij niet op line stond waar hij in zit nu . inkomend geluid is echt goed te noemen . maar zit nog steeds met me retour signaal.
wat met vlagen goed is en dan in eens onder water gaat klinken.

heb inmiddels ook een nieuwe kabel getest die deed het zelfde.

Delphi

Bericht door Delphi »

Je kunt op je DX2000 de FX-send van je microfoon gebruiken als retour naar de vork. Nadeel: de beller hoort alleen je microfoon. Voordeel: je hebt een schoon retoursignaal, zonder het geluid van de vork erbij. Daar zou namelijk het 'onder water'-effect best eens vandaan kunnen komen.

Afhankelijk van het uitgangsniveau van de vork zou ik even testen of hij het beter doet op de MIC- of op de lijningang van het kanaal. Ik had ooit ook zo'n D&R-vork, daar kwam amper signaal uit. Prima voor de microfooningang. De Eela die ik nu heb, geeft een goed lijnsignaal dat te hard is voor de MIC-ingang. Op de lijnaansluiting dus.
Doe het goed of doe het niet...

DannyTeunissen

ik ga de fx send eens proberen . Ik wil het toch aleen maar gebruiken voor intervieuw opnames. af mixen doe ik later wel.

Plaats reactie