WNC beschuldigd van plagiaat

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: Het liefst gratis journaal

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Juridisch je gelijk halen is niet zo moeilijk, het is echter de vraag of je er echt iets aan gaat hebben.

Persoonlijk zou ik het contract per direct beëindigen en het daar bij laten. Een rechtszaak aanspannen om je geld terug te krijgen is leuk, maar je moet je ook afvragen of de juridische kosten opwegen tegen de centen die je terug krijgt. Ook omdat je vooraf al weet dat een kale kip niet te plukken valt.
Bo Lus

Bericht door Bo Lus »

Ik zie op dit forum ook vaak een bericht zonder dat de bron vermeld wordt. Mag dat wél?
Mediaplanet

Re: Novum nieuws stopt er aan het einde van 2017 mee. Wat zijn de alternatieven?

Bericht door Mediaplanet »

richardje schreef: 12 dec 2019 19:16 Ik lees trouwens op de site van WNC dat ze niet met contracten werken, dus dan heeft Frank vd K. ook geen clausule ondertekend waarin staat dat hij aansprakelijk is voor de uitgezonden bulletins. Dan zou ik me als afnemer nu toch zorgen maken over de afgelopen periode...
Heeft Het Radionieuws zo'n contract wel?
'Rock and Roll is beter than Music' - Alfred LaGarde
Mediaplanet

Re: Novum nieuws stopt er aan het einde van 2017 mee. Wat zijn de alternatieven?

richardje schreef: 12 dec 2019 12:13 Overigens kan iedereen zelf controleren hoeveel plagiaat er door WNC gepleegd is. Want elk radiostation heeft een archief van de uitzendingen over een langere periode. Dus als daar WNC-bulletins inzitten, is het een kwestie van een (deel van) door Frank voorgelezen tekst in Google intikken en kijken op welke nieuwsbron je uitkomt.
Aiiii...kijk uit wat je zegt, voor je het weet heb je een PM van de nieuwsgoeroe zelf :D
Mediaplanet

richardje schreef: 12 dec 2019 12:06 De reactie van Frank van der Klugt is natuurlijk lachwekkend. Hij pleegt blijkbaar op grote schaal plagiaat over een langere periode en hij reageert zich af op de melder ervan. Hij zegt “Dit is pure laster. Iemand probeert me zwart te maken, maar waarom? Ik werk hard voor m’n centen.”
Dan zeggen dat je hard voor je centen werkt is een gotspe. Je leest in een paar minuten andermans werk voor en je incasseert. Lekker hard werken is dat.
Mee eens
richardje schreef: 12 dec 2019 12:06Hij is de baas van de toko. Dan is je ethische kompas toch slecht afgesteld. Maar hij is al eerder betrapt op het stelen van andermans berichten, dus dat 'leven beteren' is nog niet echt gelukt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reactie van de nieuwslezers van WNC. Met welke opdracht zijn zij aan het werk gezet door Frank? Waren ze zich bewust van het plagiaat? Werkten ze er zelf aan mee?
Goeie vraag! Zijn - in het kader van 'hoor en wederhoor' al nieuwslezers van WNC benaderd met deze vragen, weet iemand dat?
Mediaplanet

Bo Lus schreef: 12 dec 2019 22:56 Ik zie op dit forum ook vaak een bericht zonder dat de bron vermeld wordt. Mag dat wél?
Er zit een verschil in een post op een forum en het on-air verspreiden van een 1-op-1 kopie van een tekst.

Wat ik persoonlijk bijzonder vind is:
1) de eigenaar van WNC kruipt in de slachtofferrol in plaats van dat hij ruiterlijk zijn fouten erkent
2) hij is eerder betrapt op hetzelfde feit, het is inmiddels de derde (!) keer
3) hij is zelf een van de nieuwslezers, dus hoe kun je dan niet doorhebben dat er plagiaat wordt gepleegd?
4) hij heeft het in zijn reacties over een incident, terwijl volgens het artikel de klokkenluider van januari tot begin december (mind you...elf maanden dus...) structurele bewijzen van plagiaat heeft verzameld.
5) zijn reacties staan vol spelfouten. Ook bijzonder als nieuwspartij, niet?
6) hij heeft het over 'smaad en laster'. Die klokkenluider verzamelt gewoon iets wat al openbaar is. Dat je het niet leuk vindt dat het uit is gekomen oke, maar het smaad en laster noemen is én niet slim én het bewijst dat je morele kompas niet goed is afgesteld.
ColinC

Bericht door ColinC »

Ik kreeg vannacht de volgende verklaring na een opzegging van de overeenkomst (die hij niet wil bevestigen);
Dat wat er nu gebeurd is precies wat de "klokkenluider" wil bewerkstelligen, want wie heeft er daadwerkelijk belang bij dat er dus opzeggingen komen, ..... een andere aanbieder !

De woorden plagiaat, stelen 1 op 1 etc. Het liegt er niet om. Er zit wel auteursrecht op een nieuwsbericht, maar natuurlijk niet op het nieuwsfeit zelf. De wet heeft hiervoor de persexceptie, met als uitgangspunt "free flow of information". Als meerdere bronnen een gebeurtenis melden kun je zelfs de bron weglaten. Alle, letterlijk alle nieuwsmedia nemen informatie over van bronnen (een persbericht, een ander medium, een ander persbureau, een ooggetuige, etcetera) en bakken daar een eigen nieuwsbericht van. En dat eigen maken, daar is het fout gegaan, dat is er ingeslopen en daarvoor heb ik mijn excuses aangeboden.

Zoals je ziet ben ik al een grote klant kwijt en wil natuurlijk niet nog meer klanten kwijt. Ik kan van nu met de hand op mijn hart beloven dat er niets meer de deur uitgaat, zonder dat er gecontroleerd wordt.
Mediaplanet

Als de klokkenluider een andere aanbieder is - er wordt verwezen naar Het radionieuws - dan heeft die er vooralsnog geen zak aan. Sublime stapte immers over naar het ANP, niet naar Het radionieuws.

Wie heeft er belang bij? In eerste instantie de klant. Die betaalt en die wil waar voor zijn geld, lijkt me.

ColinC schreef: 13 dec 2019 09:42
De woorden plagiaat, stelen 1 op 1 etc. Het liegt er niet om.
Inderdaad. Je zou toch de ballen uit je broek moeten schamen dat je plagiaat gepleegd hebt? Je bent toch een enorme galbak als je én je excuses aanbiedt én in de slachtofferrol blijft en huilie huilie doet richting de klokkenluider. HIJ is toch degene die de boel verneukt heeft, niet die klokkenluider? De klanten van WNC moeten juist blij zijn met die klokkenluider. Volgens Frank had de klokkenluider HEM moeten benaderen! Dan komt de klant er toch nooit achter? En hoe zeker zijn we dan dat hij leert van zijn fouten? Het is immers niet de eerste keer dat hij de fout in gaat. Dus echt leren van zijn fouten lijkt 'm niet te worden.
ColinC schreef: 13 dec 2019 09:42
Zoals je ziet ben ik al een grote klant kwijt en wil natuurlijk niet nog meer klanten kwijt. Ik kan van nu met de hand op mijn hart beloven dat er niets meer de deur uitgaat, zonder dat er gecontroleerd wordt.
Die belofte heeft hij eerder gedaan, en we weten hoe het vervolgens gegaan is. Dus wat blijft er dan over van zijn kritiek op die klokkenluider, en dat die naar hem had moeten komen?

Voor iemand die zegt te snappen wat fout is gegaan geeft hij niet de indruk dat hij er echt mee zit dat er (herhaaldelijk) sprake is geweest van plagiaat. Ongekend dit.
Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser »

Er zit wel degelijk auteursrecht op het nieuwsfeit zélf. Als een rechtbankverslaggever van de Volkskrant de hele dag in de rechtszaal zit om een proces bij te wonen (en daarvoor wordt betaald) en hij meldt aan het einde van de zitting de strafeis van de Officier van Justitie op de website van de Volkskrant; dan mag je die niet zomaar overnemen, ook al herschrijf je het bericht volledig én doe je aan bronvvermelding. Het enige dat je wél mag overnemen, mét bronvermelding (maar nog altijd niet de letterlijke tekst) zijn berichten die gaan over politiek, economie of godsdienst. Maar verkeersongelukken, liquidaties, rechtbanknieuws e.d. valt daar buiten (artikel 15 Auteurswet). En natuurlijk, op een moment dat heel veel verschillende media een nieuwsfeit melden, dan mag je er van uit gaan dat het 'algemeen bekend' is en dus geen nieuws meer is. Maar 'vrijheid van nieuwsgaring' houdt in dat je als journalist in vrijheid je nieuws mag 'vergaren', maar dat houdt nog niet in dat je nieuws van een ander mag overschrijven.

Inderdaad lenen redacties veel van elkaar, maar hier gaat het om redacties met eigen journalisten in dienst en eigen 'scoops' en dan hebben ze bvb ook nog een abonnement op het ANP erbij. Als RTL iets meldt n.a.v. eigen onderzoek kan het overgenomen worden door bvb de NOS, net zozeer RTL ook iets kan overnemen waar de NOS mee kwam n.a.v. eigen onderzoek van de NOS. Dit wordt over en weer van elkaar geaccepteerd. Het zou anders kunnen zijn indien een nieuwsleverancier nooit zelf met journalistiek onderzoek komt, maar slechts nieuwsberichten 'levert' die eerder door andere mediapartijen zijn gepubliceerd.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zélf ruime ervaring heb met het jatten van nieuws toen ik nog nieuwslezer was op zee (Radio Monique), bij Radio 10 en Radio Noordzee (jaren 80/90), maar vervolgens ook nog een flink aantal jaren bij het ANP heb gewerkt. En nu alweer ruim 10 jaar klant ben van het ANP. Dus heb het van beide kanten mogen bekijken (al is het wel een flinke tijd geleden) :-).
Mediaplanet

Herbert Visser schreef: 13 dec 2019 10:58
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zélf ruime ervaring heb met het jatten van nieuws toen ik nog nieuwslezer was op zee (Radio Monique), bij Radio 10 en Radio Noordzee (jaren 80/90), maar vervolgens ook nog een flink aantal jaren bij het ANP heb gewerkt. En nu alweer ruim 10 jaar klant ben van het ANP. Dus heb het van beide kanten mogen bekijken (al is het wel een flinke tijd geleden) :-).
Wat wil je hiermee zeggen? Dat we niet allemaal heilige boontjes zijn, of dat je niet zo erg is als we het misschien wel zien? Is 'jatten' in algemene zin geaccepteerd of is dit een zaak die groter is dan we wellicht denken?
Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser »

Wat ik schrijf is dat het overnemen van nieuwsberichten niet mag (dus ook niet het nieuwsfeit: uitgezonderd als het gaat om politiek, economie of godsdienst). Maar als ik dat zonder toevoeging zou schrijven, dan zou er vast iemand zijn gekomen die zou zeggen: "Ja, maar dat deed jij zelf vroeger toch ook op onder meer Radio 10 en Noordzee??". Nou, dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat het niet mag.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

ColinC schreef: 12 dec 2019 16:57 Hoe bedoel je dat precies?
Het geld terug van wnc dat is mij vraag
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
ColinC

Bericht door ColinC »

Zo lang was ik nog geen klant, dus het gaat niet om een hoog bedrag. Daar ga ik de moeite niet voor doen.
boxfm

Bericht door boxfm »

Mediaplanet schreef: 13 dec 2019 10:02 Als de klokkenluider een andere aanbieder is - er wordt verwezen naar Het radionieuws - dan heeft die er vooralsnog geen zak aan. Sublime stapte immers over naar het ANP, niet naar Het radionieuws.

Wie heeft er belang bij? In eerste instantie de klant. Die betaalt en die wil waar voor zijn geld, lijkt me.
Persoonlijk snap ik de reactie van WNC wel, alleen zie ik het de boel als twee losse zaken: Zwartmakerij en plagiaat. In hun eigen reacties gaat WNC er aan voorbij dat zij op grote schaal de wet hebben overtreden, ze gaan direct een slachtofferrol in.

Plagiaat is natuurlijk slecht en ronduit dom. Het is nog een wonder dat het niet eerder uitgekomen is. Kan mij niet voorstellen dat een nieuwsorganisatie het idee heeft dat niemand erachter komt en zij dit ongestoord kunnen (blijven) doen. Vind de meeste nieuwslezers van WNC prettig klinken, nieuws klinkt naar mijn mening ook professioneel en kwalitatief. Maar dat zij nu klanten verliezen en wellicht rechtszaken aan hun broek krijgen, is wel hun eigen schuld.

Maar het is wel erg opmerkelijk dat iemand maandenlang alles in kaart brengt én naar de media stuurt. Dan ben je naar mijn mening moedwillig bezig een bedrijf zwart te maken. Als het je gaat om de plagiaat, dan had het inseinen van het ANP, NOS en andere betrokken partijen voldoende geweest. Die hadden het dan uitgezocht en hadden WNC aangepakt. Dat het gelijk aan de grote klok wordt gehangen, wekt wel de indruk dat de 'klokkenluider' er dus baat bij heeft om WNC te beschadigen.

En stiekem ook dat de klokkenluider veel tijd had, de nieuwspartijen (ANP, NOS, etc) hadden ook met de logs van 2 weken voldoende materiaal om juridische stappen te kunnen nemen.
richardje

Bericht door richardje »

Als er op de website van WNC al gewoon een fragment staat waarin nieuwslezer Edvard Niessing woord voor woord een nieuwsbericht van De Telegraaf voorleest, dan is dat dus al geruime tijd business as usual voor die club. Want je pakt van je nieuwslezers een willekeurig fragment wat van ze is uitgezonden en zet dat op je website omdat je je daarmee wilt profileren. Ik heb even geluisterd en inderdaad: letterlijk voorgelezen. Dan kun je niet meer zeggen dat dat plagiaat erin is GESLOPEN, zoals Frank beweert, nee dan is het erin GESLEPEN. Als het voorlezen van andermans nieuws al twee jaar aan de gang is bij WNC, dan is dat gewoon een businessmodel voor dat bedrijf, klaar. Erken dat gewoon.
WNC is pissed dat het nu bekend is geworden en probeert het eigen falen te maskeren door te wijzen naar degene die iedereen wakker heeft geschud. En dan zeggen dat die klokkenluider het niet aan de grote klok mocht hangen is wel een rare reactie voor een nieuwsaanbieder, die juist iedere dag wil dat zoveel mogelijk mensen kennis nemen van het nieuws..;-)

De klokkenluider heeft volgens mij overigens juridisch weinig te vrezen, want ik moet de eerste rechter in ons land nog tegenkomen die iemand schuldig acht aan het bekend maken (...) van de waarheid. Frank is zelf degene die moet oppassen, want behalve het (aangetoonde) langdurig op grote schaal plegen van plagiaat, maakt hij zich ook schuldig aan het moedwillig en vooral ongefundeerd beschadigen van Ewald. Die heeft natuurlijk een punt met zijn bewering dat het simpele feit dat zijn naam in de broncode van een document staat, niet automatisch betekent dat hij ook de echte auteur van dat document is. Het is kinderlijk eenvoudig om een document te maken waarin je onze koning beledigt met in de broncode de naam 'Tunahan'. Klopt de Rijksvoorlichtingsdienst dan direct bij Denk aan om voorman Kuzu te laten verhoren? Precies. Misschien heeft de klokkenluider wel bewust gekozen voor deze naam om beide partijen lekker rollend over straat te laten rollen, of om gewoon de aandacht van zichzelf af te leiden. Er zijn nogal wat opties... Maar als WNC zulke stevige beschuldigingen uit, moet er wel hard bewijs komen. Dat is er vooralsnog blijkbaar niet. Dan kun je beter een toontje lager zingen lijkt me.

Het wordt kortom steeds minder Frank van der Klugt, maar steeds meer Frank van die Klucht. Benieuwd naar de volgende soap-episode!
Plaats reactie