Nieuwsverplichting radiozenders

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
MWasteland

Nieuwsverplichting radiozenders

Bericht door MWasteland » 04 dec 2019 14:23

Hoi allemaal,

Ik had een vraag en wist niet waar ik deze durfde te stellen, dus ik besluit om het bij de 'beginners'(vragen) te gooien.
Ik vroeg mij af of radiozenders, zowel landelijk als regionaal/lokaal en publiek als commercieel, binnen bijvoorbeeld de mediawet, een verplichting hebben tot het brengen van nieuws? Op de hele of halve uren?
Zelf kan ik het niet zo goed vinden in de mediawet. Moeten radiozenders dus (minstens) eens per uur het nieuws uitzenden?
Groeten.

progmog

Re: Nieuwsverplichting radiozenders

Bericht door progmog » 04 dec 2019 16:34

Ik dacht dat het in een convenant met AT/CvdM en omroepen met een ether-distributie is vastgelegd dat iedere dag tussen 07:00 en 19:00 uur een nieuwsbulletin moet worden uitgezonden.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 04 dec 2019 16:41

Dat is toch tot 23:00 uur?

boxfm

Bericht door boxfm » 04 dec 2019 18:32

De exacte regels weet ik niet, maar weet wel dat per zendersoort (dus landelijk commercieel, -publiek, regionaal-...., lokaal -) er andere regels zijn.

Er zijn bijvoorbeeld ook meerdere regionale commerciële zenders die ieder half uur nieuws uitzenden, dat doen zij alleen niet uit verplichting maar wel om aan andere voorwaarden te voldoen. Het nieuws mag namelijk mee worden geteld als regiogerichtheid, zelfs als het (inter)nationaal nieuws is.

Plaats reactie