Gelijk uitgangsignaal op uitgang mengpaneel

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Hermes

Gelijk uitgangsignaal op uitgang mengpaneel

Bericht door Hermes » 03 dec 2019 22:30

Hallo allemaal,

Ik heb een radiostation die via het internet live uitzend met draaitafels (dus vinylplaatjes).
Vanuit mijn mengpaneel gaat het signaal naar een Deva db91-tx welke het analoge signaal omzet naar digitaal (aac+).
Verder een simpele computer met icecast die het broadcasten voor de rest regelt.
Dit gaat allemaal goed en heb 1 of 2 keer per week een uitzending van 4 uurtjes puur als hobby.
Maar de ene vinylplaat is de andere niet qua opname er zit verschil in geluidssterkte dus de schuif van het mengpaneel
moet meer of minder open staan.
Is er een hardware matig apparaat wat tussen het mengpaneel en de Deva db91-tx gezet kan worden om er voor te zorgen
dat het uitgangssignaal altijd gelijk blijft dus geen verschil meer in geluidssterkte.
Dan praat ik over het dempen van het signaal omdat ik dan de schuiven op bijv 7 kan zetten en de master helemaal open.
De hardware moet er dan voor zorgen dat de geluidssterkte waar ik mee wil uitzenden gedempt kan worden tot een gelijk niveau naar de DB91-TX.

Hans Hermes

Feivel

Re: Gelijk uitgangsignaal op uitgang mengpaneel

Bericht door Feivel » 03 dec 2019 23:17

Waarom niet gewoon een compressor/limiter voor je eindsignaal? ;-).

Hermes

Bericht door Hermes » 03 dec 2019 23:30

Beste Feivel,

Ik heb dus geen idee ik zat eerder in de richting van een behringer monitor1.
Deze te plaatsen na het uitgangssignaal van het mengpaneel en tussen de DDB91-TX
Maar dit is dus niet geschikt begrijp ik.

Calypso

Bericht door Calypso » 04 dec 2019 08:05

Beste Hans,

Zoek eens rond op artikelen over audio processing; dat is namelijk wat er bij veel radiostations gebeurd tussen "mengpaneel" en "zender" (in jouw geval is dat de Deva). Er zal een wereld voor je open gaan.

Audio processing kan een hoop dingen doen om je geluid aan te passen, en de meest simpele vorm daarvan is een AGC: automatic gain control. Automatisch de versterking aanpassen aan de hand van het niveau van het inkomende signaal, zodat de uitgang redelijk op een bepaalde sterkte komt. Zitten veel instelmogelijkheden in, met elk hun eigen karakteristieken, maar dat maakt ook dat je een eigen "sound" kunt maken. Als je er eenmaal mee begint wil je waarschijnlijk ook zorgen dat je je geluid niet te hard in gaat sturen (bijv bij een plotselinge overgang van zacht naar hard), en dan wil je weer een limiter functie plaatsen.

Die hardware is er in veel vormen en maten, van een simpel klein doosje via merken als Beringen tot high end materiaal als Orban, en van hardware tot software (bijv. Stereotool). Mogelijk zit er ook al een simpele compressor/limiter/agc achtige functionaliteit in je Deva.

Ga echter, voordat je geld uitgeeft aan een hardware doosje, eerst even rondlezen op internet wat er allemaal voor mogelijkheden zijn, bepaal wat zo'n beetje wilt, en ga dan op zoek naar iets geschikts. Software is ideaal om het eerst (gratis) uit te proberen met een simpele geluidskaart in een PC, en zo te gaan "voelen" wat een bepaalde functie doet - je kunt met een simpel programma voor een beperkt aantal functies beginnen, maar ook iets als Stereotool kun je alles uitschakelen en 1 functie activeren.

Dukard

Bericht door Dukard » 04 dec 2019 21:26

Aansluitend op voorgaand bericht En de setup van TS >>> Stereo Tool - kan je probleem oplossen voordat het Icecast ingaat.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

Ferjo

Bericht door Ferjo » 07 dec 2019 23:22

Heb je je icecast computer in je studio staan? Dan zou ik de Deva db91-tx er tussenuit laten.
De uitgang van je mengtafel in de audiokaart van je pc, Winamp met compressor/limiter plugin om je geluid op constant niveau te krijgen, Icecast via Winamp laten draaien en niets meer aan doen :)

Ferjo

Bericht door Ferjo » 07 dec 2019 23:33

Als je je huidige setup wil behouden kun je op bv Marktplaats een compressor/limiter kopen voor +/- 70,- euro

Hermes

Bericht door Hermes » 09 dec 2019 12:56

Bedankt allemaal heb een dbx 166XS gekocht en even moeten stoeien met de instellingen maar alles werkt nu naar behoren.

Plaats reactie