Ik luister ook weer af en toe naar 3FM: Dit is de reden...

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
RealSunchaser

Ik luister ook weer af en toe naar 3FM: Dit is de reden...

Bericht door RealSunchaser » 24 jun 2019 12:50

Ik ben een veertiger, luisterde sinds de Veronica Vrijdag in 1983 dagelijks naar de radio en tussen 83 en 2015 naar 3FM.

Ik begon af te haken na Serious Request Leiden. De DJs werden eerst enorme ego's, daarna gingen ze weg. En 3FM herkende ik me niet meer in. Daarna ging ik naar Radio2, waar ik aan moest wennen. Ruud de Wild begon ik voorzichtig aan, daarna Staat van Stassen. Nu staat het dagelijks aan.

De afgelopen tijd rij ik soms in een leenauto waar radio2 niet stond geprogrammeerd, maar wel Q, 538 en Radio 3FM. En ik bleef hangen bij 3FM. Wat me opviel was de frisse muziek. Ik dacht altijd alternatief is obscuur. Maar het meeste is muziek die je op Radio2 ook zou kunnen horen. Het is alleen breder. Maar het is of Radio2 alleen de krenten uit de playlist van 3FM pikt en dan twee jaar lang laat staan. Ik bedoel, je hoort op Radio2 nog steeds Ijskoud van Nielson, Miley Cyrus met Nothing Breaks like a Heart en High Hopes etc, Een uur luisteren naar 3FM let me kennismaken met minstens 2 leuke nieuwe hits die ik op Radio2 nog niet heb gehoord, zoals Bordeline van Tame Impala, die ongetwijfeld opgepikt gaat worden. Wellicht draait 2 hem al maar het is een voorbeeld.

Qua nieuwe muziek op 2 moet je vooral in de avond zijn bij Wout, Stefan Stasse en Paul Rabbering en dan ook is het nog sumier. Op 3FM is het de hele dag en het is fris.

Maar er is nog een reden. Radio2 is de grootste en dat moeten we als luisteraar weten ook. Niet alle maar veel programmas is De Grote [vul naam DJ in] Show. Wat ik heb gehoord op 3FM zowel van mannen en vrouwen (of zijn het nog jongens en meisjes) dat ze niet een Ego Show maken. Dat is ook wel lekker. Gewoon wat gekeuvel, achtergrondinfo, ik ken geen een van de DJs, alleen Wijnand vaag van toen ie nog een duo was, en ook dat is wel lekker.

Ik heb het ook geprobeerd met Radio5 als afwisseling maar Radio5 is nog te vaag. Muzikale Fruitmand anno 2019? Kom op zeg. Radio5 mag nog wel meer richting de moderne 40/50 er

Geen idee of 3FM het redt, en welke DJ de nieuwe Evers of De Wild wordt, maar radio met leuke muziek en onbekende stemmen, als afwisseling is best prettig.
Laatst gewijzigd door RealSunchaser op 24 jun 2019 13:14, 3 keer totaal gewijzigd.

Pier

Re: Ik luister ook weer af en toe naar 3FM: Dit is de reden...

Bericht door Pier » 24 jun 2019 12:59

in het bovenstaande kan ik me helemaal vinden, ik hoorde ook bij de harde kern 3FM luisteraars die stukje bij beetje afhaakte en de overstap maakte naar Radio 2. Enkele shows op Radio 2 zijn nog altijd fijn maar ik begin me meer te storen aan de muziekkeuze. Wat naar mijn idee weer wat de oubollige kant op gaat. Daarom luister ik met regelmaat naar KINK en wissel dit af met Radio 2 en 3FM.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 24 jun 2019 13:12

Op zich mee eens, maar 3FM is nog lang geen Kink.

FM: 3FM
DAB+: Kink, 3FM Alternative, KX-Radio
Internet: Pinguïn Radio themakanalen, Kink DNA

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 24 jun 2019 13:13

Ik heb nog nooit naar Kink geluisterd, wat voor muziek draaien ze daar?

Moorkop

Bericht door Moorkop » 24 jun 2019 13:51

Ook ik ben veertiger en luister ook regelmatig naar NPO 3FM. Inderdaad klinkt het in mijn ogen erg fris. Met name Herman Hofman, Jorien Renkema, Rob Janssen en Sander Hoogendoorn zijn goed beluisterbaar. Ook Kaj van der Ree op vrijdagavond is origineel. Ik snap vaak de negatieve kritiek op de zender ook niet zo: Er gebeuren echt wel positieve dingen. En ook festivalradio kunnen ze maken als geen ander. De muziekmix zit goed in elkaar en het gaat nog echt om de muziek bij de zender. Je hoort de liefde voor de muziek terug bij de DJ’s van NPO 3 FM. Andere zenders die ik beluister zijn NPO Radio 2 en Radio 10.

density1

Bericht door density1 » 24 jun 2019 14:28

Voor wat betreft Radio 5 helemaal eens. Dat mag wel wat meer 'peper' krijgen en komt nog niet uit de verf zoals zou moeten. Meer op de 50/60 plusser die nog midden in het leven staat dus met een up tempo drive en feel met de muziek van toen maar in een jasje van nu. Zowel in de tone of voice als de opzet van de programma's.
En verder kan dit topic toch gewoon in het 3FM topic?

Pot

Bericht door Pot » 24 jun 2019 17:33

EtherScout schreef:
24 jun 2019 13:12
maar 3FM is nog lang geen Kink.
Ik neem ook niet aan dat het de bedoeling is dat 3FM Kink moet worden?
Oortjes open!

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 24 jun 2019 21:03

density1 schreef:
24 jun 2019 14:28
Voor wat betreft Radio 5 helemaal eens. Dat mag wel wat meer 'peper' krijgen en komt nog niet uit de verf zoals zou moeten. Meer op de 50/60 plusser die nog midden in het leven staat dus met een up tempo drive en feel met de muziek van toen maar in een jasje van nu. Zowel in de tone of voice als de opzet van de programma's.
En verder kan dit topic toch gewoon in het 3FM topic?
Waarom komt radio 5 niet uit de verf zoals het zou moeten? Het scoort goed en gaat het iedere meting beter doen. Het komt niet uit de verlf zoals ik dat graag zou zien is beter gezegt lijkt me.

density1

Bericht door density1 » 24 jun 2019 21:47

Het kan altijd beter. En dat ze het nu goed doen in de luistercijfers is per definitie niet de reden om op de lauweren te gaan rusten. Verbetering is altijd mogelijk.

Éiredruantia1987

Bericht door Éiredruantia1987 » 24 jun 2019 21:54

Ik kan mij in het verhaal van RealSunchaser zeker vinden. In 2012/2013/2014 luisterde ik geregeld naar NPO 3FM en daarna ben ik ook stapje voor stapje afgehaakt. Ik luister nu vaak naar Q Music (gezellig, maar ik begin het wel steeds flauwer te vinden. De muziek heb ik nu ook wel een beetje gehoord), Radio 10 (Ekdom en Van Someren) en NPO Radio 2 (als het kan Stenders: nog steeds de beste DJ op de radio wat mij betreft) en thuis luister ik voornamelijk KINK via internet of DAB+. Ik merk sinds een tijdje dat ik in de auto weer vaker naar NPO 3FM overstap, omdat de muziekmix inderdaad lekker fris klinkt, er nieuwe dingen te ontdekken zijn en omdat de presentatie best prima is. Ook hoor ik bij NPO 3FM steeds vaker dingen die ik voordien ook op KINK gehoord heb.

NPO Radio 5 luister ik ook af en toe (heel af en toe pik ik een stukje van Van Inkel of Schiffers mee, als ik thuis ben, maar met name van Haandrikman en Kranenbarg). Ik kwam er gisteren achter dat ze bij NPO Radio 5 hun publieke taak zeker serieus nemen. Ze draaiden allemaal christelijke/"gewijde" muziek. Niet aan mij besteed, dus ik was snel weg, maar het hoort wel bij de publieke omroep wat mij betreft.

Nou ja, dit wilde ik dus even kwijt.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 24 jun 2019 22:05

Ik ben eigenlijk sinds 2008 een vaste luisteraar van 3FM, maar natuurlijk luister je de ene periode meer en vaker dan de andere. Ik vond het vertrek van Gerard Ekdom persoonlijk het grootste verlies, daar luisterde ik erg graag naar. Uiteindelijk werden de DJs die vertrokken ook goed opgevolgd (Michiel Veenstra, Domien Verschuuren, Roosmarijn Reijmer) dus bleef ik graag luisteren.

Sinds het begin van 2016 stemde ik minder af op 3FM, met name vanwege de muziekmix met plots veel Nederlandse hiphop en later ook veel meer hits en commerciële acts. Toen heb ik ook wel meer geluisterd naar Radio 2, Sublime of gewoon lekker Spotify.

Sinds de zomer van 2018 luister ik eigenlijk weer dagelijks naar de zender. En dat komt met name door wat RealSunchaser aangeeft over de jocks: geen poespas, gewoon lekkere muziek met interessante feitjes. DJs waarbij je passie voor de muziek kunt horen. Daarom luister ik 100x naar een Jorien Renkema dan Marieke Elsinga. Ik hoop dat meer mensen dat gaan ontdekken aan 3FM. En ja; helden en personalities heb je ook zeker nodig op je zender - wellicht dat 3FM nu iets teveel DJs heeft die de muziek echt op 1 zetten. Maar zo erg vind ik dat niet
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 24 jun 2019 22:17

Ik hoor graag nieuwe muziek en een beetje leven. Ochtend en middagshow 538. Van 10 tm 16 3FM. O ja, ook 40 plus..

Pot

Bericht door Pot » 24 jun 2019 22:33

Ik luisterde mijn jeugd eigenlijk altijd (Radio) 3FM, ook zo opgegroeid. Toen ik ging studeren ben ik grotendeels overgestapt naar 538 (mede door de komst van C&S al helemaal). Tijdens Serious Request 2017 heb ik regelmatig 3FM opgehad, daarna had ik een mixje van R2, 3FM en 538. Een jaar geleden ben ik grotendeels gestopt met het luisteren van 538 en ben weer meer 3FM gaan luisteren. In het weekend luister ik eigenlijk (op 14-16 na) altijd 3FM, net als op mijn vrije dagen (wat voorheen Veronica was). Dus vooral R2, redelijk wat 3FM en voor de afwisseling R1, Veronica, Qmusic of Kink (via internet) of 538 met C&S.
Oortjes open!

Phoenix

Bericht door Phoenix » 24 jun 2019 22:38

density1 schreef:
24 jun 2019 21:47
En dat ze het nu goed doen in de luistercijfers is per definitie niet de reden om op de lauweren te gaan rusten.
Doet 3FM het goed in de luistercijfers dan?
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Pot

Bericht door Pot » 24 jun 2019 22:45

Phoenix schreef:
24 jun 2019 22:38
density1 schreef:
24 jun 2019 21:47
En dat ze het nu goed doen in de luistercijfers is per definitie niet de reden om op de lauweren te gaan rusten.
Doet 3FM het goed in de luistercijfers dan?
Ik denk dat density1 de stijging van afgelopen meting bedoeld.
Oortjes open!

Plaats reactie