NPO grotendeels reclamevrij

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.
Plaats reactie
big T

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door big T » 14 jun 2019 13:22

Het gras is bij de buren altijd groener.
Sent from my laptop using Windows

jessica

Bericht door jessica » 14 jun 2019 15:14

big T schreef:
14 jun 2019 13:22
Het gras is bij de buren altijd groener.
Klopt! Volgens mij is de bijdrage per hoofd van de bevolking aan de publieke omroep in Engeland 3x zo hoog dan in Nederland.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 14 jun 2019 16:28

De verplichting voor de publieke omroep om drie traditionele landelijke televisienetten en vijf radiozenders te verzorgen, wordt geschrapt. Dat blijkt uit de langverwachte mediabrief die minister Slob vanmiddag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Volgens het kabinet kan op die manier budget vrijkomen voor gerichtere programmering voor bepaalde doelgroepen die vooral via ‘non-lineaire’ kanalen, zoals internet, apps en specifieke kabelzenders, bereikt kunnen worden.

[url]https://www.limburger.nl/cnt/dmf20190614_00110129/publieke-omroep-hoeft-niet-langer-te-bestaan-uit-drie-tv-netten-en-vijf-radiozenders[/url]

Dennis Dekker

Bericht door Dennis Dekker » 14 jun 2019 16:44

In de openingspost wordt over een brief gesproken. Via onderstaande link is ie te lezen (via spreekbuis.nl):

https://drive.google.com/file/d/1cGnorvpfkVqTjXf7hx7POY-_IBoP-bTD/view

p.s. ben slecht in linken, ff copy/paste :)
'Mesdames, monsieurs, Le disc-jockey ... est de retour'

jessica

Bericht door jessica » 14 jun 2019 18:27

De verplichting voor het voeren van 3 TV zenders en 5 radiozenders voor de NPO gaat vervallen.
Om aan de bezuinigingen te kunnen voldoen zou 3FM het FM netwerk kunnen verhuren aan een commerciële partij. Zelf kunnen ze dan online en op DAB+ verdergaan. Zouden ze bij TV ook beter kunnen doen. NED3 aan een commerciële partij verhuren.

De commercie betaald dan zo ook een stuk mee aan de publieke omroep. Wat mij betreft zouden ze dit met 1 radio en 1 TV zender dan doen.

Het deel wat vanuit de belasting naar de NPO gaat hoeft zo niet omhoog. Ik zou het altijd verhuren voor een bepaalde periode en niet verkopen. Dan komt er maar eenmalig geld binnen en als je het verhuurt zijn je kosten jarenlang gedekt.

MFM

Bericht door MFM » 14 jun 2019 22:35

Het enige waar ik mij dan weer over verbaas is dat volgens STER er een bedrag van zo’n slordige 40-50 miljoen euro overblijft nadat de overheid het ontstane gat van 45miljoen gedicht heeft.
Dus dat reclamevrije profiel tot 8 uur is uiteindelijk iets wat wij, het volk, weer op mogen hoesten.

Daarnaast slaat het als een tang op een varken dat NPO3 opeens door regionalen mede ingericht moet worden.
En tegelijkertijd moeten er minder kanalen komen...

Het lijkt mij trouwens dat juist in deze tijd, afschakeling van FM en analoge kabel tv, er veel meer en veel goedkopere mogelijkheden zijn om meerdere kanalen te exploiteren.

Rest mij de vraag of er niet gewoon een sterke lobby vanuit de commerciële omroepen is zodat politiek Den Haag sneller geneigd is om dit soort warrige beslissingen te nemen.

MFM

Bericht door MFM » 14 jun 2019 22:37

JulesKluivert schreef:
10 jun 2019 16:56
MFM schreef:
10 jun 2019 10:47
Een subdoelgroep in de categorie 16-35 bedoel je.
Slechts een marktaandeel van een paar procent.
Dus het zou mogelijk zijn dat er in die categorie gewoon het maximale voor 3FM in zijn huidige vorm al uitgehaald is, of dat in welke andere vorm dan ook de koek al verdeeld is.
Een subdoelgroep? Leg uit?
Dat is dus een groep mensen die tussen 16 en 35 jaar zijn en ook nog eens 3FM luisteren.
Dat zijn er niet zoveel...

jessica

Bericht door jessica » 15 jun 2019 00:17

MFM schreef:
14 jun 2019 22:37
JulesKluivert schreef:
MFM schreef:
10 jun 2019 10:47
Een subdoelgroep in de categorie 16-35 bedoel je.
Slechts een marktaandeel van een paar procent.
Dus het zou mogelijk zijn dat er in die categorie gewoon het maximale voor 3FM in zijn huidige vorm al uitgehaald is, of dat in welke andere vorm dan ook de koek al verdeeld is.
Dat is dus een groep mensen die tussen 16 en 35 jaar zijn en ook nog eens 3FM luisteren.
900.000 luisteraars luisteren nog iedere week korte of langere tijd naar 3FM (vooral korte tijd).
Niet zoveel is natuurlijk een subjectief oordeel.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 15 jun 2019 08:14

jessica schreef:
15 jun 2019 00:17
MFM schreef:
14 jun 2019 22:37
JulesKluivert schreef:

900.000 luisteraars luisteren nog iedere week korte of langere tijd naar 3FM (vooral korte tijd).
Niet zoveel is natuurlijk een subjectief oordeel.
Bovendien MFM, is een doelgroep de groep die je in potentie wilt bereiken. Voor 3FM zijn dat alle jongeren tussen de 16 en 35, dat zijn ongeveer 4 miljoen mensen in Nederland. Vind ik geen kleine groep hoor :lol:
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

MFM

Bericht door MFM » 15 jun 2019 08:46

Als 3FM de gehele doelgroep van 16-35 had willen bereiken dan hadden ze het format wel aangepast aan “de smaak van de massa”
Nu richten ze zich, met format, presentatie en acties, alleen op een beperktere groep personen in diezelfde leeftijdcategorie. En die bereiken ze zelfs niet helemaal.

En wanneer je dat in marktaandeel op leeftijdscategorie beoordeelt dan zijn dat er vergeleken met de andere zenders die zich onder meer ook op diezelfde categorie richten inderdaad niet echt veel.
Daar is weinig subjectiefs aan.

Gewoon een kwestie van de tabelletjes uit het klo bekijken. En dan blijkt dat 3FM een niche zender is en nooit veel groter meer kan worden met het huidige format en beleid.
Laatst gewijzigd door MFM op 15 jun 2019 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 15 jun 2019 08:51

big T schreef:
05 jun 2019 18:58
Gelukkig zijn we af van de TV reclame op de regionale omroep.
Deze besloeg soms wel een kwart van de uitzendtijd, het gaat tot het verleden behoren.
Want de uitzending na 20.00 uur zijn dezelfde herhalingen van het origineel welke om 17.00 werd uitgezonden.
Ik heb nergens gelezen dat de regionale omroepen hun reclame op tv moeten inperken. Dat kan ook helemaal niet in hun programmeringsopbouw. Reclame is een integraal onderdeel van hun dagelijkse programmacyclus. De landelijke NPO heeft een heel andere programmastructuur.
Het zou trouwens menige RO ook dik in de problemen brengen. De laatste bezuinigingsronde heeft al veel voeten in de aarde gehad en deels kapotgemaakt.

big T

Bericht door big T » 15 jun 2019 10:49

Ik mag toch (zwaar)hopen dat de regionale tak ook onder de NPO valt.
Of te wel publieke omroep.
Sent from my laptop using Windows

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 15 jun 2019 11:53

big T schreef:
15 jun 2019 10:49
Ik mag toch (zwaar)hopen dat de regionale tak ook onder de NPO valt.
Of te wel publieke omroep.
De omroepplannen hebben m.i. betrekking op de landelijke structuur. Maak het maar niet ingewikkelder.

jessica

Bericht door jessica » 15 jun 2019 12:26

Ik blijf het een bizar idee vinden dat Nederland3 omgevormd gaat worden tot een regionaal net. Een regionaal net op de landelijke TV, hoe vreemd kan je het bedenken?

Beter lijkt me dan toch dat 3e net te verhuren aan de commerciëlen. Met die opbrengst kan dan het reclame vrij maken van de publieke omroep gefinancierd worden. Zo kost het de belastingbetaler niets extra. Het 3e kanaal is natuurlijk een gewilde positie voor iedere commerciële TV aanbieder. Dus daar dan de NPO dan nog jarenlang een goede prijs uit halen om andere programma's te maken op NPO1 en NPO2.

Wouter01

Bericht door Wouter01 » 15 jun 2019 12:59

Het zou een stuk handiger zijn als de regionale omroepen ook gebruik maken van de regionale masten dat wil zeggen Tv Oost via Markelo en Tv Drenthe via Smilde.Om al die regionale progrogramma’s landelijk te gaan uitzenden is een beetje overbodig ik ben totaal niet bezig met wat er in Amsterdam gebeurd dus AT5 kan mij gestolen worden en zo kunnen de eigen kanalen van de omroepen uit spaart ook weer geld uit.

Plaats reactie