Hoeveel platen moet je hebben voor een radio station?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Oortjes

Re: Hoeveel platen moet je hebben voor een radio station?

Bericht door Oortjes »

Volgens mij kom je een eind met 400 platen, maar dan moet je die 400 wel met enige regelmaat verversen.
Rock 'n roll is better than music!
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Ik zou op 3000 inzetten. Heb nu zelf 2000, maar ik vind het toch nog teveel herhaling.
Hoewel 1x per 3a4 dagen is eigenlijk best schappelijk.
Freddie Mercury

Bericht door Freddie Mercury »

Luisterend naar Q-music schijnbaar een stuk of 60. Die allemaal ook ongeveer hetzelde klinken.
jessica

Bericht door jessica »

Als ik oude liedjes 2 a 3 keer per week hoor ben ik ze na een maand helemaal zat. Met nieuwe liedjes is dat nog wat minder. Maar ik hoef echt niet bijvoorbeeld Sussudio van Phil Collins 3x per week en dat de komende maanden iedere keer te horen. Maar ik hou van afwisseling.
Ik zou eerder richting 10.000 gaan maar dat heeft bijna geen enkel station. Maar persoonlijk voor mij zou dat het beste zijn.
Pot

Bericht door Pot »

jessica schreef: 12 mei 2019 00:08 Als ik oude liedjes 2 a 3 keer per week hoor ben ik ze na een maand helemaal zat. Met nieuwe liedjes is dat nog wat minder.
Ik heb precies hetzelfde. Zodra van nieuwe muziek het nieuwe eraf is, wat ik een maand of 2 gelelend bij Het Duurt te Lang, begint het me te hinderen en ben ik er snel klaar mee.
density1

Bericht door density1 »

Alle landelijke commerciële stations hebben zo min mogelijk lopende titels mee draaien, maar dat moet dan inderdaad wel regelmatig ververst worden. Zo kun je minder dan 1000 actieve titels wel laten mee draaien. Voor internet stations kan het me niet te groot genoeg zijn de actieve titels die mee draaien. Zo hou je variatie en hoor je weinig repeats. Neem als voorbeeld de stations van Rob Stenders waaronder ook het station van Leo Blokhuis. Daar lopen wel duizenden actieve titels mee zonder dat je een herhaling hoort.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

density1 schreef: 12 mei 2019 01:03 Alle landelijke commerciële stations hebben zo min mogelijk lopende titels mee draaien, maar dat moet dan inderdaad wel regelmatig ververst worden. Zo kun je minder dan 1000 actieve titels wel laten mee draaien. Voor internet stations kan het me niet te groot genoeg zijn de actieve titels die mee draaien. Zo hou je variatie en hoor je weinig repeats. Neem als voorbeeld de stations van Rob Stenders waaronder ook het station van Leo Blokhuis. Daar lopen wel duizenden actieve titels mee zonder dat je een herhaling hoort.
Ben ik niet met je eens. Ik heb een streamrecorder op Bonanza lopen (voor de onontdekte schoonheden in de pap) en die registreert wel degelijk dubbele titels per 2 dagen en zeker per week.

Aan de andere kant kun je wel 100.000 tracks klaarzetten, maar of je dan nog je doelgroep vasthoudt.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 11 mei 2019 19:51 Volgens mij kom je een eind met 400 platen, maar dan moet je die 400 wel met enige regelmaat verversen.
Meeste zenders lijken inderdaad een dergelijk aantal te hanteren. Enkeke internetzenders met een specifiek format soms nog minder.

Maar alles hangt sterk af van de vraag wat wil je bereiken met je zender? Als je een specifieke doelgroep wil aanspreken zou ik mijn playlist daar wel op afstemmen. Vaak starten nieuwe zenders met een beperkte playlist om de herkenbaarheid te vergroten. Dan weet de luisteraar wat hij kan verwachten.
God is a DJ
density1

Bericht door density1 »

Henkjan2016 schreef: 12 mei 2019 09:09
density1 schreef: 12 mei 2019 01:03 Alle landelijke commerciële stations hebben zo min mogelijk lopende titels mee draaien, maar dat moet dan inderdaad wel regelmatig ververst worden. Zo kun je minder dan 1000 actieve titels wel laten mee draaien. Voor internet stations kan het me niet te groot genoeg zijn de actieve titels die mee draaien. Zo hou je variatie en hoor je weinig repeats. Neem als voorbeeld de stations van Rob Stenders waaronder ook het station van Leo Blokhuis. Daar lopen wel duizenden actieve titels mee zonder dat je een herhaling hoort.
Ben ik niet met je eens. Ik heb een streamrecorder op Bonanza lopen (voor de onontdekte schoonheden in de pap) en die registreert wel degelijk dubbele titels per 2 dagen en zeker per week.

Aan de andere kant kun je wel 100.000 tracks klaarzetten, maar of je dan nog je doelgroep vasthoudt.
Ligt er aan hoe lang je luistert en het is ook de 'music director' hoe het e.e.a. is ingesteld v.w.b. repeats natuurlijk. En als die muziek in de doelgroep is kun je het m.i. best vasthouden hoor.
big T

Bericht door big T »

jessica schreef: 12 mei 2019 00:08 Ik zou eerder richting 10.000 gaan maar dat heeft bijna geen enkel station. Maar persoonlijk voor mij zou dat het beste zijn.
Bij het LPAM station radio TPOT zitten er zo een 8000 platen in de play list.
Een ruim en erg gevarieerd aanbod komt zo langs.
De slogan is dan ook:
Van Amadeus tot ZZ Top
Alle platen zelf uitgezocht en voldoet aan de eis, wat ik leuk vind.
Hits die ik niet leuk vind, hoor je dan ook niet.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

2000, 3000, 8000, 10.000 titels?

We zitten hier binnen de landelijk publieke en commerciële sectie van RF te discussiëren. De landelijke zenders (Radio 2, 3FM, Radio 5, Radio 10, Radio 538, Q Music, Veronica, Sky Radio, 100%NL, ...) hebben echt geen duizenden actieve titels in de playlist staan.

Dat de gemiddelde radiofreak hier wel behoefte aan heeft is een ander verhaal, maar de praktijk en realiteit is anders.
God is a DJ
jessica

Bericht door jessica »

big T schreef: 12 mei 2019 10:50
jessica schreef: 12 mei 2019 00:08 Ik zou eerder richting 10.000 gaan maar dat heeft bijna geen enkel station. Maar persoonlijk voor mij zou dat het beste zijn.
Bij het LPAM station radio TPOT zitten er zo een 8000 platen in de play list.
Een ruim en erg gevarieerd aanbod komt zo langs.
De slogan is dan ook:
Van Amadeus tot ZZ Top
Alle platen zelf uitgezocht en voldoet aan de eis, wat ik leuk vind.
Hits die ik niet leuk vind, hoor je dan ook niet.
Zo zou ik het ook precies doen als ik een eigen radiozender had. Leuk hoor. Ik woon buiten je ontvangstgebied, maar zal kijken of ik via een SDR kan luisteren naar jouw station. Welke webSDR kan ik dan zoeken?
castmember

Bericht door castmember »

Phoenix schreef: 12 mei 2019 11:24 2000, 3000, 8000, 10.000 titels?

We zitten hier binnen de landelijk publieke en commerciële sectie van RF te discussiëren. De landelijke zenders (Radio 2, 3FM, Radio 5, Radio 10, Radio 538, Q Music, Veronica, Sky Radio, 100%NL, ...) hebben echt geen duizenden actieve titels in de playlist staan.

Dat de gemiddelde radiofreak hier wel behoefte aan heeft is een ander verhaal, maar de praktijk en realiteit is anders.
Hoeveel schat je dan in dat een 3FM en NPO Radio 2 er hebben? Want volgens mij draaien die zenders, buiten de heavy rotation die er zeker is best wel divers. Dat je de collectie van 538 in 1x via wetransfer kan versturen geloof ik, maar ik heb het idee dat de publieke omroep het daarin ook als taak ziet om diverser te zijn en een goede gebalanceerde mix van vele klanken te laten horen. Daarbij kiezen de commercielen voor een smallere band aan muziek, al denk ik dat Veronica hierin wel een uitzending op de regel kan zijn.

En wanneer is een titel actief? Als hij op te zoeken is in de automatiserings-database?
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
big T

Bericht door big T »

jessica schreef: 12 mei 2019 11:34 Ik woon buiten je ontvangstgebied, maar zal kijken of ik via een SDR kan luisteren naar jouw station. Welke webSDR kan ik dan zoeken?
http://94.214.128.124:8073/
Annerveenschekanaal
http://77.167.8.137:8073/
Groningen
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

castmember schreef: 12 mei 2019 11:54
Phoenix schreef: 12 mei 2019 11:24 2000, 3000, 8000, 10.000 titels?

Hoeveel schat je dan in dat een 3FM en NPO Radio 2 er hebben? Want volgens mij draaien die zenders, buiten de heavy rotation die er zeker is best wel divers. Dat je de collectie van 538 in 1x via wetransfer kan versturen geloof ik, maar ik heb het idee dat de publieke omroep het daarin ook als taak ziet om diverser te zijn en een goede gebalanceerde mix van vele klanken te laten horen. Daarbij kiezen de commercielen voor een smallere band aan muziek, al denk ik dat Veronica hierin wel een uitzending op de regel kan zijn.
Denk ook wel dat de PO-zenders meer variëren (hoewel ik laatst veel kritiek op Radio 2 last vanwege de usual suspects (Douwe Bob, Ilse DeLange, Krezip). Ik denk dat vooral 538 en Qmusic met de minste titels uit kunnen - wat niet wil zeggen dat ze vast een hoop classics hebben in hun database.
Plaats reactie