Dit hadden ook de DAB+ muxen moeten zijn. Nu zitten er 3, 4 omroepen in sommige muxen waardoor de streekomroep soms tientallen kilometers ver te ontvangen is buiten het eigen gebied.jessica schreef: 21 mei 2024 00:19 Dat kan dat dit ook al weer vrij oud is. Maar hiervoor was nog een ander plan. Dat nog meer lokale zenders moesten samenwerken. Soms wel 10 of 12. Nu zijn het er max 4 of 5 vaak ook nog minder.
DAB+ Lokale Omroepen
Moderator: admin6
-
Re: DAB+ Lokale Omroepen
Schopt graag tegen heilige huisjes...
-
Jessica,Hoe zit het met het hele voornemen om Lokale Omroepen te laten fuseren tot streekomroepen. Landelijk heb ik het niet gevolgd, maar wel een beetje in Noord Holland in speciaal rond Amsterdam.
Er zijn hier in de omgeving een aantal lokale radiostations. Studio DMN, Meerradio, JammFM, Rick FM, Radio Aalsmeer, LOL Radio en Radio9.
Ik heb het nagevraagd, de lokale radio houdt 1 jan 2027 op te bestaan. Ben je over naar een streekomroep, dan fijn, steek je je kop in de wind, dan geen vergunning en subsidie meer.
-
Wordt dat automatisch overgezet of moet er eerst een nieuwe concessie worden gedaan? Want in dat geval kan je als publieke lokale omroep ook gewoon de streekomroep worden.radiogolfje schreef: 22 mei 2024 15:02Jessica,Hoe zit het met het hele voornemen om Lokale Omroepen te laten fuseren tot streekomroepen. Landelijk heb ik het niet gevolgd, maar wel een beetje in Noord Holland in speciaal rond Amsterdam.
Er zijn hier in de omgeving een aantal lokale radiostations. Studio DMN, Meerradio, JammFM, Rick FM, Radio Aalsmeer, LOL Radio en Radio9.
Ik heb het nagevraagd, de lokale radio houdt 1 jan 2027 op te bestaan. Ben je over naar een streekomroep, dan fijn, steek je je kop in de wind, dan geen vergunning en subsidie meer.
-
Ik heb geen idee hoe dat te doen. Het sleutelwoord is samenwerken,
en dan anders als alle leden in een stadion stoppen, voorzien met knuppels e.d. en dan kijken wie er heel uit komt.
en dan anders als alle leden in een stadion stoppen, voorzien met knuppels e.d. en dan kijken wie er heel uit komt.
-
Of allemaal dezelfde streek aanvragen en het CvdM laten kiezen.radiogolfje schreef: 22 mei 2024 21:47 Ik heb geen idee hoe dat te doen. Het sleutelwoord is samenwerken,
Of, om met jouw woorden te spreken, je kop in de wind steken, zoals we hier bij de l.o. al eerder deden, omdat er keuze is. Ik kom verder ook liever niet in stadions met een knuppel. Dus dat is dubbel winst.radiogolfje schreef: 22 mei 2024 21:47 Ik heb geen idee hoe dat te doen. Het sleutelwoord is samenwerken,

Kleine quote uit een nachtelijk epistel van mij, geen 1 april grap:
remco_k schreef: 01 apr 2024 02:00 ...
Dit (...) maakt dat je als publieke lokale omroep je publieke status dus ook kunt heroverwegen als je dat zo uitkomt. Als je niet meer op de kabel zit en je hebt voor andere doelen ook de publieke status niet meer nodig en je kan jezelf financieel goed bedruipen (...), waarom blijf je dan publiek? Waarom wordt je niet gewoon een commercieel lokaal station op DAB+ en internet? Of misschien alleen internet? Het zijn allemaal mogelijkheden die recentelijk op de radar zijn gezet. Commercieel worden geeft je een bepaalde vrijheid zonder de opgelegde LTMA mal van NLPO.
...
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
-
De realiteit van die samenwerking is dat er al honderden, zo niet duizenden radiomakers het gezeik vanuit de staat spuug en spuugzat zijn. Die beleven zoveel meer lol met de samenwerking aan hun online radiostation, hun middengolfzender en/of hun DAB+ zender.radiogolfje schreef: 22 mei 2024 21:47 Ik heb geen idee hoe dat te doen. Het sleutelwoord is samenwerken,
-
Online gaan is precies wat mijn oude cluppie Midland FM heeft gedaan. Aangezien al bekend was dat de politiek die streekomroep de nek om ging draaien is de naam veranderd naar Radio Midland en toen de stekker er daadwerkelijk uit ging is het radiostation online verder gegaan als non-stop stream.remco_k schreef: 25 mei 2024 01:05Of, om met jouw woorden te spreken, je kop in de wind steken, zoals we hier bij de l.o. al eerder deden, omdat er keuze is. Ik kom verder ook liever niet in stadions met een knuppel. Dus dat is dubbel winst.radiogolfje schreef: 22 mei 2024 21:47 Ik heb geen idee hoe dat te doen. Het sleutelwoord is samenwerken,
en dan anders als alle leden in een stadion stoppen, voorzien met knuppels e.d. en dan kijken wie er heel uit komt.![]()
Kleine quote uit een nachtelijk epistel van mij, geen 1 april grap:remco_k schreef: 01 apr 2024 02:00 ...
Dit (...) maakt dat je als publieke lokale omroep je publieke status dus ook kunt heroverwegen als je dat zo uitkomt. Als je niet meer op de kabel zit en je hebt voor andere doelen ook de publieke status niet meer nodig en je kan jezelf financieel goed bedruipen (...), waarom blijf je dan publiek? Waarom wordt je niet gewoon een commercieel lokaal station op DAB+ en internet? Of misschien alleen internet? Het zijn allemaal mogelijkheden die recentelijk op de radar zijn gezet. Commercieel worden geeft je een bepaalde vrijheid zonder de opgelegde LTMA mal van NLPO.
...
Midland was zo'n zender die in de jaren '80 was opgericht als piratenstation door mannen met een passie voor mooie radio, in de jaren '90 van lokale omroep naar streekomroep gegroeid, met alle bijkomende verplichtingen. Door online verder te gaan is Midland weer terug bij de basis, het maken van mooie radio.
Morgen begint da aanvraagperiode voor commerciële lokale DAB+ :
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 18622.html
-
Benieuwd hoeveel aanvragen er binnen komen.glokhoff schreef: 19 jun 2024 13:13 Morgen begint da aanvraagperiode voor commerciële lokale DAB+ :
-
In de bekendmaking zijn een aantal belangrijke wijzigingen te lezen, ten opzichte van het concept. Zo mag een radiostation nu in maximaal drie aangrenzende muxen te horen zijn. In het concept was dat er één. Ook zijn de minimale percentages voor outdoordekking en indoordekking iets afgezwakt. Er wordt dus wel degelijk naar de radiostations geluisterd.GerjanCluistra schreef: 19 jun 2024 13:45Benieuwd hoeveel aanvragen er binnen komen.glokhoff schreef: 19 jun 2024 13:13 Morgen begint da aanvraagperiode voor commerciële lokale DAB+ :
Die maximaal drie muxen voor één station met dezelfde naam is een prima aantal. Wil je groter, dan zijn er daarvoor plekken verkrijgbaar in de provinciale muxen van laag 4, al dan niet in combinatie met FM. Die zijn speciaal voor dit doel beschermd tegen landelijke stations.
-
Wat heeft dat in vredesnaam met lokale radio te maken.EtherScout schreef: 20 jun 2024 09:18In de bekendmaking zijn een aantal belangrijke wijzigingen te lezen, ten opzichte van het concept. Zo mag een radiostation nu in maximaal drie aangrenzende muxen te horen zijn. In het concept was dat er één. Ook zijn de minimale percentages voor outdoordekking en indoordekking iets afgezwakt. Er wordt dus wel degelijk naar de radiostations geluisterd.GerjanCluistra schreef: 19 jun 2024 13:45Benieuwd hoeveel aanvragen er binnen komen.glokhoff schreef: 19 jun 2024 13:13 Morgen begint da aanvraagperiode voor commerciële lokale DAB+ :
Die maximaal drie muxen voor één station met dezelfde naam is een prima aantal. Wil je groter, dan zijn er daarvoor plekken verkrijgbaar in de provinciale muxen van laag 4, al dan niet in combinatie met FM. Die zijn speciaal voor dit doel beschermd tegen landelijke stations.
Die muxen zijn van zichzelf al veel te groot voor een streekomroep en dan mogen commerciële zenders er ook nog drie aan elkaar koppelen. Op die manier creëer je toch alleen een extra laag regionale radiostations.
- Ane Sybesma
Voor een deel van de commerciële zenders is 1 mux te klein om geld te kunnen verdienen. Daarom nu de mogelijkheid voor 3. Al vraag ik me af of er dan wel wat mee te verdienen valt maar dat is wat anders...GerjanCluistra schreef: 20 jun 2024 09:39Wat heeft dat in vredesnaam met lokale radio te maken.EtherScout schreef: 20 jun 2024 09:18In de bekendmaking zijn een aantal belangrijke wijzigingen te lezen, ten opzichte van het concept. Zo mag een radiostation nu in maximaal drie aangrenzende muxen te horen zijn. In het concept was dat er één. Ook zijn de minimale percentages voor outdoordekking en indoordekking iets afgezwakt. Er wordt dus wel degelijk naar de radiostations geluisterd.
Die muxen zijn van zichzelf al veel te groot voor een streekomroep en dan mogen commerciële zenders er ook nog drie aan elkaar koppelen. Op die manier creëer je toch alleen een extra laag regionale radiostations.
De NLPO is begonnen met de procedure om maximaal 2 netwerkoperators te kiezen die dan aan de samenwerkende vergunninghouders in een allotment worden voorgesteld als mogelijke kandidaten om het DAB netwerk te verzorgen: zie https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/339901
-
Je kunt jezelf afvragen of dat met de mux te maken heeft of met het aanbod op het radiostation. Ik hou het voorlopig op het laatste. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat je meer geld kunt verdienen als je groot bent in een kleine markt, dan dat je klein bent in een grote markt.Ane Sybesma schreef: 20 jun 2024 11:40Voor een deel van de commerciële zenders is 1 mux te klein om geld te kunnen verdienen. Daarom nu de mogelijkheid voor 3. Al vraag ik me af of er dan wel wat mee te verdienen valt maar dat is wat anders...GerjanCluistra schreef: 20 jun 2024 09:39Wat heeft dat in vredesnaam met lokale radio te maken.EtherScout schreef: 20 jun 2024 09:18
In de bekendmaking zijn een aantal belangrijke wijzigingen te lezen, ten opzichte van het concept. Zo mag een radiostation nu in maximaal drie aangrenzende muxen te horen zijn. In het concept was dat er één. Ook zijn de minimale percentages voor outdoordekking en indoordekking iets afgezwakt. Er wordt dus wel degelijk naar de radiostations geluisterd.