DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
WFNX

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door WFNX »

radiogolfje schreef: 15 aug 2023 16:21 Er komen reacties uit omgeving Rotterdam, zelfs verder, dat men met een goede antenne de zender Haarlem Zandvoort kan ontvanger.
En in Heemskerk niet,. vreemd.

Misschien toch een brakke radio of antenne bij WFNX, want je hebt meer ontvangstproblemen lees ik.
Wacht even, een mogelijke ontvangst elders in een stilstaande positie met een goede antenne is echt iets anders dan een rijdende auto, dat heb ik bij meer mensen uit de omgeving getest en hij begint echt met wegvallen na Heemstede. Daarnaast heb ik vier DAB+ radio's in huis (o.a. Technisat) en allemaal hebben ze heel veel moeite met 6A terwijl de rest prima binnenkomt.

Daarnaast: als je je netwerk bouwt op de meest optimale ontvangst dan ben je niet goed bezig. Mijn auto uit 2022 heeft een ingebouwde antenne, niets aan te doen, zeg je dan als zender: 'joh jammer, je kan de zender niet ontvangen had de autofabrikant maar een spriet op het dak moeten zetten?". Als het goed is bouw je je netwerk op gemiddelde ontvangstmogelijkheden en als je het goed wil doen optimaliseer je ook voor grotere uitdagingen. Dus nee, als zowel mijn auto als vier DAB+ radio's in huis allemaal brak zijn dan begrijp ik er werkelijk waar niets meer van.

Dan naar 9C. Centrum Bennebroek is er inderdaad eentje, dan het stuk langs het bos op de N208 in Heemstede, daar zijn significante dropouts die lang duren. Het stuk langs de Leidsevaart richting Heemstede station kent ook wegvallers, zelfde als op de Sportparklaan in Heemstede. Blijkbaar is er onvoldoende signaal voor een deel van de auto's (bij een vriend gebeurde hetzelfde, de ander had minder wegvallers met zijn sprietantenne). Lijkt me toch dat dit verre van ideaal is allemaal.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Nu noem je ook wel een merk zeg, grotere bagger heb ik nog niet ontdekt.

Ik heb er twee gehad, en toen dacht ik, DAB = DRAB wat slecht.
een portable, en een huis ontvanger met antenne aansluiting. Op een draadje deed de laatse het beter dan een buiten antenne, toen ik hem openmaakte bleek alleen het binnendraadje van de coax aangesloten te zijn. Geen productie fout, en was geen mogelijkheid om de massa te verbinden, dat moest er helemaal ingemaakt worden.

5 jaar terug, met die OLON test hadden ze ook diverse radio's getest. Ik had de portable Technisat mee, in Doetinchem haalde ik ruim 2km vanaf de zender, terwijl een panasonic D10 pas na 11km uitviel, en de auto radio met externe antenne op 16km.

Ik heb toen die panasonic aangeschaft, en er ging een wereld voor me open. Kwa gevoeligheid misschien wel 10 a 15dB beter dan die Technisat.

Oja, netwerken, er zijn normen voor. Je bent vrij in het bepalen van je vermogen en opstelpunten, één of meer, mits je op 10km buiten je verzorgingsgebied niet boven een bepaalde sterkte uit komt. En ik weet dat Haarlem op die waarden zit. Meer vermogen kan, maar mag niet.
radiogolfje

de eerste aanzet tot uitgave DAB per 2024 is gezet, zie: https://www.internetconsultatie.nl/digitalisering/b1
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Wazig verhaal. Er wordt gesproken over een simulcasteis voor lokale publieke omroepen die ook op FM uitzenden, maar tegelijk lijkt het dat het geen vereiste is voor lokale omroepen om een DAB-vergunning aan te vragen.

Commercieel niet-landelijk wordt "veiling of vergelijkende toets". Maar ja, dan moet je wel eerst weten hoeveel kavels je beschikbaar hebt. Er komen 57 gebieden met maximaal 18 x 64 kbps per gebied.

Met momenteel 224 lokale omroepen als ik het goed heb is dat gemiddeld 4 per mux, maar met grote uitschieters, want Brabant is alleen al goed voor 20% van het totaal en gaat denk ik geen 20% van de muxen krijgen.

En als we naar streekomroepen gaan is dat 1,5 streekomroep per mux gemiddeld.

Ik maak me wel wat zorgen om de grote steden die commercieel interessanter zijn en dus wellicht volgeplamuurd worden met commercieel spul zodat publiek lokaal het met niet meer dan 64 kbps moet stellen.

Ook staat er niks in over de grote zorg van de lokale omroepen over de "governance" van lokale DAB. Nu is het toch vooral zo dat de eerste initiatiefnemer alles runt, wat toch bepaald niet wenselijk is. Daar mag de landelijke overheid wel iets beters voor bedenken.

Of eigenlijk zou de landelijke overheid gewoon een club als Broadcast Partners in moeten huren om een landelijk netwerk van lokale muxen te ontwerpen, bouwen en runnen. En dit dan ook betalen. Die comerciële antenne-uitbater kan dan advies geven wat handig is qua clustering van bedieningsgebieden, in plaats dat hier 57 keer het wiel uitgevonden gaat worden en dan geen synergievoordelen.
radiogolfje

Of eigenlijk zou de landelijke overheid gewoon een club als Broadcast Partners in moeten huren om een landelijk netwerk van lokale muxen te ontwerpen, bouwen en runnen. En dit dan ook betalen. Die comerciële antenne-uitbater kan dan advies geven wat handig is qua clustering van bedieningsgebieden, in plaats dat hier 57 keer het wiel uitgevonden gaat worden en dan geen synergievoordelen.
Ik denk ook dat de NLPO dat ook wil.
Maar dat zal dan wel tegen de hoofdprijs gaan, met halve dekking.
radiogolfje

Ik zie dat er op https://www.dablokaal.nl/ een lokale omroep DAB enquête staat, neutraal en los van de NLPO, waar de mensen hun wensen en ideeën kwijt kunnen.
Het is de bedoeling dat men met cijfers een reactie krijgt zodat men kan zien wat men wil. De NLPO heeft het ook wel gedaan, maar het vermoeden is dat die vragen waren toch meer vanuit een bepaalde richting gestuurd werden, waardoor het antwoord ook een bepaalde richting heeft.

Die enquête staat op https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform
als we die allemaal invullen komt er misschien een goed en neutraal beeld, wat richting de overheid kan gaan. Hier kan je je wensen invullen.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Twaalf stations per mux lijkt mij meer dan genoeg. 64 kb/s is gewoon te weinig. Mocht er ècht ruimte tekort zijn, dan zijn er vast andere oplossingen denkbaar. Eén daarvan is de Randstadmux 8D, die nog steeds op de plank ligt. Ideaal voor al die omroepen, die nu op zo'n beetje elke lokale mux aanwezig zijn. Omroepen als Hofstad, Excellent, GirlPower, Bluesbox, DanceRadio, Sunrise FM, enz.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Het zou ook niet verkeerd zijn om de mogelijkheid open te houden een extra mux in te zetten als een lokale mux met een inderdaad meer redelijke 12 x 96 kbps volloopt. Daar zal vooral / alleen behoefte aan zijn in de grote steden, die allemaal redelijk ver van de grens liggen dus dat maakt het makkelijker.

En als er relatief weinig stations op een mux zitten zou je het beschermingsniveau (aantal error-correctiebits) kunnen verhogen waardoor je bij eenzelfde veldsterkte een betere ontvangst hebt. Als er zich dan extra stations melden moet dit omlaag en zal je wellicht extra zenders moeten neerzetten. Maar ja je kan de kosten ook met meer partijen delen.
philipg

Bericht door philipg »

Beste mensen,

Ik schrik ervan dat er maximaal 18 stations op 64 kbps op 1 mux moeten voor lokale omroepen. Zoals gezegd is 64 kbps eigenlijk te weinig voor een acceptabele geluidskwaliteit. Zeker in vergelijking met de NPO DAB-zenders die hogere bitrates ter beschikking hebben waardoor alles veel beter klinkt. En dat geldt ook voor de commerciëlen met de nieuwe indeling. Feitelijk worden de lokale omroepen dan met een lagere geluidskwaliteit (en een mindere ontvangst) op achterstand gezet. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Los daarvan is de foutcorrectie een erg belangrijke factor in de ontvangstkwaliteit! Als de hoogste foutcorrectie wordt gebruikt, dan wordt het aantal zenders dat in de mux past grofweg gehalveerd (uiteraard ook voor een deel afhankelijk van de gebruikte bitrate)! Dit vanwege de ruimte die alle correctiebits nodig hebben. Hoogste foutcorrectie betekent (veel) betere binnenontvangst en dus ook een makkelijkere acceptatie van DAB+ als alternatief voor de FM. Nu wordt vaak de laagste foutcorrectie gebruikt om maar zoveel mogelijk zenders met een twijfelachtige kwaliteit op de mux te zetten. Resultaat is: geen of slechte binnenontvangst, mindere audio-kwaliteit en daardoor een slechte acceptatie van DAB+ als serieus alternatief voor de FM. Dat kan veel beter!

Wellicht is het een idee om per regio wat meer te tweaken, bijvoorbeeld meerdere DAB-zenders die alleen de meest lokale omroepen in hoge kwaliteit doorgeven? Dus meer differentiatie per regio door de vergunninghouder. Nu blijft het een beetje pappen en nathouden...

Groetjes,
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Hm, ja, het zou een goeie kunnen zijn om de lokale / streekomroepen met hogere protectie uit te zenden en dan mogen de commerciëlen zelf bepalen / uitvechten wat ze belangrijk vinden. Als er veel gegadigden zijn kunnen de commerciëlen de kosten van extra zenders opbrengen. Als het er weinig zijn kunnen zij ook veel foutcorrectie toepassen om met een beperkte veldsterkte toch voor een goede ontvangst te zorgen.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

zojuist een artikel gelezen over het ministerie van EZK die de 4 lokale versies van FunX graag in de grote steden op DAB+ wil laten uitzenden.

FunX komt mogelijk ook met de lokale edities op DAB+ in Amsterdam, Den haag, Rotterdam en Utrecht. Dit blijkt uit de internetconsulatie van het Ministerie van Economische zaken en Klimaat (EZK) over de wijziging van de Regeling extra vergunningen publieke mediadienst. Momenteel is FunX landelijk beschikbaar via het netwerk van de NPO.

Misschien is dat ook wel de reden waarom er in het nieuwe plan voor lokale DAB+ wordt gesproken over ruimte voor 18 stations, inplaats van 12 zoals nu het maximale per lokale mux is. Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hebben momenteel nog geen lokale mux, maar Den Haag wel en deze zit vol. Nu zou er dus geen plaats zijn voor een FunX, maar met de nieuwe regeling dus wel. Nog altijd benieuwd hoe dat straks in Amsterdam gaat als SALTO al zijn kanalen op DAB+ wil, ben je er dus al snel (inclusief FunX) 5 plekken kwijt.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
DX'r

Bericht door DX'r »

Madurodam FM schreef: 16 sep 2023 15:36 zojuist een artikel gelezen over het ministerie van EZK die de 4 lokale versies van FunX graag in de grote steden op DAB+ wil laten uitzenden.

FunX komt mogelijk ook met de lokale edities op DAB+ in Amsterdam, Den haag, Rotterdam en Utrecht. Dit blijkt uit de internetconsulatie van het Ministerie van Economische zaken en Klimaat (EZK) over de wijziging van de Regeling extra vergunningen publieke mediadienst. Momenteel is FunX landelijk beschikbaar via het netwerk van de NPO.

Misschien is dat ook wel de reden waarom er in het nieuwe plan voor lokale DAB+ wordt gesproken over ruimte voor 18 stations, inplaats van 12 zoals nu het maximale per lokale mux is. Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hebben momenteel nog geen lokale mux, maar Den Haag wel en deze zit vol. Nu zou er dus geen plaats zijn voor een FunX, maar met de nieuwe regeling dus wel. Nog altijd benieuwd hoe dat straks in Amsterdam gaat als SALTO al zijn kanalen op DAB+ wil, ben je er dus al snel (inclusief FunX) 5 plekken kwijt.
Ik denk dat SALTO zich nergens druk om maakt qua ether uitzendingen want hun FM zender op 106.8 is al ruim een jaar uit de lucht en dit staat al die tijd op hun website
Radio SALTO is tijdelijk alleen in de ether op 99.4. De 106.8 is uit de lucht. Er wordt aan gewerkt. -smok
radiogolfje

Wat ik veel erger vind is dit regeltje wat op de site staat van radiowereld:
Er wordt maximaal één vergunning per allotment aan een lokale omroep verleend. Ook mag deze uitsluitend gebruikt worden voor een simulcast van het programma op FM
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Denk dat het verleden tijd is voor alle hobby stations op DAB+ en krijgen we dus uitsluitend de lokale omroepen te horen maar geen subkanalen, zoals Hofstad,dB962 en al die andere kleine internet zenders.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Vanjeafisharder schreef: 17 sep 2023 10:38 Denk dat het verleden tijd is voor alle hobby stations op DAB+ en krijgen we dus uitsluitend de lokale omroepen te horen maar geen subkanalen, zoals Hofstad,dB962 en al die andere kleine internet zenders.
Ik denk dat de simulcast slaat op de lokale omroepen. Niet op Hofstad e.d.
Plaats reactie