DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
voorenmedia

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door voorenmedia »

radiogolfje schreef: 06 aug 2023 21:06 als ze dat aan willen zetten ja, iedere regio krijgt een vergunning om Dab uit te rollen.
Jouw regio zal straks bestaan uit Leiden e.o. katwijk, Noordwijk en de streek rond Limmen Hillegom.

zie ook op: https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-lokaal-2024.jpg

daar kan je een beetje het gebied bekijken.
Limmen niet hoor, René! :D Sjaak is al bezig met de voorbereidingen voor lokale omroep BO (Bollenstreek Omroep).
Piet.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Als we straks nog maar 80 streekomroepen hebben heb je ook maar iets van 8 muxen nodig.

Zou het een idee zijn om de publieke regionalen en streekomroepen één gezamenlijke mux te geven? Dan ben je met een stuk of 10 voor heel het land klaar.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik weet de streken daar niet Piet, maar ik weet dat die gebieden (gemeenten) daar in vallen.
retep

Bericht door retep »

iljitsch schreef: 07 aug 2023 17:19 Als we straks nog maar 80 streekomroepen hebben heb je ook maar iets van 8 muxen nodig.

Zou het een idee zijn om de publieke regionalen en streekomroepen één gezamenlijke mux te geven? Dan ben je met een stuk of 10 voor heel het land klaar.
dan moet er weer opnieuw gecoördineerd worden, bovendien wat doen we dan met der CO die nu op de lokale muxen zitten ?
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

radiogolfje schreef: 08 aug 2023 09:05 Ik weet de streken daar niet Piet, maar ik weet dat die gebieden (gemeenten) daar in vallen.
Limmen ligt in de gemeente Castricum in de provincie Noord-Holland, René. Dat ligt ver van onze regio. :wink:
Piet.
fdboer

Bericht door fdboer »

iljitsch schreef: 07 aug 2023 17:19 Als we straks nog maar 80 streekomroepen hebben heb je ook maar iets van 8 muxen nodig.

Die situatie hadden we met het oude MTV netwerk, nu terug is denk ik geen optie meer.
WFNX

Bericht door WFNX »

radiogolfje schreef: 06 aug 2023 21:06 als ze dat aan willen zetten ja, iedere regio krijgt een vergunning om Dab uit te rollen.
Jouw regio zal straks bestaan uit Leiden e.o. katwijk, Noordwijk en de streek rond Limmen Hillegom.

zie ook op: https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-lokaal-2024.jpg

daar kan je een beetje het gebied bekijken.
Dan mag er wel iets aan de vermogens gedaan worden, 6A doet het nu super matig in Zuid Kennemerland. Plus wat uit de kop van Zuid-Holland komt is nauwelijks te ontvangen in Hillegom en daarboven. Hopelijk met die nieuwe kavels ook wat betere apparatuur en vermogen.
radiogolfje

Ik denk dat Haarlem hard zat is, op een enkele drop out na op de A4 van de nieuwe meer tot aan Leiderdorp.

Als ik van de A44 bij Sassenheim de N208 opdraai heb ik hem al en op die N208 tot aan Haarlem gewoon ontvangst.
Lisse en Hillegom, geen probleem.

ik heb een portable radio die met een uitgeschoven sprietje naast me op de bijrijderstoel staat, dus in de auto en geen dak antenne.

Zender Leiden (kanaal 11B) op de A4 tot aan Badhoevedorp, richting Haarlem en pas bij de toren valt hij weg, maar daar wordt de radio dicht gedrukt.
De A44 tot aan de A4 geen probleem, glashelder ontvangst. Niet gekeken wat die op de N208 doet.
WFNX

Bericht door WFNX »

radiogolfje schreef: 09 aug 2023 20:24 Ik denk dat Haarlem hard zat is, op een enkele drop out na op de A4 van de nieuwe meer tot aan Leiderdorp.

Als ik van de A44 bij Sassenheim de N208 opdraai heb ik hem al en op die N208 tot aan Haarlem gewoon ontvangst.
Lisse en Hillegom, geen probleem.

ik heb een portable radio die met een uitgeschoven sprietje naast me op de bijrijderstoel staat, dus in de auto en geen dak antenne.

Zender Leiden (kanaal 11B) op de A4 tot aan Badhoevedorp, richting Haarlem en pas bij de toren valt hij weg, maar daar wordt de radio dicht gedrukt.
De A44 tot aan de A4 geen probleem, glashelder ontvangst. Niet gekeken wat die op de N208 doet.
Stuk van Hillegom naar Heemstede regelmatig dropouts op het kavel 6A van o.a. Haarlem 105. In Heemstede en Bennebroek veel uitval. Ontvangst gaat enorm heen en weer. Dus nee, niet echt geweldige ervaringen mee.
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

Het viel mij van de week op dat er nieuwe antennes zijn gemonteerd in Deventer op mast aan de A1 (waar Sky 101.4, radionl 93.1 en Tukkerfm 89.9) ook op uitzenden.
Het waren zo'n 5 of 6 dipolen gericht richt zuid/zuidwest (Zutphen/Voorst).
Weet iemand hier wat meer van is dit voor de lokalen stedendriehoek of achterhoek?
Of is dit voor de 9C of 11C?
DX'r

Bericht door DX'r »

bjornboonk schreef: 11 aug 2023 14:08 Het viel mij van de week op dat er nieuwe antennes zijn gemonteerd in Deventer op mast aan de A1 (waar Sky 101.4, radionl 93.1 en Tukkerfm 89.9) ook op uitzenden.
Het waren zo'n 5 of 6 dipolen gericht richt zuid/zuidwest (Zutphen/Voorst).
Weet iemand hier wat meer van is dit voor de lokalen stedendriehoek of achterhoek?
Of is dit voor de 9C of 11C?
Kan ook voor MTVNL 7D zijn
radiogolfje

WFNX, er zit heel veel verschil in radio's, heel veel.

Er waren klachten dat de DAB zenders Delft Vlaardingen totaal niet te ontvangen was op de A13 en bij Ikea Delft. Iemand met de auto er heen, en die kon werkelijk geen plekje vinden waar zijn radio uit viel, zelfs 20 meter de parkeer garage in, daar ging het pas fout.

Dit merken ze ook al tijdens de OLON test, en er zijn auto's met radio die nog veel beter zijn dan die portable van mij, maar ook veel slechte radio's.

Misschien is het verschil wel een 30dB, dat de één beter is dan de ander. Dan kan die goede radio een zender van 1 Watt ontvangen, terwijl diezelfde zender 1kW moet zijn voor de meest slechte radio.
De enige dropout die ik toen vinden kon was in het centrum van Bennebroek, maar daar viel niet het signaal weg, maar kwam de ruis omhoog door externe storing (Zonnepanelen met rotte inverter ??). En dan heb je ook geen signaal.
radiogolfje

Er komen reacties uit omgeving Rotterdam, zelfs verder, dat men met een goede antenne de zender Haarlem Zandvoort kan ontvanger.
En in Heemskerk niet,. vreemd.

Misschien toch een brakke radio of antenne bij WFNX, want je hebt meer ontvangstproblemen lees ik.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

radiogolfje schreef: 15 aug 2023 16:21 Er komen reacties uit omgeving Rotterdam, zelfs verder, dat men met een goede antenne de zender Haarlem Zandvoort kan ontvanger.

Misschien toch een brakke radio of antenne bij WFNX, want je hebt meer ontvangstproblemen lees ik.
Klopt; Haarlem/Zandvoort komt bij mij in Den Haag (noord) op een DAB-buitenantenne prima binnen. Af en toe een wegvaller, afhankelijk van het weertype, maar bijna dagelijks goede ontvangst vanuit die hoek. Gaat overigens ook op voor muxen uit andere regio's, zo wil die van Almere ook nog weleens 'binnenwaaien'.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

radiogolfje schreef: 15 aug 2023 16:21 Er komen reacties uit omgeving Rotterdam, zelfs verder, dat men met een goede antenne de zender Haarlem Zandvoort kan ontvanger.

Klopt; Haarlem/Zandvoort komt bij mij in Den Haag (noord) op een DAB-buitenantenne prima binnen. Af en toe een wegvaller, afhankelijk van het weertype, maar bijna dagelijks goede ontvangst vanuit die hoek. Gaat overigens ook op voor muxen uit andere regio's, zo wil die van Almere ook nog weleens 'binnenwaaien'.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Plaats reactie